Ga naar inhoud
GENEGEERD

Supervirus in Nederland

Marc67NL
 Share

Recommended Posts

Een jaar geleden werd het onderzoek stilgelegd naar het in het lab met opzet gemuteerde vogelgriepvirus, specifiek de variant A/H5N1. Door de mutatie heeft het virus nu de mogelijkheid om van zoogdier op zoogdier over te gaan. Dus ook van mens op mens.

Het virus werd ontwikkeld door onderzoeker Ron Fouchier van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Alwaar het virus streng bewaakt bewaard wordt.

Het onderzoek en publicatie ervan werd vooral door Amerika tegengehouden vanwege de mogelijke dreiging het als terroristisch wapen in te zetten, mocht de methode om het virus te laten muteren in verkeerde handen vallen.

Sinds eind januari jongstleden wordt het onderzoek voortgezet, nadat overheden van de betrokken landen ervan overtuigd zijn dat er geen reden is om aan te nemen dat het virus uit het lab ontvreemd kan worden.

En dat de mutatie ook niet zomaar door iedereen herhaald kan worden.

De reden om dit virus te ontwikkelen is onderzoek naar de mogelijkheid van dit virus om zich in de natuur spontaan te muteren naar een variant die overdraagbaar is van mens op mens.

Als dat gebeurd, zou het een groot aantal slachtoffers tot gevolg kunnen hebben. Dit virus in een lab ontwikkelen en onderzoeken, kan ons daar op voorbereiden. Op zich een goede reden.

Uitkomst tot zover: Ja, het is mogelijk. Er waren niet zo gek veel stappen voor nodig om het virus in het lab te muteren tot een virus overdraagbaar van mens op mens.

Het gaat er nu dus om een vaccin te ontwikkelen.

Het is echter niet zo'n vergezocht idee dat het wel eens zou kunnen gebeuren dat er door laksheid, kwaadwillendheid, ongeluk, diefstal, of om welke reden dan ook, een virus vanuit het één of andere lab ontsnapt naar de buitenwereld.

En nu zit er dus zo'n lab vlakbij. Ik weet wel wat ik moet doen als iets dergelijks gebeurd. Maken dat ik uit de buurt van mensen kom.

In volgorde van datum de bronnen:

Scientific American: What Will the Next Influenza Pandemic Look Like?

NOS: Onrust over grieponderzoek Erasmus MC

VARA, De wereld draait door: Interview met onderzoeker Ron Fouchier

Downtoearth.org: Research on avian influenza virus to resume

Faqt.nl: Onderzoek naar supervirus gaat door

Op dit forum: Ben je voorbereid op een nieuwe virus uitbraak

(Voor de duidelijkheid, en vanwege de forumregels, dit topic gaat over het nut van dergelijk onderzoek, en de veiligheidsaspecten in drukbevolkte gebieden.

Ga voor het omgaan met en voorbereiden op een virusuitbraak naar het al bestaande topic: Ben je voorbereid op een nieuwe virus uitbraak.

Hou het on-topic).

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je zou jezelf ook kunnen afvragen (veiligheids en gezondheids technisch gezien) hoe kom je op tijd te weten dat er een virus uitbraak is. En om wat voor virus gaat het? Ik heb de technologie niet om vast te stellen waarom het gaat, mocht het zo ver zijn.

Veel virussen openbaren zichzelf ook pas als het lichaam al is geïnfecteerd. En mijn virus kennis is ook daarin niet groot genoeg om vast te stellen wat de stappen daarin zijn.

Wat doe je dan nog? En nog belangrijker, hoe bestrijd je iets waarvan je de herkomst niet kent? Iedereen in quarantaine, of de rest van je leven met een vol-gelaatsmasker op rondlopen.

Voorwaarschuwing en Nederland zijn namelijk twee dingen die niet goed samengaan.

Dit alles uiteraard weer, om massa paniek te voorkomen onder de bevolking.

Link naar reactie

@Marc67NL,

Mooi topic. Wat ik mij dan weer afvraag: Hoe kunnen ze met zekerheid zeggen dat het virus in de natuur muteert in dezelfde richting als in het lab? En als het mogelijk is dat het anders muteert, heb je dan nog iets aan het aan het lab gerelateerde vaccin?

Als het antwoord op die vragen ontkennend is, dan vind ik het onverantwoordelijk geëxperimenteer.

En het hele veiligheidssysteem rond zo'n virus is net zo betrouwbaar als de ongelukken waarop het is ingericht. Net als in Fukushima. Het was een veilige centrale, maar ja, een tsunami van 7 m, wie had daar nu rekening mee gehouden?!

