Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gedroogd voedel/voedsel drogen: zin of onzin?


jens

Aanbevolen berichten

Gave dingen, die drogers!

Nou kan je inderdaad mooie mixen gaan samenstellen voor eigengemaakte kant-en-klare maaltijden.

 

Smaken verschillen he, met die banaan. Zou je ze nu kunnen frituren?

 

Dan had ik ze minder hard moeten drogen, denk ik. Ik denk dat ze als ik ze nu frituur te hard worden voor menselijke consumptie. Wellicht als wapen geschikt dan? :p

 

Ik ben soepzakjes aan het bedenken Zal nog even uitvogelen worden welke hoeveelheden van alles een maaltijd zijn. Er zal toch ook iets van vet in moeten. Misschien een rietje met olijfolie (met zout erin? zou dat de houdbaarheid verlengen?) Ga in ieder geval ook met pemmican testen - daarin kun je ook allerlei gedroogde fruit en groente kwijt. Ik vraag me af... zou je aardappel kunnen drogen? Met zoete aardappel gedroogd en in poeder, kokosvet, banaan en wat ander fruit zou je ook een zoete versie moeten kunnen maken.

 

Ik duik de keuken nog even in, het is toch rotweer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Dan had ik ze minder hard moeten drogen, denk ik. Ik denk dat ze als ik ze nu frituur te hard worden voor menselijke consumptie. Wellicht als wapen geschikt dan? :p

 

Ik ben soepzakjes aan het bedenken Zal nog even uitvogelen worden welke hoeveelheden van alles een maaltijd zijn. Er zal toch ook iets van vet in moeten. Misschien een rietje met olijfolie (met zout erin? zou dat de houdbaarheid verlengen?) Ga in ieder geval ook met pemmican testen - daarin kun je ook allerlei gedroogde fruit en groente kwijt. Ik vraag me af... zou je aardappel kunnen drogen? Met zoete aardappel gedroogd en in poeder, kokosvet, banaan en wat ander fruit zou je ook een zoete versie moeten kunnen maken.

 

Ik duik de keuken nog even in, het is toch rotweer :)

 

Klinkt helemaal goed allemaal. :)

Kokosvet kan ook in je soep gebruikt worden.

Voor onderweg kan je gewoon een (plastic) potje meenemen. Komt altijd van pas. Je kent alle gebruiken toch?

 

http://wakeup-world.com/2012/03/02/160-uses-for-coconut-oil/

Link naar reactie
Delen op andere sites

.......

.......

Ik ben soepzakjes aan het bedenken Zal nog even uitvogelen worden welke hoeveelheden van alles een maaltijd zijn. Er zal toch ook iets van vet in moeten. Misschien een rietje met olijfolie (met zout erin? zou dat de houdbaarheid verlengen?)

 

Dit is een goed idee. Geweldig! Op deze manier kun je koolhydraten en vetten gescheiden bewaren tot je ze echt samen nodig hebt. Zie ook posting over optimale calorieën opname uit koolhydraat-vetten mengsels.

@vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit ook een goede manier om jerky te maken? Of kan ik dat toch beter drogen?

En waar kan ik zo'n machine vandaan halen? Merk en prijscategorie? :)

 

Klinkt namelijk zeer interessant: ook voor mij als student :)

 

Ik heb mijn dehydrator gekocht bij de Gifi (geen idee of die ook in NL bestaat)

Werd verkocht als 'stoomkoker' aan de prijs van stoomkoker ipv een 100€ hier: http://www.brouwmarkt.nl/fruitdroger-back-basics-kompleet-met-ziften-p-1411.html

 

Is krak hetzelfde model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe droog je banaan? .... als ik dat droog wordt het toch een vieze smurrie.
Wat jammer dat je een vieze smurrie krijgt als je banaan gaat drogen. Misschien heb je meer geluk gehad sinds je dat schreef. Hier is de methode die ik gebruik en het werkt fantastisch.

 

Ik heb geen droogmachine dus gebruik ik de oven. Volgens mij is het open laten van de ovendeur en het gebruik van bakpapier belangrijk om geen vieze smurrie te krijgen! Ik heb geen idee hoe lang je bananen gedroogd op deze manier kan bewaren... bij ons worden ze in een mum van tijd opgegeten (heerlijk in muesli of gewoon als snack)!

 

Zet de oven op 75˚C (in ieder geval op de laagste stand).

Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Snijd de bananen in plakken (ca. ½ cm dik).

