Ga naar inhoud
GENEGEERD

Snoepen "when the SHTF"


vheeswijk

Aanbevolen berichten

De hoogste opbrengst aan caloriën per gram en per euro is snoepgoed van glucose of sucrose (suiker) of mengsels hiervan na olieën en vetten. Snoepgoed gebaseerd op deze ingrediënten zijn de ouds bekende "instant energy bars" die we kennen, vooral als ze naast normale suiker (= sucrose, C12H22O11) ook glucose (C6H12O6) bevatten. Glucose (bv. dextropur) wordt onmiddelijk in het bloed opgenomen.

 

Een product par excellence is Kendal Mintcake (Google: "Kendal Mintcake"). Kendal Mint Cake heeft een heel hoge voedingswaarde en is met zijn pepermuntsmaak lekker verfrissend om te eten. Het was er al bij toen de mount Everest voor de eerste keer werd beklommen. Sir Ernest Shackleton had het zelfs al mee tijdens zijn Imperial Trans_Atlantic Expedition in 1914-1917. Kendal Mintcake maakt deel uit van de survivalpakketten van de Ierse krijgsmacht. Het zijn repen van 50g. De houdbaarheid is onbeperkt. Kendal Mintcake is hier te verkrijgen voor (10 voor 0.80 cent of 20 voor 0.70 cent) en hier (0.60 cent / reep / 50 gr).

 

Als zinvolle alternatieven voor deze "energy bars" komen, op basis van soortgelijke recepturen, in aanmerking: lollies, toffee's, marshmellows, etc, en vooral de zuurstokken (candy bars) van de kermis. Zuurstokken zijn in bulk hoeveelheden verkrijgbaar op het internet (Google: zuurstokken). De recepturen hiervan komen in de richting van de Kendal Mintcake en kunnen veel goedkoper zijn.

 

Vooral als u ook voor kinderen prept in een TSHTF is massa-opslag van deze calorieën-concentraten hoogst aantrekkelijk en zinvol en redelijk goedkoop. Het argument dat dit ook slecht zou zijn voor het gebit gaat maar gedeeltelijk op omdat tandbederf door 'plak' met name optreedt bij een constante blootstelling aan suiker. Tandenpoetsen direct na het snoepen van kinderen, desnoods met gewoon water, is al voldoende om 'plak' te voorkomen in een TSHTF-situatie. Ook het argument dat u daar 'dik' van wordt is uiteraard absurd als dit snoepgoed als voedings-supplement wordt gezien/gebruikt in een tijd waarin we uitsluitend onze calorie-opname per dag willen bewaken. Waar kiest u voor? Honger? Calorieëndeficiëntie? Prep vooral géén "suikervrij" snoepgoed. Prep vooral voor véél onbeperkt houdbare calorieën per gram/euro in een zo'n klein mogelijk opslagvolume.

 

800px-Kendal_mint_cake.JPG.e81c51f937e73ff32fbb97ead3bffcf6.jpg

 

kendal.png.7357844c559631dfa655eddbca89e454.png

 

Meer ideeën over snoepen of goedkope massa-opslag van houdbare caloriën? Please Post!

 

Happy prepping,

@vheeswijk

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@vheeswijk wat een prima topic! Kudo's! Zelf wel flink chocolade ingeslagen, en drop een paar zakjes, maar de 'pure' suiker bommen had ik nog links laten liggen. De chocolade met veel vet dient hetzelfde doel, maar wordt minder snel opgenomen als zoet. In dat kader is de honing bij de Hartkeks en duo penotti met 93% suiker ook een idee om goedkoop in te slaan.

 

Binnenkort maar eens kijken bij de Makro voor die zoete bende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer ideeën over snoepen of goedkope massa-opslag van houdbare caloriën? Please Post!

 

Ik prep olijfolie. Lang houdbaar, compact, veel gezonde calorieeen en ik lust het met bakken over vanalles heen of zelfs puur.

 

Je kan er in bakken, dingen mee smeren, gebruiken voor hout, leer en voor je eigen huid. Eventueel kun je er ook nog een lampje op branden, al kwalmt dat meer dan kaarsen of petroleum.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

vheeswijk

Tandenpoetsen direct na het snoepen van kinderen,

 

Goede posting, echter deze zin is geen goed advies. Het tandglazuur, wordt namelijk direct na het nuttigen van suikerrijk voedsel, blootgesteld aan een zuuraanval, als gevolg van omzetting van suiker door de in de mond aanwezige bakterien. Juist op dat moment is het glazuur zwakker en dus kwetsbaarder, ook tijdens poetsen.

Paradoxaal is het beter om goed te poetsen, voor een suiker braspartij, daar er dan veel minder zuurvormende bakterien in de mond zijn. deze bevinden zich voornamelijk in het tandplak en wanneer dit dus eerst weggepoetst is, is de belasting ( veel) minder.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep olijfolie. Lang houdbaar, compact, veel gezonde calorieeen en ik lust het met bakken over vanalles heen of zelfs puur.

