Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe ver ga jij met preppen?


Bartje

Aanbevolen berichten

Wanneer je aan het preppen bent sta je continu voor dilemma's. Wat als dit of dat gebeurt, heb ik wel genoeg van dit of dat, moet ik eigenlijk niet ... etc etc

Op een bepaald moment kun je je denk ik afvragen hoever je wilt gaan met preppen.

 

Persoonlijk schat ik in dat een val van de euro/dollar het meest waarschijnlijke ramp scenario is. Ik ga ervan uit dat na een aantal maanden chaos er enige orde terug komt in NL. Ik ben daarop voorbereid. Als de orde niet terugkomt dan gok ik op vluchten naar Scandinavië. Aan een extreem scenario met hongersnoden en miljoenen doden durf ik eigenlijk niet te denken, en vraag me af hoeveel zin het heeft om zo'n wereld te willen overleven? Want wat is er dan nog als al je geliefden er misschien niet meer zijn?

 

De vraag: Hoe ver ga jij met preppen voor jouw meest waarschijnlijke ramp scenario? En heb je nog hoop op een goede afloop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Bartje Ik probeer vooraf zo goed mogelijk het eea te inventariseren en een risico analyse te maken. Heb jij dat ook al gedaan? Hoe wil je in hemelsnaam na een paar maanden van chaos "vluchten naar Scandinavië"?? Ik vraag me af of er nog transport is (in welke vorm dan ook). Tevens je bent op de vlucht dus al in het nadeel. En denk je echt dat die vriendelijke Scandinaviers nog op jou zitten te wachten naar maanden van chaos? Oohh....wacht je deed een gok...... Ik kan je zeggen dat je dan onvoldoende hebt nagedacht, om te gokken met jou leven en dat van je naasten......

 

Als je geliefden er niet meer zijn? Zorgen dat het weer een wereld wordt, waar jou geliefen ook van hadden gedroomd. En dat ga jij dan als erfenis voor hun nastreven. NIET/NOOIT/NIMMER bij de pakken neer gaan zitten!!

 

En hoop op een goede afloop? Hoop vult je maag niet.........

 

Mischien nogal hard en zwart/wit maar zo zal het dan niet anders zijn ben ik bang.........

 

Wanneer je aan het preppen bent sta je continu voor dilemma's. Wat als dit of dat gebeurt, heb ik wel genoeg van dit of dat, moet ik eigenlijk niet ... etc etc

Op een bepaald moment kun je je denk ik afvragen hoever je wilt gaan met preppen.

 

Persoonlijk schat ik in dat een val van de euro/dollar het meest waarschijnlijke ramp scenario is. Ik ga ervan uit dat na een aantal maanden chaos er enige orde terug komt in NL. Ik ben daarop voorbereid. Als de orde niet terugkomt dan gok ik op vluchten naar Scandinavië. Aan een extreem scenario met hongersnoden en miljoenen doden durf ik eigenlijk niet te denken, en vraag me af hoeveel zin het heeft om zo'n wereld te willen overleven? Want wat is er dan nog als al je geliefden er misschien niet meer zijn?

 

De vraag: Hoe ver ga jij met preppen voor jouw meest waarschijnlijke ramp scenario? En heb je nog hoop op een goede afloop?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het preppen kun je voor meerdere dingen gebruiken. Ik ben bijvoorbeeld buiten het preppen voornamelijk bezig met bushcraft en primitief leven, ik ga er namelijk van uit dat wanneer de ramp komt je niet meer terug kan keren naar je huidige woning. Er zullen nieuwe gemeenschappen opgebouwd moeten worden wat tijd en kennis en kunde nodig heeft. En je bent nooit te oud om wat bij te leren...preppen blijf je dus altijd doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere scenario's denkbaar. Maar ik bouw bijvoorbeeld geen bunker voor een nucleaire ramp.. ben dus geen doomsday prepper.

 

Ik doe mijn best en prep elke dag een beetje, zowel in mijn doen, denken als aankopen. Toch ben ik er niet de hele dag mee bezig. Ik zal toch niet voor alle scenario's genoeg in huis hebben en daar streef ik ook niet naar. Ook heb ik altijd hoop op een goede afloop, wanneer je alleen maar vanuit je angst beslissingen gaat nemen hou je daar meestal achteraf geen goed gevoel aan over. Wanneer je echter een beslissing maakt vanuit je wensen en hoop is dat altijd een goede beslissing.