• Leuk 1
Link naar reactie

Het probleem met het maken van vaccins, is dat inderdaad lastig te voorspellen is welke influenza stam voor problemen gaat zorgen. Behalve........Als je die zelf ontwikkeld hebt en out in the open brengt. Dan is het commericieel verdomde handig om het vaccin in huis te hebben. Ik weet dat dit weer zo'n opmerking is die feitelijk in het complotten hoekje hoort, maar er waren destijds met de Mexicaanse griep harde vermoedens.

• Leuk 1
Link naar reactie

@Riesie

Tja, daar zeg je zo wat.

Alhoewel een diefstal/verdwijning van het virus uit de media gehouden kan worden, denk ik niet dat dat geldt voor een uitbraak. Het 'voordeel' van een uitbraak is dat je die niet verborgen kunt houden.

En tenzij je alle mogelijke vaccins in de kelder hebt, denk ik ook niet dat het wat uitmaakt welk virus het is.

Ik heb mijn standaard procedure voor dergelijke gelegenheden: Maken dat ik uit de buurt van mensen kom. :) Radiootje, schuilbivak, tunnelvuurtje, en laat mij maar schuiven. ;)

Zelfs bij de (nog steeds heersende) griepgolf blijf ik een beetje uit de buurt van grote groepen. ;) Nee, ik ga niet met mondkap boodschappen doen.

@12gauge

De Nieuwe Hollandse Waterlinie omdraaien? ;)

@Charlie

Dank. Ik vond het wel een belangrijke, vanuit onze kijk op de wereld.

En ik had dezelfde gedachte: "En het hele veiligheidssysteem rond zo'n virus is net zo betrouwbaar als de ongelukken waarop het is ingericht".

Met als toevoeging bewust menselijk handelen.

@Mrs.Lotte

Dank voor de links. Ik ga ervan uit dat de mensen aan de top ook maar gewoon mensen zijn. En ons op de hoogte zullen brengen.

Is het niet uit het oogpunt van het welzijn van mensen, dan wel om te voorkomen dat ze achteraf van nalatigheid beschuldigd zullen worden.

@frank1964

Daar snij je een goed punt aan. Ik heb na mijn ervaringen in de sales en marketing zelfs de stelling: Waar commercie verschijnt, verdwijnt menselijkheid.

En heb er zelfs een topic aan gewijd: Commercie en ethiek.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik zie het nut wel in van dergelijk onderzoek, maar is hier 't middel niet erger dan de kwaal, door welke reden dan ook, 't virus ontsnapt uit t laboratorium ?

De gevolgen zijn vooraf niet in kaart te brengen, omdat niet volledig duidelijk is, hoe het virus zich gedraagt in een natuurlijke omgeving, wat de incubatie tijd is of word, hoe snel het wederom zal muteren, enz.

Virussen staan bekend om hun vermogen om te muteren, dus link is het zoiezo, zeker in dichtbevolkte gebieden.

Eigenlijk vind ik het vreselijk, dat wederom Nederland zich hier voor leent, maar aan de andere kant, zal onderzoek toch de enige mogelijkheid zijn, om hiertegen iets uit te richten.

Het is te hopen, dat de farmaceutische industrie hier niets mee te maken heeft.

Link naar reactie

SVP on topic blijven.

;) Het is zo verraderlijk om bij elke mogelijkheid naar je eigen posts te verwijzen. Mijn excuus.

Ik zie het nut wel in van dergelijk onderzoek, maar is hier 't middel niet erger dan de kwaal, door welke reden dan ook, 't virus ontsnapt uit t laboratorium ?

De gevolgen zijn vooraf niet in kaart te brengen, omdat niet volledig duidelijk is, hoe het virus zich gedraagt in een natuurlijke omgeving, wat de incubatie tijd is of word, hoe snel het wederom zal muteren, enz.

Virussen staan bekend om hun vermogen om te muteren, dus link is het zoiezo, zeker in dichtbevolkte gebieden.

Eigenlijk vind ik het vreselijk, dat wederom Nederland zich hier voor leent, maar aan de andere kant, zal onderzoek toch de enige mogelijkheid zijn, om hiertegen iets uit te richten.

Het is te hopen, dat de farmaceutische industrie hier niets mee te maken heeft.

Ik zou het liefste zien dat dit soort onderzoek in afgelegen gebieden gebeurt. En je weet inderdaad niet hoe zo'n virus zich 'in het wild' gaat gedragen.

Wat NL betreft, het is niet zo dat wij ons er voor lenen. NL heeft een hoop expertise op velerlei gebied. ;) Amerika schrok zich kapot toen zo'n NL Doc ermee aan kwam zetten.

