Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

'Op een dag komt de super-zonnestorm'

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hahaha, die tong van die leeuw is zo groot als die hond.

On topic: Leeuw is een Zonne-teken. :cool:

Zie, je hebt terug gelachen! Mission accomplished, ik heb leuk nieuws gebracht!

Deze post delen

Gast Heksenboot
Zie, je hebt terug gelachen! Mission accomplished, ik heb leuk nieuws gebracht!

En houen zo. :D

Deze post delen

Lijkt me wel het ideale vooruitzicht als dat grote deel van de electronische afhankelijkheid weg zou vallen. Alle mensen kijken weer om hun heen in plaats van op hun smartphones. Er word weer meer buiten gespeeld door de kinderen. Mensen gaan weer massaal klussen, want email checken, games of informatie opzoeken zit er dan niet meer in. De bibliotheek ook weer happy.

Weer gezellig met het hele gezin om de kachel zitten, uitvoerig bijkletsen wat ze die dag allemaal hebben beleefd onder het mum van op de kachel gekookt avondeten en daarna lekker vroeg het bed induiken. De hersenen minder belast met die overvloed van twitters, apps, facebook, games, updates, etc... Iedereen word meer uitgerust wakker, meer energie en meer initiatieven om dingen op te knappen, op te ruimen, op orde maken, etc...

En tja... Games? Voor de kinderen? Genoeg bordspellen, kaartspellen, lego en dergelijke dingen om ze mee zoet te houden voor een aantal uren. Eindelijk es tijd om van die lekkere dikke boeken te kunnen lezen.

Qua muziek kun je je eventueel nog wel mee indekken door een mp3 speler en zonneladers te gebruiken die je standaard in een EMP-proof kist of blik hebt bewaard voor dergelijke situaties.

Oh jonge, er word dan zo ontzettend veel tijd vrijgemaakt... Als ik bekijk hoe vaak ik achter de PC zit, heb ik ineens een halve dag meer tijd om te gaan besteden aan praktische en eigenlijk veel belangrijkere zaken.

Maar dit is slechts de geromantiseerde kant...

Want niet te vergeten, mocht zo'n event daadwerkelijk voorvallen, dat dit niet alleen de normale burger treft maar ook bedrijven en andere services. Supermarkten worden massaal herbevoorraad met paard en wagen, duurt alleen een tijdje voor dat weer gebeurt. Veel produkten worden door machines verpakt, dat moet nu weer met de hand, dus dan is het wel zo fijn dat het een tijdje duurt, kunnen ze het magazijn weer bevoorraden voordat de paard en wagen weer terug komt voor een nieuwe rit. Politie, brandweer en ambulance kun je niet meer bellen, dus ben je in principe al op jezelf afgewezen. Voor eigen rechter spelen als er bij je word ingebroken? Voor amateur doktor spelen? Zand genoeg buiten, snel wat emmers zand op het vuur gooien dan maar. Het is niet zo gemakkelijk om dit voor ogen te brengen, slechts speculeren wat zou en wat niet. Wat meer kun je doen als vrije burger? :p Vrijheid, dit zul je voelen maar de gevaren die eromheen hangen zul je dan ook zelf moeten oplossen.

De bioscopen met hun miljarden films... Moeten ze weer naar het museum gaan voor die oude projectoren en hopen dat ze de films van heden dag nog kunnen draaien, maar ik betwijfel het... 3D films? Hahaha

Dus inderdaad, probeer het eerst maar es uit, die 24 uur zonder electronische zooi. Ging dat prima? Was ook maar voor een dag he... Probeer het nu maar es voor een hele week dan, dan weet ik zeker dat je het zult voelen. En mischien geraak je er wel verslaafd aan, je zegt je internetabonnement op, je verkoopt je auto, je zegt je electriciteit op en gaat helemaal leven zoals ze dat vroeger ook gedaan hadden zonder problemen.

En velen onder ons, leven al volgens dat systeem dus die zijn al zowiezo niet bang voor dat scenario.

Voor mezelf lijkt het me verschrikkelijk, want ik heb dus een youtube kanaal waar ik spellen record die ik speel, dat valt dan compleet weg. Scheelt zeker meer dan 85 uur per week! Maar aan de andere kant, zou ik dan wel alle tijd hebben voor de dingen die ECHT belangrijk zijn!