Verspeid de plakken los van elkaar op de bakplaat.

Plaats de bakplaat in de oven en laat de ovendeur steeds op een kiertje staan.

Laat de bananen ca. 5½ uur drogen (na 5 uur draai iedere plak om zodat ook de onderkant gedurende de laatste ½ uur kan drogen).

Goed laten afkoelen.

 

Tegelijkertijd droog ik uien onderin de oven (ook op een bakplaat bekleed met bakpapier):

 

Snijd de uien in dunne plakjes en goed los schudden zodat je afzonderlijke stukken ui krijgt.

Leg de uienringen op de bakplaat (het is prima als ze bovenop elkaar liggen zolang ze maar goed los van elkaar liggen).

Laat de uien 6½ - 7 uur drogen (ten minste een uur langer dan de bananen).

Draai de uienringen af en toe om tijdens het drogen.

 

Hier zijn foto’s van het resultaat nadat een deel van de bananen en uien waren opgegeten!

 

13-gedroogde-bananen.jpg.3dd2a94948650cab177ce4c7c28998eb.jpg

 

14-gedroogde-uien.jpg.bc2ec73d2da965fe6d0c890d748b2cc1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit ook een goede manier om jerky te maken? Of kan ik dat toch beter drogen?

En waar kan ik zo'n machine vandaan halen?

Je hoeft geen machine te kopen. Het is heel eenvoudig om er zelf een te maken.

 

Maak de kist ca. 50cm hoog, 40cm breed en 40cm diep. Ik heb ooit iemand gezien die een kartonnen doos hier voor gebruikte maar dit was misschien als een tijdelijke oplossing.

Op de bodem monteer je een fitting voor een gloeilamp van ca. 60 watt.

Je moet onderin de kist ventilatie gaatjes hebben en bovenin een smalle ventilatieopening. Niet te veel gaatjes maken anders raak je de warmte te snel kwijt. Om te voorkomen dat er vliegen in kunnen komen, zou ik deze openingen afdekken met gaas.

Boven in de kist monteer je 3 á 4 stangen net zoals in een hangkast. Hieraan kun je de vleesstrips hangen aan haakjes.

Laat het gemarineerde vlees hangen totdat het droog is (dit kan een paar dagen duren).

Tijdens het hele droogproces moet de lamp branden en de deur dicht (de deur is niet goed te zien op deze foto).

 

Dit is een foto van onze droogkist.

 

15-droogkist.jpg.4cac4157748605d761fff4898fc91c7c.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft geen machine te kopen. Het is heel eenvoudig om er zelf een te maken.

 

Maak de kist ca. 50cm hoog, 40cm breed en 40cm diep. Ik heb ooit iemand gezien die een kartonnen doos hier voor gebruikte maar dit was misschien als een tijdelijke oplossing.

Op de bodem monteer je een fitting voor een gloeilamp van ca. 60 watt.

Je moet onderin de kist ventilatie gaatjes hebben en bovenin een smalle ventilatieopening. Niet te veel gaatjes maken anders raak je de warmte te snel kwijt. Om te voorkomen dat er vliegen in kunnen komen, zou ik deze openingen afdekken met gaas.

Boven in de kist monteer je 3 á 4 stangen net zoals in een hangkast. Hieraan kun je de vleesstrips hangen aan haakjes.

Laat het gemarineerde vlees hangen totdat het droog is (dit kan een paar dagen duren).

Tijdens het hele droogproces moet de lamp branden en de deur dicht (de deur is niet goed te zien op deze foto).

 

Dit is een foto van onze droogkist.

 

15-droogkist.jpg.4cac4157748605d761fff4898fc91c7c.jpg

 

Constant een gloeilamp aan hebben staan, lijkt me een dure DIY.

Buiten het feit dat het dus de aanschaf van een machine 'voorkomt', is het ook op de langere duur efficient?

In droogmachines gaat het ook vele malen sneller dus wat dat betreft is het sowieso efficienter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Oh, wat een boel mooie initiatieven Een actieve mensen!

 

Ik ben zo lui, dat ik gewoon die gedroogde rommel van de winkel koop, fruit dan voornamelijk.

rozijnen zijn ook een geweldige bron van even een energie boost, ook gedroogd gekocht....

wil nog gedroogd gezouten vlees uitproberen...

Volgens mij is die kant en klare handel heel lang houdbaar, zolang je het maar in het donker bewaard, toch?