Maar ik hoop wel samen op een goede afloop met mijn geliefden, zonder hen heeft mijn leven ook minder waarde. Wanneer het einde van de wereld wel in zicht is, het zij dan zo.... Daar kan ik zelf toch niets aan veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag me af hoeveel zin het heeft om zo'n wereld te willen overleven?

Zelfmoord plegen kun je altijd nog, maar het is beter te zorgen dat je straks geen spijt hebt dat je niet veel meer geprept hebt toen het nog kon.

 

Want wat is er dan nog als al je geliefden er misschien niet meer zijn?

Is het een idee om dat te voorkomen door de volgende keer dat je je voedselvoorraad uit gaat breiden er rekening mee te houden dat ook je geliefden voedsel nodig hebben om te overleven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een bepaald moment kun je je denk ik afvragen hoever je wilt gaan met preppen.

Dit is altijd een persoonsgebondenvraag en voor vele lastig te beantwoorden maar ook deels, wat laat je portemonnee toe etc. Maar ook waarvoor prep je. Als je voor het meest extreme gaat ben je nooit klaar.

En voor vele geld....het is ook deels een levensstijl

 

Ik ga ervan uit dat na een aantal maanden chaos er enige orde terug komt in NL. Ik ben daarop voorbereid.

Ik hoop voor je dat je dat ook echt bent, vele zeggen het maar of dat ook daadwerkelijk lukt....maanden in meervoud, dus van een paar tot ...stel 6maanden? In die 6 maanden van geen geld, geen stroom, geen vers voedsel, geen olie/bezine/diesel, geen internet, weinig tot geen communicatie met vrienden/familie/kennisen etc etc etc. verzin er nog maar een paar bij, er zijn er te veel om op te noemen...hoeveel denk je als er een vorm van orde terug keert weer volledig terug komt en hoe lang het daarna nog duurt voordat je je oude vertrouwde leventje nog kan oppakken? ik blijf graag positief maar ook realistisch...dat al naar paar maanden shtf...er niet veel orde snel en goed zal terug keren ...just my 2 cents ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en vraag me af hoeveel zin het heeft om zo'n wereld te willen overleven?

 

Als prepper ben je toch aan het voorbereiden op scenario's zodat je een ramp kunt overleven. Als je jezelf afvraagt of je nog wilt doorleven na een bepaald scenario, dan kun je net zo goed niet preppen. Preppers hebben juist de drang om te overleven na doemscenario, ongeacht welke impact het heeft. De wil van overleven is dat naar mijn mening.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik denk dat iedereen zijn of haar best doet zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een scenario. Overleven is het uiteindelijke doel. Uiteraard speelt daar iemands inkomen en leefomgeving in mee. Bijvoorbeeld:

 

Ik ben nu bezig met het voorbereiden op een eventuele ramp in de Europoort waardoor mijn leef omgeving direct word bedreigt. Ik zou "state of the art" pakken kunnen kopen en de aller aller beste maskers die er zijn.

Echter heb ik daar het geld niet voor. Ik heb over een duur van een half jaar, 4x Avon FM-12 maskers en 2x Auer s3 maskers gekocht. Met goed filterbussen. Dit omdat het zowel bescherming bied als betaalbaar blijft.

 

Ik vraag mij dan af of ik er alles, in het redelijke uiteraard, aan gedaan heb om mijzelf en mijn directe familie te beschermen. Als dat antwoord ja is zit je goed, is dat antwoord nee moet je kijken wat je nog kunt verbeteren.

Belangrijk is dat je dan wel redelijk blijft denken/plannen. Zoals ik al zei hierboven, ik -zou- dit of dat kunnen doen. Maar dat is gewoon niet realistisch. Iets waar ik mijzelf soms op betrap, en mijzelf dan weer terugfluit :rolleyes:

 

Naar mijn mening is het erg belangrijk om jezelf doelen te stellen en deze te behalen. Daardoor heb je een realistische idee waar je staat en heb je ook het gevoel dat je dingen bereikt. Zo doe ik het in ieder geval :)

 

(de "je" is algemeen bedoeld )

 

Groetjes,

 

Appelflapje :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu bezig met het voorbereiden op een eventuele ramp in de Europoort waardoor mijn leef omgeving direct word bedreigt. Ik zou "state of the art" pakken kunnen kopen en de aller aller beste maskers die er zijn.

Echter heb ik daar het geld niet voor. Ik heb over een duur van een half jaar, 4x Avon FM-12 maskers en 2x Auer s3 maskers gekocht. Met goed filterbussen. Dit omdat het zowel bescherming bied als betaalbaar blijft.