Maar ben er niet bang voor, het leven komt en het leven gaat. Er hoeft maar een meteoriet de aarde te treffen en dan is het ook zo voorbij.

Snelheid bijvoorbeeld. Zit daar een limiet op in het heelal of is dat oneindig? Een komeet die zo snel gaat dat onze observatoriums en telescopen hem niet kunnen bijbenen, incalculeren of zelfs zien. Één voltreffer op de aarde en we zijn weg. Het zal maar es gebeuren dat een komeet vlak langs een snelle pulsar komt, in zijn baan word getrokken, de snelheid word intens opgevoerd van de komeet en door de extreme snelheid word ie weer uit de baan geschoten, regelrecht naar de aarde. Dit kan dus ook gewoon gebeuren. En dat bedoel ik analytisch te verwoorden hoe klein en kwetsbaar we eigenlijk zijn, dat we zowiezo al de dag plukken zoals die komt, dat die angst eigenlijk overbodig is.

Maar voor die super zonnestorm kunnen we prima aan. Dat deed de mensheid in het verleden ook, we zijn alleen gewend vooruit te gaan, niet achteruit. Maar voor dat stapje achteruit kunnen we wel vooruit denken. En daarom zijn wij preppers.

:)

Deze post delen

Lijkt me wel het ideale vooruitzicht als dat grote deel van de electronische

afhankelijkheid weg zou vallen. Alle mensen kijken weer om hun heen in plaats van op hun smartphones. Er word weer meer buiten gespeeld door de kinderen. Mensen gaan weer massaal klussen, want email checken, games of informatie opzoeken zit er dan niet meer in. De bibliotheek ook weer happy.

Weer gezellig met het hele gezin om de kachel zitten, uitvoerig bijkletsen wat ze die dag allemaal hebben beleefd onder het mum van op de kachel gekookt avondeten en daarna lekker vroeg het bed induiken. De hersenen minder belast met die overvloed van twitters, apps, facebook, games, updates, etc... Iedereen word meer uitgerust wakker, meer energie en meer initiatieven om dingen op te knappen, op te ruimen, op orde maken, etc...

En tja... Games? Voor de kinderen? Genoeg bordspellen, kaartspellen, lego en dergelijke dingen om ze mee zoet te houden voor een aantal uren. Eindelijk es tijd om van die lekkere dikke boeken te kunnen lezen.

Qua muziek kun je je eventueel nog wel mee indekken door een mp3 speler en zonneladers te gebruiken die je standaard in een EMP-proof kist of blik hebt bewaard voor dergelijke situaties.

Oh jonge, er word dan zo ontzettend veel tijd vrijgemaakt... Als ik bekijk hoe vaak ik achter de PC zit, heb ik ineens een halve dag meer tijd om te gaan besteden aan praktische en eigenlijk veel belangrijkere zaken.

Maar dit is slechts de geromantiseerde kant...

Want niet te vergeten, mocht zo'n event daadwerkelijk voorvallen, dat dit niet alleen de normale burger treft maar ook bedrijven en andere services. Supermarkten worden massaal herbevoorraad met paard en wagen, duurt alleen een tijdje voor dat weer gebeurt. Veel produkten worden door machines verpakt, dat moet nu weer met de hand, dus dan is het wel zo fijn dat het een tijdje duurt, kunnen ze het magazijn weer bevoorraden voordat de paard en wagen weer terug komt voor een nieuwe rit. Politie, brandweer en ambulance kun je niet meer bellen, dus ben je in principe al op jezelf afgewezen. Voor eigen rechter spelen als er bij je word ingebroken? Voor amateur doktor spelen? Zand genoeg buiten, snel wat emmers zand op het vuur gooien dan maar. Het is niet zo gemakkelijk om dit voor ogen te brengen, slechts speculeren wat zou en wat niet. Wat meer kun je doen als vrije burger? :p Vrijheid, dit zul je voelen maar de gevaren die eromheen hangen zul je dan ook zelf moeten oplossen.

De bioscopen met hun miljarden films... Moeten ze weer naar het museum gaan voor die oude projectoren en hopen dat ze de films van heden dag nog kunnen draaien, maar ik betwijfel het... 3D films? Hahaha

Dus inderdaad, probeer het eerst maar es uit, die 24 uur zonder electronische zooi. Ging dat prima? Was ook maar voor een dag he... Probeer het nu maar es voor een hele week dan, dan weet ik zeker dat je het zult voelen. En mischien geraak je er wel verslaafd aan, je zegt je internetabonnement op, je verkoopt je auto, je zegt je electriciteit op en gaat helemaal leven zoals ze dat vroeger ook gedaan hadden zonder problemen.

