Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wie houdt er honingbijen?


Aanbevolen berichten

Uit nieuwsgierigheid omdat er in het topic over bijensterfte dusdanig veel kennis langskomt over honingbijen dat ik me afvraag hoeveel imkers er wel niet zijn. En een honingbij is volgens mij de beste prepper ;)

 

Ik houd bijen, 3 kasten, maar neem geen honing of andere producten. We hebben ze genomen om de uitstervende bijen een handje te helpen en ze bevruchten mijn fruitbomen en groenten. Sinds ik bijen heb, heb ik meer opbrengst.

 

Wie houdt er nog meer bijen?

En doe je dat bij huis of elders.

Hoeveel volkjes heb je.

En neem je honing, was, etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik houd bijen. Dit jaar begin ik met koninginnen telen. Dit is een vak apart en als je dit goed onder de knie hebt dan kun je snel volken delen of koninginnen verkopen.

Heb het van mijn vader geleerd. Ik heb ze niet thuis staan maar bij een aardbeienboer en een tuinder die groentes/fruit zelf verbouwd en verkoopt.

Ik neem de honing voor eigen gebruik, verkoop aan bekenden en aan mensen uit eigen stad die via via gehoord hebben dat ik het verkoop. Mond op mond reclame dus.

Hoeveel volken ik heb vertel ik lekker niet :p Dit wil ik graag voor mijzelf houden. Maar in ieder geval niet zoveel dat ik m'n baan kan opzeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd bijen, 3 kasten, maar neem geen honing of andere producten. We hebben ze genomen om de uitstervende bijen een handje te helpen en ze bevruchten mijn fruitbomen en groenten. Sinds ik bijen heb, heb ik meer opbrengst.

 

Het is waar. De aardbeienboer waar ik mijn kasten had staan afgelopen jaar had 30% meer opbrengst sinds er bijen staan.

Het is wel verstandig om wat honing te oogsten. In honing zitten goede voedingsstoffen, maar heeft ook een nadeel. Plat gezegd moeten de bijen er meer van schijten dan van suikerwater(alternatief als je honing oogst.) Het nadeel is dus dat bijen sneller naar buiten gaan om de reinigingsvlucht te doen, dit kan risico's met zich meebrengen als het nog te koud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik houd ook bijen. In mijn moestuin heb ik een stal met 6 kasten op het moment, bij mijn ouders heb ik drie kasten en op een derde lokatie twee kasten. 11 kasten in totaal dus.

Aantal gaat minder worden omdat ik mijn tijd ook voor andere dingen nodig heb...

Ik neem 1x vroege honing. De rest mogen de bijen opsparen voor de winter.

Propolis en was win ik ook beperkt.

Zoveel mogelijk BD.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic! Ik ben al mijn hele leven gefascineerd door bijen en ik ben net - deze maand - begonnen met de basiscursus bijenteelt van de NBV. Naast het theoretische deel ga ik straks met een paar medecursisten een volkje houden, uiteraard met deskundige begeleiding.

 

Mijn doel is om zelf bijen te gaan houden, liefst wil ik daar dit jaar mee beginnen maar ik moet nog even zien hoe het loopt. Ik woon aan de rand van het centrum van een middelgrote stad in Noord-Holland, het kan dus niet in mijn eigen tuin. Als ik meer weet over de mogelijkheid om zelf met volken en kasten aan de slag te gaan ga ik in ieder geval naar een volkstuincomplex bij mij in de buurt en probeer ik via imkers in de buurt aan plaatsen te komen waar ik kasten neer kan zetten. Ook over zaken als winterstalling en zo moet ik nog nadenken en praten met imkers in de buurt.

