Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Suiker, ik denk at de meesten onder ons wel weten, dat te veel suiker niet zo slim is voor je lijf.

Een interessant stuk hier en je kunt ook zijn onderzoeksPDF gratis downloaden:

http://www.optimalegezondheid.com/waarom-suiker-zo-slecht-is-voor-je-gezondheid/

.

Als je dan geen gewone suiker wilt nemen, dan kun je suikervervangers nemen. Hier staan er een hele rits opgenoemd. Maar aspartaam en sacharine in zoetjes, wordt je niet vrolijk van.

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/101/alternatieven-voor-suiker

.

Naar mijn idee wordt er nog veel te weinig bekend gemaakt over de Stevia-plant. De bekendste soort is het honingkruid, Stevia rebaudiana. Je kunt ze soms in tuincentra wel kopen. Een tropische plant voor binnen en de blaadjes zijn inderdaad mierzoet. Gelukkig hoeven we het niet zelf te telen, het is al in poedervorm en zoetjes verkrijgbaar. Europa heeft het lang tegengehouden, ik kocht het al voor het in NL en België toegelaten was via andere kanalen, die nu niet meer relevant zijn.

En dan ben ik laat met het gaan gebruiken van Stevia want al in 1600 komt er in Spaanse geschriften voor dat men de plant als zoetstof gebruikte. En van nog veel eerder gebruikten Guarany-indianen het al van oudsher.

 

De KULeuven (Universiteit) heeft een onderzoek gedaan naar Stevia. Grote suikerfabrikanten en andere zoetjesfabrikanten hebben Stevia getracht zwart te maken, zij zien er een te grote concurrent in. Het onderzoek van de KULeuven is buitengewoon positief. Het is een nogal lijvig stuk met veel vakterminologie, maar de eindconclusie is dat alle slechte eigenschappen die erover verteld worden, echt zwartmakerij zijn en worden ontkracht met dit rapport van de universiteit.

http://bio.kuleuven.be/biofys/toxstudies_nl.htm

 

Voor mij is stevia het helemaal. Ik gebruik het zoals gezegd dus al jaren als suikervervanger. Het bestaat in plantvorm voor in je kamer, in zoetjesvorm en in poedervorm en zelfs in vloeibare vorm.

Omdat het vele malen zoeter is dan suiker heb je erg weinig nodig en is handig klein voor in de BOB.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Helemaal mee eens Boo. Ik ken het ook al jaren en kocht het vroeger op de zwarte markt. Het enige nadeel vind ik dat het naast de enorme zoetkracht, ook een lichte bijsmaak heeft, die met name in koffie naar voren komt. Het is werkelijk bezopen dat het jaren tegengehouden is in Nederland, zogenaamd wegens gezondheidsrisico's. Nu de grote jongens een manier ontdekt hebben om het commercieel te maken, wordt het vrij verkocht. Ik bijv Japan, wordt het al jaren gebruikt in de cola light.

Bijkomend voordeel van stevia, is dat het een stabiliserende werking heeft op de bloedsuikerspiegel, dit is wetenschappelijk vastgesteld.

Nadeel ervan in je BOB, vind ik het ontbreken van calorische waarde, immers, in mijn beleving heeft de voeding in je BOB vooral tot doel energie te leveren en dat doet stevia nu net niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het makkelijkst is een eigen plantje in de kamer en af en toe weer wat blaadjes drogen. Even met de vijzel klein maken, en je hebt weer een portie natuurlijke stevia. De witte stevia ben ik zelf niet zo'n fan van, die is op kunstmatige wijze onttrokken aan de plant. Puur natuurlijk heeft net een streepje voor, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het makkelijkst is een eigen plantje in de kamer en af en toe weer wat blaadjes drogen. Even met de vijzel klein maken, en je hebt weer een portie natuurlijke stevia. De witte stevia ben ik zelf niet zo'n fan van, die is op kunstmatige wijze onttrokken aan de plant. Puur natuurlijk heeft net een streepje voor, vind ik.

 

 

Dat zeker, echter je moet wel mogelijkheden hebben een plant in je huis te hebben. Ik heb 6 huisdieren die behalve onze cactussen het erg leuk vinden planten te slopen. Dus helaas voor mij geen stevia in huis. En het is te koud in Nl om buiten (over) te houden.

 

Helemaal mee eens Boo. Ik ken het ook al jaren en kocht het vroeger op de zwarte markt. Het enige nadeel vind ik dat het naast de enorme zoetkracht, ook een lichte bijsmaak heeft, die met name in koffie naar voren komt. Het is werkelijk bezopen dat het jaren tegengehouden is in Nederland, zogenaamd wegens gezondheidsrisico's. Nu de grote jongens een manier ontdekt hebben om het commercieel te maken, wordt het vrij verkocht. Ik bijv Japan, wordt het al jaren gebruikt in de cola light.