 

Dit klinkt al niet raar als het een directe dreiging kan zijn, dus ik zou zeggen je gaat niet te ver, maar ja, waar ligt de grens, denk dat die zeer persoonsgebonden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om antwoord te geven op je 2 vragen : Ik heb een sterk vermoeden dat het financiële stelsel in elkaar zal storten met de daaropvolgende gevolgen, vergelijkbaar met jouw rampscenario. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, als ik kijk naar mijn opa en oma's, die tijden van schaarste hebben meegemaakt ( WO 2) hebben zij altijd, zover als mogelijk voorraden gehouden. Ook in de betere tijden hebben zij voorraadkasten, zelfs hele ruimtes vol gehouden. Nu onze maatschappij ontzettend verwend is en er van uitgaat dat alles op hun wenken word bediend, zie ik een gevaar. We zijn vergeten wat het is om arm te zijn/tekorten te hebben. Met deze gedachte bouw ik een voorraadkast(en) vol, met als aanvulling een BOB en wat andere tools ( bijv. waterfilter) Ik snap niet sommige mensen bereid zijn 1000en euro's aan verzekeringen uit te geven, maar preppen geldverspilling vinden. Daarnaast zal het eten komende jaren alleen maar duurder worden, dus je kan het ook nog eens zien als een belegging. Ik ben wel van mening dat je het preppen in het redelijke moet doen. Je moet je er niet ongemakkelijk bij voelen, geniet van je leven maar be prepared. Met een kleine voorraad loop je al ver voor op de gemiddelde Nederlander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment heb ik een concrete verlanglijst met spullen. Het liefst koop ik alles in één keer natuurlijk, maar ja... Hypotheek, auto, kids. Dat gaat dus niet. Daarom heb ik mijn spulletjes nu in één lijst gelabeld met hoge, middel en lage prioriteit.

Elke maand wil ik wat kopen.

Zo spreid ik de kosten.

Voedsel daarentegen koop ik wel tussendoor. Aanbiedingen bij supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten hou ik scherp in de gaten.

Zo groeien mijn kits en voorraad.

 

Veel in een keer aanschaffen kan natuurlijk wel, maar t loopt al snel in de papieren. Bovendien vraag ik me af of ooit het moment komt dat je denkt: "Ik ben compleet met mijn uitrusting." Er is altijd wel weer wat nieuws.

 

Soms denk ik wel eens dat ik sinds ik ben gaan preppen echt heel anders bovengenoemde winkels instap als daarvoor. Altijd met een soort dubbele agenda. Herkenbaar?

 

Dusssss, tot hoever ga ik:

Zover mijn portemonnee mijn doelen kan bekostigen.

 

En over de goede afloop? Ik weet dat de tijd waarin we nu zitten slechts 'voorweeën´ zijn voor wat komen gaat. Ik geloof zeker in een goede afloop voor velen.

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bartje Ik probeer vooraf zo goed mogelijk het eea te inventariseren en een risico analyse te maken. Heb jij dat ook al gedaan? Hoe wil je in hemelsnaam na een paar maanden van chaos "vluchten naar Scandinavië"?? Ik vraag me af of er nog transport is (in welke vorm dan ook). Tevens je bent op de vlucht dus al in het nadeel. En denk je echt dat die vriendelijke Scandinaviers nog op jou zitten te wachten naar maanden van chaos? Oohh....wacht je deed een gok...... Ik kan je zeggen dat je dan onvoldoende hebt nagedacht, om te gokken met jou leven en dat van je naasten......

 

Als je geliefden er niet meer zijn? Zorgen dat het weer een wereld wordt, waar jou geliefen ook van hadden gedroomd. En dat ga jij dan als erfenis voor hun nastreven. NIET/NOOIT/NIMMER bij de pakken neer gaan zitten!!

 

En hoop op een goede afloop? Hoop vult je maag niet.........

 

Mischien nogal hard en zwart/wit maar zo zal het dan niet anders zijn ben ik bang.........

 

Voor deze gedachtengang is zeker wat te zeggen maar niemand kan nu eenmaal in een glazen bol kijken om te weten wat er gaat gebeuren. De vraag is waar je beter mee af bent; Om vóór een SHTF een ander land op te zoeken of in je eigen land te blijven? En is het daar beter in dat andere land? Hetzelfde geldt voor voorraden aanleggen. Als je voor een jaar aan eten en drinken hebt en de chaos duurt langer dan dat zit je op een gegeven moment ook zonder. Om maar niet te spreken over het risico dat mensen het doorkrijgen en je komen plunderen. Het ligt er dus maar net aan hoe de zaken zich ontwikkelen en daar moet je zo goed mogelijk op reageren.