 

Je kan er in bakken, dingen mee smeren, gebruiken voor hout, leer en voor je eigen huid. Eventueel kun je er ook nog een lampje op branden, al kwalmt dat meer dan kaarsen of petroleum.

 

Oliën zoals olijfolie hebben uiteraard een nóg hogere energie-inhoud dan suikerwaren. Het preppen van oliën dient zorgvuldiger te worden gedaan dan voor suikerwaren. Vooral in het donker bewaren !!. Zuurstof kan onverzadigde oliën en vetten oxyderen maar de reactie treedt niet op in het donker.

Voor een zo hoog mogelijke calorie-uptake uit oliën wordt de lezer verwezen naar mijn eerdere posting uit een ander draadje.

 

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoogste opbrengst aan caloriën per gram en per euro is snoepgoed van glucose of sucrose (suiker) of mengsels hiervan na olieën en vetten. Snoepgoed gebaseerd op deze ingrediënten zijn de ouds bekende "instant energy bars" die we kennen, vooral als ze naast normale suiker (= sucrose, C12H22O11) ook glucose (C6H12O6) bevatten. Glucose (bv. dextropur) wordt onmiddelijk in het bloed opgenomen.

 

Een product par excellence is Kendal Mintcake (Google: "Kendal Mintcake"). Kendal Mint Cake heeft een heel hoge voedingswaarde en is met zijn pepermuntsmaak lekker verfrissend om te eten. Het was er al bij toen de mount Everest voor de eerste keer werd beklommen. Sir Ernest Shackleton had het zelfs al mee tijdens zijn Imperial Trans_Atlantic Expedition in 1914-1917. Kendal Mintcake maakt deel uit van de survivalpakketten van de Ierse krijgsmacht. Het zijn repen van 50g. De houdbaarheid is onbeperkt. Kendal Mintcake is hier te verkrijgen voor (10 voor 0.80 cent of 20 voor 0.70 cent) en hier (0.60 cent / reep / 50 gr).

 

Als zinvolle alternatieven voor deze "energy bars" komen, op basis van soortgelijke recepturen, in aanmerking: lollies, toffee's, marshmellows, etc, en vooral de zuurstokken (candy bars) van de kermis. Zuurstokken zijn in bulk hoeveelheden verkrijgbaar op het internet (Google: zuurstokken). De recepturen hiervan komen in de richting van de Kendal Mintcake en kunnen veel goedkoper zijn.

 

Vooral als u ook voor kinderen prept in een TSHTF is massa-opslag van deze calorieën-concentraten hoogst aantrekkelijk en zinvol en redelijk goedkoop. Het argument dat dit ook slecht zou zijn voor het gebit gaat maar gedeeltelijk op omdat tandbederf door 'plak' met name optreedt bij een constante blootstelling aan suiker. Tandenpoetsen direct na het snoepen van kinderen, desnoods met gewoon water, is al voldoende om 'plak' te voorkomen in een TSHTF-situatie. Ook het argument dat u daar 'dik' van wordt is uiteraard absurd als dit snoepgoed als voedings-supplement wordt gezien/gebruikt in een tijd waarin we uitsluitend onze calorie-opname per dag willen bewaken. Waar kiest u voor? Honger? Calorieëndeficiëntie? Prep vooral géén "suikervrij" snoepgoed. Prep vooral voor véél onbeperkt houdbare calorieën per gram/euro in een zo'n klein mogelijk opslagvolume.

 

800px-Kendal_mint_cake.JPG.e81c51f937e73ff32fbb97ead3bffcf6.jpg

 

kendal.png.7357844c559631dfa655eddbca89e454.png

 

Meer ideeën over snoepen of goedkope massa-opslag van houdbare caloriën? Please Post!

 

Happy prepping,

@vheeswijk

 

Een echt Samurai antwoordje, je mag me slaan als het je irriteert..:cool:

 

Ik prep alleen onbeperkt houdbare jam geweckt, zo puur mogelijk met alle natuurlijke suikers uit het fruit uit je tuin (of supermarkt seizoensaanbiedingen voor de non-tuinders).

Wat te denken van lekker gedroogd vers fruit, met natuurlijke suikers en het zit boordevol vitaminen, eveneens praktisch onbeperkt houdbaar.

 

Ik kan een heel verhaal houden waarom dit soort snoepgoed juist in STHF niet goed is, maar okay zal het laten...iedereen kan de info vinden..

 

Zonder een zeikerd te worden, dit soort snoepgoed is mede de oorzaak van de slechte gezondheid en obesitas van veel kinderen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echt Samurai antwoordje, je mag me slaan als het je irriteert..:cool:

 

......................................

Wat te denken van lekker gedroogd vers fruit, met natuurlijke suikers en het zit boordevol vitaminen, eveneens praktisch onbeperkt houdbaar.

.......................

