Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bouwen, contructie en architectuur


.:Survivalist:.

Aanbevolen berichten

Om hout te bewerken: zagen, hammers, spijkers, schroeven, handboor

Die funderingen kunnen gemaakt worden van voormalige verkeerspalen. Of als de mogelijkheid er is, RVS oftewel Roest Vrij Staal(te vinden in metaal bewerkingscentrales)

Hiervoor, heb je wat zagen, hamers en vuur nodig. Zoals je weet kan metaal in vorm worden gehamerd als het heet genoeg is. Het hoeft niet perfect te zijn, slechts functioneel.

 

Verf kan gemaakt worden door een grondstof met de gewenste kleur door lijm heen te roeren.

Nu ben ik benieuwt of jij iets beters kan verzinnen...

 

Bovendien, deze dingen zullen mensen gewoon in hun huizen laten liggen, ze zijn dus makkelijk te vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Dick Berts

Met alle respect, dit draadje verbaast me enorm. Nee, ik ga niet uitzoeken hoeveel vierkante meter bebouwing er in ons land per inwoner beschikbaar is. Zelfs als we de helft daarvan kwijt zouden raken -wat ondenkbaar is in dit land- dan is er nog zat over. Niet preppen is onder de huidige (economische) omstandigheden oer stom. Je tegen elk denkbaar en ondenkbaar risico in willen dekken is ook geen goede zaak. Het gaat om een gulden middenweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Om hout te bewerken: zagen, hammers, spijkers, schroeven, handboor

Die funderingen kunnen gemaakt worden van voormalige verkeerspalen. Of als de mogelijkheid er is, RVS oftewel Roest Vrij Staal(te vinden in metaal bewerkingscentrales)

Hiervoor, heb je wat zagen, hamers en vuur nodig. Zoals je weet kan metaal in vorm worden gehamerd als het heet genoeg is. Het hoeft niet perfect te zijn, slechts functioneel.

 

Verf kan gemaakt worden door een grondstof met de gewenste kleur door lijm heen te roeren.

Nu ben ik benieuwt of jij iets beters kan verzinnen...

 

Je hebt gelijk man. Je hebt gewoon de perfecte oplossing gevonden.

Stom dat ze me dat niet geleerd hebben op de Academie.

 

Hee, succes verder.

Zaag ze.

Timmer ze.

Boor ze.

Smeed ze.

Schroef ze.

Zoek ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed en doordacht idee aub...

 

Ik plan niet om mijn hele jonge leven in SHTF uit te zitten in een zandzak hut.

 

Maar ok, jij leeft in je zandzak hutje en ik in mijn huis dat meer werk kost maar dat leefbaar is.

Ik zie het probleem niet.

 

Bovendien, ben ik bezig met een ontwerp voor een waterzuiverings instalatie voor SHTF. Mochten anderen nog ideëen hebben...

“be my guest...“

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed en doordacht idee aub...

 

Ik plan niet om mijn hele jonge leven in SHTF uit te zitten in een zandzak hut.

 

Maar ok, jij leeft in je zandzak hutje en ik in mijn huis dat meer werk kost maar dat leefbaar is.

Ik zie het probleem niet.

 

Bovendien, ben ik bezig met een ontwerp voor een waterzuiverings instalatie voor SHTF. Mochten anderen nog ideëen hebben...

“be my guest...“

Je kunt ook gewoon een huis huren man, scheelt je werk.

Of beter....koop grond bouw je ook een huis!

Of koop een huis, hoef je niet te bouwen!!!

 

Heeeey geen shtf nodig man, je kan nu al aan de slag ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed en doordacht idee aub...

Ik plan niet om mijn hele jonge leven in SHTF uit te zitten in een zandzak hut.

 

Maar ok, jij leeft in je zandzak hutje en ik in mijn huis dat meer werk kost maar dat leefbaar is.

Ik zie het probleem niet.

Bovendien, ben ik bezig met een ontwerp voor een waterzuiverings instalatie voor SHTF. Mochten anderen nog ideëen hebben...

“be my guest...“

 

Tja, valt niet mee om terug te stappen, denk ook niet dat jou mind-set het aan zou kunnen.

Die "zandzakhut" zoals jij het noemt, wake-up-call is een veredeld ontwerp van een oude plaggenhut. Mocht je niet helemaal weten waar je vandaan komt.

 

Tot het begin van de 20e eeuw waren er in Nederland genoeg mensen die in hutten woonden. Van boomstammen maakten zij een skelet, dat ze met veenplaggen bedekken. Rond de eeuwwisseling (1900), wonen veel gezinnen rond Heerde, Nunspeet, Epe en Oldebroek in dergelijke plaggenhutten. Schapen en geiten liepen gezellig door de kamer en de kippen sliepen bovenop je.