 

Toch bedankt voor je antwoord want ik heb er weer iets van geleerd.;)

 

 

Zelfmoord plegen kun je altijd nog, maar het is beter te zorgen dat je straks geen spijt hebt dat je niet veel meer geprept hebt toen het nog kon.

 

Zo denk ik er ook over maar mijn familie denkt dat ik gek ben. De rest denkt dat alles wel goed komt. Ik maak me dan ook zorgen dat iedereen komt aankloppen als het zover is en ik snel door mijn voorraad heen ben. Als ik er rekening mee moet houden dat ik nog 20 man en vrouw moet voorzien mag ik wel een loods huren. (En nee kan ik niet betalen)

Is het een idee om dat te voorkomen door de volgende keer dat je je voedselvoorraad uit gaat breiden er rekening mee te houden dat ook je geliefden voedsel nodig hebben om te overleven?
Ja mee eens maar ze mogen ook zelf wakker worden.;)

 

Ik hoop voor je dat je dat ook echt bent, vele zeggen het maar of dat ook daadwerkelijk lukt....maanden in meervoud, dus van een paar tot ...stel 6maanden? In die 6 maanden van geen geld, geen stroom, geen vers voedsel, geen olie/bezine/diesel, geen internet, weinig tot geen communicatie met vrienden/familie/kennisen etc etc etc. verzin er nog maar een paar bij, er zijn er te veel om op te noemen...hoeveel denk je als er een vorm van orde terug keert weer volledig terug komt en hoe lang het daarna nog duurt voordat je je oude vertrouwde leventje nog kan oppakken? ik blijf graag positief maar ook realistisch...dat al naar paar maanden shtf...er niet veel orde snel en goed zal terug keren ...just my 2 cents ;-)

 

Dat is de hamvraag en niemand die het weet. Als je ervan uitgaat dat het hier in NL bij een euro/dollar crash nooit meer goed komt kun je beter nu al verhuizen naar wellicht(?) betere oorden. En hoeveel zekerheid heb je daar? Ik zie het maar zo dat NL een ontwikkeld land is en de kans dat er orde terug komt wel aanwezig is. Wie het weet mag het zeggen.;)

 

Als prepper ben je toch aan het voorbereiden op scenario's zodat je een ramp kunt overleven. Als je jezelf afvraagt of je nog wilt doorleven na een bepaald scenario, dan kun je net zo goed niet preppen. Preppers hebben juist de drang om te overleven na doemscenario, ongeacht welke impact het heeft. De wil van overleven is dat naar mijn mening.

 

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt toch gewoon preppen voor een ramp van enig formaat? De vraag is tot hoever je wilt gaan met preppen voor jouw meest logische ramp scenario? Als ik moet uitgaan van zeer extreme omstandigheden met totale chaos en grote moordpartijen onderling ben ik bang dat je dat in de grote steden niet lang volhoudt. Dan moet je nu al anticiperen op een langdurig verblijf elders. Dan hou je het met een BOL in NL ook niet lang vol want ze weten je te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de orde niet terugkomt dan gok ik op vluchten naar Scandinavië.

 

Hoewel ik 't met de locatie helemaal eens ben, vergeet je (denk ik) 1 belangrijk ding:

 

Om verder dan Denemarken te komen moet je toch echt de zee over. Veerboten zullen waarschijnlijk niet meer varen en alles wat de bruggen over komt zal vast geplunderd worden. Daarnaast kost 't je al snel zo'n 135 liter brandstof, die je dus op voorraad zal moeten hebben, want tanken kan je wel vergeten.

 

Alternatief is natuurlijk te voet, en hopen dat je met een bootje naar de overkant kan komen (is te doen), maar dan ben je wel "even" onderweg en zal je een hoop eten en drinken mee moeten nemen voor onderweg.

 

Hoe dan ook, als je Zweden of Noorwegen als BOL ziet, ga er eerst eens een paar weken op vakantie (als je dat nog niet gedaan hebt), OOK in de winter, half januari... kijken of je wel tegen de lange koude winter kan! :)

Leer de taal alvast, zorg dat je alvast een "vakantiehuis" aanschaft (is heel betaalbaar hier in Midden-Zweden) en zorg dat je er regelmatig bent...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Hoewel ik 't met de locatie helemaal eens ben, vergeet je (denk ik) 1 belangrijk ding:

 

Om verder dan Denemarken te komen moet je toch echt de zee over. Veerboten zullen waarschijnlijk niet meer varen en alles wat de bruggen over komt zal vast geplunderd worden. Daarnaast kost 't je al snel zo'n 135 liter brandstof, die je dus op voorraad zal moeten hebben, want tanken kan je wel vergeten.

