Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

'Op een dag komt de super-zonnestorm'

Recommended Posts

Steeds meer wetenschappers maken zich grote zorgen over het zonnemaximum (zonnevlekken die een zonnestorm veroorzaken), vooral omdat de maatschappij anno 2013 extreem afhankelijk is geworden van elektrische en elektronische systemen. Daarom zouden de gevolgen van een krachtige zonnestorm nu vele malen ernstiger en langduriger zijn dan 164 jaar geleden.

'Onze boodschap is: raak niet in paniek, maar bereid je voor,' betoogt professor Paul Cannon van de Britse Royal Academy of Engineering. 'Op een dag zal er een zonne-superstorm komen en daar moeten we klaar voor zijn.' Experts zeggen dat de Aarde slechts 15 minuten waarschuwingstijd krijgt voordat een krachtige zonnevlam onbeschermde elektronische systemen uitschakelt of zelfs vernietigt.

Politici onderkennen gevaar niet

Probleem is dat politici nauwelijks doordrongen zijn van de noodzaak om vitale systemen zoals stroom, water en gas te beschermen tegen deze zonnestormen

Kun wij dus goed op voor bereiden;

water op slaan (in flessen e.d.)

Voedsel

Kachels gasfles of petroleum voor langere termijn hout stoken

verlichting, de mooie olielampen zoals hier besproken

Tja, kijk eens verder op preppers.nl dan hoef ik niets meer uit te leggen:)

LEES ARTIKEL VERDER OP DEZE LINK (KLIK)

Zijn we natuurlijk ook allemaal van facebook en dergelijke sociale media af :p FOR THE WIN !

Heerlijk lijkt me dat, maar ik ben dan ook een ouderwetse preppert denk ik.

Zal allemaal even wennen zijn zonder computershit, maar dat ben je zo weer gewend.

Ik ga dan wel aandelen kopen van TNT post natuurlijk, wat zullen ze het druk krijgen.

En wat zal ik jullie allemaal missen zeg, kunnen we niet meer snel ff overleggen, wat het beste te doen,,,,,,,,,

Haha,wat een chaos word het dan,mensen en geen internet,tv etc je raadt het zelf al..

Gaan we weer ouderwets leven,vuurtje stoken,naar de sterrenhemel kijken.

Ik hou er persoonlijk rekening mee met preppen dat het zoveel mogelijk handmatig is.

Het hele huis ligt vol met overspanningsbeveiligingen, maar ik weet dat ik in zo'n situatie daar geen f*ck aan heb...

Alsik de 5 primaire behoeftes: drinken, eten, schuilplaats, vuur en veiligheid allemaal handmatig kan uitvoeren voel ik mijzelf al geprezen.

Maar ook heel belangrijk zijn: hygiëne en entertainment.

Daarnaast heb ik nog een systeem veilig opgeslagen liggen die mij na dit alles wel van stroom kan voorzien. Ik heb.alleen nog een gas-soldeerbout nodig!

De accus maar heeeeeeel goed inpakken. Soort extreme Liou van fareday maken ofzo...

Zal allemaal even wennen zijn zonder computershit, maar dat ben je zo weer gewend.

Ik ga dan wel aandelen kopen van TNT post natuurlijk, wat zullen ze het druk krijgen.

En wat zal ik jullie allemaal missen zeg, kunnen we niet meer snel ff overleggen, wat het beste te doen,,,,,,,,,

Dat lijkt me zeker niet eens verkeerd voor Nederland, het begint onderhand wel de spuigaten uit te lopen ook. Het enige wat ik zal missen is het muziek luisteren en films kijken :p

En tnt heet tegenwoordig post nl maar het is nog steeds een zooitje ;)

Wordt weer lekker seinen met rook en vuur enzo.... :p Zie het al helemaal voor me weer, een dorps spreker die het nieuws komt vertellen.

hahaha dree , dan schrijf ik je een brief.. t geld komt dan met de aandelen tnt binnenrollen.. whoeaa .. of samen met onze medepreppers een cursus rooksignalen volgen..

Toen was geluk heel gewoon..

keep on prepping

xxbirgittexx

Gast Riesie

Probeer het eens een keer uit, een hele dag alles uit.

Gewoon de stoppenkast induiken en omdraaien. Dan de 24 uur vol maken, zult zien dat het tegen valt.