Bijkomend voordeel van stevia, is dat het een stabiliserende werking heeft op de bloedsuikerspiegel, dit is wetenschappelijk vastgesteld.

Nadeel ervan in je BOB, vind ik het ontbreken van calorische waarde, immers, in mijn beleving heeft de voeding in je BOB vooral tot doel energie te leveren en dat doet stevia nu net niet.

 

Eens dat Stevia geen energie levert. Voor energie heb ik grote repen pure chocola 70% in de BOB. Voor dranken te zoeten dus steviazoetjes. En ook met je eens dat koffie soms anders lijkt te smaken met stevia erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeker, echter je moet wel mogelijkheden hebben een plant in je huis te hebben. Ik heb 6 huisdieren die behalve onze cactussen het erg leuk vinden planten te slopen. Dus helaas voor mij geen stevia in huis. En het is te koud in Nl om buiten (over) te houden.

QUOTE]

 

Een "heggetje" van cactussen rond je planten waar de dieren af moeten blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeker, echter je moet wel mogelijkheden hebben een plant in je huis te hebben. Ik heb 6 huisdieren die behalve onze cactussen het erg leuk vinden planten te slopen. Dus helaas voor mij geen stevia in huis. En het is te koud in Nl om buiten (over) te houden.

QUOTE]

 

Een "heggetje" van cactussen rond je planten waar de dieren af moeten blijven?

 

Leuk idee. Echter de cactussen gaan in de zomermaanden naar buiten en dat kan met de stevia denk ik niet. Maar het is het overwegen waard. Kan de stevia ook nog in de slaapkamer zetten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Leuk idee. Echter de cactussen gaan in de zomermaanden naar buiten en dat kan met de stevia denk ik niet. Maar het is het overwegen waard. Kan de stevia ook nog in de slaapkamer zetten natuurlijk.

 

Gewoon buiten zetten in het voorjaar cq vroege zomer.

De planten groeien vele malen beter en zijn harder en dus makkelijker over te houden in de winter ;)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska: Dit lijkt me een goed adres om ze te bestellen: http://tuinen-parken.aanbodpagina.nl/stevia-rebaudiana

Het is de soort met de meeste zoetstof en deze latijnse naam kom ik altijd op stevia sites tegen.

 

Ze gaan per 5, 21,50 incl. verzending, 10 stuks geen verzendkosten, dus 29,50.

 

Die dingen zijn vast te vermeerderen, dus voor mij zou eentje genoeg zijn. Jammer genoeg een beetje te laat, voor een gezamelijke inkoop en distributie via de derde Nunspeet meeting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Die steviaplant wil ik ook, nu alleen hetzelfde probleem met een jonge kat, zojuist mijn peperzaailingen uitgegraven, grr.. laatst mijn bosuien, je zou ze toch wat aandoen die etters! Ik wacht nog even tot hij groot is en de tuin in gaat.

 

Ach, ze hebben ook hun nut en ze zijn zo leuk. Maar zonde is het wel ja. Ik heb potplanten weggezet en gisteren weer eens uit het plastic gehaald na de vorst, hoefde niet. was al voor me gedaan. Heel handige kattenbakken, potplanten. grrr inderdaad

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska: Dit lijkt me een goed adres om ze te bestellen: http://tuinen-parken.aanbodpagina.nl/stevia-rebaudiana

Het is de soort met de meeste zoetstof en deze latijnse naam kom ik altijd op stevia sites tegen.

 

Ze gaan per 5, 21,50 incl. verzending, 10 stuks geen verzendkosten, dus 29,50.

 

Die dingen zijn vast te vermeerderen, dus voor mij zou eentje genoeg zijn. Jammer genoeg een beetje te laat, voor een gezamelijke inkoop en distributie via de derde Nunspeet meeting.

 

Ai ja jammer een gezamenlijke inkoop zou in dit geval wel doeltreffend zijn geweest. Ik moet even zien of 5 of 10 ook niet veel te veel is, ik gebruik haast nooit zoetstof, maar voor af en toe zou het wel fijn zijn. Je kan natuurlijk wel gewoon blijven oogsten en drogen en opslaan zodat er een flinke pot ontstaat, dan zijn meerdere planten juist fijn.

 

Wel jammer dat je het niet echt ipv suiker in jam kan doen, nouja kan wel maar de houdbaarheid komt dan in het gedrang helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska: Net wat gebeld met tuincentra in de buurt. Op dit moment hebben ze geen van allen stevia te koop, maar dat heeft te maken met het weer. Zodra het weer beter wordt en er aanbod is, komen ze weer in de meeste tuincentra en kunnen we wel 1 of 2 plantjes kopen. Dan heeft een gezamelijke inkoop niet zo veel nut meer, gezien het kleine bedrag waar het over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...