 

Alternatief is natuurlijk te voet, en hopen dat je met een bootje naar de overkant kan komen (is te doen), maar dan ben je wel "even" onderweg en zal je een hoop eten en drinken mee moeten nemen voor onderweg.

 

Hoe dan ook, als je Zweden of Noorwegen als BOL ziet, ga er eerst eens een paar weken op vakantie (als je dat nog niet gedaan hebt), OOK in de winter, half januari... kijken of je wel tegen de lange koude winter kan! :)

Leer de taal alvast, zorg dat je alvast een "vakantiehuis" aanschaft (is heel betaalbaar hier in Midden-Zweden) en zorg dat je er regelmatig bent...

 

Hi Enki, heb je voorbeelden van zulke vakantiehuizen in het midden van Zweden? Bepaalde websites waar je die kunt vinden? Aan welke prijsrange moet je dan ongeveer denken voor een normaal dak-boven-je-hoofd huisje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

op http://www.hemnet.se/ staat zo ongeveer alle vastgoed wat te koop is in Zweden, alle grotere makelaars zetten hun objecten er op. Helaas wel alleen in 't zweeds, maar dat moet op zich geen mega probleem zijn.

 

Links onder "Sök bostad" vul je in: "Värmlands län".

Bostadstyp: villa, fritidshus en gård (villa, vakantiehuis en boerderij).

Bij Pris zet je 't maximum op je maximum budget (lijkt me logisch), is in zweedse kronen uiteraard. 1 Euro is ongeveer 8,5 kroon nu, dus als je rond de 25000 euro hebt te besteden dan zet je 't max op 200.000.

Dan de groene knop.

 

Als je tussen de 200.000 en 300.000 zoekt, dan kom je bijvoorbeeld deze tegen:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-sunnemo-hagfors-kommun-tutemo-812882

 

5 kamers, staat er al ruim 1000 dagen op, dus valt vast nog wat op af te dingen! :)

 

Maar koop zowiezo nooit via internet zonder zelf te hebben gekeken ter plekke! Je hebt hier als koper de plicht om de boel te (laten) inspecteren; doe je dat niet dan zijn alle eventuele (verborgen) gebreken "jouw probleem".

 

Zoek een aantal interessant huisjes in de omgeving op; plan een weekje om eens te komen kijken. Campings e.d. genoeg en anders kunnen we ook nog wel wat regelen :)

Kom je uiteindelijk in de omgeving Hagfors, Sunnemo, Munkfors, Ransäter, Råda, Uddeholm, Ekshärad dan valt er ook nog wel wat te regelen dat de boel in de gaten wordt gehouden als je er zelf langere tijd niet bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Zelf ook een aantal x in zweden geweest en zelfs al over na gedacht om er definitief heen te gaan, maar zit nog in de ontwerp fase.

Als Bol lijkt zweden me lastig gezien de topografie en en er zit nog wat water tussen of je moet op tijd weg zijn, dan word het een ander verhaal. Kijkt altijd wel met enige jaloezie in de jachthavens met zeilschepen ;-). Als je er zelf woont lijkt Zweden me wel een land wat meer geschikt is om langere tijd te kunnen overleven. Meer als het overbevolkte NL tenminste.

 

Om even on-topic te blijven. Ik prep op dit moment voor een relatief kleine-middelgrootte verstoring van het openbare leven (

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki Bedankt voor de links. Het huis wat je aangeeft is zeker niet verkeerd. Keuze genoeg en er zijn ook stulpjes die bij een hotelcomplex oid horen, oa http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-hogfjallshotellet-salen-malung-salens-kommun-hogfjallshotellet-vecka-11,-37,-3987599 voor 119,000 kr.

 

Ik ga nog even in de materie duiken van wat er allemaal bij komt kijken maar het is financieel denk ik goed te doen om zo een goede BOL te hebben.

