Ga naar inhoud
GENEGEERD

Boodschappen fors duurder

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

VEGHEL - Onze boodschappen worden de komende tijd fors duurder. Grondstofprijzen, verpakkingsmaterialen en transportkosten zijn zoveel in prijs gestegen dat een prijsstijging in de supermarkten onontkoombaar is. Daarnaast worden steeds meer grondstoffen gebruikt in landen die zich razendsnel ontwikkelen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11982303/__Prijsstijging_boodschappen__.html

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

30 procent van 1 euro is 30 eurocent. Dus als de komende vijf jaar de producten met 30 procent gaan stijgen, is dat dus een stijging (na vijf jaar) van 5x keer 30 eurocent is 1,50 per product. En aangezien je meedere producten koopt tijdens het boodschappen doen, en deze vermenigvuldigd x 30 dagen(maand) begrijp je natuurlijk wel wat dit gaat betekenen voor je portemonnee.

Link naar reactie

Dit is natuurlijk weer een klein financieel drama voor veel mensen voor hun koopkracht. We letten zelf wel op de aanbiedingen maar ik verbaas mij ook altijd weer hoeveel geld we maandelijks kwijt zijn aan de boodschappen (zijn ook wel beetje luxe poezen). Biologische producten zullen hier ook veel last van hebben en mensen zullen minder snel overstappen op deze producten.

Nu ik regelmatig in Spanje kom en daar ook nog wel eens wat boodschappen haal verbaasd het mij altijd weer hoe duur het daar wel niet is (duurder dan in Nederland). Mijn schoonouders rijden vaak even net over de grens naar Duitsland toe en daar is het meeste weer goedkoper (LIDL) en tanken dan daar ook even met paar centen korting.

Mensen moeten toch blijven eten en drinken en zullen bij stijgende prijzen andere zaken links laten liggen (zoals horeca, weekendje weg, grotere aankopen?)

Link naar reactie

Dit is natuurlijk weer een klein financieel drama voor veel mensen voor hun koopkracht. We letten zelf wel op de aanbiedingen maar ik verbaas mij ook altijd weer hoeveel geld we maandelijks kwijt zijn aan de boodschappen (zijn ook wel beetje luxe poezen). Biologische producten zullen hier ook veel last van hebben en mensen zullen minder snel overstappen op deze producten.

Nu ik regelmatig in Spanje kom en daar ook nog wel eens wat boodschappen haal verbaasd het mij altijd weer hoe duur het daar wel niet is (duurder dan in Nederland). Mijn schoonouders rijden vaak even net over de grens naar Duitsland toe en daar is het meeste weer goedkoper (LIDL) en tanken dan daar ook even met paar centen korting.

Mensen moeten toch blijven eten en drinken en zullen bij stijgende prijzen andere zaken links laten liggen (zoals horeca, weekendje weg, grotere aankopen?)

Mr Gold ik vind Spanje eerlijk gezegd niet zo duur qua boodschappen...Al weet ik natuurlijk niet waar je de boodschappen daar haalt.Maar de normale Mercadonna is niet duurder dan de Appie hoor.en de Liddl zit trouwens ook op verschillende paatsen daar..

Link naar reactie

Alles wordt altijd duurder. Afgezien van de zeldzame periode van deflatie wordt op lange termijn altijd alles duurder. Iedereen kent de verhalen van zijn of haar oma die voor een cent een zak drop kon kopen of van vader hoe goedkoop sigaretten waren vroeger. Zelf hebben de meesten ook wel ervaren hoeveel twintig jaar geleden een frietje met kostte. En niemand had indertijd kunnen voorspellen dat de opvolger van de Volvo 850 tegenwoordig tussen de 100.000 en 160.000 NLG zou gaan kosten. Aan de andere kant had men dan waarschijnlijk ook niet verwacht dat het bruto minimumloon heden ten dage bijna 3.500 NLG zou bedragen.

Oftewel: inflatie - get used to it!

Zelf vind ik dat ik daar een mooie oplossing c.q. hedge op heb gevonden: een simpel allround grondstoffenfonds als dat van Robeco/Sarasin (of de RICI certificaten van Jim Rogers bijvoorbeeld). Als alles duurder wordt, worden mijn grondstoffen/beleggingen ook duurder/meer waard en als alles goedkoper wordt, wordt mijn investering minder waard, maar kan ik goedkoper leven.

Wat betreft het deel van het inkomen dat opgaat aan boodschappen, waar Mr. Gold aan refereerde: volgens mij is het van alle tijden dat het grootste deel van het inkomen opgaat aan boodschappen/voedsel. Nog niet zolang geleden was vlees voor veel mensen een luxe goed dat zeer weinig werd gegeten. (TV en telefoon waren ook niet normaal.) Tegenwoordig eten we drie keer per dag vlees en zijn er altijd snacks, chips, dure koffie, bier, wijn of een borrel in huis. (Daarnaast moeten we naast de boodschappen en huur of hypotheek tegenwoordig ook nog kabel-tv, snel internet en smartphone-abonnement aftikken.)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...