Ga naar inhoud
GENEGEERD

Berkenwijn


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Aan alle minderjarigen. Zeker tot aan je 18de is alcohol echt niet gezond. :) En zelfs daarna is het oppassen.

Aan alle berken door dit artikel aangetast. Sorry, en dank. Hopelijk houden de tappers rekening met jullie gezondheid en verdere welzijn.

 

Februari, maart. Vlak na de vorst.

In deze maanden wordt de Berk wakker, en begint zijn bijnaam eer aan te doen: Waterdief.

Moestuiniers geven een berk geen kans om in de moestuin te groeien.

 

Als er weer knoppen in de berk komen, en de buitenste bast gaat 'schilferen', dan weet je dat het sap in de boom omhoog komt

Het is weer tijd voor berkenwijn. En voor waar het betreft alcohol, niets is eenvoudiger dan het maken van berkenwijn.

 

Er zijn diverse recepten om een lekkere berkenwijn te brouwen, maar ik hou van eenvoud.

Hier dus de meest simpele manier om berkenwijn te maken:

 

Tap sap af.

Plaats dit in open fles of blik op kamertemperatuur.

Gooi er bv. een theedoek over om vliegjes en vuil tegen te gaan.

Laat het 2-6 weken staan. Na 2 weken af en toe proeven.

Proost.

 

Hoe tap je het sap af? Er zijn twee methodes. De tweede verdient de voorkeur, vanwege de kleinere kans op schade voor de berk.

 

1. Boor een gat van 1-2 cm. diameter schuin omhoog in de stam, 2-3 cm. diep. Een gat 'prikken' met een flink mes gaat ook.

Snij een kleine tap van bv. een tak van de Vlier. De vlier is hier uitstekend geschikt voor vanwege de zachte kern, die er makkelijk uit te schrapen is.

Tap in het gat, fles of blik met touw eronder tegen de stam. En laat maar druppelen.

 

Neem een berk met een diameter van minimaal 20-30 cm. Tap niet meer dan 10 Ltr. per boom. Meer kan, maar het is als met bloed geven.

Wordt het sap wit, stop met tappen. Uiteraard, hoe dikker de boom, hoe meer er afgetapt kan worden.

Maar laat je drankzucht niet ten koste gaan van de berk. En bedenk dat dezelfde boom het volgend jaar weer als slijterij dienst kan doen.

 

Snij na het tappen van een tak van bv. de Hazelaar een stop, en sla die in het gat. Hazelaar is zeer geschikt vanwege het harde hout en de harde kern.

De berk wordt zo beschermd tegen ziektes die anders via het gat kunnen binnendringen. En het sap gaat zo weer naar waar het zijn moet.

 

2. Snij een 1-1,5 cm. dikke tak schuin af op minimaal een 30-50 cm. van de stam. De tak mag niet te dik zijn, de boom kan na het tappen teveel sap verliezen.

Hang er een lege fles onder, en laat maar druppelen. Je kunt er ook een fles overheen schuiven, als je de tak licht naar beneden buigt.

Bind uiteraard de fles vast.

 

Improviseren is een goede survival/prepper vaardigheid. :)

 

Berkenwijn. Hier een uitgebreider recept voor berkenwijn.

 

 

 

(Hou het ajb. on-topic).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat leuk dit stukje. Van Berkenbladeren kun je ook thee zetten. Dit is goed voor de urinewegen, het helpt tegen nier- en blaasstenen. Ook stimuleert het de alvleesklier en gaat het suikerziekte tegen.

 

En nog iets handigs, als je het pure berkensap maanden wilt bewaren, dan giet je er wat olie op.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa

Je wilt vast weten wat ik allemaal al niet over berkensap, en de berk, op papier heb staan.

Bij het schrijven van dit artikel had ik er al een hele lijst van toepassingen bij gezet.

:) Dat werd zo uitgebreid dat ik maar besloten heb het in deze puur bij de wijn te houden.

Over alle toepassingen van de berk en het sap schrijf ik binnenkort wel een artikel. (Zucht, dat worden een paar uurtjes).

In dat artikel zal ik gelijk de info over de berk die hier al op het forum staat samenvoegen. (Nog een zucht).