 

Uiteraard kun je gaan voor vitaminen. Die zitten niet in snoep. Maar noem mij een paar onnatuurlijke suikers :confused: . Ik ken er maar één: xylitol (bv. de zoetstof in kauwgum) sythetisch gemaakt uit het natuurlijke xylose (houtsuiker), maar het is strikt genomen eigenlijk geen suiker meer.

@vheeswijk (gepromoveerd op een koolhydraat-chemisch onderwerp)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt het allemaal wat uit als je honger hebt? Je kunt elke calorie gebruiken in een shtf. En vergeet de feel good factor niet. Ik ben heel erg tevreden als ik een zak pinda M&M's openmaak. En als je je goed voelt dan is het gemakkelijker de problemen aan te kunnen die ontstaan wtshtf.

En blijf van die zak af die je boven hebt staan in de prepkamer. Ik weet het het is heerlijk maar je hebt vandaag al genoeg op. Gewoon niet aan denken Isabo. Ga maar slapen. Je laat niet voor niets de koolhydraten staan. Straks is alles voor niks. Mopper, mopper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nutella...mmmmmijn favoriete chocopasta. :p Ik ben in Augustus jarig ;)

 

als jij langs kom op je verjaardag ,kijght jij zeker een pot nutella van mij. blijven jullie ook lekker logeren ,want het duurt minimaal 2 dagen dan om bij mij te komen. in jully zijn wij weg.op na domenica.

je kunt trouwens erg lekkere choco pasta makken met creme fraiche, hazelnoot en puur chocola.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, dit dreigt een ideologische discussie te worden en geen chemische. Geraffineerde kristalsuiker (sucrose, google sucrose, C12H22O11) is dus géén natuurstof. Offtopic dus!

@vheeswijk (chemicus)

 

Nee niet echt, maar als je mij bent en wat meer onderzoek doet naar kristallisatie en raffineren dan blijken deze zaakjes

niet zo goed te zijn. Voor de industriele revolutie en voor volkeren die nog steeds van de moderne beschaving (is dit zo??)

af leven, was en is honing nog steeds de enige natuurlijke bron van suiker..

 

Heb ergens gelezen dat toen men voor het eerst kristalsuiker wilde maken, dit proces heel wat levens heeft gekost, door de giftige

bijprodukten die vrijkwamen, het ging niet altijd goed. Totdat er iemand een uitvinding deed die het proces veilig maakte.

Feit blijft dat suiker bestaat bij de gratie van een menselijk proces, namelijk kristallisatie en raffinatie.

 

De term suiker is ook een menselijke term. Het is alleen erg ingebakken in het dagelijkse gebruik..

 

Je zal echter nooit ergens een spontane berg kristalsuiker in de natuur vinden, zoals wel zout, namelijk zeezout welke

zo van opgedroogde vlaktes te schrapen is.

 

Ik zelf maak dus een strikte scheiding tussen natuursuikers in vruchten zonder een proces te ondergaan en suiker door

raffinatie. Eenzelfde voorbeeld betreft wit brood. Er zit totaal geen voeding in, alle voeding, mineralen en vitaminen zijn eruit

geraffineerd.

 

Niet dat ik een probleem met suiker heb, het is als noodmiddel ideaal die repen voor een 3-daagse survival situatie,

maar erop leven wordt een andere zaak..dan liever preppen met gedroogd fruit..maar ben zeker geen hypocriet, want

gebruik zelf ook suiker voor mijn jam. Maar dat omdat de jam die ik maak weer onbeperkt houdbaar is en gelijk mijn

vruchten een doel geeft, en makkelijker op te slaan is in de kast evenals gedroogd fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mede omdat ikzelf redelijk drop verslaafd ben heb ik ook wat kilos snoep, alle harde snoep is heeel lang houdbaar. Naast de energie is het ook een moraal booster en reken maar dat het op de bartermarkt heel goed zal doen....

 

En sorrie, na een shtf zal obitas redelijk snel een onbekend fenomeen worden.....

 

Prep ze,

Kans

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik snap het idee van het opslaan van suikerwaren en het nuttigen hiervan (bijvoorbeeld om het moraal hoog te houden) maar zelfs in noodsituaties heeft zo'n suikerbom een nadeel: Een enorme piek (en bijbehorend dal) in je bloedsuikerspiegel, met het resultaat, trillen, duizelingen en nog meer lust naar suiker. Helemaal wanneer dit wordt gegeten als 'tussendoortje' zonder langzame koolhydraten/eiwitten. Persoonlijk geef ik dan ook liever de voorkeur aan lekkernijen die niet zo'n grote impact hebben op je suikerspiegel; pure chocolade, zelfgemaakte flapjacks, havermoutkoeken, gedroogd fruit.

 

Flapjacks en havermoutkoeken zijn gemakkelijk te maken met dingen die je vaak toch wel in huis hebt (of in je voorraad hebt liggen) en kunnen gemakkelijk op een lage temperatuur worden gebakken, dus ook nog maakbaar zonder de gemakken van een fornuis en oven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...