Ga naar inhoud
GENEGEERD

Olielamp


zwellever

Aanbevolen berichten

foto-u002527s-winter-2013-035.JPG.4b959e5a62c08b7cec565782d7d0db4e.jpg

 

Zomaar...

Een merkloze olielamp,gekocht voor vijf euries samen met nog wat stuf op rommel markt,schoongemaakt en geverfd.

Zo zie je maar; kwaliteits preppen hoeft niet duur te zijn.

Leuk detaille; aan de bovenkant zit een schroefdopje,wat je kan schroeven in het gat waar normaal het lont met omhoog draai wieltje van de lont zit,zodat je het ding zelfs gevuld liggend of schuddend kunt vervoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Heb je al voldoende petroleum en lonten in huis?

Voor lonten is Ebay je beste vriend,vooral de duitse vesie (lont=dochte)

Voor de petroleum gebruik ik na veel uitproberen gewoon gezuiverde (zibrokamine kachel) petroleum en geen lampenolie, parafine olie of wat voor troep dan ook.

Dat is goedkoop en werkt het beste,althans in de gewone olie lamp met lont,of het nu een Feurehand of een Xenos imitatie lampje van 1,50eu is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto-u002527s-winter-2013-035.JPG.4b959e5a62c08b7cec565782d7d0db4e.jpg

 

Zomaar...

Een merkloze olielamp,gekocht voor vijf euries samen met nog wat stuf op rommel markt,schoongemaakt en geverfd.

Zo zie je maar; kwaliteits preppen hoeft niet duur te zijn.

Leuk detaille; aan de bovenkant zit een schroefdopje,wat je kan schroeven in het gat waar normaal het lont met omhoog draai wieltje van de lont zit,zodat je het ding zelfs gevuld liggend of schuddend kunt vervoeren.

 

Voor details, @Dick Berts is de man die dit merk/type haast wel moet weten te pin-pointen.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of die nieuwe olielampen die je in een kampeer winkel kan kopen of die van de zelfde kwaliteit zijn of die oude laat ons zeggen van 50 of 60 jaar oud .

Ik heb nog een oude met het glas in rood en wit die is nog van mijn vader hing aan een boeren kar met paard getrokken .

Hij is gemaakt van ijzerplaat waar je bij wijze van spreken nog geen deuk kan in slaan

Is er iemand die zowel een oude als een nieuwe in zijn bezit heeft . Voor te kunnen vergelijken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto-u002527s-winter-2013-035.JPG.4b959e5a62c08b7cec565782d7d0db4e.jpg

 

Zomaar...

Een merkloze olielamp,gekocht voor vijf euries samen met nog wat stuf op rommel markt,schoongemaakt en geverfd.

Zo zie je maar; kwaliteits preppen hoeft niet duur te zijn.

Leuk detaille; aan de bovenkant zit een schroefdopje,wat je kan schroeven in het gat waar normaal het lont met omhoog draai wieltje van de lont zit,zodat je het ding zelfs gevuld liggend of schuddend kunt vervoeren.

 

Het lijkt op een BAT stormlamp. Als het een echte is staat er een vleermuis op de lamp en op het glas.

 

Ik heb hetzelfde model maar dan van Feuerhand (model 201). Daar staat een uil op het glas. Het vermoeden bestaat dat het glas niet origineel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Even een oude draad terug opnemen... Excuus daarvoor.

Ik heb me gisteren ook zo'n stormlamp aangeschaft bij de dumpstore voor 8 euro (geen BAT) en wou die vandaag eens testen. Petroleum (coleman) erin, wiek laten trekken en dan de vlam eraan. Geeft mooi vlammetje van zo'n 3 cm hoog, lijkt mij prima. Dan wil ik het glas er weer overheen laten zakken wat bijna lukt wanneer plots... Woef, vlammetje uit. Drie keer op rij, ook met een grotere vlam. Het lijkt of de vlam geen zuurstof meer krijgt wanneer het glas er bijna helemaal overheen is, al zie ik op het eerste zicht geen mankement.

Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen, jullie wel? (Nou, geen idee... Misschien duurdere lamp kopen) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een oude draad terug opnemen... Excuus daarvoor.

Ik heb me gisteren ook zo'n stormlamp aangeschaft bij de dumpstore voor 8 euro (geen BAT) en wou die vandaag eens testen. Petroleum (coleman) erin, wiek laten trekken en dan de vlam eraan. Geeft mooi vlammetje van zo'n 3 cm hoog, lijkt mij prima. Dan wil ik het glas er weer overheen laten zakken wat bijna lukt wanneer plots... Woef, vlammetje uit. Drie keer op rij, ook met een grotere vlam. Het lijkt of de vlam geen zuurstof meer krijgt wanneer het glas er bijna helemaal overheen is, al zie ik op het eerste zicht geen mankement.

Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen, jullie wel? (Nou, geen idee... Misschien duurdere lamp kopen) ;)

 

Klinkt raar, geen zuurstof zou vreemd zijn tenzij er aan de bovenkant een soort afdichting zit of zo die je nog weg moet halen. Coleman petroleum ken ik niet, ik gebruik de farmlight petroleum. Zelf heb ik ook eens zo'n goedkope lamp aangeschaft en dat was ook geen succes. Vlam bleef wel aan maar de lont (wiek) brandde zeer snel op (centimeter per 2 minuten of zo). Toen ik er later een goede lont in deed (feuerhand) gebeurde hetzelfde, iets klopte dus niet aan het ontwerp. Mijn advies zou zijn gewoon direct een Feuerhand te kopen en geen geld te verspillen aan inferieure rotzooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er vorige week 2 van DIETZ gekocht voor 40 euro. Altijd op een schouw gestaan en nooit gebruikt.

Ik gebruik ze in het weekend als verlichting in mn cave...

Gisteren 1 bijgekocht voor 4 euro...DIETZ....beetje roestig maar perfect werkend.

Ik brand ze met petrolium C voor de kachels..zeer goed en niet duur...1€ per liter.

Heb ook een gaslamp van campinggaz...nieuw gekocht..met nieuwe kousjes extra..en 15 navullingen gas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@Tanfana

 

http://www.starklicht.com/sammlung-anderes-collection-other/feuerhand/

 

Feuerhand 175 Super Baby

 

Diese kleine Laterne wurde von 1939 - 42 gebaut und stammt somit aus der zeit des 2. Weltkriegs.

Im Unterschied zu späteren Modellen ist hier der Glashebemechanismus rechts angebracht.

Niet van voor, maar tijdens WWII.

 

Höhe: 18,5 cm

Gewicht: 0,33 kg

Docht: 3,0 Linien

Brenndauer: 12 Std.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...