Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lucifers vs aansteker


JohnVonSchutz

Aanbevolen berichten

Ik loop al een tijdje te denken wat nou beter is, lucifers of een gasaansteker.

 

Tijd voor mijn eigen onderzoekje dus.

 

Als ik de aansteker optisch vergelijk met een doos lucifers vallen 2 dingen meteen op, de vorm en het materiaal.

Hoewel de aansteker langer is heeft hij toch minder volume, een stuk minder namelijk bijna de helft.

 

Met een aansteker kan je 3000 vlammetjes maken http://wiki.answers.com/Q/How_many_lights_in_a_bic_lighter hierna hebt je nog altijd de mogelijkheid om alleen het vuursteentje te gebruiken om vonkjes te maken. En je zou het ook nog op de volgende manieren kunnen gebruiken http://survivial-training.wonderhowto.com/how-to/use-empty-lighter-create-fire-emergency-206261/

Kijk, dat je er een kanon van kom maken wist ik bijvoorbeeld niet maar de echte toegevoegde waarde zie ik er niet in, behalve dat het leuk is. ( voor mannen dan hè, vrouwen vinden dit waarschijnlijk onzinnig. )

http://nighthawkinlight.wonderhowto.com/how-to/make-mini-cannon-from-lighter-0132145/

Ja kan natuurlijk ook proberen om er een motorfiets van te bouwen om dan toch nog op tijd te zijn voor het avond eten of om uit een survival situatie weg te racen http://novelty-toys.wonderhowto.com/how-to/howto-turn-lighter-into-lightercycle-0123970/

 

In een pakje lucifers zitten er 48 lucifers in. http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/overig/lucifers-klein-doosje.380549 Uit een zelf gedane test weet ik dat een lucifer 20 seconden brandt voordat hij bij je vinger is.

Toch heb ik het gevoel dat ik nog niet alles van lucifers heb verteld maar gelukkig is er nog iemand die veel meer weet over lucifers. http://www.equipped.org/devices28.htm

 

Maar me lucifers kan je weer hele andere leuke dingen, zoals er een beetje alu folie er omheen doen en dan aansteken om een klein raketje te maken of http://www.instructables.com/group/matches/

 

Een groot nadeel van lucifers vindt ik dat als zelfs maar even nat zijn geweest je er niks meer aan hebt tenzij je ze waterafstotend hebt gemaakt.

Een groot voordeel vind ik dat je met lucifers makkelijker ergens in een vuurtje kan aansteken terwijl je met een aansteker moeilijker in dingen komt.

 

Wat ik wel weer leuk vind is dat je bepaalde lucifers kunt gebruiken als je ook geen doosje of cover meer hebt.

http://survivial-training.wonderhowto.com/how-to/light-match-without-matchbook-cover-264918/

Deze heb ik zelf geprobeerd maar bij mij lukt het niet. Misschien moet je daarvoor die papieren lucifers hebben en niet de houten waarmee ik het heb geprobeerd.

 

 

Uiteindelijk blijft het dus appels met peren vergelijken, maar doe mij maar een aansteker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nou, dat is geen moeilijke keus, voor iemand die volgens de prepper-regels leeft: doe mij maar lucifers EN aanstekers, @JohnVonSchutz :)

 

Erg leuke linkjes.

 

Je was er bij toen ik mijn day-pack uitgelaad heb, denk dat er zo al 10 aanstekers rondzwerven.

Lucifers, stormlucifers en fire-steel op de man.

Echter vergeet niet de charme van een goede vuurboog, wat zon en geduld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Neem wel een aansteker met een vuurtsteentje en draaiwieltje. Elektrisch ontstoken aanstekers doen het niet of heel slecht als het koud is kwam ik laatst achter.

 

En in de buitensportwinkel kun je kant en klare waterproof lucifers kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem wel een aansteker met een vuurtsteentje en draaiwieltje. Elektrisch ontstoken aanstekers doen het niet of heel slecht als het koud is kwam ik laatst achter.

 

En in de buitensportwinkel kun je kant en klare waterproof lucifers kopen.

