Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nationale voedselbank Nederland


blaster

Aanbevolen berichten

Zouden de meeste mensen niet wat meer rust hebben,als ze wisten dat we zo,n bank hadden?Zou het ook niet een oplossing zijn om in economisch mindere tijden,de werkloze hierdoor aan een dagbesteding te helpen?.En nu komt het ,natuurlijk gaat een bepaald % gelijk naar de gewone voedselbank.Ik zeg doen!En wil je als werkloze daar niet geplaatst worden,geen probleem.burger nr noteren en van de lijst van ontvangers schrappen.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Eerlijk gezegd, ik schaam mij kapot dat we in een land als NL voedselbanken hebben. Dat is eerder iets voor een land in Afrika. Niet voor dit (nog steeds) rijke landje. Niemand zou hier honger hoeven lijden.

Als het erom gaat mensen van voeding te voorzien in tijden van nood, zie ik meer in het verspreiden van het preppen, en het tot een normaal onderdeel van het leven te maken.

Daarnaast eetbare aanplant in alle gemeente plantsoenen. Wat heb ik aan een vrolijk gekleurd sierstruikje als ik honger heb? En zo zijn er nog wel wat mogelijkheden.

Wel heb je gelijk dat het niet verkeerd zou zijn als ook de overheid goed verspreid water en voedsel ed. zou opslaan voor noodsituaties.

Al zouden deze plekken wel snel een logisch doelwit worden.

 

Over het volledig andere onderwerp om werkloze uitkeringsgerechtigden aan het werk te zetten, denk ik dat het best mogelijk moet zijn om tegenover een uitkering bepaalde verplichtingen te zetten.

Echter, dat kan al snel ten koste gaan van reguliere banen. We hebben dat al gezien met bv. de Melkert baantjes.

Waarbij mensen die in dergelijke baantjes kwamen te werken, er daar ook in bleven hangen. Ze werden niet ergens anders aangenomen, terwijl het werk dat ze deden wel als gewoon werk beschouwd kan worden.

Ook is het niet zo dat alle uitkeringsgerechtigden luie donders zijn. Er zijn er genoeg die er flink van balen van een uitkering afhankelijk te zijn. Maar het is niet eenvoudig om tegenwoordig een baantje te krijgen.

Zelfs een niet passend, lage scholing is genoeg, weinig opleverend, vuil en smerig, gevaarlijk baantje. Mede door de crisis hebben werkgevers meer dan genoeg keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nog wel eens een actie voor de voedselbank. We hebben met kerst en pasen 80 stollen gebakken en 80 emmers soep gebracht.

 

Het probleem is dat de voedselbanken moeite hebben om aan vers eten te komen. Daarnaast zijn ze te vol...

Ondanks alle eisen die er zijn om in aanmerking te komen (aantoonbaar minimaal inkomen, schulden etc) is er nog een wachtlijst van soms een jaar of nog meer... (hangt een beetje af van welke stad)

 

Dus de voedselbank is er wel.... maar reken er voor het gemak maar op dat je er niet naar toe kunt gaan...

Kan je vanuit je woonkamer op dit forum lezen? Dan kan je je internet nog betalen en kom je dus niet bij de voedselbank...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ik doe nog wel eens een actie voor de voedselbank. We hebben met kerst en pasen 80 stollen gebakken en 80 emmers soep gebracht.

 

Het probleem is dat de voedselbanken moeite hebben om aan vers eten te komen. Daarnaast zijn ze te vol...

Ondanks alle eisen die er zijn om in aanmerking te komen (aantoonbaar minimaal inkomen, schulden etc) is er nog een wachtlijst van soms een jaar of nog meer... (hangt een beetje af van welke stad)

 

Dus de voedselbank is er wel.... maar reken er voor het gemak maar op dat je er niet naar toe kunt gaan...

Kan je vanuit je woonkamer op dit forum lezen? Dan kan je je internet nog betalen en kom je dus niet bij de voedselbank...

 

Volgens mij klopen in dit verhaal een aantal dingen niet.