Die van de olie kende ik nog niet. Ik ken wel diverse andere methodes. Ik zal hem meenemen in het komende artikel. Dank je.

:) En dan nu weer terug naar het komende lente feest, en de bijbehorende wijn. ;)

 

 

Aanvulling: De methode (olijf, zonnebloem, ed.) olie ergens op te gooien om het luchtdicht af te sluiten wordt wel meer gebruikt.

Aangezien berkensap gaat gisten bij kamertemperatuur, lijkt het mij raadzaam het ook donker en koel te bewaren.

Het schijnt zelfs dan niet langer dan 2-3 dagen, als puur berkensap, houdbaar te zijn.

Olie verwijderen? :) Rietje. ;)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa

Je wilt vast weten wat ik allemaal al niet over berkensap, en de berk, op papier heb staan.

Bij het schrijven van dit artikel had ik er al een hele lijst van toepassingen bij gezet.

:) Dat werd zo uitgebreid dat ik maar besloten heb het in deze puur bij de wijn te houden.

Over alle toepassingen van de berk en het sap schrijf ik binnenkort wel een artikel. (Zucht, dat worden een paar uurtjes).

In dat artikel zal ik gelijk de info over de berk die hier al op het forum staat samenvoegen. (Nog een zucht).

Die van de olie kende ik nog niet. Ik ken wel diverse andere methodes. Ik zal hem meenemen in het komende artikel. Dank je.

:) En dan nu weer terug naar het komende lente feest, en de bijbehorende wijn. ;)

 

Proost dan he? ;) Ik heb hier ook nog een ongeopende fles honingmede staan, die ga ik eens opentrekken binnenkort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan alle minderjarigen. Zeker tot aan je 18de is alcohol echt niet gezond. :) En zelfs daarna is het oppassen.

Aan alle berken door dit artikel aangetast. Sorry, en dank. Hopelijk houden de tappers rekening met jullie gezondheid en verdere welzijn.

 

Februari, maart. Vlak na de vorst.

In deze maanden wordt de Berk wakker, en begint zijn bijnaam eer aan te doen: Waterdief.

Moestuiniers geven een berk geen kans om in de moestuin te groeien.

 

Als er weer knoppen in de berk komen, en de buitenste bast gaat 'schilferen', dan weet je dat het sap in de boom omhoog komt

Het is weer tijd voor berkenwijn. En voor waar het betreft alcohol, niets is eenvoudiger dan het maken van berkenwijn.

 

Er zijn diverse recepten om een lekkere berkenwijn te brouwen, maar ik hou van eenvoud.

Hier dus de meest simpele manier om berkenwijn te maken:

 

Tap sap af.

Plaats dit in open fles of blik op kamertemperatuur.

Gooi er bv. een theedoek over om vliegjes en vuil tegen te gaan.

Laat het 2-6 weken staan. Na 2 weken af en toe proeven.

Proost.

 

Hoe tap je het sap af? Er zijn twee methodes. De tweede verdient de voorkeur, vanwege de kleinere kans op schade voor de berk.

 

1. Boor een gat van 1-2 cm. diameter schuin omhoog in de stam, 2-3 cm. diep. Een gat 'prikken' met een flink mes gaat ook.

Snij een kleine tap van bv. een tak van de Vlier. De vlier is hier uitstekend geschikt voor vanwege de zachte kern, die er makkelijk uit te schrapen is.

Tap in het gat, fles of blik met touw eronder tegen de stam. En laat maar druppelen.

 

Neem een berk met een diameter van minimaal 20-30 cm. Tap niet meer dan 10 Ltr. per boom. Meer kan, maar het is als met bloed geven.

Wordt het sap wit, stop met tappen. Uiteraard, hoe dikker de boom, hoe meer er afgetapt kan worden.

Maar laat je drankzucht niet ten koste gaan van de berk. En bedenk dat dezelfde boom het volgend jaar weer als slijterij dienst kan doen.

 

Snij na het tappen van een tak van bv. de Hazelaar een stop, en sla die in het gat. Hazelaar is zeer geschikt vanwege het harde hout en de harde kern.

De berk wordt zo beschermd tegen ziektes die anders via het gat kunnen binnendringen. En het sap gaat zo weer naar waar het zijn moet.