En velen onder ons, leven al volgens dat systeem dus die zijn al zowiezo niet bang voor dat scenario.

Voor mezelf lijkt het me verschrikkelijk, want ik heb dus een youtube kanaal waar ik spellen record die ik speel, dat valt dan compleet weg. Scheelt zeker meer dan 85 uur per week! Maar aan de andere kant, zou ik dan wel alle tijd hebben voor de dingen die ECHT belangrijk zijn!

Maar ben er niet bang voor, het leven komt en het leven gaat. Er hoeft maar een meteoriet de aarde te treffen en dan is het ook zo voorbij.

Snelheid bijvoorbeeld. Zit daar een limiet op in het heelal of is dat oneindig? Een komeet die zo snel gaat dat onze observatoriums en telescopen hem niet kunnen bijbenen, incalculeren of zelfs zien. Één voltreffer op de aarde en we zijn weg. Het zal maar es gebeuren dat een komeet vlak langs een snelle pulsar komt, in zijn baan word getrokken, de snelheid word intens opgevoerd van de komeet en door de extreme snelheid word ie weer uit de baan geschoten, regelrecht naar de aarde. Dit kan dus ook gewoon gebeuren. En dat bedoel ik analytisch te verwoorden hoe klein en kwetsbaar we eigenlijk zijn, dat we zowiezo al de dag plukken zoals die komt, dat die angst eigenlijk overbodig is.

Maar voor die super zonnestorm kunnen we prima aan. Dat deed de mensheid in het verleden ook, we zijn alleen gewend vooruit te gaan, niet achteruit. Maar voor dat stapje achteruit kunnen we wel vooruit denken. En daarom zijn wij preppers.

:)

Er kleeft nog een klein nadeeltje aan: De koeling van de kerncentrales valt weg... ... boem

Deze post delen

En nog zoveel andere dingen ja :) We kennen ze allemaal... Overal chernobyl rehersals! En daarna zullen de satelieten neerstorten, want velen worden via Ground Control gestuurd dat ze in een baan blijven, gebeurt altijd wel iets waardoor ze uit koers geraken. Zit je lekker in je tentje buiten de radioactiviteit, stort er een sateliet op je hoofd. En ander ruimte tuig wat normaliter nog uit de lucht geschoten kon worden, nergens meer echt veilig.

Vraag me af of die ondergrondse bunkerfaciliteiten die de overheden overal op de wereld in "het geheim" hebben gebouwd wel bestand zijn tegen dat soort scenarios. Mischien dat ze over een bepaald soort technologie beschikken om daar tegenin te kunnen. Of mischien heb ik wel teveel films gezien, who knows... :p

Als het gebeurt, dan gebeurt het. En wij zullen proberen tot we dood neervallen...

Deze post delen

Donderen ook alle vliegtuigen uit de lucht eigenlijk als die boze zonnestorm komt of zijn die beetje bestand tegen die ellende?

Deze post delen

Ik heb de volgende info mogen ontvangen:

Er wordt inderdaad een CME impact verwacht. NOAA SWPC verwacht een Kp 5 index (= G1 geomagnetische storm). Dat kan op de hogere breedtegraden (> 60 graden) fluctuaties in het elektriciteitsnet veroorzaken. Wij zitten op de 52/53e breedtegraad. Kp 5 / G1 hebben we vaker gehad. Ik zelf trek de (antenne) stekkers eruit bij een Kp 6 of hoger.

Een EMP bestendige kist is helemaal geen overdreven idee. In 1859 was de zonnecyclus ook zo zwak als nu en toch vond er een enorme CME plaats op 1/2 september in dat jaar waardoor telegraafposten in brand vlogen en telegrafisten flinke opdonders kregen. Dat was de zwaarste CME ooit, ook wel de "Carrington event" genoemd.

In 1989 kwamen in Québec en omgeving een paar miljoen mensen zonder stroom te zitten door een CME impact.

Stel dat we nu zo'n Carrington event mee zouden maken dan mag je er op rekenen dat er flink wat elektronica gaat sneuvelen. Satellieten gaan er aan, telefoon en internet kunnen uitvallen, elektriciteit kan uitvallen...

