Ga naar inhoud
GENEGEERD

Shiitake


magas

Aanbevolen berichten

2 jaar geleden ben ik begonnen met het kweken van shiitake een lekkere en gezonde paddestoel, die volgens de laatste onderzoeken een geneeskrachte werking heeft.

ik heb gekozen voor de traditionele manier van kweken op eiken stammen.

de pluggen met broed heb ik besteld bij een shiitake kwekerij in nederland.

het is relatief eenvoudig en na het enten van de stammen doet de natuur haar werk.

elke stam levert over een periode van 5 jaar ongeveer 1 kilo shiitakes op.

in nederland is bij mijn weten geen handboek over het kweken van shiitake verkrijgbaar,daarom heb ik het boek getiteld shiitake growers handbook in amerika besteld

heel goed boek

shiitake in gedroogde vorm is jarenlang houdbaar.

 

misschien een tip voor de liefhebbers

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
slechte stammen bij haveman,

zijn al 3 jaar door hun gebruikt en worden daarna doorgezaagd en daardoor te klein

slim maar niet goed voor de klant want de produktie van de shiitake op stammen neemt naar het 3jaar af

 

Dan kun je dus beter de geente pluggen kopen en zelf een stam enten, zoveel werk is dat niet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar geleden ben ik begonnen met het kweken van shiitake een lekkere en gezonde paddestoel, die volgens de laatste onderzoeken een geneeskrachte werking heeft.

ik heb gekozen voor de traditionele manier van kweken op eiken stammen.

de pluggen met broed heb ik besteld bij een shiitake kwekerij in nederland.

het is relatief eenvoudig en na het enten van de stammen doet de natuur haar werk.

elke stam levert over een periode van 5 jaar ongeveer 1 kilo shiitakes op.

in nederland is bij mijn weten geen handboek over het kweken van shiitake verkrijgbaar,daarom heb ik het boek getiteld shiitake growers handbook in amerika besteld

heel goed boek

shiitake in gedroogde vorm is jarenlang houdbaar.

 

misschien een tip voor de liefhebbers

 

Goede tip. Jammer dat het zo lang duurd voor je er wat aan hebt (als ik het goed begrijp)

Link naar reactie
Delen op andere sites

na het enten duurt het ongeveer 18 mnd voordat de eerste shiitake verschijnen,

de stammen moeten in de winter gerooid worden

vitamine d hoeveelheid wordt bepaald door het drogen in de zon.

de beginselen van shiitake kweken heb ik geleerd bij kwekerij paardenkracht in swalmen'

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 8 jaren later...
Op 16-2-2013 om 20:28, Marc67NL zei:

Geweldige tip! Ik krijg honger!

 

Een paar links over de geneeskrachtige werking van deze paddenstoel:

http://www.smulweb.nl/artikelen/40731/De-geneeskracht-van-de-shiitake

 

Een zeer goede bron van vitamine D.

De geneeskracht van de shiitake

De shiitake of Eiken-zwam, is niet alleen zeer lekker maar beschermt ook tegen virusziekten.

Shiitake is de Japanse naam van een cultuurchampignon, waarvan in dat land maar liefst 130.000 ton per jaar wordt geproduceerd. Bij ons werden de eerste shiitakes gekweekt in 1978 aan de Faculteit Landbouw van de Rijksuniversiteit Gent en door de voortreffelijke smaak en de geneeskrachtige eigenschappen die eraan worden toegeschreven heeft hij op korte tijd een vaste plaats veroverd op onze markt.

 



De shiitake kan gekweekt worden op eikenhouten stammetjes of blokken, waarin men gaatjes boort. Deze worden opgevuld met stukjes hout die met shiitake-mycelium zijn doorgroeid, vandaar ook de Nederlandse benaming eikenzwam.


Gezond is de shiitake alleszins : hij bevat tweemaal zoveel eiwitten als de gewone witte champignons en grote hoeveelheden kalk, ijzer, forfor en vitamine B en D. Onderzoeken in Japan en Amerika hebben aangetoond dat shiitake helpt bij griep en andere virusziekten. Ook werden er stoffen in gevonden die de eigenschap bezitten het cholesterolgehalte in het bloed te doen dalen en tumoren te bestrijden.

