Ga naar inhoud
GENEGEERD

Currency war (competitieve devaluatie)

Dreutel
 Share

Recommended Posts

In de journaals en op het internet, ja zelfs hier op het forum, hoor (lees) ik steeds vaker de term "Currency War".

Aangezien CW (Currency War) als zeer bedreigend wordt ervaren, en veel mensen (waaronder ik zelf) er weinig van af weten, lijkt het mij nuttig hier een draadje over te openen. Daarom post ik hier wat informatie, zodat we weten waar we het ver hebben:

http://en.wikipedia.org/wiki/Currency_war

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

samengevat komt het hierop neer:

Tijdens Napoleon's oorlog woedde er ook een valuta oorlog. Export omhoog, import zo laag mogelijk en zwaar protectionistisch beleid.

Eind jaren '20 begin jaren '30 werd hetzelfde beleid gevoerd. Door de crash van '29 werd wereldwijd de Sterling Pound (toen nog wereld reserve valuta) gedumpt. De valuta- en handelsoorlog die daarop volgde resulteerde uiteindelijk in een dermate sociale onrust dat er in Duitsland een bepaalde partij opstond die er wat aan zou gaan doen. Die partijleider kennen we allemaal als ene A. Hitler. De rest is een bloedige geschiedenis. De VS sprong in het gat door de dollar als reserve munt te laten gebruiken icm het gelinkte wisselsysteem van Bretton Woods. Die werd in 1971 (onder zware lobbydruk van de grote banken) opgeheven.

Heden heb we de volgende symptomen:

De VS importeert steeds minder olie door haal schaliegas en oliezand winning op eigen bodem.

Japan pleit openlijk voor een zwakke Yen om export te boosten.

ECB maakt het onderwerp onbespreekbaar, zegt genoeg

We zitten mijn inziens al middenin een valuta oorlog wat past in de winter van de Kondratiev curve. Het zijn tijden om je kop er goed bij te houden om tijdig in te kunnen springen op ontwikkelingen. Laten we hopen dat het deze keer niet op een échte oorlog uit draait iig.

• Leuk 1
Link naar reactie

IMO zijn er momenteel twee verschillende currency war's gaande.

De traditionele currency war tussen alle mogelijke munten, bijvoorbeeld het koppelen van de juan aan de USD, het bewust verlagen van de yen vs de usd etc.

Daarnaast is er ook een currency war gaande van een ander type: de status van de USD als reserve munt.

Dit maakt het slachtveld nogal onoverzichtelijk. Zo wil de EU natuurlijk dat de EUR als internationaal betaalmiddel gebruikt wordt, maar de US willen dat niet. Dat verklaart imo minstens waarom de anglosaksische media zo anti-eu zijn.

Ook wil de EU zelf niet dat de EUR te sterk wordt tov de USD want dat brengt (zogenaamd) de export positie in gevaar. Dus wanneer de EUR te hoog oploopt tegen de USD gezien dan beginnen euro politici zelf ook te klagen.

Dan werken er dus twee krachten tegen de eur.

Alleen zo kan imo de USD nog eenigsinds overeind gehouden worden.

Zelf verwacht ik dat binnen ca 2 jaar de USD aan een flinke duikvlucht begint. En dan vrijwel onstopbaar.

Link naar reactie

Hoe miljarden kunnen verdampen in een zogenaamde currency war.

http://economictimes.indiatimes.com/news/international-business/currency-war-biggest-threat-to-asia-and-the-rest-of-the-world/articleshow/18588452.cms

Ik citeer een stukje:

Nonetheless, the currency war talk has been revived because of an alarming fall in the value of the Japanese yen, which is down more than 20 percent against the dollar since November. The decline has reaped billions of dollars for hedge funds betting against the currency.

Link naar reactie

@Riesie

"Nonetheless, the currency war talk has been revived because of an alarming fall in the value of the Japanese yen, which is down more than 20 percent against the dollar since November. The decline has reaped billions of dollars for hedge funds betting against the currency. It's nice for these already rich traders, but there will also be yen losers, with potentially bigger consequences. "

Wel, de hedge funds hebben het anders nogal zwaar de laatste paar jaar. Ze verliezen nogal geld.

Maar natuurlijk zijn er ook verliezers. In dit geval de japanners.

Maar die kiezen hier zelf voor, dus zijn de verliezers eigenlijk winnaars?

Als je wilt verliezen, en je verliest ook, ben je dan winnaar?

Link naar reactie

Hier stonden een paar mails van @Nonkel_Ries en mij, die zijn domweg weg gehaald?

Er is niet gescholden het was ontopic en er is niet eens even melding gemaakt dat en waarom die zijn weggehaald...

Is dit de nieuwe mentaliteit? Als postings niet ok, leuk of wat dan ook gevonden worden door een moderator dat ze dan maar even opgeruimd worden? Mogen er alleen post geplaats worden dat we vrienden zijn, dat alles goed komt, dat er nooit geweld zal zijn , we zijn het lekker altijd met elkaar eens zijn?

Dat wordt een heel bijzonder forum...

Een gefrustreerde kans.

Link naar reactie

Hier stonden een paar mails van @Nonkel_Ries en mij, die zijn domweg weg gehaald?

Er is niet gescholden het was ontopic en er is niet eens even melding gemaakt dat en waarom die zijn weggehaald...

Is dit de nieuwe mentaliteit? Als postings niet ok, leuk of wat dan ook gevonden worden door een moderator dat ze dan maar even opgeruimd worden? Mogen er alleen post geplaats worden dat we vrienden zijn, dat alles goed komt, dat er nooit geweld zal zijn , we zijn het lekker altijd met elkaar eens zijn?

Dat wordt een heel bijzonder forum...

Een gefrustreerde kans.

@netuyas heeft eea opgeruimd, omdat het niet over Currency War ging, maar over de Derde Wereldoorlog, en daar is al een ander topic over.

Link naar reactie

Maar om je nog even een sluitend antwoord te geven, beste Kans, op de vraag of een CW een mede-oorzaak van de Tweede Wereldoorlog was het volgende:

The exact starting date of the 1930s currency war is open to debate.[20] The three principal parties were Great Britain, France, and the United States.

http://en.wikipedia.org/wiki/Currency_war

Bij mijn weten vochten deze partijen tegen Duitsland, en niet tegen elkaar…

Link naar reactie

• 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...