Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een boerderij voor de toekomst

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

De BBC documentaire 'A farm for the future' - over de wereldwijde voedsel- en landbouwcrisis, en de mogelijke alternatieven met permacultuur, is nu ook met Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

BBC documentaire uit 2009 over de wereldwijde voedsel- en landbouwcrisis, m.m.v. Martin Crawford (Agroforestry Research Trust), Fordhall Farm, Richard Heinberg en anderen.

Rebecca Hosking, boerendochter die documentaire-filmer werd, gaat in op het energiegebruik in de landbouw, dat in de komende jaren kritiek zal worden, zonder in paniek te vervallen. Aan de hand van voorbeelden in Engeland verkent ze de mogelijke perspectieven, zoals een milieuvriendelijke land en tuinbouw die ons leven zou kunnen veranderen. Ze kiest ervoor om terug te keren naar de boerderij waar ze opgegroeid is en gaat die van haar vader overnemen. Maar HOE gaat ze boeren? Er komen wetenschappers van naam aan het woord: Patrick Whitefield, Rob Hopkins, Rosie Boycott, Richard Heinberg, Tim Lang e.a.. Niet alleen permacultuur-enthousiastelingen komen hier aan hun trekken: elk weldenkend mens kan zijn/haar voordeel doen met deze documentaire.

http://www.earth-matters.nl/7/4518/duurzaam-20/de-bbc-documentaire-a-farm-for-the-future.html

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weeks later...

Super doc maar vergeet even niet dat deze familie geen/weinig schulden heeft. De meeste boeren zitten met torenhoge schulden. Daar is het toch anders.

Ik werk zelf in de olie industie in afrika en heb veel vakantie. Om maar wat te doen tijdens mijn vele vakatie dagen help ik een aantal boeren.

Heb het vaak over alternatieve vormen van boeren en haal dan veelal de methoden van Joel Salatin aan.

Alleen al de milieu eisen, dierenverzorgings eisen. regeltjes regeltje en nog een keer regeltjes. En dan heb ik het nog niet over de eisen van de bank die elke maand even komt kijken of ze wel of niet de stekker eruit gaan trekken.

Heb veel respect voor boeren in nederland.

Link naar reactie

Super doc maar vergeet even niet dat deze familie geen/weinig schulden heeft. De meeste boeren zitten met torenhoge schulden. Daar is het toch anders.

Ik werk zelf in de olie industie in afrika en heb veel vakantie. Om maar wat te doen tijdens mijn vele vakatie dagen help ik een aantal boeren.

Heb het vaak over alternatieve vormen van boeren en haal dan veelal de methoden van Joel Salatin aan.

Alleen al de milieu eisen, dierenverzorgings eisen. regeltjes regeltje en nog een keer regeltjes. En dan heb ik het nog niet over de eisen van de bank die elke maand even komt kijken of ze wel of niet de stekker eruit gaan trekken.

moeten ze eens het transport van levende beesten en kadavers vrij geven

de vion eens terugfluiten

de supermarkten eens goed op de donder geven

dan gaat het ineens al een stuk beter

veehouderij is aardig verziekt in dit land door mensen die er totaal geen KUT van weten

Link naar reactie

• 3 months later...

Amen to that. Ik heb m'n hele jeugd op het platteland gewoond, altijd melkveehouderij boeren als buren gehad en de hoeveelheid regels waar die mee om de oren geslagen worden is ongelovelijk. Gedurende bepaalde perioden is het gewoon echt liefdewerk oud papier voor sommige bedrijven; ze zouden meer verdienen door rente te trekken over het kapitaal of in de bijstand zitten (soms). Volledig bezopen.

Ontopic: die documentaire klinkt heel interessant, ik ga'm zeker binnenkort kijken! Ik heb geen gebrek aan land om moestuinen en fruitbomen op te zetten, heb ook al redelijke lap grond op die manier in gebruik, maar heb nog ontzettend veel te leren op het vlak van beheer, diversificatie etc.

Link naar reactie

• 3 months later...

Nou Max, dat de Nederlandse boeren veel schulden hebben en veel belasting moeten betalen, blijkt maar weer eens.

Zeven boeren per dag stoppen ermee

http://www.nu.nl/economie/2971326/ze...pen-ermee.html

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...