Daar komen de verwende Nederlanders vandaan. Maar succes in je SHTF villa met waterzuiverings-installatie.

When the shit hits the fan kom ik bij jou een bakkie doen, lijkt me heerlijk.

 

Ries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed en doordacht idee aub...

 

Ik plan niet om mijn hele jonge leven in SHTF uit te zitten in een zandzak hut.

 

Maar ok, jij leeft in je zandzak hutje en ik in mijn huis dat meer werk kost maar dat leefbaar is.

Ik zie het probleem niet.

 

Bovendien, ben ik bezig met een ontwerp voor een waterzuiverings instalatie voor SHTF. Mochten anderen nog ideëen hebben...

“be my guest...“

 

Jammer...

 

klein adviesje.. heeeeel veel mensen hier op dit forum realiseren zich dat als de shtf er niet alles meer is.. we lopen onder in ons mooie land, of misschien worden er wel delen plat genuked.. Plan 1 is denk ik .. is mijn bescheiden 2 cent, dat dingen wel eens schaars kunnen zijn... een zo simpel mogelijk plan bedenken, simpel als in zand en zandzakken is heel wat makkelijker dan hout spijkers zagen etc.. op de lange termijn ja dan zul je met een goed plan moeten komen.

 

Misschien dat je ook het stuk van onze yurt bewoner hier op het forum eens kunt lezen.. Das potverdorie een goed plan!!

 

De zandzakken van @Heksenboot zie ik zomaar niet inzakken, heb je de plaatjes bekeken.. ?

 

Maaruh je vraagt om ideeen, krijgt ze, en pleurt ze gelijk van de tafel.. want jij denkt dat het beter is dat.. en onze argumenten poef weg..

 

jammer, jammer, jammer

 

Kennis preppen is mega belangrijk... maar hoe je met elkaar omgaat is minstens zo belangrijk.

 

keep on prepping..

 

xxbirgittexx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het belangrijk het realistsch te houden.

Ik denk dat het makkelijker is ergens metaal vandaan te halen dan zandzakken.

 

Ik bedoel, kijk om je heen. Alles wat daar staat kan bewerkt worden en hergebruikt voor SHTF.

In mijn ogen heb je een sterke zak nodig om het zand in plaats te houden.

Ik denk hierom dat plastic zakken onbruikbaar zijn.

Juten zakken zijn prima alleen is er in mijn wijde omgeving niks dat daarbij helpt.

 

Zoals ik eerder zei: zandzakken zijn goede constructie versterkers, en omdat ze sterk zijn goed voor muurtjes en barieres.

Ik kan gewoon niet zien hoe je van enkel zandzakken een klein gebouw neer moet zetten.

Dat zandzak idee was wel perfect voor een defensieve constructie.

 

Welke grondstof is nog meer bruikbaar voor bouw, en makkelijk (dus overal) te verkrijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maakt het voor de toegepaste architectuur nogal uit in wat voor post shtf situatie je zit. Als rovers en plunderaars de dienst uit maken moet je op je tellen passen en vooral niet opvallen, terwijl je alle ruimte hebt als er maar een paar overlevenden zijn. Mijn voorkeur in beide gevallen zou uitgaan naar iets wat is blijven staan en hergebruikt kan worden. En in beide gevallen sluit ik me aan bij een eerdere post: het toiletgebouw! Zorgen dat je een hygiënische manier hebt om van je stoelgang af te komen is tamelijk essentieel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke discussie. Een bol van zandzakken en @Dick Berts die het nut van de discussie niet zo ziet vanwege de dichte bebouwing in Nederland. Maar Dick, het is nog maar zeer de vraag of ik wil en kan wonen in wat er straks over is. De binnenstad van Amsterdam vind ik nu bijvoorbeeld al niet aantrekkelijk, laat staan na een shtf, net als de meeste suburbs en de delen van Nld die dan onder water staan.

 

Johan van Lengen heeft een boek geschreven met alle antwoorden op de hier gestelde vragen en alle vragen die je nog kunt bedenken. Koop "The Barefoot Architect" en je krijgt adviezen en eenvoudige instructies om in droge, natte, koude, warme en gemiddelde klimaten huizen en hutten te bouwen met gebruikmaking van ter plaatse verkrijgbare materialen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat alles valt en staat met de situatie en de mate van een shtf.

