Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gewicht thermorest isolatiematje


Geert m

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Hopelijk heb ik het hier goed geplaatst maar heb een vraag.

Heb een thermomatje van het leger te koop maar kan nergens terug vinden wat het weegt.

Want dat is de vraag van iemand die interesse heeft erin.

Dus de vraag wie o wie weet het gewicht.

 

Met vriendelijke groet,

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner
Zorg dat je alleen bent.

Ga op de weegschaal staan, onthoud je lichaamsgewicht

Pak matje en ga weer op weegschaal staan.

Trek je lichaamsgewicht eraf en klaar.

Vergeet vervolgens je lichaamsgewicht weer en zet de weegschaal terug onderin de kast.

(Of gewoon merk+matje intypen op google...)

Ik ben op mijn keukenweegschaal gaan staan en nu is hij kapot :(

 

Een personenweegschaal meet toch al snel per 100 gram? Da's best een afwijking als het matje 800 gram is in plaats van 700. Google is een goede optie. Als je mazzel hebt staat er een nato nummer op het matje en kun je daarmee wat extra info krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Hmm in mijn tijd nam ik mijn eigen therm-a-restmatje mee en had dan veel bekijks...

Nu zijn ze dus standaard?

 

De nieuwste generatie, exped, matjes zijn blijkbaar nog beter, qua isolatie dan, heb nog geen praktijk ervaring...

 

Grt

Kans

Ik heb ervaring met Exped. De Downmat 9 dlx. Ik hou wel van een beetje luxe. Tikje meer dan 1200 gram maar iedere gram dubbel en dwars waard. Van het weekend weer heerlijk geslapen en het beetje kou wat ik voelde kwam van de bovenkant van mijn slaapzak, geen spoor van optrekkende kou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met Exped. De Downmat 9 dlx. Ik hou wel van een beetje luxe. Tikje meer dan 1200 gram maar iedere gram dubbel en dwars waard. Van het weekend weer heerlijk geslapen en het beetje kou wat ik voelde kwam van de bovenkant van mijn slaapzak, geen spoor van optrekkende kou.

 

De ultieme test is natuurlijk op een echt koude ondergrond van steen, beton of ijs. Als je dan geen kou van onderen hebt dan is hij OK.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
De ultieme test is natuurlijk op een echt koude ondergrond van steen, beton of ijs. Als je dan geen kou van onderen hebt dan is hij OK.

 

Grt

Kans

De Exped mat heeft een isolatiewaarde van 8. Ter vergelijk, een standaar thermarestmatje doet 2,5 en 10cm glaswol heeft ook ongeveer 2,5. Ik heb met die Exped mat vorig jaar februari gekampeerd. Toen wilden ze een elfstedentocht organiseren. De grond op de camping was zo bevroren dat ik rotsharingen moest gebruiken waarvan er 5 zijn achter gebleven omdat die niet meer los te wrikken waren. Ook toen geen last van kou. Het vroor 15 graden die nacht. Ik hoef die mat niet meer op beton te proberen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ik twijfel ook niet echt, maar je laatste post klinkt als een goede test, je eerste niet echt :rolleyes:

 

Grt

Kans

De eerste was afgelopen weekend buiten in Nunspeet. Beetje wind, bevroren grond en sneeuw. Evt zou een leuke test nog een keer kunnen zijn om de mat op een stuk plastic in de sneeuw te leggen en daar dan op te gaan liggen. Na een uurtje kijken en als het goed is, is de sneeuw niet gesmolten maar zoals ik zei, ik heb het vertrouwen er al in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde exped, en heb daar inmiddels al 3x met vorst mee gekampeerd. De laatste keer in de ardennen met 7 graden vorst 's nachts. Daarvoor had ik een gewoon luchtbed met een aluminiumdeken eronder, en het is een wereld van verschil.

De isolatiewaarde is enorm goed, en ik kan met recht zeggen dat ik dankzij de exped nog in het vroege voorjaar durf te gaan kamperen in een simpel tentje zonder verwarming. Kortom het extra gewicht absoluut waard.

Los daarvan is het comfort enorm, en sta je dus echt uitgerust op 's ochtends.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde exped, en heb daar inmiddels al 3x met vorst mee gekampeerd. De laatste keer in de ardennen met 7 graden vorst 's nachts. Daarvoor had ik een gewoon luchtbed met een aluminiumdeken eronder, en het is een wereld van verschil.

De isolatiewaarde is enorm goed, en ik kan met recht zeggen dat ik dankzij de exped nog in het vroege voorjaar durf te gaan kamperen in een simpel tentje zonder verwarming. Kortom het extra gewicht absoluut waard.

Los daarvan is het comfort enorm, en sta je dus echt uitgerust op 's ochtends.