 

En, ik wil niet flauw doen, maar om te preppen is zelf drogen natuurlijk geweldig,

en als straks de elektriciteit uitvalt, om wat voor reden dan ook, hoe droog je dan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt bepaalde vruchten/groenten in huis of in de zon drogen (in een SHTF situatie kun je ook prima je auto gebruiken, wel eens in een auto in de zon de temperatuur gevoeld?) 

 

Vroegah hadden mensen hun huis volhangen met appelring slingers en vast ook ander fruit. Ik wil nog een droognet kopen  voor het drogen van pitten en zaden in de zon/wind. 

 

Daarnaast heb je ook (bouwpakketen) van zonnedrogers, waarin je dus een droogoven creëert door de warmte (en dus thermiek die erbij vrij komt) van de zon.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Red,

Mijn huis is behoorlijk vochtig, ook al lucht ik me helemaal scheel.. dus of dan drogen werkt?

ik heb wel zaden van planten, uit mijn tuin, in koektrommels te drogen liggen, ook nog es in een kast, waarvan de deur altijd op een kier staat,  trommel een beetje open....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Sjuul zei:

ik heb wel zaden van planten, uit mijn tuin, in koektrommels te drogen liggen

Hoi Sjuul,

Om te drogen is het belangrijk dat de lucht aan alle kanten langs de spullen kan stromen.

Dan nog is het verstandig om de spullen regelmatig te keren.

Mss zou je beter ipv in koektrommels , in een netje ( bv wasnetje,stukje vitrage ,panty ) te drogen kunnen hangen...

Uitspreiden op een rooster oid werkt ook heel goed , maar dat neemt natuurlijk wel meer ruimte in beslag.

 

In ieder geval kun je zonder elektriciteit heeeel goed prima spullen drogen , hoor.Zo deden de mensen het vroeger

toch ook altijd ? Werkt echt nog steeds heel goed.Het is een heel natuurlijke manier van drogen,het droogproces wordt

zo het minst geforceerd , waardoor - naar mijn idee althans - de eigenschappen van het voedsel het best bewaard blijven.

 

Houd goed in de gaten dat je kostbare zaden niet gaan schimmelen , hoor !

Veel succes met het drogen en

groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mevr.Grijpstra,

 

Ik heb ze ook eerst in de buitenlucht laten drogen, in papierenzakjes van de groenteboer, daarna in blikken gedaan. Dat is ook zo.

Ik heb een heel oud boek; Terug naar de natuur, van Reader's Digest, staan allerlei overlevingstips in, ook over voedsel. Helaas wordt het boek niet meer gedrukt. Het is uit 1985, uit het Duits vertaald. Het is een geweldig leerzaam boek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-9-2020 om 10:34, Sjuul zei:

Red,

Mijn huis is behoorlijk vochtig, ook al lucht ik me helemaal scheel.

 

Dat is ook wat wij weten wat het voor leven is in een vochtig huis, vooral winters kan dat verrekte koud zijn.

En kleding die je morgens eerst moet droogfohnen voor dat je het kan aantrekken, bed wat altijd vochtig is, al het een huurhuis is zou ik zo gauw mogelijk vertrekken.

Winters stoken helpt ook niet, of het moet vriezen.

Wij hebben huizen gehad waar de muren grondwater opzuigen ga je wel stoken dan kost het je handenvol geld, @Sterredag weet er ook alles van, wat het is om een vochtig huis te hebben. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, JJ&A zei:

Dat is ook wat wij weten wat het voor leven is in een vochtig huis, vooral winters kan dat verrekte koud zijn.

En kleding die je morgens eerst moet droogfohnen voor dat je het kan aantrekken, bed wat altijd vochtig is, al het een huurhuis is zou ik zo gauw mogelijk vertrekken.

Winters stoken helpt ook niet, of het moet vriezen.

Wij hebben huizen gehad waar de muren grondwater opzuigen ga je wel stoken dan kost het je handenvol geld, @Sterredag weet er ook alles van, wat het is om een vochtig huis te hebben. 


We zijn er nog steeds mee bezig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zó heel vochtig is mijn huisje niet, maar blijkbaar wel dusdanig dat er spontaan dingen gaan schimmelen.

Zoals citroenen die ergens in de keuken op een schaaltje liggen.

Zelfs als ik ze in de koelkast leg.....? 

 

 De slaapkamers zijn boven, daar is niks aan de hand.

 

Oh, ik heb ook in krotten gewoond, huisjesmelkersprojecten, so to say.?

 

 

Maargoed, this is swamp country, what can you expect? ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...