Om een kleine indruk te geven: de energie van de aurora wordt wel uitgedrukt in GigaWatts (GW). Laatst zag ik in de app op mijn telefoon een vermogen van 126 GW. Dat is 126.000.000 kW!!! Da's heul veul!!!

Deze post delen

De zonnestorm is vroeger gearriveerd dan voorspelt en heeft de aarde rond 05:15 geraakt. Hij is nog niet op zijn hoogte punt...

Nouwwww Als ik die piek in het WSA-Enlil model bekijk dan gaat de stekker er misschien toch wel even uit. Een EMP kist zal niet nodig zijn, maar via de antenne kan er een aardige spanning op de antenne uitgang van de zender komen te staan. Vooralsnog verwacht NOAA SWPC een Kp 5 (G1 minor storm).

De plasma heeft een hoge dichtheid, maar relatief lage snelheid, dat scheelt.

Van solarham.net:

Added 10/01/2013 @ 15:05 UTC

Geomagnetic Storm Watch

The geomagnetic storm watch has been updated and now includes the possibility for Moderate G2 level storming at high latitudes. This will be possible when the CME from Sunday evening delivers an impact to our geomagnetic field perhaps by late tomorrow night. Sky watchers should be alert for visible aurora. Stay tuned to this website for the latest information.

WATCH: Geomagnetic Storm Category G2 Predicted

Highest Storm Level Predicted by Day:

Oct 02: G1 (Minor) Oct 03: G2 (Moderate) Oct 04: None (Below G1)

Potential Impacts: Area of impact primarily poleward of 55 degrees Geomagnetic Latitude.

Induced Currents - Power grid fluctuations can occur. High-latitude power systems may experience voltage alarms.

Spacecraft - Satellite orientation irregularities may occur; increased drag on low Earth-orbit satellites is possible.

Radio - HF (high frequency) radio propagation can fade at higher latitudes.

Aurora - Aurora may be seen as low as New York to Wisconsin to Washington state.

Deze post delen

Er komen weer 2 grote sun flares van de X klasse (Nog nooit eerder gezien)

Eerste berichten over tsunami bij Japan komen binnen (zie de reacties bij de film)

Iets te maken met ISON?

[video=youtube;5kYzMXr-svY]http://www.youtube.com/watch?v=5kYzMXr-svY&list=UUxz5R9YQMRW5QqElbAlMqRw&index=1

Ook hier te volgen http://www.solarham.net/

Deze post delen

Gast DRD28

nou ik hoopdat die vlam hier dan ff wat opwarmt want het is fucking koud buiten :p

Deze post delen

Ik heb een blikken gegalvaniseerde box bij de kwantum gekocht.

Hierin noppenfolie.

En daarin batterijen ,mobiel(is dus ook radio), en een mini solaroplader met diverse aansluitingen.

Ik heb de box met een dikke speakerkabel geaard aan de binnenkomende waterleiding in de kelder.:)

Deze post delen

@doom er staat mij iets bij van dat je een kooi van Faraday juist niet moet aarden. Ik zal eens kijken of ik er een wetenschappelijke verklaring voor kan vinden....mits niemand me voor is :p

Deze post delen

@doom er staat mij iets bij van dat je een kooi van Faraday juist niet moet aarden. Ik zal eens kijken of ik er een wetenschappelijke verklaring voor kan vinden....mits niemand me voor is :p

Voor onze doeleinden maakt het niet veel uit, met een kanttekening. Aarden zorgt er voor dat de kooi zelf geen lading vasthoudt, en het is mogelijk dat de kooi met de lading die hij gekregen heeft van de EMP zelf een een EM veld creëert binnen de kooi, maar dit is in de praktijk nooit sterk genoeg om de elektronica in de kooi te beschadigen. Die lading is ook zonder aarding heel snel weer verdwenen, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je jezelf elektrocuteert als je de kooi aanraakt.

Het argument tegen aarden is dat als het niet goed gedaan wordt, de aardlijn als een antenne kan fungeren. Dit is echter ook niet snel schadelijk, maar toch, aarden is niet nodig, dus je kunt het net zo goed achterwege laten.

Deze post delen

Het argument tegen aarden is dat als het niet goed gedaan wordt, de aardlijn als een antenne kan fungeren.

Dat was hem idd :)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...