Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alternatief voor petroleum / lampolie


Shadow

Aanbevolen berichten

Inhakende op het topic van @Dick Berts over Optimus druklampen een vraag die daar teveel off-topic is:

 

Wat als na een jaar SHTF je voorraad petroleum / lampolie op is?

Voor zover ik begrepen heb, heeft dat spul niet het eeuwige leven en zou je het goed kunnen merken als het een jaar heeft gelegen. (Indien iemand met ervaring dit kan ontkrachten, graag... :) )

 

Concreet is de vraag: Zijn er duurzame en zelf te produceren alternatieven voor petroleum / lampolie die net zo goed werken in reguliere olielampen (met lont) en/of druklampen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Met lont kun je andere olieen ook branden, bv olijfolie, dat werd in de oudheid ook veel gebruikt. Niet alle lampen en branders zullen lekker werken op een dikkere soort olie, vermoed ik, omdat het moeilijker aanzogen wordt in het lont. In een open schaaltje met geimproviseerd lont, kun je zelfs vaste vetten laten branden, bv dierlijk vet.

 

Druklampen is een heel ander verhaal, die vergassen de vloeistof en dat werkt vrij brandstof specifiek. Daar kan Dick je weer alles over vertellen in 't andere draadje. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik brand al de hele winter mijn lampen op petroleum die ik 2 jaar geleden heb gekocht. De jerrycans waren buiten opgeslagen. Zomers in de hitte (tegen een muurtje op het oosten, tot ongeveer 12 uur vol in de zon en zojuist moest ik nog de sneeuw van de jerrycan vegen om mijn dagvoorraadfles te kunnen vullen. Het spul zit trouwens ook in doorzichtige jerrycans. De lampen doen het formidabel. Voor je idee. Mijn urt wordt verlicht met twee lampen. Een stormlantaarn met platte pit en en lamp met ronde pit. Nu het weer wat langer licht blijft branden de lampen nog maar een uur of 6 per dag, maar als de petroleum slecht zo zijn had ik dat moeten merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Dipa lampjes uit India branden ze ook wel op Ghee, oftewel geklaarde boter. Daar heb ik een recept van op dit forum gezet hoe je dit zelf kunt maken van roomboter. Dus wanneer je petroleum op is, heb je dan nog wel een koe nodig om de boter van te maken..:D

http://en.wikipedia.org/wiki/Diya_(light)

 

(kan ook van margarine, dus plantaardige boter).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Butter_lamp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Shadow. Pffff....wat een goed draadje! De meningen over dit onderwerp zijn nogal verdeeld en ik ben geen brandstof expert. Maar als ouwe prepper (begonnen in 1979) kom ik als ik alle verhalen bij elkaar gooi en goed roer, ongeveer tot de volgende conclusie. Druklampen en Zibro Kamin kachels horen tot de gevoelige apparatuur met dunne kanaaltjes, sproeiers en noem maar op. Ze hebben redelijk schone en verse petroleum nodig. Als je die petroleum in donkere en niet lichtdoorlatende jerrycans bewaart, die je af en toe schudt, dan kan die petroleum tot 5 jaar mee als hij van goede kwaliteit en helemaal vers is. Super simpele apparatuur zoals stormlampen en petroleumstelletjes met een lont, ha, ha, daar kun je zelfs petroleum in stoken, die door de Romeinen in Nederland is achtergelaten. Daarom heb ik ook beide soorten apparaten in huis.

 

Nog twee opmerkingen; petroleum mag dan wat minder makkelijk te krijgen zijn in de winkel, het is toch in grote hoeveelheden in Nederland voor handen. Vliegtuigen vliegen er namelijk op, ook al noemen we het spul dan kerosine. Nederland en met name Rotterdam is een Europees schanierpunt voor aardolieproducten. Ook bij een crisis verwacht ik, dat er -zij het tegen veel geld of ruilwaren- nog altijd aan petroleum te komen zal zijn.

 

Een verstandige prepper begint met het kopen van een multifuel brander. Maar als je een eind op weg bent, dan zorg je ervoor, dat je apparatuur in huis hebt, waarmee je alle brandstoffen die je in een crisis tegen zou kunnen komen, kunt verstoken. Gas, hout, petroleum, noem het maar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Ik gebruikte altijd een halflege jerriecan zibro petroleum om m'n olie lampjes te laten branden.

