Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sawyer waterfilters (ervaringen en info)


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

  • 7 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 108
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik weet niet of deze al eerder op het forum staat.

Vandaag naar de huishoudbeurs gegaan en daar heb ik een aantal blikken met knakworsten en soep van struik aangeschaft. Nu kwam ik daar ook waterzakjes tegen ter vervanging van het bekende plastic drinkflesje. Toen ik net weer thuiskwam kwam ik erachter dat deze ook op de Sawyerfilters passen. Zelf heb ik voor de cammouflage kleur gekozen :D

image.jpg.4d09daec3efb74e9c4b08d22e8589e4a.jpg

Zie ook de website http://www.aqua-licious.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AletaAparato Deze waterzak heb ik zelf ook aangeschaft :D Maar dan met een ander motiefje ;)

bedankt voor de tip dat deze ook op de Sawyer passen. @Tanfana de zakken zijn behoorlijk stevig en kunnen best wel tegen een stootje.

maar ik weet niet of ze echt 'puber' proof zijn (vaak word de schooltas alle kanten opgegooid) in combinatie met scherpe hoekjes van boeken en bijvoorbeeld pennen/passers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze kon je enige tijd geleden ook op de webshop van de Hema krijgen maar vind ze nu zo snel niet, in blauw en roze. Ik heb er toen 2 gekocht voor de squeeze, jammer dat ze maar een halve liter zijn.

 

Bij o.a. Bever is de Platypus platyBottle te koop o.a. in 2 liter, deze pas ook perfect op de Squeeze.

https://www.bever.nl/platypus-platybottle-2l-waterzak-1477c00001?id_colour=8748

 

1477C00001_1678_01.jpg.48924f8814c3671e37440e40c8b40895.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of deze al eerder op het forum staat.

Vandaag naar de huishoudbeurs gegaan en daar heb ik een aantal blikken met knakworsten en soep van struik aangeschaft. Nu kwam ik daar ook waterzakjes tegen ter vervanging van het bekende plastic drinkflesje. Toen ik net weer thuiskwam kwam ik erachter dat deze ook op de Sawyerfilters passen. Zelf heb ik voor de cammouflage kleur gekozen :D

Zie ook de website http://www.aqua-licious.nl

Niet laten vallen in het park of bos vindt je hem dadelijk niet meer terug;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Waarom heb ik een waterfilter besteld ? Zeer zeker niet alleen voor SHTF, maar meer omdat ik veel fiets of anders in de natuur ben. Ook al neem ik standaard 2x 0,5 liter drinken mee. 1 liter dus.

Vocht heb je bij inspanningen nodig, 2% vochtverlies is 20% prestatieverlies - lichamelijk en geestelijk !

 

Via de prepshop heb ik gister mijn pakket met Sawyer waterfilter en 3x 1 literzak geleverd gekregen. Als aanvulling naast mijn MSR Katadyn en Lifestraw.

 

Vandaag besloot ik om de Sawyer met zak in het veld uit te proberen.

 

Met de fiets en rugtas ben ik naar de mooie natuur nabij gefietst. Even lekker gezeten en genoten van het uitzicht.

Een combinatie van een beekje met boslanden en weilanden (zonder vee of akkers) aan de andere kant.

 

IMG_2539.jpg.30f397dc4105e4115d589410445f5ffc.jpg

 

Het water ziet er, aan de oppervlakte, redelijk schoon uit.

 

IMG_2540.jpg.9a1aab633e4573ccc12e12228bf2d0ad.jpg

 

Vervolgens heb ik de Sawyer zak onder water gehouden en water erin laten lopen.

 

IMG_2542.jpg.b9a2cae3029aba12147d14691b2a2569.jpg

 

Vervolgens het filter op de zak geschroefd en vergeleken met bronwater (waar de koolzuur vanaf was) en met leidingwater.

- 'koolzuurhoudend' water smaakt naar mijn beleving een beetje 'zoet'. Mogelijk door de mineralen en opgeloste gassen ?

- kraanwater smaakt plat, naar niks eigenlijk. Het is nat.

- het gefilterde water doet me aan kraanwater denken. Ik merk iets van een bijsmaak, humusachtig? veenachtig? Het is niet storend in ieder geval.

 

IMG_2543.jpg.a563ddadf01cea32beaacc12916ad3ce.jpg

 

Thuisgekomen ter vergelijking nog even wat ongefilterd water en gefilterd water in een glas.

 

Ter aanvulling:

- de MSR Katadyn werkt met een hevelpompje en kan dus kapotgaan. Ik vind het filter te duur om zomaar te proberen en het is niet handig meenemen in een kleine rugtas. Tevens heb je een extra fles nodig om je gefilterde water in te bewaren.

- de lifestraw is handig als je water ter plekke hebt. Maar ik zie mezelf niet op nat gras liggen en uit de sloot 'tanken'. Of je moet een mok vullen en daaruit drinken. Je blijft afhankelijk van water ter plekke.

- de Sawyer-zak is klein op te rollen en het waterfilter is ook klein. Tevens kun je in de zak water meenemen om later te filteren. Je hebt wel altijd iets bij voor nood.

 

Bij mij gaat de Sawyer-combinatie in de rugtas als ik op pad ga of langere fietstochen maken. Het gewicht en volume zijn het niet. En al het water wat je nodig hebt meezeulen is geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Prijsindicatie ? Leverancier ?