 

En mag ik @Bijenman, @driehart en @Blik(voer) op oneindig lastig vallen met vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pathfinder Erg leuk dat je begint met bijen houden. Afgelopen jaar was een goed jaar voor de bijen en er zijn weinig bijenvolken dood gegaan mede door een goede herfst. Daarom is het nu relatief goedkoop om een bijenvolkje op de kop te tikken aangezien er nu (voor zover dat kan) een overschot is aan bijenvolken. Of tekort aan imkers, het is maar hoe je het bekijkt :)

Je bent van harte welkom met vragen. Ik weet vast niet alles, maar kan wel overal achter komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo leuk om een bijen toppic aan te treffen, zelf eet ik weleens bijenpollen.

hoeveel bijenpollen komt er nou ongeveer uit 1 kast/volk?

Worden bijen ook gehouden in kassen met gekweekte bloemen?

 

Zelf wil ik het liefst bijenpollen van wilde bloemen en vraag me af of dat te krijgen is in Nederland of beter gekocht kan worden in verweggistan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

awsom topic

 

ik ben ook zeer geintreseerd in bijenkorf maar heb een helse schrik voor alles wat vliegt en prikt. al bij al stopt dit mij niet tegen om ze ooit te bezitten.

ik heb wel wat vragen. eventueel kan @Bijenman me hier bij helpen.

 

kan ik bv gewoon de bijen laten doen ? dus nooit honing of was van ze nemen. blijven ze dan leven of sterven ze?

kan ik de kas in een schuur zetten voor minder vorst ?

wat moet ik doen als de koniging beslist dat ze het hier niet leuk meer vind ?

is het mogenlijk dat bv wespen de korf over nemen? moest dit kunnen gebeuren wat doe ik er dan aan ?

zal de korf bv een nieuwe koniging maken als de oude sterft ?

van bijen weet ik dat ze niet te agresief zijn maar is er een verschil tussen wilde en tamme bijen ?

gaan bv mijn bijen vechten met een wilde korf over mijn moes tuin en fruit bomen ?

kan ik bv zelf wilde korven naar mijn moestuin lokken zodat ik geen eigen korf nodig heb? en wat zijn mijn kansen dat de bijen dan blijven?

moet ik mezelf opfocken en kwaat maken als iemand in de geburen een wilde bijen korf wil vermoorden? moet ik dan als een greenpreace hippy mezelf aan die arme bijen hun boom/verblijf ketenen om ze te redden ? kan je wilde korven verplaatsen ?

 

ik heb al een boek "storey's guide to keeping honeybee's" maar ben er nog niet aan begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Overlever

Aantal bijenpollen is afhankelijk van het volkgrootte.

Pollen winnen doe ik niet. De pollen zijn nog belangrijker voor de bijen als de honing.

Je kan bijen in een (voor mij) uiterste geval nog bijvoeren met suikerwater/thee.

Alternatief voor pollen weet ik niet.

 

Als er vragen zijn dan wil ik die best beantwoorden. Ik ervaar het niet als lastigvallen @Pathfinder

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan ik bv gewoon de bijen laten doen ? dus nooit honing of was van ze nemen. blijven ze dan leven of sterven ze?

kan ik de kas in een schuur zetten voor minder vorst ?

wat moet ik doen als de koniging beslist dat ze het hier niet leuk meer vind ?

is het mogenlijk dat bv wespen de korf over nemen? moest dit kunnen gebeuren wat doe ik er dan aan ?

zal de korf bv een nieuwe koniging maken als de oude sterft ?

van bijen weet ik dat ze niet te agresief zijn maar is er een verschil tussen wilde en tamme bijen ?

gaan bv mijn bijen vechten met een wilde korf over mijn moes tuin en fruit bomen ?

kan ik bv zelf wilde korven naar mijn moestuin lokken zodat ik geen eigen korf nodig heb? en wat zijn mijn kansen dat de bijen dan blijven?

moet ik mezelf opfocken en kwaat maken als iemand in de geburen een wilde bijen korf wil vermoorden? moet ik dan als een greenpreace hippy mezelf aan die arme bijen hun boom/verblijf ketenen om ze te redden ? kan je wilde korven verplaatsen ?

 

 

@mt belgie

Ik raad u aan om eens te kijken op http://www.imkerpedia.nl en uw boek te lezen. Daar staat heel veel basisinformatie over bijenhouden. Ik zal even kort antwoord geven op de vragen. Mocht er na het kijken op de website van imkerpedia nog vrgen zijn bent u van harte welkom.

