Ga naar inhoud

Angela

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
lol! plain old google dus :D @Raycoupe en de top resultaten sturen me naar..(tromgeroffel....) het preppers.nl forum... :eek: whahahaaa!!! ik heb al een mooie gezien. 1tje maar... van de anderen heb ik t idee dat ze licht geven in het donker... :eek: niet mijn ding...

 

Zo een heb ik ook. EDC.

Deze hier is de zwaardere uitvoering:

 

http://moraknives.nl/companion-heavy-duty-mg.html

 

Aanrader, want qua prijs/kwaliteit verhouding kom je niets beters tegen. Gereedschap-staal. Scherp. Makkelijk te slijpen.

Jouw keukenmes gaat buigen/breken, als je hem gebruikt om hout te splijten. Gevaarlijk, want je raakt gewond.

 

Toch ben ik nog steeds benieuwd, wat jij nou een mooi mes vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een heb ik ook. EDC.

Deze hier is de zwaardere uitvoering:

 

http://moraknives.nl/companion-heavy-duty-mg.html

 

Aanrader, want qua prijs/kwaliteit verhouding kom je niets beters tegen. Gereedschap-staal. Scherp. Makkelijk te slijpen.

Jouw keukenmes gaat buigen/breken, als je hem gebruikt om hout te splijten. Gevaarlijk, want je raakt gewond.

 

Toch ben ik nog steeds benieuwd, wat jij nou een mooi mes vindt.

 

als we het alleen hebben over mooi hebben, nou, dan deze dus :D: DEZE.jpg.a4d2e1a75f710ac86b805ba6a497b149.jpgEN-DEZE.jpg.106c3db53764a20bc7dacef87f98a1a5.jpg8324_large.jpg.48738aa1d9eae77ae0a21b1de1b96732.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
als we het alleen hebben over mooi hebben, nou, dan deze dus :D: DEZE.jpg.a4d2e1a75f710ac86b805ba6a497b149.jpgEN-DEZE.jpg.106c3db53764a20bc7dacef87f98a1a5.jpg8324_large.jpg.48738aa1d9eae77ae0a21b1de1b96732.jpg

 

Aha. Vervaarlijke messen. 1e en 3e illegaal, want ze hebben 2 snij-kanten.

2e echt een steker. Niet zo nuttig als survival-mes.

 

Ik zie welke kant je op wil, maar hier op het forum praten we niet zo over wapens, omdat er dan van die vreemde figuren op afkomen, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Als je de machette vergeet, omdat je die toch niet in je handtasje gaat meeslepen en omdat we niet in een oerwoud zitten, kan je in plaats daarvan een wat beter vast mes kiezen.

Ik denk dat je deze wel leuk vind, maar er zijn meer mogelijkheden (iets duurder, veel beter):

 

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-zero-tolerance-model-0160-shifter-fixed-blade.htm

 

Ook weer Sandvik gereedschapstaal. Beter dan die andere messen.

 

Nog zoveel te zien en te leren.

 

http://www.fallkniven.com/en/shop/category/24/fixed-blades/survival-knives

 

http://www.eseeknives.com/knives.htm

 

http://www.barkriverknifetool.com/Bushcraft.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Angela: Ik vraag me af waarvoor je het mes wilt gebruiken.

 

De meesten hebben een stevig, primair mes om vanalles te snijden, dunnere stammetjes mee te kloven, featherstick snijden, of een tijdelijk onderkomen te bouwen. Ik zelf heb een Boker Plus bushcraft, een simpel vast mes, waarmee je 98% van de klussen mee kunt uitvoeren. Een konijntje villen met een machete of rambomes werkt natuurlijk niet handig. Daarnaast heb ik een bijltje, voor het zwaardere werk, boompjes vellen, brandhout, etc.

 

Mijn mening is dat die rambo messen en machete's erg intimiderend zijn naar mensen toe en dus daartegen heel geschikt. Maar vergeet nooit dat je alles eventueel moet kunnen meeslepen in je BOB en dan kies je er, wederom naar mijn mening er niet voor om kilo's ijzer mee te zeulen die je in de praktijk maar af en toe gebruikt. Een machete kan ook wel handig zijn in sommige gevallen, vooral als je een pad door de jungle moet hakken, maar ja, daar kom ik nooit. Een boompje vellen gaat nog altijd makkelijker met een bijltje!