@Alice Ik begrijp dat je ook een astronauten pak en een geigerteller hebt gekocht? :-)

@morningglory Daar is niets mis mee. Ik las hier op het forum eerder ergens om m.b.t. preppen te investeren in watervoorziening omdat dit de eerste levensbehoefte is, en dat heb ik ter harte genomen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om antwoord te geven op je 2 vragen : Ik heb een sterk vermoeden dat het financiële stelsel in elkaar zal storten met de daaropvolgende gevolgen, vergelijkbaar met jouw rampscenario. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, als ik kijk naar mijn opa en oma's, die tijden van schaarste hebben meegemaakt ( WO 2) hebben zij altijd, zover als mogelijk voorraden gehouden. Ook in de betere tijden hebben zij voorraadkasten, zelfs hele ruimtes vol gehouden. Nu onze maatschappij ontzettend verwend is en er van uitgaat dat alles op hun wenken word bediend, zie ik een gevaar. We zijn vergeten wat het is om arm te zijn/tekorten te hebben. Met deze gedachte bouw ik een voorraadkast(en) vol, met als aanvulling een BOB en wat andere tools ( bijv. waterfilter) Ik snap niet sommige mensen bereid zijn 1000en euro's aan verzekeringen uit te geven, maar preppen geldverspilling vinden. Daarnaast zal het eten komende jaren alleen maar duurder worden, dus je kan het ook nog eens zien als een belegging. Ik ben wel van mening dat je het preppen in het redelijke moet doen. Je moet je er niet ongemakkelijk bij voelen, geniet van je leven maar be prepared. Met een kleine voorraad loop je al ver voor op de gemiddelde Nederlander.

 

Helemaal mee eens, en zo ga ik ook de toekomst tegemoet.....met een volle voorraadkast...lol

 

Soms denk ik wel eens dat ik sinds ik ben gaan preppen echt heel anders bovengenoemde winkels instap als daarvoor. Altijd met een soort dubbele agenda. Herkenbaar?

 

Zeer herkenbaar.....lol

 

En als je maar een plan van aanpak hebt, kun je nooit teveel preppen.... Het hoeft niet voor een doem scenario te zijn maar een kleine verstoring brengt ook de nodige chaos met zich mee....

Ik vind niet dat ik teveel prep, maar juist dat ik altijd wat meer kan preppen....

Mijn beurs speelt hierbij echter een grote rol.

 

Maar ik zal zeker zorgen dat ik genoeg heb voor mijzelf en mijn dierbaren, en ik hou de hoop erin. Hoop is naar mijn mening net zo belangerijk om te hebben als voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alice Ik begrijp dat je ook een astronauten pak en een geigerteller hebt gekocht? :-)

 

Hahahahahaha! Als ik daarvoor het geld had gehad..... :cool: Ik bereid me voor op het ergste maar dat wil niet zeggen dat ik alles heb wat ik zou willen hebben, jammer genoeg. Als ik dat allemaal zou hebben dan kom ik fluitend, met mijn handen op mijn rug de SHTF door. Daar werk ik in ieder geval zo veel mogelijk naartoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki Bedankt voor de links. Het huis wat je aangeeft is zeker niet verkeerd. Keuze genoeg en er zijn ook stulpjes die bij een hotelcomplex oid horen, oa http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-hogfjallshotellet-salen-malung-salens-kommun-hogfjallshotellet-vecka-11,-37,-3987599 voor 119,000 kr.

 

Staat er wat bijzonder, maar lijkt er op dat dat de huurprijs is voor het hele hotel, voor week 11 en 37. Dus niet 1 kamer die je koopt oid, heel bijzonder! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

:) het valt me op dat er best veel mensen naar scandinavie gaan / willen gaan........net als ik maar ik heb er familie zitten .......als ik iedereen een advies mag geven de laatste jaren is er veel criminaliteit uit rusland en mensen worden s,nachts bestolen van tractor,boot,etc .......wat ik wil zeggen is laat duidelijk merken dat je met goede bedoelingen komt een schot hagel in je achterste zit niet prettig :) .........mijn oom heeft vorig jaar op 5 russen geschoten die zijn boot willden jatten en de benzine uit zijn tank hadden gestolen....zijn jachthond hadden ze verdoofd met slaapmiddel.....

crisis doet gekke dingen met mensen die willen overleven .......ik ga als het zover is met mijn monsterboekje en ervaring naar de stena-line of siljaline en monster aan voor de overtocht naar helsinki waar ik te voet verder zal gaan en in de nachtelijke uren door de bossen uit het zicht ga blijven en overdag rustig ga uitrusten....ik heb diverse zomerhuisjes van bekende waar ik kan uitrusten op mijn doortocht ,tevens heb ik op diverse plekken mijn bescherming liggen met voldoende ammo :) ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...