Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuw leren hoesje gemaakt voor een Mora MG


Black Back Pack Man

Aanbevolen berichten

Afgelopen week heb ik een hoesje gemaakt voor mijn Mora MG mes die ik gebruik als back-up mes.

Opzich is er niets mis met de kunststof hoes die geleverd word met de Mora, probleem is dat die hoes lastig uit de backpack te halen is omdat hij zo goed vastklemt aan de lus die ik in de backpack heb genaaid. Dus ik dacht, de kunststof hoes laat ik in de backpack zitten en ik maak een hoesje van een oude leren jas.

 

Zo zit de Mora met kunststof hoes in mijn backback: img2460y.th.jpg (voor deze spullen zit nog een groene poncho maar die heb ik eruitgehaald om makkelijker een foto te kunnen maken)

 

Dit is het leren hoesje dat ik in elkaar genaaid heb, ondanks dat het leer vrij dun en soepel is viel het niet mee om er een naald doorheen te krijgen.

img2456um.th.jpg

 

Hoesje is klein, weegt praktisch niets en is makkelijk op te bergen.

img2475uo.th.jpg

 

De Mora zelf heb ik ook een beetje aangepast door een gat in het handvat te boren voor een koord, altijd handig.

img2454tr.th.jpg

 

De klittenband sluiting is niet optimaal omdat het op den duur zijn klitkracht gaat verliezen, voor een back-up mes zal hij het wel even uithouden.

Verder nog een klein foutje gemaakt, ik ben rechtshandig en de hoes heb ik per ongeluk linkshandig gemaakt, opzich niet zo'n ramp.

img2444b.th.jpg

 

Voor mijn eerste poging om zelf een mes hoes te maken ben ik dik tevreden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dank jullie wel mensen.

 

Het hoesje is met de hand genaaid zonder de gaatjes voor te prikken, ik heb een muntstuk gebruikt om de naald er doorheen te drukken, was wel erg tijdrovend.

 

Hoi @Black Back Pack Man, je werkstukken (ook het mapje voor een schrijfblok) zijn mooi geworden hoor. Een paar ideetjes om het nog wat makkelijker te maken: Als je eerst gaten prikt (met een priem/els, of een spijker en een hamer) of zelfs gaten er in branden met een prikker in een soldeerbout, gaat het naaien wat makkelijker. Om de (leer)naald door materiaal te drukken kun je ipv een munt ook een zeilplaat (zie: http://www.zeilenmetdehand.genaaid.nl/id50.htm) gebruiken. De meeste watersportwinkels hebben die wel op voorraad. Let wel op, want er zijn zowel links, als rechtshandige te koop. Het metalen plaatje heeft ribbeltjes, zodat je mooi grip hebt op de naald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips mensen, goede leer voor de volgende keer :)

 

Ik zat eraan te denken om lijm te gebruiken aan de snijkant, maar was bang dat ik er dan met de naald er niet meer doorheen zou komen.

Gaatjes voorprikken had dat probleem kunnen voorkomen, stukje leer voor de stikrand had ook een betere bescherming gegeven.

Voor de zekerheid had ik de snijrand dubbel genaaid voor het geval het mes erin gaat snijden.

 

Heb even een foto gemaakt zodat men kan zien hoeveel ruimte het blad in de hoes heeft, de lange/rechte kant van de hoes had ik in de eerste instantie niet genaaid, maar omdat het mes teveel ruimte had was ik bang dat hij tegen de genaaide snijkant zou botsen en alsnog de stik aan de snijkant opensnijd.

Nu zit het mes wat strakker in de hoes, het blijft nog steeds oppassen met het mes in de hoes doen, deze Mora is vlijmscherp.

 

img2531g.th.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ziet er goed uit zeg! Heb je dit met de hand genaaid? Lijkt me inderdaad wel een fikse klus om door twee lagen leer te komen met een naald.

 

 

 

Na een tip hier op het forum heb ik een -Speedy Sticher- gekocht. Ik ben er erg blij mee. Werkt goed. Is een aanrader voor iedereen hier. Ook handig om bijvoorbeeld je schoen of tas te repareren. In Nederland zijn ze aan de dure kant, maar in de USA kan je het al voor 10 euro kopen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een tip hier op het forum heb ik een -Speedy Sticher- gekocht. Ik ben er erg blij mee. Werkt goed. Is een aanrader voor iedereen hier. Ook handig om bijvoorbeeld je schoen of tas te repareren. In Nederland zijn ze aan de dure kant, maar in de USA kan je het al voor 10 euro kopen.

 

Goedzo BTF! Ik denk dat je de tip in een post van mij hebt gelezen mbt die Speedy Stitcher. Zijn ideaal, inderdaad ook om schoen reparaties etc mee te doen. Let wel goed op als je veel kracht moet zetten, dat je naald niet breekt en/of je jezelf niet prikt....:D

 

Aahhh...ik heb 'm: http://preppers.nl/forum/threads/1752-Kleding-en-schoenen?highlight=Speedy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie gedaan. Ik zat net naar linkshandige schedes te zoeken op het internet en toen kwam ik deze tegen.

 

Ik ben ook linkshandig en zat na het lezen van dit topic met m'n Mora in mijn handen en dacht "dat is inderdaad een schede voor een rechtshandige". Nooit over nagedacht eigenlijk.

 

Na het lezen van jouw post moest ik weer denken aan de Kydex schede van m'n Sog Seal pup, daarbij kun je het stuk waarmee je de schede aan je broekriem hangt losschroeven en omdraaien. Geschikt voor rechts- en linkshandige.

 

SOG-99020.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...