Verder stelde men ook een verjongende kracht vast op alle lichaamsfuncties bij man en vrouw, zodat het zeker de moeite loont nader kennis te maken met deze lekkere champignonsoort.

Reacties (3)

johan4 22-08-2005
hoi, Ik heb ze bij mijn favorieten gezet hoor, bedankt. gr. van johan

ghislaine000 28-10-2002
Favoriet gezet ,bedankt. Groetjes Ghislaine

anita4 24-10-2001
HOI, BEDANKT VOOR DEZE WETENSWAARDIGHEID! BEN ALWEER EEN BEETJE WIJZER GEWORDEN. IK ZET HET FAVORIET. BEDANKT EN TOT ZIENS! GR. ANITA

Bekijk alle reacties 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-2-2013 om 20:28, Marc67NL zei:

Geweldige tip! 

Een paar links over de geneeskrachtige werking van deze paddenstoel:

http://www.mycotherapie.nl/shiitake.html

Een zeer goede bron van vitamine D.

 

Latijnse naam: Lentinula edodes

Andere namen: shiitake, flower mushroom, winter mushroom, Chinese black mushroom, golden oak mushroom, emperors mushroom (Engels), Shiitake (Duits), Lentinus edodes (Frans)

Actieve componenten: polysacchariden (betaglucanen 1.3, lentinan), amino zuren (isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine, valine), vitamines (vitamine B1, B2, D), mineralen ( calcium, fosfor, kalium, ijzer), adenine, choline, hexose 

De shii-take is een paddenstoel die van oorsprong uit het verre oosten komt. In China, Japan, Thailand, Korea en Vietnam is het een veel gebruikt en gegeten product en een belangrijke bron van proteïnen. Voor veganisten en mensen die kosher eten is het de ultieme bron van vitamine D. Daarnaast wordt het in de Chinese geneeskunde gebruikt voor diverse aandoeningen en ziekten. Zo wordt de paddenstoel onder andere ingezet bij virusinfecties en cholesterolverlaging. Werkzame stoffen zijn onder andere beta glucanen, hexose (ahcc), lentinan en vitamine D (ref: 8,9,14,16,20,26 en 30 ).

Sinds een tiental jaren wordt er in het Westen onderzoek gedaan naar de medicinale eigenschappen van paddenstoelen waaronder de shii-take. Dit is ingegeven door het feit dat in de Chinese en Japanse geneeskunde paddenstoelen al duizenden jaren worden gebruikt bij diverse ziekten waaronder kanker. In Japan en China bestaan geregistreerde geneesmiddelen die gebaseerd zijn op paddenstoelen(extracten). Helaas is veel onderzoek nog in het Chinees en Japans en nog niet vertaald. De Westerse geneeskunde heeft echter veel belangstelling voor de toepassingen uit het verre Oosten en uit divers onderzoek blijkt dat de stoffen uit paddenstoelen als de shii-take goed kunnen worden ingezet bij een gecombineerde chemotherapie. De immuunsysteemversterkende eigenschappen maken dat de chemotherapie ook beter wordt verdragen.

 

Toepassing Shii-take in TCM (Traditional Chinese Medicine)

TCM naam                                                           Xiang gu (Chinees)

Smaak                                                                  Zoet

Werking                                                               Maag, nieren, longen, darmen

Toepassing                                                          Neutraal

Bestaand wetenschappelijk onderzoek

Gebied                                                                 Onderzoek

Afweersysteem                                                   8,9,10,11,16,17,20,21,30,31,32

Anti viraal                                                             22,23,26,27,28,29

Anti tumor/kanker                                                8,9,12,13,14,15,16,18,19,25,29

Glucose niveau 

Bloeddruk                                                             1,2,3,4 

Cholesterol                                                           2,4 

Ontstekingsremmend                                          30

Anti coagulantie 

Diabetes 

Leverbescherming 

Allergie 

Longaandoeningen 

Huidproblemen 

Uithoudingsvermogen 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...