Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

'Op een dag komt de super-zonnestorm'

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Grapje zeker?

Geen grapje.

Ik heb geleerd dat op beide polen het poollicht voorkomt.

En misschien maakt het ook uit op welke plaats de deeltjes de Aarde raken.

Ik verwacht natuurlijk het Noorden omdat de Zuidpool veeel te ver is:D

Deze post delen

Geen grapje.

Ik heb geleert dat op beide polen het poollicht voorkomt.

En misschien maakt het ook uit op welke plaats de deeltjes de Aarde raken.

Ik verwacht natuurlijk het Noorden omdat de Zuidpool veeel te ver is:D

Oke, that makes sense. Maar als er op het Noordelijk Halfrond melding wordt gemaakt van Poollicht, mag je er van uit gaan dat het de Noordpool betrft. Bovendien is de zomer nog niet voorbij, dus staat de aardas met de Noordpool richting zon. Dus meer kans op poollicht op Artica dan op Antartica.

:p

Deze post delen

Gast Peerke

Laat maar komen dat noorderlicht ! Dan zal ik er mooie foto's van maken, en uiteraard hier posten :D.

Deze post delen

maar dat is toch gewoon dezelfde voorbereiding als op een internationale EMP? eerlijk gezegd lijkt het mij op sommige vlakken wel fijn als de stroom en apperaten het niet meer doen, bijvoorbeeld mensen die zich bijna laten doodrijden met die KLOTE telefoons in hun handen! Maar anderzijds is het natuurlijk ook weer zo dat de ziekenhuisapperatuur het dan ook niet meer doen . . .

Wat word er bedoelt met

onbeschermde elektronische systemen
, Want ziekenhuisapperatuur staat gewoon binnen, als dat word bedoelt met beschermd, maar bijvoorbeeld mijn dynamo radio, zou die nog werken? ( al zou ik daar weinig aan hebben want er zal ook weinig worden uitgezonden dan denk ik ).

Is het dan gewoon zoals wij denken, geen stroom voor de meeste apperaten die niks in leven hoeven te houden? of zal dan echt alles maar dan ook echt alles plat liggen?

Noem voor jezelf maar een lijstje op met dingen en rampen die dan totaal niet kunnen worden bestreden, simpelweg omdat je geen stromend water meer hebt, geen gas en geen elektriciteit ( logisch ). de auto's doen het ook niet meer en alle elektronische vergrendelingen blijven potdicht zitten, of kunnen juist niet meer dicht ( gevangenis ). En de noodgagegraten van het ziekenhuis doen het ook niet. Geen enkele hulpdienst kan iets doen, geen ziekenhuis, brandweer, politie of leger, echt niks!

niemand kan je komen helpen omdat ALLES te voet of met de fiets moet ( en al helemaal geen e-bike dus ) ALLE motorverkeer licht stil vanwege het elektrische contactslot.

ECHT ABSOLUUT ALLES IN ONZE WESTERSE MAATSCHAPPIJ IS ELEKTRISCH, NIKS ECHT HELEMAAL NIKS WERKT DAN MEER!

denk daar maar eens over na

• Leuk 1

Deze post delen

maar dat is toch gewoon dezelfde voorbereiding als op een internationale EMP? eerlijk gezegd lijkt het mij op sommige vlakken wel fijn als de stroom en apperaten het niet meer doen, bijvoorbeeld mensen die zich bijna laten doodrijden met die KLOTE telefoons in hun handen! Maar anderzijds is het natuurlijk ook weer zo dat de ziekenhuisapperatuur het dan ook niet meer doen . . .

Wat word er bedoelt met , Want ziekenhuisapperatuur staat gewoon binnen, als dat word bedoelt met beschermd, maar bijvoorbeeld mijn dynamo radio, zou die nog werken? ( al zou ik daar weinig aan hebben want er zal ook weinig worden uitgezonden dan denk ik ).

Is het dan gewoon zoals wij denken, geen stroom voor de meeste apperaten die niks in leven hoeven te houden? of zal dan echt alles maar dan ook echt alles plat liggen?