Is er nog enige vorm van maatschappjj aanwezig dan zal een ieder samen beginnen met een wederopbouw. Er zullen dan ook intelligentere mensen dan ons plannen bedenken om voor behuizing te zorgen.

In het geval van een totaal apactoloptysche wereld waar niemand zijn leven zeker is, is een constructie waarin veel tijd en werk gaat zitten alleen mogelijk indien er een nederzetting is die goed beveiligd is. Zelfs dan zul je voor je tijd hebt eerst een tijdelijk onderkomen (bv zandzakken of een hut van takken) moeten bouwen.

Later als de nederzetting vorm krijgt kun je denken aan een stabielere, grotere en vaste constructie waar je jaren in kan wonen. Zelf denk ik dat in zo'n nederzetting dan alsnog meerdere verschillende soorten "woningen" gebouwd zullen worden.

De 1 kiest voor een huis/hut gemaakt van materiaal uit de natuur, de ander van zandzakken, weer een ander bouwt een blokhut, misschien komt gerbewoner met zijn yurt en ga zo maar door...

Pas na generaties en dan nog alleen als veiligheid gegarandeerd kan worden voor vele jaren zullen er huizen gebouwd gaan worden die de tand des tijds kunnen doorstaan en gelijk aan elkander zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas na generaties en dan nog alleen als veiligheid gegarandeerd kan worden voor vele jaren zullen er huizen gebouwd gaan worden die de tand des tijds kunnen doorstaan en gelijk aan elkander zijn....

 

Momenteel kan ik me niets ergers voorstellen om in te wonen, dan die wijken waarin alle woningen "gelijk aan elkander zijn" Echt het toppunt van saai!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Momenteel kan ik me niets ergers voorstellen om in te wonen, dan die wijken waarin alle woningen "gelijk aan elkander zijn" Echt het toppunt van saai!

 

Hehe, inderdaad.

En dat zijn nogal wat wijken. Vinex-worst. :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles weg is bouwen we toch gewoon terug dorpen van lemen hutjes?

Na de oorlog zijn er ook zoveel gebouwd als noodwoning, ook in hout. Toen ik klein was stonden er nog 5 lemen noodwoningen in ons dorp. Dikke Jul heeft er tot eind jaren 80 gewoond en ze zijn in de jaren 90 afgebroken en in steen gezet. Dus alle overstromingen meegerekend gaan die wel redelijk lang mee.

Eens er degelijke materialen voorhanden zijn kunnen steviger constructies gebouwd worden maar dat zal niet op 123 zijn.

Het gaat toch over opbouw en niet over shtf situaties waar je in shelters uit takken en blad zit? (al zal dat in eerste instantie het enige onderdak zijn dat je kan maken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Een goed en doordacht idee aub...

 

Ik plan niet om mijn hele jonge leven in SHTF uit te zitten in een zandzak hut.

 

Maar ok, jij leeft in je zandzak hutje en ik in mijn huis dat meer werk kost maar dat leefbaar is.

Ik zie het probleem niet.

 

Bovendien, ben ik bezig met een ontwerp voor een waterzuiverings instalatie voor SHTF. Mochten anderen nog ideëen hebben...

“be my guest...“

 

De al genoemde plaggenhut heeft veel overeenkomsten met een ger en zoals mijn naam doet vermoeden woon ik in zo'n ding en ik kan je zeggen dat het een stuk fijner wonen is dan in een staal met hout huis. Wat dat betreft zijn die zandzakken helemaal geen slecht idee.

 

Weet niet of het idee voor de waterzuivering al is genoemd maar ene meneer Katadyn is je voor geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I.p.v. alle mogelijkheden af te kraken, zou je ook zelf een oplossing kunnen posten.

Jij schijnt namelijk een beter idee te hebben...“

 

Hier zijn al redelijk wat goede ideeën aangedragen, overigens de enige die ik in dit draadje alle overige oplossingen zie afkraken ben je zelf. Dus enige zelfreflectie zou wel op zijn plaats zijn.

 

Een goed en doordacht idee aub...

 

Ik plan niet om mijn hele jonge leven in SHTF uit te zitten in een zandzak hut.

 

Maar ok, jij leeft in je zandzak hutje en ik in mijn huis dat meer werk kost maar dat leefbaar is.

Ik zie het probleem niet.

 

Bovendien, ben ik bezig met een ontwerp voor een waterzuiverings instalatie voor SHTF. Mochten anderen nog ideëen hebben...

“be my guest...“

 

Komt het bovenstaande argument ook van pas. Je Kraakt het bij voorbaat af, terwijl je naar mijn inziens totaal geen onderzoek hebt verricht naar de mogelijkheden.

