Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fikkie stoken


Carina

Aanbevolen berichten

In de kringloop kocht ik een aantal weken geleden voor E 1,75 een kleine (ik denk) swiss army stove. Ernaast stond een titanium crusader cup voor een eurootje. Geluk hebben dus, want deze is bestemd voor mijn GHB of BOB.

Nu wilde ik dit weekend oefenen met het maken van vuur en water koken op mijn aanwinsten. Ai........

Ik leerde dat vuur maken met mijn firesteel op hooi niet lukte, maar prima ging met wat droogtrommelstof. Wow! wat een kick om zelf vuur te maken. Daarna begonnen echter de problemen... De stove fikte prima met hooi (toevallig bij de hand), maar doofde evenzo snel weer, omdat de takjes en denneappeltjes die ik erin stopte gewoon geen vlam vatten. IVeel rook, dat wel en veel blazen om het zaakje aan de praat te houden....Ik vroeg me af hoe jullie dat doen. Het is maar net afwachten of in noodgevallen je iets vindt wat droog is.

Maar wat dan wel?

Oftewel, wat brandt goed in een dergelijke stove als je in de bushbush staat en je hebt geen hooi, of droog hout bij je. Ik zou bijna zeggen: dan maar droge houtjes meenemen in je GHB/BOB, maar ik wil het zo graag kunnen redden met wat ik om me heen kan vinden.

Wie kan er wat van zeggen, of is er ergens een draadje???

Toch even een fotootje....

 

IMG_2549.jpg.2e212651aff082f8349da81fd9f738ac.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Haha dat was van het weekend ook onze ervaring. Meestal is de kern van het hou wat droger dus splijten is het devies. En zoek hout wat niet op de grond heeft gelegen. Daarnaast oefenene, oefenen, oefenen en veel geduld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooi ding @Carina. En een super mok erbij.

 

Hier het draadje van @gerbewoner, die is te bescheiden om het zelf erbij te zetten ;)

 

http://preppers.nl/forum/threads/4299-BOB-meet?highlight=meet

 

Met leuke en leerzame verhalen over nat hout in de fik zien te krijgen.

 

Kom je nog naar Nunspeet 3? Dan gaan we alles uitproberen.

 

http://preppers.nl/forum/poll.php?pollid=36&do=showresults

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Mooi ding @Carina. En een super mok erbij.

 

Hier het draadje van @gerbewoner, die is te bescheiden om het zelf erbij te zetten ;)

 

http://preppers.nl/forum/threads/4299-BOB-meet?highlight=meet

 

Met leuke en leerzame verhalen over nat hout in de fik zien te krijgen.

 

Kom je nog naar Nunspeet 3? Dan gaan we alles uitproberen.

 

http://preppers.nl/forum/poll.php?pollid=36&do=showresults

Thanks. Mijn vingers zien er nog steeds uit alsof ik al 30 jaar twee pakjes per dag rook :D Heb van narigheid gisteren meteen maar wat brandveilige werkhandschoentjes gekocht. Heb ik dat probleem ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kringloop kocht ik een aantal weken geleden voor E 1,75 een kleine (ik denk) swiss army stove. Ernaast stond een titanium crusader cup voor een eurootje. Geluk hebben dus, want deze is bestemd voor mijn GHB of BOB.

Nu wilde ik dit weekend oefenen met het maken van vuur en water koken op mijn aanwinsten. Ai........

Ik leerde dat vuur maken met mijn firesteel op hooi niet lukte, maar prima ging met wat droogtrommelstof. Wow! wat een kick om zelf vuur te maken. Daarna begonnen echter de problemen... De stove fikte prima met hooi (toevallig bij de hand), maar doofde evenzo snel weer, omdat de takjes en denneappeltjes die ik erin stopte gewoon geen vlam vatten. IVeel rook, dat wel en veel blazen om het zaakje aan de praat te houden....Ik vroeg me af hoe jullie dat doen. Het is maar net afwachten of in noodgevallen je iets vindt wat droog is.

Maar wat dan wel?

Oftewel, wat brandt goed in een dergelijke stove als je in de bushbush staat en je hebt geen hooi, of droog hout bij je. Ik zou bijna zeggen: dan maar droge houtjes meenemen in je GHB/BOB, maar ik wil het zo graag kunnen redden met wat ik om me heen kan vinden.