Voor zover ik weet is dit virus niet in staat zich vrij door de lucht te bewegen. Dus besmetting alleen door niezen, lichamelijk contact en besmette materialen (deurknoppen ed. Het bekende riedeltje).

Daarnaast weet ik niet goed of het voor vogels besmettelijk blijft, als je het gemuteerd hebt. Is dat wel zo, kan het dus ook nog door vogels verspreid worden.

Link naar reactie

;) Het is zo verraderlijk om bij elke mogelijkheid naar je eigen posts te verwijzen. Mijn excuus.

Ik zou het liefste zien dat dit soort onderzoek in afgelegen gebieden gebeurt. En je weet inderdaad niet hoe zo'n virus zich 'in het wild' gaat gedragen.

Wat NL betreft, het is niet zo dat wij ons er voor lenen. NL heeft een hoop expertise op velerlei gebied. ;) Amerika schrok zich kapot toen zo'n NL Doc ermee aan kwam zetten.

Voor zover ik weet is dit virus niet in staat zich vrij door de lucht te bewegen. Dus besmetting alleen door niezen, lichamelijk contact en besmette materialen (deurknoppen ed. Het bekende riedeltje).

Daarnaast weet ik niet goed of het voor vogels besmettelijk blijft, als je het gemuteerd hebt. Is dat wel zo, kan het dus ook nog door vogels verspreid worden.

Dus, voor mij dan conclusie: ENG

• Leuk 1
Link naar reactie

Een tijdje terug heb ik hier een documantaire over gezien en de betreffende wetenschapper komt wel over als een man met passie voor zijn vak. Alleen de opmerking dat een ander het echt niet zomaar na kan maken (die in de lucht overspringende mutatie van het virus) vind ik nogal arrogant. De stelligheid over dat er niets met het virus kan gebeuren lijkt me erg kortzichtig. En het lab bevind zich nog wel midden in Rotterdam, als het nou midden in de Nevadawoestijn was of zo..... ! Nee, verhuizen naar de Noordpool met dat lab.

Ik vond het preppen voor een virus altijd een beetje overdreven, maar die stofmaskertjes gaan er toch komen bij nader inzien.

Hier de goedkoopste ffp3 die ik heb gevonden:

http://www.wfmatwork.nl/safety/m-safe-stofmasker-ffp3.html

Link naar reactie

Een tijdje terug heb ik hier een documantaire over gezien en de betreffende wetenschapper komt wel over als een man met passie voor zijn vak. Alleen de opmerking dat een ander het echt niet zomaar na kan maken (die in de lucht overspringende mutatie van het virus) vind ik nogal arrogant. De stelligheid over dat er niets met het virus kan gebeuren lijkt me erg kortzichtig. En het lab bevind zich nog wel midden in Rotterdam, als het nou midden in de Nevadawoestijn was of zo..... ! Nee, verhuizen naar de Noordpool met dat lab.

Ik vond het preppen voor een virus altijd een beetje overdreven, maar die stofmaskertjes gaan er toch komen bij nader inzien.

Hier de goedkoopste ffp3 die ik heb gevonden:

http://www.wfmatwork.nl/safety/m-safe-stofmasker-ffp3.html

Het is een bekend gegeven dat de meest briljante wetenschappers aan tunnelvisie kunnen leiden, zijn maar met 1 ding bezig, en vergeten de rest van de wereld.

Link naar reactie

Zie je het al voor je, boodschappen doen op zijn Japans, eng om aangesproken te worden.

Kippenvel krijgen als iemand achter je in de rij niest....brrr

http://www.stofmasker-shop.nl/3m-stofmasker-9332-ffp3-10-stuks.html

Ik heb tijdens de mexicaanse griep eens een doos van die ffp3 stofmaskers gekocht. Ik kan echter niet fatsoenlijk ademen door die dingen. Ik moet er niet aan denken dat je de hele dag met zo'n ding rond loopt.:eek:

Link naar reactie

Ik heb tijdens de mexicaanse griep eens een doos van die ffp3 stofmaskers gekocht. Ik kan echter niet fatsoenlijk ademen door die dingen. Ik moet er niet aan denken dat je de hele dag met zo'n ding rond loopt.:eek:

Kwestie van gewenning. Neusclip (strookje allu in het neusgedeelte) goed aan laten sluiten. En inademen door je mond en uitademen door je neus.

Als je continue door je mond uitademt dan verzadig je het masker te snel met vocht via je ademlucht. Uitademen door je neus houd dit in grote mate onder controle.