DS leeg....paniek, kladblok met kleurpotloden. Tijdsvermaak.....stok kaarten en het opwarmen bij de olielampen. Opwindradio werkt niet vanwege (de gespeelde) doorgefikte transistor, dus aandachtig luisteren naar de buitenwereld wat er gebeurd. Hout stoken en met zijn allen in de woonkamer in een slaapzak crashen.

Is al snel een isolement waar weinig van ons ervaring mee hebben.

Valt vies tegen hoor, paar keer gedaan hier thuis, en geloof me valt vies tegen met kids.

Gast gerbewoner

Sja, als het nu zou gebeuren doen mijn radio en laptop het niet meer. Dat zijn zo'n beetje alle elektrische apparaten die ik heb.

Het nadeel zit veel eerder op grote schaal. Als de gemalen niet meer draaien krijgen we snel natte voeten in een groot deel van Nederland.

wij hebben soms zonder electra geleeft en als kind had wij het niet. alles duur veel langer. de was voor een gezin neem een hele dag in beslag. eten koud houden was altijd een groot problem, nu zijn er ijskast op propane.koken op open vuur of hout fornuis leer je ook niet in een dag.ook het gebruik van zon oven moet je leren.ik denk dat je niet de tijd heb om internet te missen. trouwens over 5 manden heben wij ook geen electra meer.

Gast gerbewoner

Ja even snel koken is er voor mij ook niet bij. Ik zet de kachel in de morgen om 5.40 uur aan en om 6.20 uur kan ik een bak thee drinken. Dat is wel wat anders als de waterkoker maar het heeft wel zijn charme.

Alleen met je eerderr uitspraak ben ik het niet helemaal eens @Mrsjones

Probeer het eens een keer uit, een hele dag alles uit.

Gewoon de stoppenkast induiken en omdraaien. Dan de 24 uur vol maken, zult zien dat het tegen valt.

DS leeg....paniek, kladblok met kleurpotloden. Tijdsvermaak.....stok kaarten en het opwarmen bij de olielampen. Opwindradio werkt niet vanwege (de gespeelde) doorgefikte transistor, dus aandachtig luisteren naar de buitenwereld wat er gebeurd. Hout stoken en met zijn allen in de woonkamer in een slaapzak crashen.

Is al snel een isolement waar weinig van ons ervaring mee hebben.

Valt vies tegen hoor, paar keer gedaan hier thuis, en geloof me valt vies tegen met kids.

Ja, @Riesie , jij hebt wel gelijk hoor, geen elektriciteit zal zeker tegen vallen !

Heb het nog niet geprobeerd, 24 uur zonder elektriciteit, denk dat het commentaar groot zal zijn hier thuis !

Ook mijn eigen gemopper zal dan waarschijnlijk niet mals zijn :o

Het lijkt me wel zinvol om eens te proberen, knap van jou dat je het al geprobeerd hebt :)

Als het waar is wat @Mrsjones zegt, kunnen beter niet allemaal dezelfde dag uitkiezen, anders krijgen we een babyboom ............ bij de jongere preppers dan he......

Zijn kerncentrales, CME of EMP bestendig.

Wat als de super zonnestorm er is geweest, ik neem aan dat kerncentrales dan ook uitvallen, mits ze er niet tegen beveiligt zijn,

even van het slimste scenario uit. meltdown, branden, explosies, straling, en weet ik veel wat voor ellende er komt,

De straling zal dan wel honderden malen hoger zijn, als Fukushima en chernobyl samen, gezien er tig kerncentrales zijn,

Gast Riesie
Zijn kerncentrales, CME of EMP bestendig.

Wat als de super zonnestorm er is geweest, ik neem aan dat kerncentrales dan ook uitvallen, mits ze er niet tegen beveiligt zijn,

even van het slimste scenario uit. meltdown, branden, explosies, straling, en weet ik veel wat voor ellende er komt,

De straling zal dan wel honderden malen hoger zijn, als Fukushima en chernobyl samen, gezien er tig kerncentrales zijn,

Kort antwoord, nee dat zijn ze niet.

Ze zijn wel gigantisch goed beschermd in Nederland tegen mogelijke natuursverschijnselen (Tsunami, orkaan, bliksem) maar een CME en EMP zijn geen scenario waar een kerncentrale rekening mee kan en moet houden.

De noodvoedig van centrales loopt ook gewoon via dikke noodstroomdiesels, en die gaan ook down....O MIJN GOD.

Niet direct. Nederlandse centrales kunnen hot down worden genomen omdat ze met een gesloten systeem werken met water onder hoge druk in een gesloten systeem. Als alles uitvalt gaat het proces direct in shutdown. Zonder dat er meer (extra) koeling nodig moet zijn voor nakoeling.