 

Heeft niets met electrische aanstekers te maken (denken meer mensen)

Leg ik je even uit: aanstekers zijn propaan of butaan gevuld. De wegwerp aanstekers voor het grootste deel met butaan. Dit verdampt bijna niet onder de 5 graden en zal je aansteker moeilijker aan gaan. Ongeacht of het een steentje is, of een piezo elementje.

Beter een die je kunt hervullen met propaan, waarom?

Butaan verdampt (lees kookt) pas vanaf +5°C en propaan reeds vanaf -44°C dus het ontsteekt vele malen beter.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Heeft niets met electrische aanstekers te maken (denken meer mensen)

Leg ik je even uit: aanstekers zijn propaan of butaan gevuld. De wegwerp aanstekers voor het grootste deel met butaan. Dit verdampt bijna niet onder de 5 graden en zal je aansteker moeilijker aan gaan. Ongeacht of het een steentje is, of een piezo elementje.

Beter een die je kunt hervullen met propaan, waarom?

Butaan verdampt (lees kookt) pas vanaf +5°C en propaan reeds vanaf -44°C dus het ontsteekt vele malen beter.

 

Ries.

OK, het was me opgevallen dat elektrische het niet goed doen als het koud is en met een steentje wel, en aangezien ik tegenwoordig bijna iedere morge de lampen en de kachel aansteek bij lage temperaturen valt het dan wel heel erg op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is geen moeilijke keus, voor iemand die volgens de prepper-regels leeft: doe mij maar lucifers EN aanstekers, @JohnVonSchutz :)

 

Erg leuke linkjes.

 

Daar ben ik het volledig mee eens @Heksenboot. Ik prep ook beiden.

 

Aanstekers:

Ik prep aanstekers met flint en wieltje. De electronische weigeren bij mij vaak en de flint kun je ook gebruiken als het gas op is.

Ik heb ook een ZIPPO voorzien van een ringetje gemaakt uit een fiets-binnenband (week gemaakt met een beetje lampolie) tegen verdamping.

Een ZIPPO werkt altijd als ie niet leeg is :( . Voordeel: de vlam waait niet gauw uit met wat wind.

Ik heb ook een zippo-like als sleutelhanger. Tot mijn aangename verrassing verliest deze absoluut geen zippo-fluid :eek: !

 

Lucifers:

Ik heb een voorraad normale lucifers die ik watervast heb gemaakt met heldere nagellak van de HEMA. Deze zijn samen met wat droogmiddel (Bison Vochtvreter) en een strijkvlakje verpakt in goed sluitende ZIP-lock bags. Ideaal voor beneden NAP.

Stormlucifers zijn interessant omdat ze net zoals de ZIPPO aansteker niet gauw uitwaaien.

Erg tevreden ben ik met de "Strike Anywhere" matches waar je niet meer afhankelijk bent van een normaal strijkvlak op een lucifersdoosje. Deze heb ik per 2 stuks waterdicht verpakt in dichtgesmolten rietjes. Een zo'n rietje zit altijd op de bodem van mijn portemonnaie en is van alle opties om vuur te maken de lichtste en kleinste unit.

 

Alle hierboven vuurmakers en hun modificaties zijn weergegeven in de onderstaande foto.

 

Fire.jpg.520e09422a0773cb8158b762e60a942a.jpg

 

Happy prepping,

Wolf

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk: Leuk, die binnenband om de zippo tegen verdamping, heb ik ook! Vroeger namelijk de ervaring op vakantie dat het ding binnen een dag leeg was door verdamping alleen, ok 't was wel nagenoeg 40+ graden. Ook kreeg ik er toen een enorme rode vlek van op m'n been van de zippofuel en bleken gewone vuursteentjes (uit oude aanstekers) op te lossen in de zippofuel bij deze temperatuur, ik stopte ze namelijk in de zippo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast ancestral-viking

doe mij maar cottonballs met vaseline en een fire steel OF charcloth en een vuurslag en flint........aansteker gebruik ik voor een shaggie wat overigens ook werkt als het kooltje van een vuurboog ......in je vogelnestje en blazen .........presto vuur ......ieder zijn ding :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
doe mij maar cottonballs met vaseline en een fire steel OF charcloth en een vuurslag en flint........aansteker gebruik ik voor een shaggie wat overigens ook werkt als het kooltje van een vuurboog ......in je vogelnestje en blazen .........presto vuur ......ieder zijn ding :)