 

http://www.ebay.com/itm/291090312904

 

Rond de €100,-

 

Het belangrijkste punt voor mij is dat het zowel bacterieën, virussen als protozoa verwijderd. De squeeze en mini heb ik ook en da's leuk voor in de BOB, maar voor thuis wilde ik toch iets wat zoveel mogelijk tegenhoud

 

(EDIT: ik hoorde ook in een review dat die 1.000.000 liter eigenlijk gallons zijn..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.ebay.com/itm/291090312904

 

Rond de €100,-

 

Het belangrijkste punt voor mij is dat het zowel bacterieën, virussen als protozoa verwijderd. De squeeze en mini heb ik ook en da's leuk voor in de BOB, maar voor thuis wilde ik toch iets wat zoveel mogelijk tegenhoud

 

(EDIT: ik hoorde ook in een review dat die 1.000.000 liter eigenlijk gallons zijn..)

 

Reken daar nog wel BTW + customs fee bij dus totaal zo €140 als je die van ebay koopt.

 

Maar wel een briljante doorontwikkeling, maakt UV filters als een steripen feitelijk overbodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reken daar nog wel BTW + customs fee bij dus totaal zo €140 als je die van ebay koopt.

 

Maar wel een briljante doorontwikkeling, maakt UV filters als een steripen feitelijk overbodig.

 

Ja ik was klaar voor €100,- maar dat kan je inderdaad gebeuren. Soms staan er tegenwoordig al invoerkosten vermeld bij ebay.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het is lastig een betaalbare te vinden die ook gier, wat veelal in onze sloten te vinden is, te filteren.. of bepaalde landbouw chemicalien er uit haalt...

 

Ik heb onlangs een stuk gelezen over een onderzoek daarover, het blijkt dat vele slechts kortdurend werkt ivm verstopping van het filter. Ik zou me dus niet blind staren op wat de verkoper beweerd. En in elkgeval zoveel mogelijk na elk gebruik het grondig schoon te maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig een betaalbare te vinden die ook gier, wat veelal in onze sloten te vinden is, te filteren.. of bepaalde landbouw chemicalien er uit haalt...

 

Ik heb onlangs een stuk gelezen over een onderzoek daarover, het blijkt dat vele slechts kortdurend werkt ivm verstopping van het filter. Ik zou me dus niet blind staren op wat de verkoper beweerd. En in elkgeval zoveel mogelijk na elk gebruik het grondig schoon te maken...

 

Verstopping is bij een filter wat met holle vezels werkt eenvoudig op te lossen door hem terug te spoelen.

Bij een keramisch filter is het schoonmaken en schuren.

 

Voor het filteren van smaakjes en chemicaliën heb je actieve kool nodig. De filtercapaciteit van actieve kool is beperkt, dus flink inslaan.

 

Voor de rest, gebruiken en testen die dingen, dan komen we steeds meer te weten over de praktijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Maar 100 dollar hier (77 euro): http://www.highwaterfilters.com/SP191-Sawyer-Point-Zero-Two-Water-Purifier-p/sp191.htm

 

Deze website heb ik ook mijn Sawyer producten gekocht. Reken er nog wel 20 dollar verzendkosten erbij, douane heb je geen problemen mee zolang je beneden de 150 euro blijft.

Onder de 22 euro in het geen probleem anders 13 euro voor import + 21% over waarde inc. verzendkosten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 maanden later...

Zelf heb ik nu een Sawyer mini sinds een half jaar. Buiten heb ik het filter nog niet kunnen proberen, maar al wel verscheidene malen wat liters aquarium water bij een maat van me gefilterd en gedronken uit de mini. Omdat aquariums geen chemische verontreinigingen bevatten, en toch natuurlijke omstandigheden zoals algen en bacteriën repliceren, leek mij dit perfect geschikt om herhaaldelijk de Sawyer in te testen. Dit zijn mijn bevindingen:

 

Het gefilterde water heeft geen enkele geur, kleur of smaak. Zuiverder dan kraanwater in ieder geval. Het verschil met die stinkende vissen bak is er dus zeker :p.

 

Als container gebruik ik gewoon cola flessen, zowel die van 0,5L als die van 1,5L passen zonder problemen op de mini. De hele wereld ligt bezaaid met dit soort flessen, daarom dat Sawyer zakken bij bestellen mij ook zinloos lijkt. De zak die er bij geleverd zat, heb ik momenteel in mijn BOB zitten.

 

Zoals ik ook elders al in dit topic heb gelezen, is het bij mij ook een issue dat er zelfs lang na gebruik nog water in de filter blijft zitten. Die tip van back washen met bleek oplossing is inderdaad een goede, deze zal ik eens proberen.

 

De filters van Sawyer (maar ook o.a. Katadyn) zijn niet gemaakt om met chemische verontreinigingen om te gaan. Hiervoor heb ik een eenvoudige Brita waterfilter kan met geactiveerde kool filters op voorraad. Het achterliggende idee is, omdat ik in de stad woon en natuurlijk water niet zo maar voorhanden is, om in meerdere stappen te filteren. Bij flink vervuild water uiteraard eerst voor filteren. Vervolgens door de Sawyer, en als laatste door de Brita. Dan heb je dus vuil, bacteriën en virussen, en tot slot chemicaliën. Met deze drie stappen krijg je Neerlandsch water wel drinkbaar in nood situaties.

 

Al met al ben ik aangenaam verast door dit ingenieuze kleine filtertje. Hier voor had ik zo'n Katadyn pomp filter welke maar 7000 liter mee ging, de Mini gaat 400000 liter mee voor een fractie van de prijs. De Squize staat nog op mijn verlanglijstje. Goede uitrusting is het halve werk, dus goed dat je weet in ieder geval te kunnen drinken in shtf situaties. Water is van levensbelang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...