Zo zou je bijvoorbeeld tot de conclusie zijn gekomen dat een onderkomen van zandzakken, plaggenhut en yurt helemaal zo gek nog niet zijn.

Om zo maar eens een aantal voorbeelden te noemen (en ik zal er vast wel een aantal vergeten)

Mobiel. Stevig. Duurzaam. Heel goed leefklimaat. Ecologisch verantwoord. Etc.

 

Overigens heb je het over constructie als in staal als fundering. Dit werkt alleen als het staal is ingesloten in beton, anders rot het onder je kont weg, dus duurzaam lijkt mij in dit geval niet op Zijn plaats.

 

p.s. Als je een discussie wil voeren,zul je eerst de oogkleppen af moeten zetten, Waardoor er een discussie met wat meer diepgang kan plaats vinden, en als je ergens geen heil in ziet?

Neem dan in ieder geval nog enigszins de moeite om je argument te onderbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Kun jij lezen? Maar voor jou zal ik het herhalen.

Als je iets wilt bouwen in SHTF kijk dan goed om je heen, met wat creativiteit zie je zo flink wat materialen.

een metalen paal in de grond graven en zorgen dat hij aan een houten muur vast zit, lijkt mij niet veel moeite.

 

Zoals ik net zei, kun je alles om je heen gebruiken. Ik checkte het internet dubbel en zoveel winkels die bruikbare plaggen en veel zandzakken leveren, zijn er niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat voor shtf denk ik zo. zelfde geld worden we allemaal nomads, en zullen we alleen hutjes bouwen en verhuizen. zelfde geld gaan we terug naar de dark age dat we allemaal in een fort gaan bunkeren. of iedere prepper blijft in zijn BOL en de overige gebouwen worden volledig geplunderd of vergaan. ik kan wel metsen maar ik denk niet dat ik mijn droom huis ga bouwen in een shtf. ik denk als ik dan moet vertrekken ik me ergens een blokhutje maak en de grond mijn eigen maak =D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun jij lezen? Maar voor jou zal ik het herhalen.

Als je iets wilt bouwen in SHTF kijk dan goed om je heen, met wat creativiteit zie je zo flink wat materialen.

een metalen paal in de grond graven en zorgen dat hij aan een houten muur vast zit, lijkt mij niet veel moeite.

 

Zoals ik net zei, kun je alles om je heen gebruiken. Ik checkte het internet dubbel en zoveel winkels die bruikbare plaggen en veel zandzakken leveren, zijn er niet.

 

Ik zal misschien niet veel letters hebben gegeten, echter wel bijna 20 jaar ervaring in de bouw en dat is dan ook op meerdere vlakken.

Overigens ben ik me heel goed bewust van de materialen die om je heen zijn te vinden, om daarvan onderkomens te bouwen.

Echter heb je het topic gestart met de vermelding om een gemeenschap op te bouwen na een SHTF, wat ik daaruit opvat is dat je opzoek bent naar een duurzame manier van bouwen, ofwel iets dat voor lange tijd meegaat. Dan heb je er naar mijns inziens niet zoveel aan om staal in kale vorm als fundering te gebruiken, omdat dit zoals al eerder vermeld weg roest.

Wat er trouwens ook in overvloed zal zijn, zijn autobanden... Deze kun je ook vullen met zand en een huis van bouwen.

Bekijk het draadje van @chulodogo eens, denk dat je dit ook als zeer informatief zult ervaren.

http://preppers.nl/forum/threads/4502-Docu-Super-docu-Garbage-Warrior @Heksenboot zal hier ook zeker wel het nodige over kunnen toelichten.

 

Begrijp me overigens niet verkeerd, het is heel goed dat je meedenkt, maar probeer ook open te staan voor andere ideeën. ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

 

Zoals ik net zei, kun je alles om je heen gebruiken. Ik checkte het internet dubbel en zoveel winkels die bruikbare plaggen en veel zandzakken leveren, zijn er niet.

Ik vind het knap dat het je is gelukt. Ik hang bijna even lang op internet rond als jij oud bent en ik heb nog niet eens alles twee keer kunnen kijken. Maar, als je het zo stelt wordt het wel weer een stuk duidelijker. Misschien moet je iets minder vaak het internet checken en naar buiten gaan. Het bos is. Werken met de materialen die daar zijn en dan merk je ook dat plaggen niet in een webshop gekocht hoeven worden. Alle materialen zijn daar aanwezig. Gratis en voor niks, je moet er alleen een beetje voor werken. Kom een keer mee als we weer een kleine meeting doen op een paalcamping, dan kun je het zelf ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...