 

Dat is wel van een oude fiets naar een mercedes gaan!

Die term-a-rest met r van 2,5 zijn al goed genoeg om mee op het ijs te slapen, heb er al met -20 in de sneeuw geslapen.

Die exped en dan zeker de dons versies zijn de ultieme isolators en zoals je weet kunnen die tot zeer extreme temperaturen gebruikt worden...

Dat maakt me weer benieuwd naar de gebruikte slaapzakken, slaapzak/matje vind ik een tandem het moet, idealiter, in evenwicht zijn....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Dat is wel van een oude fiets naar een mercedes gaan!

Die term-a-rest met r van 2,5 zijn al goed genoeg om mee op het ijs te slapen, heb er al met -20 in de sneeuw geslapen.

Die exped en dan zeker de dons versies zijn de ultieme isolators en zoals je weet kunnen die tot zeer extreme temperaturen gebruikt worden...

Dat maakt me weer benieuwd naar de gebruikte slaapzakken, slaapzak/matje vind ik een tandem het moet, idealiter, in evenwicht zijn....

 

Grt

Kans

 

Ik heb een slaapzak met een comforttemperatuur van -5, maar die wil ik wel met een korrel zout nemen. Ik denk eerder 0 graden en ik heb het niet snel koud. Vrouwencomfort zou trouwens +1 zijn. Ik leg daar nog een fleece lakenzak in. Bivakzak erom. Zelf draag ik thermo ondergoed en een trui en dan is het heel goed te doen. Zonder de fleece lakenzak wordt het snel te fris eigenlijk.

Het luchtbed gaat standaard mee. Al naar gelang het weer gaat dan de bivakzak mee en dan de keuze uit een 0 of 7 graden slaapzak al dan niet weer in combinatie met een fleece of gewone lakenzak. Zo kan ik het hele jaar door comfortabel liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel van een oude fiets naar een mercedes gaan!

Dat maakt me weer benieuwd naar de gebruikte slaapzakken, slaapzak/matje vind ik een tandem het moet, idealiter, in evenwicht zijn....

 

Grt

Kans

 

Qua slaapzak hebben we de S0 Ultralight, die hebben een comfort van 1 graad, en basiscomfort van -5 graad, conform EN 13537. als extra nog een binnenhoes. Dat, in combinatie met de exped was in ieder geval bij -7 prima te doen. Voor lagere temperaturen moet ik het antwoord schuldig blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een slaapzak met een comforttemperatuur van -5, maar die wil ik wel met een korrel zout nemen. Ik denk eerder 0 graden en ik heb het niet snel koud. Vrouwencomfort zou trouwens +1 zijn. Ik leg daar nog een fleece lakenzak in. Bivakzak erom. Zelf draag ik thermo ondergoed en een trui en dan is het heel goed te doen. Zonder de fleece lakenzak wordt het snel te fris eigenlijk.

Het luchtbed gaat standaard mee. Al naar gelang het weer gaat dan de bivakzak mee en dan de keuze uit een 0 of 7 graden slaapzak al dan niet weer in combinatie met een fleece of gewone lakenzak. Zo kan ik het hele jaar door comfortabel liggen.

 

Zo' n matje de naam luchtbed geven is wel grof :cool:

 

Lagen zijn je vriend ook bij het slapen...

Je matje is wel overgedimensioneerd tov je slaapzak.

 

Maar vaak is het andersom en dat is veel funester, warmte verlies naar de aarde kun je moeilijk oplossen omdat je gewicht veel platdrukt en zo'n matje is daar dus op gemaakt de rest eigenlijk niet.

Dus als puntje bij paatje komt kun je veel extremer gaan met een goede mat en wat mindere slaapzak, door inderdaad extra lagen aan te brengen dan dat je mat niet ok is..

 

Ikzelf merk dat er aan het lagen systeem wel een limiet is, ergens bij, voor mij, -20 krijg je het niet meer warm.

De extra lagen zitten eerder in de weg en beklemmen meer dan dat het nog helpt.

Dan is er gewoon een betere slaapzak nodig, en als je daar ooit in hebt gelegen dan wil je bij extreme koude nooit meer een halve oplossing.

 

Ik gebruik voor echt koude nachten mijn dons slaapzakken die tot -25 - 30 kunnen, en dan ook altijd met zijde binnenzak.

Niet dat die binnenzak zoveel warmte geeft, het scheelt wel iets, maar gewoon omdat die je slaapzak schoner houd.

Nadeel van dit soort slaapzakken is dat je hier dus niet bij -10 in kunt liggen, je moet dan zoveel open ritsen dat elke beweging je wakker maakt omdat je dan weer een te groot warmtelek hebt...

 

Dus ik heb helaas wat meer soorten, blijft veel geld kosten :(

 

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...