 

2. Snij een 1-1,5 cm. dikke tak schuin af op minimaal een 30-50 cm. van de stam. De tak mag niet te dik zijn, de boom kan na het tappen teveel sap verliezen.

Hang er een lege fles onder, en laat maar druppelen. Je kunt er ook een fles overheen schuiven, als je de tak licht naar beneden buigt.

Bind uiteraard de fles vast.

 

Improviseren is een goede survival/prepper vaardigheid. :)

 

Berkenwijn. Hier een uitgebreider recept voor berkenwijn.

 

 

 

(Hou het ajb. on-topic).

 

na het lezen van de link, merk ik wel een vershil in alcohol percentage. als je het berkensap op kamer temperatuur laat gisten. wat is dan het alcohol percentage?

de andere methode is wel omslachtig en vergt veel tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine kanttekening in het hele verhaal.

Ook het aftappen van bomensap of beschadigen van bomen (gat boren, plug slaan, tak aanschuinen) is zoals zoveel dingen in dit land illegaal.

Zorg dat je een beetje uit het zicht je berkensap onderzoek uit voert, want de gemiddelde boswachter en/of toezichthouder zal je het niet in dank afnemen dat je het doet.

 

Dus met gezond verstand, en enige zorg voor de natuur aan de slag svp.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwestie van een omhoogstaande en niet een hangende tak te nemen.

Na het tappen je drinkfles eronderuit halen, tak losmaken en moeder natuur stopt de sapstroom omdat de tak terug veert naar boven.

Voor de zekerheid doe ik altijd een vlies berkenbast (het dunnen witte) over de wond wikkelen, en vastzetten onder de bast bij de snede.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chulodogo

Ik zou niet weten wat het precieze percentage alcohol is. Genoeg om teut van te worden.

Zo'n 4-6 % schat ik. Het is al lang geleden dat ik het gedronken heb. Maar ga er dit jaar weer mee aan de slag.

 

Kleine kanttekening in het hele verhaal.

Ook het aftappen van bomensap of beschadigen van bomen (gat boren, plug slaan, tak aanschuinen) is zoals zoveel dingen in dit land illegaal.

Zorg dat je een beetje uit het zicht je berkensap onderzoek uit voert, want de gemiddelde boswachter en/of toezichthouder zal je het niet in dank afnemen dat je het doet.

...

Ries.

Een zeer goede aanvulling! Zelf niet aan gedacht.

:) Een beetje onopvallend te werk gaan is toch een soort tweede natuur.

 

@JohnVonSchutz

Over het algemeen zal de boom niet lijden van de beschadiging van een niet te dikke tak.

Maar gebruik van de tip van @Riesie is een goed advies. Evt. smeer je er wat hars op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berkensap/water mengen met jenever is ook heel erg lekker en blijft lang houdbaar.

Wij hebben de luxe dat we een berk in de tuin hebben.

Als de temperatuur ongveer 10 graden bereikt begint de sap stroom en ik hang diepvrieszakjes aan de takken.

De buren moeten altijd lachen als ik op het platdak sta om de zakjes erin te hangen, ach...

Neem niet te dikke takken anders bloed de boom dood, ook kleine takjes geven veel.

Let ook op dat je niet teveel vers sap drinkt dat kan je lichaam niet aan.

Wijn heb ik nog nooit gemaakt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Dus nog even wachten en er kan weer geoogst worden, maar verzorg daarna wel de wond van de boom anders kan hij sterven, en kan je nooit meer gebruik van maken.

 

https://www.tuinen.nl/het-afdekken-van-snoeiwonden/

Overige tips snoeiwonden

Snoei op een droge vorstvrije dag, snoeiwonden sluiten dan beter.

Zorg dat de schaar waarmee je snoeit schoon en scherp is, daarmee voorkom je rafelige wonden.

Zaag of snoei net buiten de takring, zo maak je de snoeiwonden zo klein mogelijk.

Snoei ieder jaar, daardoor zijn de takken die je wegsnoeit nog dun en zijn de snijwonden klein.

Snoei ABC-bomen, waaronder esdoorn (Acer), berk (Butulus), haagbeuk (Carpinus), niet wanneer de sapstroom op gang is gekomen. Het sap blijft dan stromen waardoor de wond niet kan helen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...