 

Doe mij maar En - En. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Dag mensen,

 

Ik voer momenteel een onderzoek uit voor mijn afstuderen. Dit is om een zo goed mogelijke aansteker te kunnen produceren en de wensen van de consument te achterhalen.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn mij hierin te steunen en verder te helpen? Vul dat even de enquete in die hoogstens 5-10 min van je tijd kost.

Bij voorbaat bedankt voor de tijd en moeite, mij help je er enorm mee!

 

https://tilburgss.qualtrics.com/SE/?SID=SV_b1rQdpJ9a9eZngh

Link naar reactie
Delen op andere sites

vergeet niet bij een standaard wegwerp aansteker met draaiwieltjes dat die wieltjes regelmatig kapotgaan nog lang voor het gas op is.

wat dat betreft is de ouderwetse zippo favoriet bij mij. ook bewezen in zijn diensten in de tweede wereld oorlog

@Linn ik was begonnen met je enquête maar de vragen zijn naar mijn inziens gemaakt met een te vergaande voorafbepaalde beperkte beeld van wat een klant wil waardoor er geen representatieve uitslag kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het en lucifers en aanstekers.

 

Voor lucifers de weatherproof met coating.

Voor aanstekers liever die van big, die werken het fijnst en het langst vind ik. Gaan ook niet zo snel kapot.

 

Daarnaast uiteraard zippo en storm aansteker. Iedereen weet waarom...

 

Iets wat de meesten blijken te vergeten os dat gas aanstekers kunnen exploderen. Ervaringen van een vriend met zijn kano trip door Afrika leerden ons dat de beste gas aanstekers onder hogere en vochtigere temperaturen uit het niets kunnen exploderen. Daarom ALTIJD lucifers als back-up.

Nu zal het in ons kaas landje wel mee vallen, maar de zielen die een bol in een warmer buitenland hebben doen er goed aan zich niet alleen op aanstekers te focussen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb bij de enquête ook ingevuld dat gezien ze het alleen maar heeft over maat uiterlijk en prijs en geen woord over wind,regen, en algemeen gebruiksgemak dat het onderzoek niet aan mijn maatstaf voldoet

 

Ah joh, gewoon een of ander sneaky marketingbureau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag mensen,

 

Ik voer momenteel een onderzoek uit voor mijn afstuderen. Dit is om een zo goed mogelijke aansteker te kunnen produceren en de wensen van de consument te achterhalen.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn mij hierin te steunen en verder te helpen? Vul dat even de enquete in die hoogstens 5-10 min van je tijd kost.

Bij voorbaat bedankt voor de tijd en moeite, mij help je er enorm mee!

 

https://tilburgss.qualtrics.com/SE/?SID=SV_b1rQdpJ9a9eZngh

 

We willen iets dat net zo groot is als een Bic en waar een vlam uitkomt van zes meter. Hervulbaar. Liefst eentje die op water werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lucifers betreft tov een aansteker , bij een schaarste zou je zelfs lucifers per stuk(s) kunnen ruilen ,je aansteker weg doen is geen optie

Soms kun je iets beter aansteken met een lucifer dan met een aansteker (bijvoorbeeld kaars in een windlicht ed )

Kleine tip mocht de kop van je lucifer vochtig zijn geworden (per ongeluk even in het water laten vallen of vochtige omgeving ,dan is er een simpel

trucje wat werkt , namelijk de lucifer een poosje door je haar wrijven .

Ik vermoed dat het werkt doordat er zwavel in de lucifer kop zit en je haar door wrijving statisch wordt en hierdoor het vocht eruit wordt getrokken

misschien dat @vheeswijk het kan verklaren maar het werkt wel :cool: en kan best handig zijn

.gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...