 

Ik zelf heb weinig met het uiterlijk van gereedschap, 't gaat mij meer om het praktisch nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe de tentoongestelde messen e.d waren een antwoord op de vraag wat ik mooi vond. zoals ik eerder zei, ben ik me aan het inlezen over het praktisch nut maar lezen is niet hetzelfde als echt weten wat je ermee moet als het moet. dus eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul. ik ga maar af op wat mensen hier noemen en hoop in nunspeet minstens een klein beetje wijzer te worden. dus dat bijltje is een feit. maar dan weet ik nog niet of ik wel een handig bijltje heb genomen... en die machete is idd om mensen mee op een afstand te houden (hopelijk) en ook de staat van die desbetreffende mensen weet je niet natuurlijk. en omdat we nog altijd geen b.o.v hebben en dat in de nabije toekomst ook niet kunnen kopen. we moeten dus te voet naar een b.o.l.... en mijn bedoeling was helemaal niet om mijn b.o.b vol te hangen met ijzer, maar ik moet wat hebben voor verschillende doeleinden en mn vriend ook. het kan niet zo zijn dat als ik word plat gereden door een enorme vrachtwagen, inclusief mijn b.o.b dat mn vriend geen kant meer op kan met mn 2 kids... en aangezien hij weigert te preppen... tja... eigenlijk zou ik gewoon eens moeten kunnen voelen hoe verscheidene messen e.d in de hand liggen enz. en dan weet ik natuurlijk al veel beter hoe en wat ik denk nodig te hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Angela: Kom naar Nunspeet! Kun je een hoop verschillende zien en vasthouden. Ook kun je wellicht wat toepassing zien en zelf een punt aan een stok snijden.

 

Zolang je niet weet waarvoor je zelf een mes wilt gebruiken, moet je vooral niet af gaan op wat mensen hier noemen, mezelf incluis. Iedereen heeft zo wel z'n voorkeur, of dat nu is betreft het uiterlijk/merk, danwel hebben ze al dertig jaar ervaring met een bepaald type en laten dat nooit meer los. :)

 

Zomaar een vraagje, is je huidige vriend niet genoeg om je ex te ontmoedigen?! Of ben jij met je 1,53 de stoerste van de twee? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha. Vervaarlijke messen. 1e en 3e illegaal, want ze hebben 2 snij-kanten.

2e echt een steker. Niet zo nuttig als survival-mes.

 

Ik zie welke kant je op wil, maar hier op het forum praten we niet zo over wapens, omdat er dan van die vreemde figuren op afkomen, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Als je de machette vergeet, omdat je die toch niet in je handtasje gaat meeslepen en omdat we niet in een oerwoud zitten, kan je in plaats daarvan een wat beter vast mes kiezen.

Ik denk dat je deze wel leuk vind, maar er zijn meer mogelijkheden (iets duurder, veel beter):

 

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-zero-tolerance-model-0160-shifter-fixed-blade.htm

 

Ook weer Sandvik gereedschapstaal. Beter dan die andere messen.

 

Nog zoveel te zien en te leren.

 

http://www.fallkniven.com/en/shop/category/24/fixed-blades/survival-knives

 

http://www.eseeknives.com/knives.htm

 

http://www.barkriverknifetool.com/Bushcraft.htm

 

 

 

die messen stonden toch echt onder het kopje- outdoor messen... zelfs eentje voor beginnende outdoor liefhebbers... dus hmmmh... maar geen goed idee dus... okee. zijn dus bedoeld als wapen... weer wat geleerd. en wat die machete betreft, ik moet me toch kunnen verdedigen. geen b.o.v zoals je weet. maar de rest, je vroeg wat ik mooi vond... dus tja...:eek: maar dan nog weet ik niet wat ik waarvoor het beste kan gebruiken...

(ps-welke handtas? ik hang t ding aan mn b.o.b of om mn schouder ofzo...) ik ga me maar eens even verdiepen in de verschillende functies... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha. Vervaarlijke messen. 1e en 3e illegaal, want ze hebben 2 snij-kanten.

2e echt een steker. Niet zo nuttig als survival-mes.

 

Niet illegaal. Het zijn Categorie 4 wapens. Je mag ze bezitten, maar niet voorhanden hebben. Daardoor misschien wat minder geschikt als survival-mes omdat je er niet mee over straat mag.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm, weet je @Nonkel_Ries ik had net een uitvoerige verklaring ingetypt en weer gewist zoals je ziet. het is niet echt eerlijk om over een situatie te oordelen waar je absoluut niks vanaf weet. dus (ver)oordeel lekker een eind weg, maar ik was erbij en ik weet zelf het allerbeste wat er gebeurde. dus ik weet niet wat jij voor een verwachtingen hebt omtrent de bescherming van je kinderen maar ik als moeder van (toen 1) kind(eren) ga tot het bittere eind. en het is niet voor niks mijn ex. en hiermee is voor mij de kous af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel_Ries niet als wapen!!! ben je mal!!! :eek: ik sta nog in de begin fase van mijn geprep. en zoals ik eerder al zei, ik moet ooit misschien te voet naar onze b.o.l. er is een grote kans dat we dat niet gaan redden in 1 dag/nacht. of wat als we stranden... ik moet over het algemeen (!) de beste tools zien te vinden om in evt. een bos een week (of langer) mezelf en mijn gezin veilig te houden. en beschut en voorzien van voedsel enz, enz. daarvoor heb je gereedschap nodig lijkt mij. dus zoals ik ook al zei, ik zou niet weten wat voor een mes waarvoor dient. kijk, een bijl dat vat ik. die heb ik op mn lijst staan. maar om verscheidene andere functies mee uit te voeren (dingen afsnijden, vis of vlees doden en klaarmaken en vast nog 1000 andere dingen) had ik begrepen dat je verschillende soorten messen nodig hebt toch? of heb ik aan 1 genoeg? want die had ik nog niet gehoord. dus bij deze had ik dus geen flauw idee dat de messen die ik gewoon er mooi vond uitzien (want dat was de vraag) bedoeld waren om mensen aan te rijgen... dus ik geloof dat dit weer eens compleet verkeerd overkomt allemaal... excuses daarvoor. ik wil alleen maar weten wat ik waarvoor moet gebruiken. dat is alles. en wat ik mooi vind, tja, dat heeft er dan voor de rest niks mee te maken. dat was even een topicje tussendoor. en eigenlijk ben ik dit topic begonnen met de vraag hoe ik het beste een schede kan maken. dussss. tenzij ik iets ergs van plan ben met de schede van een mes, nee, dit gaat niet over wat jij allemaal denkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de voorkant van een basic zwart dvd hoesje dus niet het gedeelte waar het schijfje in vastgepind kan worden.(kan ook in andere kleuren zijn)