Noem voor jezelf maar een lijstje op met dingen en rampen die dan totaal niet kunnen worden bestreden, simpelweg omdat je geen stromend water meer hebt, geen gas en geen elektriciteit ( logisch ). de auto's doen het ook niet meer en alle elektronische vergrendelingen blijven potdicht zitten, of kunnen juist niet meer dicht ( gevangenis ). En de noodgagegraten van het ziekenhuis doen het ook niet. Geen enkele hulpdienst kan iets doen, geen ziekenhuis, brandweer, politie of leger, echt niks!

niemand kan je komen helpen omdat ALLES te voet of met de fiets moet ( en al helemaal geen e-bike dus ) ALLE motorverkeer licht stil vanwege het elektrische contactslot.

ECHT ABSOLUUT ALLES IN ONZE WESTERSE MAATSCHAPPIJ IS ELEKTRISCH, NIKS ECHT HELEMAAL NIKS WERKT DAN MEER!

denk daar maar eens over na

Hoop het niet, en de kerncentrales en waterwerken doen t ook niet meer dan.

Deze post delen

Gast Peerke

Volgens http://spaceweather.com/ is de 2e schokgolf gearriveerd.

De 24 uurs prognose is nog relatief laag, maar de 24-48 uurs prognose ziet er gunstiger uit.

Op foto's is het soms beter te zien dan met het blote oog.

Update: hier was niks te zien. Slechts bij de afsluitdijk was laag aan de horizon wat poollicht waar te nemen.

Komende nacht(en) mogelijk meer kans op een waarneming. Stay tuned.

Deze post delen

De kans op een verwoestende zonnestorm neemt toe. Een gigantische en zeer actieve zonnevlek keert zich naar de aarde en dreigt zeer krachtige zonnevlammen uit te spuwen richting onze planeet. Dat kan grote gevolgen hebben voor onze elektronica, vliegtuigen......

https://m.youtube.com/watch?v=bxn1k_f1UG8

Deze post delen

Gast Peerke

Deze post delen

Om maar even te relativeren op basis van het topic Kunnen we Preppers.nl opdoeken. Daarin lees ik:

Het zonnevlam scenario is eigenlijk alleen een bedreiging voor het netwerk op hoge noordelijke breedtegraden, omdat geladen deeltjes door het aardmagnetische veld naar de Noordpool worden gekanaliseerd. Canada loopt daarom meer risico op een enorme zonnevlam.

Is dan het hele zonnevlam gebeuren, op onze locatie (NL/BE dan), wel zo erg van toepassing? En als er staat:

dat de Amerikaanse militaire uitrusting bestand is tegen EMP (ik lees hier voor het gemak maar even elke grote krijgsmacht)

Dan mag je hopen dat het niet gebeurd anders krijg je een ineengestorte wereld (mits de EMP inderdaad tóch wel krachtig genoeg blijkt te zijn om globaal alles in de soep te gooien) die geregeerd word door militairen... (beetje het gevoel a-la Revolution), daar zit toch ook niemand op te wachten lijkt me :)

Deze post delen

Om maar even te relativeren op basis van het topic Kunnen we Preppers.nl opdoeken. Daarin lees ik:

Is dan het hele zonnevlam gebeuren, op onze locatie (NL/BE dan), wel zo erg van toepassing? En als er staat:

Dan mag je hopen dat het niet gebeurd anders krijg je een ineengestorte wereld (mits de EMP inderdaad tóch wel krachtig genoeg blijkt te zijn om globaal alles in de soep te gooien) die geregeerd word door militairen... (beetje het gevoel a-la Revolution), daar zit toch ook niemand op te wachten lijkt me :)

Het jammere aan die info is dat het simpelweg niet klopt. Het gebeurt niet vaak, de kans dat wij het mee gaan maken is niet groot, maar het is wel degelijk mogelijk dat een klasse X CME niet alleen NL/BE, maar (een groot deel van) heel de wereld raakt. Sterker nog, dit is al eens gebeurd, in 1859. Grote verschil met nu is dat toen heel de samenleving nog niet zo afhankelijk was van het elektriciteitsnetwerk als nu. Toen bleef de schade dan ook relatief beperkt tot kapotte machines en problemen met de telegraaf. Een CME van de zelfde omvang als toen zou nu echter wel enorme schade aanrichten, denk aan kapotte satellieten, het elektriciteitsnetwerk naar de tering, en alle elektrische apparatuur (tegenwoordig dus ook auto's). Niet alleen apparatuur dat aan staat of ingeplugd is loopt schade op, maar alles met een elektrisch circuit dat niet in een faradays kooi zit raakt vernacheld.