Maar ook het ademen met een volgelaatsmasker en ABEK bus moet je leren, de weerstand van het filter medium zorgt ervoor dat je harder moet werken om lucht te krijgen.

Ook weer een kwestie van doen, en niet wachten tot het nodig is. Dan kom je er achter dat het soms hard werken is.

Ries.

Link naar reactie

even relativeren

De "gewone" griep die elk jaar voorbij komt, maakt elk jaar nagenoeg even veel slachtoffers dan die vogel/varkens/giraffegriep.

Ik ben van mening dat het farma-belang van de Bayer's van deze wereld de oorzaak was van de massa-hysterie die gecreëerd was om maar voor miljarden vaccins af te nemen.

Dat gezegd hebbende moeten we het gevaar van een potentiëel supervirus niet onderschatten. Zeker icm de resistentie tegen antibiotica die steeds meer opkomt in de bio-industrie.

Het onderzoek naar mutatie is daarom mijn inziens belangrijker dan het potentiele gevaar dat een of andere James Bond Villain die monsters steelt en er mee aan de haal gaat. Want feitelijk zou zo'n boef dan net zo goed een grieperig persoon in een tissue kunnen laten snuiten en daar mee beginnen. Want als die boef niet een geavanceerde viroloog is of heeft, is het monster uit de Erasmus Uni éven gevaarlijk als een normaal griep-snotje.

Onderzoek naar hoe een virus tikt, is van essentieel belang, zeker icm het verder onderzoek naar het menselijke genome, hóe werken alle cellen in ons lichaam en waarom? Hoe reageert ons lichaam op alle kleine deeltjes van bijvoorbeeld een virus en waarom? Dát zijn de essentiele onderzoeken om kennis over de potentiële superkillers vooraf al in kaart te hebben zodat de mensheid is voorbereid. We moeten altijd minimaal één stap voor zijn op dit virus.

Link naar reactie

De Britse gezondheidsautoriteiten hebben woensdag kenbaar gemaakt dat het risico voor de volksgezondheid vooralsnog als laag wordt gezien.

Tot ook dit beestje weer gaat muteren, en dan moet je maar weer afwachten wat het wordt.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3393343/2013/02/13/Mysterieus-dodelijk-virus-nu-ook-over-van-mens-op-mens.dhtml

Link naar reactie

@Harkonen

Dat gezegd hebbende moeten we het gevaar van een potentiëel supervirus niet onderschatten. Zeker icm de resistentie tegen antibiotica die steeds meer opkomt in de bio-industrie.

Een kleine correctie, virussen en antibiotica resistentie staan los van elkaar, daar virussen niet te bestrijden zijn met antibiotica. Wel kan antibiotica zinvol zijn wanneer iemand als gevolg van verzwakking door een virus, bacterieele infecties krijgt. Het voorschrijven van antibiotica door huisartsen, bij verkoudheden, en griepjes als gevolg van virale infecties, wordt meer gedaan om de patient het idee te geven dat hij sneller beter wordt, maar helpt geen ene.......

Link naar reactie

Gast Heksenboot
;)

Een afgelegen gebied, waar de werknemers nooit meer uitkomen? Want zij zullen degenen zijn die het verspreiden. Je weet wel, zo'n griepje die er een paar dagen over doet om naar buiten te komen. (pun intended)

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
even relativeren

De "gewone" griep die elk jaar voorbij komt, maakt elk jaar nagenoeg even veel slachtoffers dan die vogel/varkens/giraffegriep.

Ik ben van mening dat het farma-belang van de Bayer's van deze wereld de oorzaak was van de massa-hysterie die gecreëerd was om maar voor miljarden vaccins af te nemen..

Feit was wel dat de voorraaden van Bayer richting THT datum gingen, dus kwam de massale inenting ze wel heel goed uit. De oude voorraad allemaal verkocht en weer nieuwe langjarig te bewaren nieuwe in stock. Toeval of ...........?

Link naar reactie

Een afgelegen gebied, waar de werknemers nooit meer uitkomen? Want zij zullen degenen zijn die het verspreiden. Je weet wel, zo'n griepje die er een paar dagen over doet om naar buiten te komen. (pun intended)

Het is niet zo'n probleem om die mensen te testen op een virus. Desnoods een korte quarantaine. Ik vind dat we dat als mensheid toch wel waard zijn, niet? ;)

En een beetje extra loon compenseert dat wel weer.

Met @Harkonen ben ik het wel eens dat we onderzoek moeten blijven doen.

Hier blijkt toch wel uit dat we alert moeten blijven. SARS was geen geintje.

Hier nog een uitgebreid artikel over de perikelen die de mens door de jaren heen met Influenza heeft gehad.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...