Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zilvervliesrijst


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Zilverrijst is rijst met het kafje er nog omheen. Het is een stuk gezonder dan witte – z.g. geslepen – rijst, maar moeilijker te bewaren omdat de olie in het kafje muf wordt.

 

Nou las ik ergens hoe je muffe zilvervliesrijst weer schoon kunt krijgen. Maar helaas: ik weet niet meer waar.

Iemand een idee hoe dat moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Maar waar? UIt mijn hoofd: op zich zou die olie en dat muffe niet zoveel kwaad kunnen, ware het niet dat het uitermate goor smaakt. Was het iets met een aparte manier van wassen..?

 

http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-1947.html

 

Volgens mij was dit hem. Maar overal op google kan ik niks vinden over langer houdbaar en adviseren ze om gepelde rijst op te slaa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zilverrijst is rijst met het kafje er nog omheen. Het is een stuk gezonder dan witte – z.g. geslepen – rijst, maar moeilijker te bewaren omdat de olie in het kafje muf wordt.

 

Nou las ik ergens hoe je muffe zilvervliesrijst weer schoon kunt krijgen. Maar helaas: ik weet niet meer waar.

Iemand een idee hoe dat moet?

 

Ik ben bang @Nonkel_Ries dat je de kwaliteit niet meer kan herstellen. Mogelijk kun je de muffe geur wegnemen, ik weet het niet, maar de reeds toegebracht schade aan de vetten in zilvervliesrijst kun je niet herstellen. Over het bewaren van zilvervliesrijst heb ik al eerder gepubliceerd. Vooral onverzadigde vetten kunnen onder invloed van water en zuurstof worden "geëpoxideerd" (in gewone taal: kapotgemaakt). Deze schade is niet reversibel. Dat vocht kunnen we bestrijden met een goed droogmiddel (sterker dan rijst zelf) en de zuurstof met een zuurstofadsorber. Licht speelt vaak een belangrijke rol bij de teloorgang van hoogwaardige (onverzadigde) vetten. Zilvervliesrijst en gekleurde rijstsoorten moeten daarom bovendien in het donker worden bewaard !

 

Wolf

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het dan iets met het verwijderen van de Vliesjes te maken hebben gehad @vheeswijk ? Dringt de olie door tot in de daadwerkelijke rijst? En klopt mijn aanname dat de ranzige olie verder geen kwaad kan?

 

De olie dringt door in de rijst en zeker tijdens de bereiding. Ranzige olie doet verder geen kwaad. De aanname is dus juist. De kwaliteit van de (onverzadigde) olie is in 'voedingstermen' echter wel achteruitgegaan. De rijst zelf blijft in prima conditie.

 

Ik heb nagedacht over je postings over het "oplappen" van zilvervlies rijst. Die zou volgens jou op het Internet zijn beschreven. Die ranzige lucht komt o.a. van gevormd boterzuur (stinkt behoorlijk). Ik zou voor de grap eens de volgende proef doen: Doe in klein goed-sluitend potje wat stinkend zilvervliesrijst en voeg een mespuntje natriumbicarbonaat (zelfrijzend bakmeel) toe. Even schudden en na een nacht staan potje openen en even ruiken of de stank weg is. Als dat zo is dan is er inderdaad boterzuur gevormd en gebonden. Dit is alleen een "cosmetische" correctie van je zilvervliesrijst. Feit blijft dat de uiterst voedzame onverzadigde vetzuren wel blijven beschadigd. Je kunt het eten maar het biedt niets of weinig meer dan gewone gepelde witte rijst.

 

Wolf

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen, ware het niet dat ik geen ranzige rijst heb...

 

Dat het eten van ranzige zilvervliesrijst geen kwaad kan, beste @vheeswijk , dat weet je zeker?

 

Eerlijk gezegd heb ik er op voorhand maling aan hoe mijn eten smaakt ten tijde van crisis. Het is om te overleven. Al let ik toch wel op mijn smaakpapillen als ik inkoop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen, ware het niet dat ik geen ranzige rijst heb...

 

Dat het eten van ranzige zilvervliesrijst geen kwaad kan, beste @vheeswijk , dat weet je zeker?

 

Eerlijk gezegd heb ik er op voorhand maling aan hoe mijn eten smaakt ten tijde van crisis. Het is om te overleven. Al let ik toch wel op mijn smaakpapillen als ik inkoop...

 

Het eten van ranzige zilvervliesrijst kan absoluut GEEN kwaad. Zelfs het gevormde stinkende boterzuur (denk aan ranzige boter) heeft nog voedingswaarde. Het vet-aandeel van dit voedingsmiddel is beschadigd, maar de koolhydraten (rijst-aandeel) zijn volledig intact. Volkomen veilig! Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan zo'n antwoord heb ik iets. De eventuele ranzige zilvervliesrijst krijgt mijn ex-vrouw als ze honger heeft, de Surinaamse Long Grain eet ik op.

