Ga naar inhoud
GENEGEERD

Minder bezit leidt tot nieuwe economie

Davena
 Share

Recommended Posts

http://www.nuzakelijk.nl/column/3348993/minder-bezit-leidt-nieuwe-economie.html

Interessant artikel "De nieuwe economie draait om het gebruiken van producten, in plaats van het bezit ervan."

We kunnen als Preppers het goede voorbeeld gaan geven, door zelf zoveel mogelijk spullen te gaan delen. Afspreken met je buurman dat jij al een kruiwagen hebt die hij kan lenen en of jij dan de bladblazer mag lenen bijv... (of gewoon de hark :-)

Die gebruik je toch meestal ook niet dagelijks?

Let wel op dat je hiervoor 'de goede' buren uitzoekt, je hebt van die buren die iets lenen en het niet weer terugbrengen, dan moet je daar zelf weer achteraan.....

En alleen nog maar spullen bij de Action kopen die je ECHT nodig hebt.... (oei dat wordt lastig voor mij... en vele vrouwen met mij).

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het spijt me , maar daar ben ik niet akkoord .

Als er nu maar een boormachine gekocht word op de honderd .

Dan gaat de economie helemaal naar de knoppen .

Ik heb er niets op tegen iets te lenen of uit te lenen maar dat op de link is er een beetje over .

En materiaal uit de action vraagt even veel transport dan merk artikelen .

Een stuk goedkoop gereedschap kopen voor een hobbyist is ok maar een vakman koopt professioneel gereedschap .

O ja ik heb de laatste 20 jaar nog niets geleend denk ik .

Geert

Link naar reactie

Als er nu maar een boormachine gekocht word op de honderd .

Dan gaat de economie helemaal naar de knoppen .

Het spijt mij, maar dit is onzin. Als er nog maar 1% van de boormachines gekocht wordt past de economie zich daarop aan. Dan worden er simpelweg minder boormachines geproduceerd, en komen er grondstoffen en arbeiders vrij voor andere zaken die de levensstandaard van mensen verhogen.

Link naar reactie

Het spijt mij, maar dit is onzin. Als er nog maar 1% van de boormachines gekocht wordt past de economie zich daarop aan. Dan worden er simpelweg minder boormachines geproduceerd, en komen er grondstoffen en arbeiders vrij voor andere zaken die de levensstandaard van mensen verhogen.

Ja maar het gaat hier niet alleen over boormachines . En wat gaan ze dan produceren als van alle producten 98 of 99 % weg valt .

En er is nu al een grote werkloosheid . Het éne voordeel is er aan dat er minder kunststof gebruikt word dus minder olieproducten .

Geert

Link naar reactie

Ja maar het gaat hier niet alleen over boormachines . En wat gaan ze dan produceren als van alle producten 98 of 99 % weg valt .

Geen idee, ik heb geen glazen bol. Gewoon andere producten, andere diensten. Het hoeft ook niet eens productie te zijn, mensen kunnen ook gewoon meer vrije tijd pakken. Productie is geen doel op zich, een hogere levensstandaard is het doel. Essentie is overigens dat dit soort beweging vanuit de mensen zelf (= marktconform) komt, als het van bovenop opgelegd wordt is het per definitie juist een verlaging van de levensstandaard, en kunnen er inderdaad problemen ontstaan. Het lijkt me immers vreselijk onpraktisch om bepaalde producten te delen met 50 andere mensen.

En er is nu al een grote werkloosheid.

Werk is geen doel op zich. Wellicht is er dan veel minder werk, maar er zou dan ook veel minder werk nodig zijn. Om het simpel uit te leggen: Als jij een boormachine, en dus ook de kosten van die boormachine deelt met iemand anders, hoef jij om gaatjes te kunnen boren 2 keer zo weinig te verdienen als wanneer jullie beiden een eigen boormachine zouden hebben.

Link naar reactie

Tjsa, ik vind het een interessant idee, en voor sommige spullen kan het ook best werken, denk maar eens aan wasmachines in studentenhuizen, die ook bijna continue draaien. Er zijn echter ook spullen waarbij ik er niet aan moet denken dat die continue bezet zouden zijn. Mijn toilet gebruik ik ook misschien maar 1 %, maar stel je toch eens voor dat er steeds vreemde mensen op zouden zitten, brrr. :D

Link naar reactie

@Rothbard . Ik denk dat voor peppers een boormachine een slecht voorbeeld is .

Als we het voorbeeld gaan veranderen naar vb. waterfilter of mes hebben we een heel ander concept .

Ik denk dat je aan je buurman vriendelijk zal uitleggen dat hij zelf voor een water filter moet zorgen en dat je uw mes liefst niet ver uit het oog verliest

Dat de mensen meer vrij zijn als je minder moet werken (produceren) is leuk .

Maar daar koop je geen beleg mee voor uw brood .

Geert

Link naar reactie

Tjsa, ik vind het een interessant idee, en voor sommige spullen kan het ook best werken, denk maar eens aan wasmachines in studentenhuizen, die ook bijna continue draaien. Er zijn echter ook spullen waarbij ik er niet aan moet denken dat die continue bezet zouden zijn. Mijn toilet gebruik ik ook misschien maar 1 %, maar stel je toch eens voor dat er steeds vreemde mensen op zouden zitten, brrr. :D

Kijk dat is nu een goed voorbeeld . Ik moet ook geen vreemden op mijn wc daarom heb ik een gasten toilet .

Die was machine in een studenten huis dat is logisch het is toch maar een huis .

Maar een was machine voor de hele wijk gaat mij tever .

Geert

Link naar reactie

ik kom uit een economie waar veinig goederen gekocht worden en erg lang gebruik worden, een auto uit de jaren 80 of 70 zijn op de eilanden geen old timers maar gewoon auto.

diensten komen veel meer voor, ik heb altijd een dienstmeisje en een tuin man gehad, beide full time. na de kaper gaan de meeste vrouwen 2 of 3 keer per week.

er is meer loze arbeid en mensen hebben een paar banen ,vaak parttime. na de restaurant is geen luxe. je koop een warme broodje voor je ontbijt langs de weg ,ect.

ook dat is een werkzaam economie.

• Leuk 1
Link naar reactie

@Rothbard . Ik denk dat voor peppers een boormachine een slecht voorbeeld is .

Als we het voorbeeld gaan veranderen naar vb. waterfilter of mes hebben we een heel ander concept .

Ik denk dat je aan je buurman vriendelijk zal uitleggen dat hij zelf voor een water filter moet zorgen en dat je uw mes liefst niet ver uit het oog verliest

Maar wat heeft dit met het artikel te maken?

Dat de mensen meer vrij zijn als je minder moet werken (produceren) is leuk .

Maar daar koop je geen beleg mee voor uw brood .

Uiteraard, om dingen te kunnen kopen moet er gewerkt worden. Maar in het voorbeeld van de boormachine kun je minder werken (produceren), zonder de mogelijkheid gaatjes te boren te verliezen. Dit geldt ook voor een volledige samenleving. En daar gaat het artikel over.

Link naar reactie

Ja ik heb al mijn hele leven van materiaal en van spullen gehouden zo ik van niemand afhankelijk was .

Maar als ik moet ben ik zeer tevreden met een buiten toilet

Geert

kijk ,dan woord jij van spullen afhankelijk. ben zeker geen zen boudist ,maar schrijk vaak van de enorme hoeveelheid troep die mensen heb.

buiten wc zijnook fijn als het nooit minder dan 25 graden woord.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...