Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zaden of zilver


survivor1

Aanbevolen berichten

in de korte tijd dat ik hier op het forum rond dwaal heb ik heel veel geleerd

veel inzichten gekregen ( heel wat voor mijn doen.).

 

ik ben een low budget prepper of beter nog een no budget prepper.

 

in mijn.optiek is het goed om goud of zilver te hebben

 

maar ik denk dat zaden ook een goede investering is

ik wil dus eigenlijk gaan beginnen met zaden in te slaan

 

is het niet voor eigen gebruik dan wel als ruil middel

 

graag hoor ik jullie ideeen hier over.

 

survivor1

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je geld genoeg hebt (veel) dan zou ik een deel in zilver en beperkt in goud doen.

In jouw situatie: Zou ik dan vooral voor zaden gaan. Kennis opdoen in eetbare inlandse gewassen maar ook in kiemgroenten. Deze zijn snel klaar voor consumptie (week)

Zaden kun je niet meteen eten. Er gaat tijd overheen eer je kan oogsten.

Bekijk goed hoe en wat je aanschaft.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik liever zaad dan zilver. Zilver is alleen bruikbaar voor ruil, mits een ander het wilt, of colloïdaal zilver. Maar daar zijn ook alternatieven voor.

Zaad is altijd goed voor langdurige (zelf)voorziening, of ruilmiddel. In mijn ogen is zaad veel meer waard, dan de dingen waar monetaire waarde aan zit.

 

Ps, ik ben ook budget prepper, en ik zorg liever voor kennis en ervaring met dingen die direct je leven kunnen redden. Zoals een kooi van faraday electronica kan redden.

Zoals die tonnen goud die stof liggen te happen, ipv zonnestraling blokkeren, zoals in satellieten etc. Na een shtf/teotwawki hoef je niet eens terug naar het jaar 1900, vooral hier in NL waar we in mooie gewapende betonnen kooitjes wonen en bijna alles tegen veel dingen bestand zijn. Mits dingen ooit weer gebruikt gaan worden waar het handig voor is. Wat ze vroeger wisten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van veel zaden opslaan vind ik dat de kiemkracht na een aantal jaren echt een stuk minder wordt. Het is dus niet eeuwig houdbaar zoals goud en zilver. Ik zou het beide doen als ik jou was. En als je een budgetprepper bent, dan zou je eens een zilveren munt voor je verjaardag kunnen vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spreiden is altijd handig. Ik heb ook een zilveren munt liggen. Het geld ligt nog wel eens op straat...en als budgetprepper... ;) Ik heb ook alcohol staan. Paar flesjes met flink percentage, 60% en hoger. Goed om te branden, en als schoonmaakmiddel, bij bijv. wonden, of als ruil.

 

@zwellever Doe mij dat zaad dan maar. ;)

 

Zo zorg ik ook dat ik nu al altijd wat cash geld heb, voor het geval de automaat of verbinding niet meewerkt. Dan sta ik iig niet met lege handen bij de super.

Ik haal liever de kleine beetjes die ik overhou, van de rekening, spaar ik het op totdat ik kan kopen wat ik wil. Plus een klein beetje reserve, voor als er nu iets kapot gaat. Investeren in iets wat duurzaam is, en handig is voor zowel bug-in als bug-out, als je pas begint met preppen, zoals waterfilter etc.

Met zaden moet je goed opletten, niet elk zaad heeft dezelfde gebruiksaanwijzing. Bijvoorbeeld, slazaad, strooi je OP de aarde, omdat het anders niet opkomt, en bijv. hennep, doe je 0,5 cm diep, nadat het een koude periode heeft gehad als zaad, en het boven 15 graden wordt. Zo "weet" het zaadje dat het een nieuw voorjaar is.

Het ene soort zaad, kan je zo zonder bescherming een paar jaar laten liggen, sommige moeten koud, sommige hoeven dat niet....

Er zijn ook manieren bij sommige zaden, om de kiemkracht te verhogen na lang bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi topic @survivor1, mooie alliteratie.

 

Beide zou ik doen.

 

Zilver is langer houdbaar dan zaad.

Zilver is meteen inwisselbaar voor eten, zaad moet eerst eten worden.

Beide zijn mooie ruilmiddelen.

Zaad kun je ook nog meestal zo eten of er iets van bereiden. Zilver kun je niet eten.

 

Ik heb het allebei in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

@techie,

 

Alternatief voor colloidaal zilver is een zilveren munt meekoken met de rijst of pasta bijvoorbeeld. De Chinezen doen dit al vele generaties lang...

 

Driehart

 

Dat vroeg ik me ook al af of dat mogelijk was....vergat het steeds maar zie nu het antwoord. Vroeger hadden cowboys toch ook altijd 'n zilveren dollar bij zich omdat ze niet wisten of het water goed was.

Maar werkt het alleen bij koken of kan je het ook zo in het water doen...poosje laten staan en dan drinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...