Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sjorren


Aanbevolen berichten

hallo,

 

ik zie veel hier veel manier om dingen met hout te maken in het bos.

maar het viel mij op dat er weinig of haast geen aandacht word besteed aan het sjorren.

de meeste weten niet wat dit is dus ik zal even uitleggen: sjorren is een knoop techniek die word gebruikt om palen aan elkaar te verbinden door middel van touw.

ik heb dit zelf geleerd bij de locale scouting. ik heb hier een link van een filmpje hoe je moet kruissjorren:

het is niet het scherpste filmje maar hier word het wel goed uitgelegd. er zijn heeeeeel veel soorten knopen den manieren van verbindingen te vinden op YouTube dus ik raat je aan ook hier even in te verdiepen

 

gr. TYG

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi filmpje.

Weet echter dat veel Preppers standaard de SAS survival guide in hun rugzak hebben zitten (nu bij Bever en Bol.com ook in het Nederlands)

Touw-maken.jpg.2c647ac57b6ed6127b7c5fbd891009ae.jpg

Touw maken, dat is ook nog een mooi iets voor jou groepje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het sas boek staan inderdaad hele handige knopen om mee te pionieren.

Maar ook ik heb het bij een locale scouting geleerd.

Je kunt er altijd iets nuttigs van maken.

Zo ben ik een aantal jaren geleden naar Slowakije geweest om Roma's te leren bouwen met hout en touw.

Wat een geweldige ervaring was dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Zou dat ook geen workshop kunnen worden op een meting of op shelter camping .

Ik denk dat er nog een hele hoop peppers zijn die geen mastworp kunnen leggen .

Niet iedereen is bij de scouting geweest .

 

Geert

 

Er liggen ook echt van die spullen in Nunspeet he.

Komen jullie het even voordoen @the-young-generation ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het zelf weer aan het leren. een paar jaar geledan was ik van scouting af gegaan om verschillende redenen (wat ik nu heeel jammer vind)

maar ik denk dat @CMFC1988 er wel veel vanaf weet. als ik zie wat ze altijd bij de scouting doen..... zij bouwen hele boomhutten met de techniek van het sjorren!

ik vraag mij eigenlijk af waar die meetings worden gehouden? als dat bij het scouting gebouw is, zijn er inderdaad touw en balken genoeg om hele groepen het sjorren te leeren.

als dat gaat gebeuren zou ik er wel bij willen zijn. haha hier is de site van die scouting groep voor wie belang heeft: http://www.bramijzerman.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik ben het zelf weer aan het leren. een paar jaar geledan was ik van scouting af gegaan om verschillende redenen (wat ik nu heeel jammer vind)

maar ik denk dat @CMFC1988 er wel veel vanaf weet. als ik zie wat ze altijd bij de scouting doen..... zij bouwen hele boomhutten met de techniek van het sjorren!

ik vraag mij eigenlijk af waar die meetings worden gehouden? als dat bij het scouting gebouw is, zijn er inderdaad touw en balken genoeg om hele groepen het sjorren te leeren.

als dat gaat gebeuren zou ik er wel bij willen zijn. haha hier is de site van die scouting groep voor wie belang heeft: http://www.bramijzerman.nl/

 

Nee, wij zitten op een geheime lokatie. Onvindbaar. De eerste keer heb ik uren gezocht. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het voordeel van deze balken zijn dat ze allemaal hetzelfde formaat en diameter hebben, daardoor wordt het makkelijker om te knopen. Helaas is dit ook gelijk een nadeel, in het bos tref je echter nooit stammen aan met dezelfde diameter dus is het veel meer improviseren. Zo heb ik in 1 weekend meer geleerd als in de andere 13 scoutingjaren. Ik vind het dan ook een goed plan om tijdens een meeting er een keer aandacht aan te besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Het voordeel van deze balken zijn dat ze allemaal hetzelfde formaat en diameter hebben, daardoor wordt het makkelijker om te knopen. Helaas is dit ook gelijk een nadeel, in het bos tref je echter nooit stammen aan met dezelfde diameter dus is het veel meer improviseren. Zo heb ik in 1 weekend meer geleerd als in de andere 13 scoutingjaren. Ik vind het dan ook een goed plan om tijdens een meeting er een keer aandacht aan te besteden.

 

Oud topic en oude post maareh: 'sjorren' kan prima met palen ( ;-) ) van een verschillend formaat/diameter. Met een stuk of 3 knopen kun je de meeste bouwwerken (van palen + touw) wel maken. Prima voor een workshop tijdens een meeting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oud topic en oude post maareh: 'sjorren' kan prima met palen ( ;-) ) van een verschillend formaat/diameter. Met een stuk of 3 knopen kun je de meeste bouwwerken (van palen + touw) wel maken. Prima voor een workshop tijdens een meeting!

 

Deze workshop wordt ook gegeven in Flevoland en Vlaanderen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...