Toen we van de week echter een flinke storing hadden en dus s'avonds ook verlichting van die lampen nodig hadden viel het me op hoe weinig licht ze nog gaven,de petroleum bleek uit 2005 te stammen.

Vandaag nieuwe petroleum gehaald,gewoon bij de supermarkt die die hier verkoopt in verschillende kwaliteiten voor zibro kacheltjes etc. van 28 tot 40 euro per 20 liter.

Ik heb de goedkoopste gepakt,die ziet er wat gelig uit en de verpakking zegt dat die gedearomatiseerd en zonder geurstoffen is en aromathiques minder als 0,01 m/m(?) brandpunt =61graden.

Petroleum vervangen en lonten droog gemaakt en weer aangestoken; resultaat is verbluffend,weer een felle geel-oranje vlam,lont verbrand niet meer en vlam is ook breder.Ik ruik niks maar m'n vrouw zegt dat ze het ruikt,blij dat ik dat gedaan heb,hieruit blijkt dat dus ook voor gewone (lont)stormlampen je beter verse petroleum kunt gebruiken.

 

Aangemoedigd door dit succesje toch eens proberen of m'n Tilley druklamp ook op petroleum wil branden(eigenwijs he;echte prepper,alles proberen :o)

Na de benzine door petroleum te hebben vervangen en opwarmen de lamp aangestoken.Hij doet het....daar is dan ook alles mee gezegd;een flauw schijnsel van een oranje kousje,boven door de kap blijft een vlammetje komen,niet goed verdampte petroleum neem ik aan,als je dat vlammetje uit blaast word het zwarte rook waar al helemaal niemand op zit te wachten.

Na nog een experimentje met 2/3 benzine en 1/3 petroleum,met hetzelfde waardeloze resultaat weer te terug op gewone benzine.

Conclusie.als het echt niet anders kan,kun je een Tilley op petroleum laten branden met zeer pover resultaat en moet je er wel rekening mee houden dat het gevaarlijk kan zijn ivm ontsnappende,niet verbrande petroleum dampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjeez,ik vertel m'n ervaring met oude petroleum,eentje komt met de opmerking dat als je schud het wel mee valt en een ander zegt bijna dat het gewoon gelul is.

Ja hoor,ik zwets maar wat,ik heb stiekem aandelen in de petroleum industrie.

 

Nog een extra reden te meer voor iedereen alle hier gegeven "advies" zelf uit te testen ipv alles zo maar voor zoete koek te slikken.

Ik ben iig blij dat ik die ouwe meuk voor nieuwe heb vervangen en m'n lampen weer duidelijk meer licht geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na nog een experimentje met 2/3 benzine en 1/3 petroleum,met hetzelfde waardeloze resultaat

 

Ja, en dan komt er nog een opmerking; als je nou je hele huis wilt opblazen dan moet je gaan experimenteren met mengsels van benzine en petroleum in je lampen, kachels en branders. Nee, dit is geen gelul, maar alleen een kwestie van de juiste mengverhouding vinden voor je molotov coctail.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

@Shadow als alles op is, is een ''fatlamp of zo'n lampje van @Davena nog altijd een goed alternatief want dierlijk vet zal er denk ik altijd wel zijn

maar ik ga ervan uit dat er toch ook nog altijd plantaardige olie zal zijn . nog een optie is hout vergassen en met dit houtgas een gaslamp maken

dit is wat anders dan wat @Raycoupe als gaslamp aangeeft (de druklamp)

en als dat ergeen vet of plantaardige olie meer is dan zijn wij er ook niet meer :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olielampen (type storm lantaarn zoals bijvoorbeeld de Feuerhand 276 (baby) zijn gemaakt voor gebruik van petroleum en lampolie met vlampunt rond de 70 graden. Met lampolie met een hoger vlampunt haalt de lamp niet zijn normale rendement en blijf je bezig de lont te verstellen, de boel gaat roeten en stinken. Informatie over het vlampunt staat op de verpakking van de lampolie. Probeer zuivere petroleum te bemachtigen, kun je jaren bewaren, roet en stinkt nauwelijks. Paraffine vergomd op den duur waardoor je lont dichtslibt. Een feuerhand 276 brandt ca. 20 uur op 0.3 liter petroleum. Stel je hebt gemiddeld 3 uur per avond bijlichting nodig x 365 dagen. Dan heb je aan heb je aan 17 liter petroleum per jaar genoeg.