Wie kan er wat van zeggen, of is er ergens een draadje???

Toch even een fotootje....

 

IMG_2549.jpg.2e212651aff082f8349da81fd9f738ac.jpg

 

Voorbereiden ( be preparred ) zorg dat je voor 2x stoken hebt liggen. En een goede opbouw van tondel naar krullen naar dunne takjes naar dennenappels en dan indien nodig takken.

Droog hout is het mooiste maar niet altijd mogelijk daarom is een goede opbouw noodzakelijk, en wanneer er snelheid in je vuur zit kun je zelfs groen hout stoken.

 

Suces en gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorbereiden ( be preparred ) zorg dat je voor 2x stoken hebt liggen. En een goede opbouw van tondel naar krullen naar dunne takjes naar dennenappels en dan indien nodig takken.

Droog hout is het mooiste maar niet altijd mogelijk daarom is een goede opbouw noodzakelijk, en wanneer er snelheid in je vuur zit kun je zelfs groen hout stoken.

 

Suces en gegroet

 

 

 

ik ga het proberen volgende keer, volgende stap is met een mes (mooie) krullen leren snijden en op zoek te gaan naar goed droog hout .

in ieder geval had een van mijn meiden een supermiddag, want ook zij wilde het leren en kon er geen genoeg van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Carina: Perfecte vondst in die kringloop! Ben er vandaag ook nog geweest, maar zo'n mazzeltje ben ik nog niet tegen gekomen.

 

Mee leren omgaan, lekker vuurtje leren stoken is geen straf en altijd houden dat ding. :)

 

ik kan gerust zeggen dat ik bijna alles voor de BOB uit de kringloop heb opgescharreld. Voor dat prijsje doe ik hem niet ,meer weg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een super koopje Carina!

Altijd handig en voor dat geld?

 

Lekker oefenen en de tips gebruiken.

 

Je kan de Vaseline watjes ed incl eerste droog stookhoutjes ed. in de stove meenemen natuurlijk! Die holle ruimte kan je benutten.

 

Oh..... en ik zie op de foto ook een oud wasbord staan. Erg handig!

 

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi ding @Carina. En een super mok erbij.

 

Hier het draadje van @gerbewoner, die is te bescheiden om het zelf erbij te zetten ;)

 

http://preppers.nl/forum/threads/4299-BOB-meet?highlight=meet

 

Met leuke en leerzame verhalen over nat hout in de fik zien te krijgen.

 

Kom je nog naar Nunspeet 3? Dan gaan we alles uitproberen.

 

http://preppers.nl/forum/poll.php?pollid=36&do=showresults

 

dankjewel heksenboot voor het draadje!

En dank voor de uitnodiging in Nunspeet. Maar blijf liever wat op de achtergrond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een super koopje Carina!

Altijd handig en voor dat geld?

 

Lekker oefenen en de tips gebruiken.

 

Je kan de Vaseline watjes ed incl eerste droog stookhoutjes ed. in de stove meenemen natuurlijk! Die holle ruimte kan je benutten.

 

Oh..... en ik zie op de foto ook een oud wasbord staan. Erg handig!

 

 

Driehart

 

we kunne heel veel met heel weinig. Op dat wasbord maken we zelfs muziek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
dankjewel heksenboot voor het draadje!

En dank voor de uitnodiging in Nunspeet. Maar blijf liever wat op de achtergrond

 

Ik heb net een video gekeken die @JamHard me had gelinkt, https://www.google.nl/url?url=http:/...KRXGhXHv3Ul0dQ , erg goede instructie voor het vinden van fatwood/maya sticks, zeer brandbaar spul, ook als het nat is.

 

Ook leuk voor @Raycoupe en @gerbewoner, maar die woonden al in dat draadje. :D

 

Nou blijf jij maar lekker op de achtergrond fikkies steken, maar laat het wel weten hoe je vordert. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een video gekeken die @JamHard me had gelinkt, https://www.google.nl/url?url=http:/...KRXGhXHv3Ul0dQ , erg goede instructie voor het vinden van fatwood/maya sticks, zeer brandbaar spul, ook als het nat is.