 

Gewoon een mespuntje zelfrijzend bakmeel bij de rijst of tijdens de bereiding. Het stinkende boterzuur wordt gebonden (je ruikt het dus niet meer) maar is uiteraard wel nog steeds aanwezig maar stoort niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eten van ranzige zilvervliesrijst kan absoluut GEEN kwaad. Zelfs het gevormde stinkende boterzuur (denk aan ranzige boter) heeft nog voedingswaarde. Het vet-aandeel van dit voedingsmiddel is beschadigd, maar de koolhydraten (rijst-aandeel) zijn volledig intact. Volkomen veilig! Wolf

 

Dit antwoord verbaast me, mij is de regel ingeprent dat je ranzig geworden olie en vetten NIET moet consumeren omdat ze schadelijk voor de gezondheid zijn. Zoals bv in deze link over vetten: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=531&cod=530&page=9

 

Voor zover ik heb begrepen ontstaan er bij het ranzig worden vrije radicalen en kun je die beter vermijden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vet

http://nl.wikipedia.org/wiki/Radicaal_(scheikunde)

 

Als ik het zo lees moet je dus niet alleen zuurstofabsorbers maar ook ascorbinezuur bij je rijst stoppen als anti-oxidant. Of doe je dan 2x hetzelfde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit antwoord verbaast me, mij is de regel ingeprent dat je ranzig geworden olie en vetten NIET moet consumeren omdat ze schadelijk voor de gezondheid zijn. Zoals bv in deze link over vetten: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=531&cod=530&page=9

 

Voor zover ik heb begrepen ontstaan er bij het ranzig worden vrije radicalen en kun je die beter vermijden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vet

http://nl.wikipedia.org/wiki/Radicaal_(scheikunde)

 

Als ik het zo lees moet je dus niet alleen zuurstofabsorbers maar ook ascorbinezuur bij je rijst stoppen als anti-oxidant. Of doe je dan 2x hetzelfde?

 

Ik ben geen voorstander voor het eten van ranzig voedsel maar in een SHTF-situatie is het toch veel lekkerder dan wormen en maden. Het vet in rijst is echter miniem en dat had ik in mijn achterhoofd bij het schrijven van deze posting. Dat verhaal van die vrije radicalen is juist. Vocht, zuurstof en licht spelen hierin een centrale rol. Dit mechanisme kan voor rijst worden tegengegaan door respectievelijk een KRACHTIG droogmiddel, zuurstofadsorber en in het donker bewaren. Vitamine C is een radicaalvanger, maar is niet te homogeniseren in rijst of olieën. Het werkt allleen zo in het lichaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen, ware het niet dat ik geen ranzige rijst heb...

 

Dat het eten van ranzige zilvervliesrijst geen kwaad kan, beste @vheeswijk , dat weet je zeker?

 

Eerlijk gezegd heb ik er op voorhand maling aan hoe mijn eten smaakt ten tijde van crisis. Het is om te overleven. Al let ik toch wel op mijn smaakpapillen als ik inkoop...

 

@Nonkel_Ries : Ik denk dat dit de site is die je zocht. Die is door Guinan naar voren gebracht in de topic Lang Houdbare Levensmiddelen http://www.kitchenkneadsblog.com/2012/11/long-term-storage-brown-rice-vs-white.html

 

mvg Emmy

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Emmy! Volgens de site die je aanhaalt is de olie eenvoudig weg te wassen:

 

'Yes, the biggest drawback to storing brown rice is that after about 6 months it goes rancid. However, the rancid oils are only on the surface of the rice. Do you know what that means? Give it a quick rinse in warm water before you cook it and all those rancid oils wash off. Cook it up and you'd never know it was rancid. Yes, you can store brown rice for 15+ years! We can attest to this because we've done it.'

 

Nog even de voordelen van deze rijst:

 

 

■Still has the bran in tact (fiber)

■Has 2.5 times the amount of iron

■3 times the vitamin B3

■4 times the vitamin B1

■10 times the vitamin B6

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Emmy! Volgens de site die je aanhaalt is de olie eenvoudig weg te wassen:

 

'Yes, the biggest drawback to storing brown rice is that after about 6 months it goes rancid. However, the rancid oils are only on the surface of the rice. Do you know what that means? Give it a quick rinse in warm water before you cook it and all those rancid oils wash off. Cook it up and you'd never know it was rancid. Yes, you can store brown rice for 15+ years! We can attest to this because we've done it.'

 

Nog even de voordelen van deze rijst:

 

 

■Still has the bran in tact (fiber)

■Has 2.5 times the amount of iron

■3 times the vitamin B3

■4 times the vitamin B1

■10 times the vitamin B6

 

Goed dat je de belangrijkste gegevens op een rijtje heb gezet. Nu zie ik het ook van die ijzer. Als ik me niet vergis is ijzer nodig voor het opnemen van o.a. vitamine C. Als je nagaat dat ijzer voorkomt in varkensvlees en bruinbrood, dus in voedingsmiddelen die in een SHTF niet zoveel voorkomen, dan heb je wel een goed punt met zilvervliesrijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...