De andere eerder genoemde soorten olie/vet/boter hebben een veel hoger vlampunt. Dan werkt je olielamp niet. Je kunt deze stoffen wel gebruiken om een klassiek olielampje te branden. Maar dan kun je net zo goed een kaarsje branden.

 

Scadi

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Net een olielampje gekocht (voor decoratie meer dan voor wat anders. Glazen fles met lont en een doof dopje) maar daardoor kwam ik op houdbaarheid terecht. 't wilde niet echt lekker branden op zibro spul van 2 jaar terug. Farmlight lampolie uit hetzelfde jaar deed 't echter een stuk beter. Zo zie je maar weer dat duur spul niet altijd beter is. Heb voor de zekerheid nog even getest in m'n gewone feuerhand lantaarntje die het normaal prima doen op dat zibro spul. Zelfde resultaat. Schudden heb ik niet geprobeerd, zal ik morgen eens doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Petroleum-/olie-lamp / 'Stormlamp' (dus de simpele variant met lont) doet het prima op diesel. Punt..

 

Dat is ook na de SHTF heel goed te vinden verwacht ik.

Desnoods uit auto's / vrachtwagens te halen.

 

In tegenstelling tot lampenolie / petroleum / kerosine en weet ik veel wat voor spul, dat je zelfs nu nergens vind.

( vraag voor de gein in een winkel maar eens om een fles 'petroleum' en je begrijpt wat ik bedoel ).

 

Vlampunt van diesel (60°C) is ongeveer gelijk aan (of zelfs lager dan) dat van petroleum/lampolie/kerosine.

 

PS : Lampolie (hoewel de naam anders doet vermoeden...) is overigens zeer ongeschikt, nooit gebruiken.

Het bevat paraffine en hierdoor slibt de lont langzaam dicht en verhard hij.

 

Zie tevens :

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

https://www.youtube.com/watch?v=bKXv8kKwhyo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk al die afwijkende ervaringen... blijkbaar zijn er veel variabelen waardoor er veel verschillende ervaringen zijn.

 

Ik heb 4 olieflessen (lont) met lampenolie buiten staan voorheen veelvuldig gebruikt en de laatste 5 jaar staan ze in weer en wind ongebruikt, lontjes niet afgedekt dus deze zijn aan de buitenkant vergaan. Afgelopen zaterdag was ik nieuwsgierig of ze het nog zouden doen, was er van overtuigd dat 5 jaar oude lampenolie met vergane lontjes en vocht in de fles het niet meer zou doen. Na wat gepoer met mijn Leatherman de lontjes omhoog gehaald en aansteker erbij..... en de lontjes gingen gewoon branden als 5 jaar geleden. Niets verharden niets walmen gewoon als nieuwe olie branden. De flessen zijn geen eens hermetisch afgesloten dus blijkbaar verdampen de essentiele bestandsdelen ook niet echt.

 

Dit is natuurlijk wel de meest basic manier van een olielamp, maar na ernstige mishandeling van het geheel nog steeds licht in de duisternis.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die ervaringen zijn natuurlijk erg handig, en preppers kunnen hiermee enigszins inschatten hoe en hoeveel olie ze moeten/kunnen preppen om lampen langere tijd te kunnen blijven gebruiken. Echter als je praat over een SHTF die lang duurt (jaren, decennia mogelijk zelfs) dan kan je ervan uitgaan dat hoe dan ook de olie een keer opraakt. Ik zou voor de langere tijd mijn kaarten op andere bronnen zetten. Zonne-energie (of een andere vorm van duurzame energie opwekking) om lampen mee te voeden en hout voor vuur/koken/warmte.

 

Kijk je nog verder dan kan je ervan uitgaan (wanneer er echt niks meer geproduceerd gaat worden) dat de accu's die je nodig hebt om de energie op te slaan op een gegeven moment toch ook echt op zijn en dan heb je alleen nog maar hout om te gebruiken. Neem als voorbeeld de situatie in de serie "Revolution" (oorzaak wel niet helemaal hetzelfde maar de uitkomst, geen energie meer beschikbaar, is hetzelfde). Als er geen technologische productie/onderzoeken/vooruitgang meer is, dan blijft er op een gegeven moment niks meer over behalve de natuur.

 

Uiteraard is preppen altijd goed, en het is zeker mogelijk om voor 1-2 jaar een voorraad aan te leggen die je kan gebruiken, maar houd er zeker ook rekening mee dat het een keer op is, en dan zal je toch alternatieven moeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...