 

- Dit kan heel goed. Het gaat al meer dan 5000 jaar goed op die manier, dus zal dat tegenwoordig ook goed gaan.

- Neen, een bijenvolk moet altijd kunnen uitvliegen als ze dat willen. U kunt ze wel onder een afdak zetten of een zogeheten bijenstal.

- Als de koningin(met volk) wegvliegt dan kan dat vele oorzaken hebben zoals; te weinig ruimte in de kast, vieze kast, ongedierte, aardstralen, weersinvloeden....ik kan nog wel even doorgaan

- Weinig kans dat wespen het overnemen. Indringers(insekten) worden door de beveiligers direct uitgeschakeld.

- Ja, dit is prachtig hoe ze dat doen. Kan ik uren over vertellen.

- Ja, wilde bijen worden ook wel solitaire bijen genoemd. Op imkerpedia staat wel het verschil

- Nee, bijen zijn buiten de kast in principe alleen maar met zichzelf bezig. Vallen niks lastig. Bijen worden alleen agressief als ze bedreigd worden. (nee, niet door schelden o.i.d.) :p

- Ja, dmv een bijenhotel. Kans is niet groot dat ze lang blijven. Bijen leven niet zo lang heel namelijk.

- Wilde bijenkorven bestaan niet. Als je wilde bijen in de tuin wil hebben heb je dmv een bijenhotel misschien 500 bijen. Een redelijk 'tam' bijenvolk bestaat uit 50.000 bijen.

- Bijenvolken kun je maximaal 30cm verplaatsen naar links en naar rechts en 1m naar voren of achteren. Anders kunnen ze de kast niet terug vinden.....of je moet ze meer dan 5km verplaatsen, anders vliegen ze terug naar de oude locatie. (kun je leuke trucjes en handigheidjes mee uithalen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Las dit op http://www.tuinadvies.be de top 10 van bijenplanten in Belgie en NL.. Misschien een tip voor de bijenhouders voor het geval ze nog niet allemaal bekend waren?

 

http://www.tuinadvies.be/bijenplanten_belgie_nederland.htm

 

ze verkopen in de webwinkel ook bijenkasten en hommelnesten

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=810

 

(en nee, ik ben geen aandeelhouder in dat bedrijf, alleen een terugkerende klant vanwege snelle levering en goede artikelen;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is een prima shop met prachtig assortiment en vlotte levering.

Nog zo 1 is Vivara, bij de planten staat genoemd welke insecten erdoor gelokt worden en wanneer.

Huisjes hebben ze ook http://www.vivara.nl/ctrl/node:103;page:24;/insecten

deze zijn echter voor solitaire bijen (en populair ook, ik heb diverse, zelf in een stuk hout wat gaten boren vinden ze ook prima) niet voor volkeren dus, daar kan je jezelf geen imker mee noemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vandaag zag ik weer een docu op NG over bijensterfte en wat de gevolgen wereldwijd is als de bijensterfte zo door gaat.

Enorme voedsel tekorten en daarop volgend de ineen storting van de economie , zonder voedsel immers geen economie.

Dat er nu door Dion Gaus een kleine actie opgezet is om aandacht te vragen voor dit probleem is juist goed , helaas wordt er lachend over gedaan in de media maar er is eigenlijk niks lachwekkends aan.

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M53&s=M141&ss=P1231&l=NL

 

Prepse...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Mijn buurman in Spanje heeft meer dan 100 kasten staan, zie ook mijn foto's op een ander draadje:

 

http://preppers.nl/forum/threads/7705-Bijzaak-bijbaan-of-bij-de-hand/page5?highlight=bijzaak

 

Ik ben hierdoor nieuwsgierig geworden en zodra we in Spanje gaan wonen, wil ik ook een paar volkjes voor de honing en andere producten. Zou weer een goede stap zijn richting onafhankelijkheid. Goed dat er hier op het forum veel bijenkenners zitten, dan kan ik tegen die tijd een hoop vragen kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...