In het buitenland hebben centrales hogere temperaturen voor reactie. En deze kunnen alleen cold down. Dus om het proces te stoppen dient constant koeling gegarandeerd te zijn.

Iets waar wij met onze kleine dingentjes dus voor geborgd zijn.

Maak je zorgen in dit geval om het buitenland, ga maar eens na wat er zoal in Frankrijk staat....nasty.

http://epz.nl/kernenergie/veiligheid/ontwerp-kerncentrale/veiligheidsbarri%C3%A8res

In Fukushima raakte het containment lek door een waterstofexplosie. De Kerncentrale in Borsele beschikt over zogenaamde waterstof-recombinatoren. Dat zijn een soort katalysatoren die waterstof meteen bij het ontstaan van dit gas omzetten in zuurstof en water. Deze componenten hebben geen elektriciteit nodig om hun werk te doen. Daardoor zal het containment niet door een waterstofexplosie beschadigd kunnen raken.

Kun je nu beter slapen?

Grt, Ries

Hey Ries,

Neem aan als het gebeurt de boel helemaal plat gaat, noodaggregaten doorbranden, je geen tijd meer

hebt om maatregelen te treffen, alles werkt met stroom, maar die is weg, dus geen pompen meer die water

naar de brandstofstaven voeren voor de koeling "de doos van Pandora gaat open" .

Wat ik bedoel, het is niet één kerncentrale, waar het mis gaat, maar over de hele wereld, in Nederland

hebben we niet van die hele grote centrales, dat zal dan wel mee vallen, heb mijn twijfels over de buitenlandse.

Waar ze het niet allemaal zo nauw nemen met regels.

Mocht het gebeuren, dan is het toch al te laat, ik ben niet zo voor, processen die niet stop gezet kunnen worden.

Zie het zo, als je van een flat springt om zelfmoord te plegen, en je halverwege bedenken, k.... maar ik wil nog

dood.

Gast Riesie

Wat ik bedoel, het is niet één kerncentrale, waar het mis gaat, maar over de hele wereld, in Nederland

hebben we niet van die hele grote centrales, dat zal dan wel mee vallen, heb mijn twijfels over de buitenlandse.

Cold down fabrieken, ja daar maak ik me ook wel eens zorgen over.

En doodgaan/ziek worden van stralingsziekte is een vreselijk enge gedachte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stralingsziekte

Het zal een moeilijke tijd worden, 4-10 jaar geen stroom. Maar niet onoverkoombaar gelukkig. Ik heb zo'n vermoeden dat het dit jaar wel eens naar dichtbij kan komen. Hopelijk heb ik genoeg geprept.

Ik vind de oefening van @Riesie 24u alles uit een goede test. Denk dat ik het zelf binnenkort maar eens ga proberen.

Gast Riesie
Het zal een moeilijke tijd worden, 4-10 jaar geen stroom. Maar niet onoverkoombaar gelukkig. Ik heb zo'n vermoeden dat het dit jaar wel eens naar dichtbij kan komen. Hopelijk heb ik genoeg geprept.

Ik vind de oefening van @Riesie 24u alles uit een goede test. Denk dat ik het zelf binnenkort maar eens ga proberen.

Door de jaren heen zijn we verwent, en het overgeven van kennis hoe het moest zonder stroom zijn we op twee generaties zo goed als vergeten.

Door ons afhankelijk te maken van de elektra, zijn we niet meer onafhankelijk.....doordenker.

@Riesie,

Waarom zouden ze bij een kerncentrale geen rekening kunnen houden met CME/EMP en bij militaire installaties wel?

Moet zeggen dat ik er altijd vanuit ben gegaan dat bij CME/EMP de kerncentrales goed beschermd zijn en dus geen gevaar vormen.

Misschien moet ik nu toch mijn preppersprioriteitenlijstje eens aan gaan passen...

Thanks voor jou eye opening post

Door de jaren heen zijn we verwent, en het overgeven van kennis hoe het moest zonder stroom zijn we op twee generaties zo goed als vergeten.

Door ons afhankelijk te maken van de elektra, zijn we niet meer onafhankelijk.....doordenker.

Daar ben ik mij de laatste jaren inderdaad erg bewust van geworden en dat is ook de reden waarom ik begonnen ben met preppen.

En de afhankelijkheid van stroom is in een rap tempo gegaan. Als je bekijkt dat 100 jaar terug er nog amper huishoudens waren waar stroom was aangelegd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...