Daarnaast heeft zo'n zonnevlam ook nog eens invloed op aardbevingen en vulkaanuitbarstingen :)

Deze post delen

Astronomen hebben voor het eerst bewijs gevonden voor het bestaan van buisvormige plasmastructuren in de onderste lagen van de magnetosfeer.

“Wetenschappers dachten al meer dan 60 jaar dat deze structuren bestonden en wij hebben nu het eerste bewijs dat ze echt bestaan,” zei Cleo Loi van de Universiteit van Sydney.

http://www.businessinsider.com.au/video-an-australian-astronomer-captured-the-first-images-of-plasma-tubes-drifting-over-earth-2015-6

Deze post delen

Ik heb ooit deze film gekeken Sunshine sinds die tijd bekijk ik de grote vuurbal met andere ogen.

De zon en het gevaar wordt nog steeds erg onderschat :(

Deze post delen

Gast Peerke

Vannacht mogelijk kans op poollicht.

Ik kreeg de volgende mail:

Een forse zonnevlam nabij het midden van de zon is weer lekker bezig geweest. Een reeks zonnevlammen heeft een aantal plasmawolken (Coronal Mass Ejections) richting de aarde gestuurd. Tegen 20.30 uur vanavond is de grootste klapper bij de aarde aangekomen en die heeft het magneetveld flink verstoord. Daarmee is er vanavond een behoorlijke kans dat het noorderlicht zich boven de Nederlandse en misschien ook Belgische horizon verheft.

Of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren hangt af van het magneetveld van de plasmawolk. En of we het dan kunnen zien, is dan nog maar de vraag. Vandaag beleven we de vrijwel kortste nacht. Niet alleen is het daardoor minder lang donker, maar ook wordt het 's nachts niet geheel donker. Juist in het noorden, waar eventueel noorderlicht op kan treden, blijft het 's nachts schemeren. Verwar de lichte gloed van deze schemering daarom ook niet met noorderlicht. Een foto kan goed onderscheid maken: de schemering kleurt hierop blauw tot wit, terwijl poollicht een groene of paarsachtige gloed zal hebben.

De maan is net nieuw geweest en zal daarom niet storen. Het weer is een ander verhaal: In Nederland worden enkele opklaringen verwacht, maar ook bewolking en buien. En een heldere hemel richting het noorden is wel een voorwaarde voor het zien/fotograferen van eventueel poollicht.

De omstandigheden zijn dus niet optimaal, maar mocht u gaan kijken: zoek een heldere plek op en kijk tussen 23.30 en 4 uur richting de noorderlijke horizon. Het meest donker wordt het rond 1.45 uur.

Houd voor de actualiteit diverse websites en Twitter (#poollicht) in de gaten!

Ondertussen (via spaceweather) de volgende info:

Solar wind

speed: 656.2 km/sec

density: 22.6 protons/cm3

Planetary K-index

Now: Kp= 5 storm

24-hr max: Kp= 5 storm

explanation | more data

Interplanetary Mag. Field

Btotal: 37.4 nT

Bz: 36.7 nT south

Grote kans om iets te zien als het donker is.

Deze post delen

Op basis van de huidige parameters is het ideaal voor een sterke geomagnetische storm, maar of deze condities zullen aanhouden tot het donker wordt is maar zozeer de vraag. De kansen voor de BeNeLux blijven vooralsnog klein, we blijven het alvast monitoren door de avond heen en houden onze vingers gekruist. Wordt het niets vanavond dan krijgen we mogelijk snel een herkansing met de M6.6 uitbarsting die zopas plaatsvond in zonnevlekkengebied, op basis van difference beelden van SDO lijkt het er op dat een grote snelle CME vrijkomt met vrij grote coronale dimming. We wachten de LASCO beelden af van vanavond/morgen voor de CME te kunnen zien.

http://www.spaceweatherlive.com/community/topic/800-poollichtkans-22-23-juni-2015/

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...