 

Die verdikking is een manier om een 2-3 meter touw te vlechten op een stuk van 15 cm

 

ik bedoelde die aan de schede zelf. welk stuk van de hoes is dat? ik zie niet helemaal hoe het in mekaar steekt. zo'n ding is toch rechthoekig zonder uitstulpen? @carismo ik moet er nog wat bij typen volgens preppers.nl. maar dit lijkt me toch aardig veel langer dan 10 tekens... en nog steeds te kort... grrr, waarom doet hij het niet??? :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel_Ries niet als wapen!!! ben je mal!!! :eek: ik sta nog in de begin fase van mijn geprep. en zoals ik eerder al zei, ik moet ooit misschien te voet naar onze b.o.l. er is een grote kans dat we dat niet gaan redden in 1 dag/nacht. of wat als we stranden... ik moet over het algemeen (!) de beste tools zien te vinden om in evt. een bos een week (of langer) mezelf en mijn gezin veilig te houden. en beschut en voorzien van voedsel enz, enz. daarvoor heb je gereedschap nodig lijkt mij. dus zoals ik ook al zei, ik zou niet weten wat voor een mes waarvoor dient. kijk, een bijl dat vat ik. die heb ik op mn lijst staan. maar om verscheidene andere functies mee uit te voeren (dingen afsnijden, vis of vlees doden en klaarmaken en vast nog 1000 andere dingen) had ik begrepen dat je verschillende soorten messen nodig hebt toch? of heb ik aan 1 genoeg? want die had ik nog niet gehoord. dus bij deze had ik dus geen flauw idee dat de messen die ik gewoon er mooi vond uitzien (want dat was de vraag) bedoeld waren om mensen aan te rijgen... dus ik geloof dat dit weer eens compleet verkeerd overkomt allemaal... excuses daarvoor. ik wil alleen maar weten wat ik waarvoor moet gebruiken. dat is alles. en wat ik mooi vind, tja, dat heeft er dan voor de rest niks mee te maken. dat was even een topicje tussendoor. en eigenlijk ben ik dit topic begonnen met de vraag hoe ik het beste een schede kan maken. dussss. tenzij ik iets ergs van plan ben met de schede van een mes, nee, dit gaat niet over wat jij allemaal denkt.

 

Hey Angela,

 

Helemaal duidelijk. Toch raad ik je aan om zoals ray coupe zei misschien eens naar een meeting in Nunspeet te komen. Er zijn zoveel verschillende soorten messen en voor zoveel verschillende doeleinden dat het nooit onverstandig kan zijn om misschien wat raad aan den lijve te ondervinden.

Messen zijn gereedschap en ook met gereedschap moet je leren werken.

Zoals je zelf al aangaf ben je een pas veginnende prepper en weet je nog niet veel. Dat is uiteraard geen schande, maar zo'n meeting kan dan juist leuk zijn om een heleboel dingen te leren en/of ideeen op te doen ;)

Het zou lullig zijn als shtf en je ataat in het bos met het juisye gereedschap maar geen idee en kennis die te gebruiken toch?

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoelde die aan de schede zelf. welk stuk van de hoes is dat? ik zie niet helemaal hoe het in mekaar steekt. zo'n ding is toch rechthoekig zonder uitstulpen?

 

 

Het stuk dat waar deze persoon er 2 van gebruikt en tevens een andere manier is om een schede te maken.

 

--> http://ukbladesforum.co.uk/forum/showthread.php?t=2385

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm @prepperpappa, ik kocht hem in een of andere winkel... maar zeker geen survival winkel. of hoe dat ook heet... :confused: zal wel de hema ofzo zijn... ik heb hem al een hele poos! werkt perfect als blikopener of om rare dronken vriendjes mee af te poeieren... maar toch... dat ding zo in mijn b.o.b smijten lijkt me geen goed idee... en in mijn broekzak nog minder...:confused::eek:

 

Nee in je broekzak mooet je wat kleiners stoppen die er is als je hem nodig hebt.

Maar kijk eens rond op wat verschillende sites en dan zie je vanzelf een mooi mesje voor jouw formaat inclusief schede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...