 

Ook leuk voor @Raycoupe en @gerbewoner, maar die woonden al in dat draadje. :D

 

Nou blijf jij maar lekker op de achtergrond fikkies steken, maar laat het wel weten hoe je vordert. ;)

 

dit is echt een hele mooie tip. want ik heb natuurlijk ook wel een klein flesje alkohol/spiritus in de tas, maar dit kun je toch meestal wel vinden in een beetje een bos. Dus dat gaan we proberen....

Ik zal dat draadje ook ff doorspitten

Tot die tijd, groetjes van carina op de achtergrond :o en ik laat een keertje weten hoe het verder ging...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Carina: Een fikkie stoken met alleen wat er in de natuur te vinden is, is wel te doen, maar moet je echt leren. 't Altijd handig voorbereid te zijn, geprept, dan gaat het een stuk makkelijker.

 

Reepjes binnenband van de fiets, super aanmaak materiaal. Kun je om een zippo doen, handvat van een zaklampje en zo heb je altijd een "aanmaak blokje" bij je. Fatwood moet je eerst nog vinden en daarna heb je hoogstwaarschijnlijk minimaal een bijltje nodig.

 

Watjes gedrenkt in vaseline kun je zelfs uitpluizen en met de firesteel aankrijgen, daarna heb je meteen een aanmaakwatje wat eventjes blijft branden.

 

Over beide onderwerpen komen in meerdere topics voor. Je zou de zoekfunctie kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Carina:

 

Fatwood moet je eerst nog vinden en daarna heb je hoogstwaarschijnlijk minimaal een bijltje nodig.

 

 

Goeie tips verder Ray. Voordeel van de kunst van het Fatwood vinden is natuurlijk duidelijk.

Zaag is aan te bevelen.

Bij mij in de BOB: draadzaag, opvouw-zaag en Glock-mes met zaag-rug (oeps).

In de BOV gewoon een grote houtzaag en een grote bijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

als er geen droog hout te vinden is probeer dan om het te splijten en krullen te snijden deze drogen sneller :) probeer eens wat gras / hooi in je jaszakken te drogen dmv lichaamstempratuur....

en inderdaad goed je vuurtje opbouwen ....

 

zijn er al mensen die eens een swedish fire stove hebben geprobeerd te maken ???

ff googlen of joepie toepie raadplegen :

"keep on prepping"

 

p.sje ik heb bij een tankstation een flinke handvol houten roerstokjes meegenomen deze heb ik fijn gesneden in tandenstokers formaat om mijn vuurtje aan de gang te brengen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik kan het niet laten! Fikkie stoken. :p. Ik zocht een tondel dat gemakkelijk met een ferrocerium staaf is te ontsteken, fel en lang brandt, en in flink grote hoeveelheden is aan te maken.

 

Deze heb ik gevonden in met lampolie geïmpregneerde houtsnippers.

 

Bereiding

Een 340 ml HAK-potje wordt voor de helft gevuld met houtsnippers (voor kattenbakvulling). Hieraan wordt in porties ca. 30 ml lampolie toegevoegd en de inhoud goed doorgespateld. De houtsnippers voelen dan vettig aan. Het HAK-potje wordt gesloten en voor een week weggezet liefst op een warme plaats: In de zomer in de volle zon of 's winters op de centrale verwarming. Tussendoor regelmatig omspatelen. Het hout kleurt daarbij donkerder. Na ongeveer 1 week is de lampolie nagenoeg volledig in het hout opgenomen en het hout voelt dan nauwelijks meer vettig aan. Dan is het product goed.

 

Performance

Deze tondel ontbrandt gemakkelijk met een ferrocerium firesteel (even gemakkelijk als katoen) en brandt fel en tamelijk lang en laat nauwelijks een residu achter. De tondel wordt zelfs beter naarmate deze veroudert, waarschijnlijk door een betere herverdeling van olie over het hout middels de dampdruk in een gesloten pot. Met meer olie dan hierboven aangegeven wordt de performance weer slechter.

 

Het een en ander is in onderstaande foto weergegeven.

 

Tinder.jpg.e3eb0994e141f0138ce59e318a1f36d4.jpg

@vheeswijk (pyromaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...