 

De voedselbank kijkt naar het besteedbaar inkomen per maand. Je loon+ toeslagen wordt verminderd met alle vaste lasten en als je minder dan 180 euro per maand over houdt voldoe je aan de inkomenseisen. Het is onzin dat je geen internet zou mogen hebben. Ook een auto is geen criterium. Ik ken gevallen van mensen die een Mercedes rijden (nieuw) en een koophuis hebben maar door de kosten van auto en huis onder de 180 euro vrij besteedbaar inkomen hebben en die dus gewoon naar de voedselbank in Rotterdam gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nog wel eens een actie voor de voedselbank. We hebben met kerst en pasen 80 stollen gebakken en 80 emmers soep gebracht.

 

Het probleem is dat de voedselbanken moeite hebben om aan vers eten te komen. Daarnaast zijn ze te vol...

Ondanks alle eisen die er zijn om in aanmerking te komen (aantoonbaar minimaal inkomen, schulden etc) is er nog een wachtlijst van soms een jaar of nog meer... (hangt een beetje af van welke stad)

 

Dus de voedselbank is er wel.... maar reken er voor het gemak maar op dat je er niet naar toe kunt gaan...

Kan je vanuit je woonkamer op dit forum lezen? Dan kan je je internet nog betalen en kom je dus niet bij de voedselbank...

:) Zelf heb ik vrijwillig lege volkstuintjes omgespit om verse groente voor de voedselbank te verbouwen. Daar zou je best bezoekers van de voedselbank aan het werk kunnen zetten.

Het is tenslotte ook in hun eigen belang. En er zijn best mensen te vinden die daarvoor te porren zijn.

 

Ja, het is te erg voor woorden. Supermarkten gooien een hoop weg, en willen niet zomaar dat het naar de voedselbanken gaat.

En een wachtlijst van een jaar of meer, .... ! Dat zegt toch wel wat over de ernst van de situatie in NL.

 

Ja, terecht, als je je internet nog kunt betalen, .... . Alhoewel internet wel meewerkt aan je kansen op de arbeidsmarkt. Banensites en sociaal netwerken speelt een steeds grotere rol in het verkrijgen van werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als werkeloze, moet je wel internet hebben. Het UWV is dermate uitgekleed, dat je de meeste dingen uitsluitend via de site kan doen.

 

Ze zouden in NL een wet moeten aannemen, dat het verboden zou moeten zijn om goed voedsel te vernietigen. Als je nu ziet wat er in de vuilnisbak bij de supers verdwijnt, of wordt doorgedraaid bij de kassen hier in de buurt, dan staat het schaamrood je op de kaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Zelf heb ik vrijwillig lege volkstuintjes omgespit om verse groente voor de voedselbank te verbouwen. Daar zou je best bezoekers van de voedselbank aan het werk kunnen zetten.

Het is tenslotte ook in hun eigen belang. En er zijn best mensen te vinden die daarvoor te porren zijn.

 

Ja, het is te erg voor woorden. Supermarkten gooien een hoop weg, en willen niet zomaar dat het naar de voedselbanken gaat.

En een wachtlijst van een jaar of meer, .... ! Dat zegt toch wel wat over de ernst van de situatie in NL.

 

Ja, terecht, als je je internet nog kunt betalen, .... . Alhoewel internet wel meewerkt aan je kansen op de arbeidsmarkt. Banensites en sociaal netwerken speelt een steeds grotere rol in het verkrijgen van werk.

 

Sterker nog. De meeste banen en solliciteren gaan tegenwoordig allemaal via internet. Zelfs om een uitkering te krijgen moet je ingeschreven staan bij werk.nl. Als je dan bijvoorbeeld in een dorp woont en geen internet hebt dan kost het je kapitalen met bus en of ander vervoer om bij het uwv te komen om daar gebruik van te maken. Internet is dan vele malen goedkoper.

Vergis je ook niet in gezinnen met opgroeiende tieners. Zonder internet kunnen die tegenwoordig niet meer functioneren en communiceren met school.

Internet afschaffen zou dus ook de zoveelste doodsteek zijn voor deze mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ter verduidelijking,mijn idee is om verdeeld over het land,grote niet gebruikte ruimte,zoals magazijnen,te vullen met zelf ingeblikte groenten en of fruit.Dus dat de overheid gaat preppen:).Om de kosten niet uit de pan te laten rijzen,zouden hiervoor werklozen of vrijwilligers :)De conservering op zich kunnen nemen.Ben zelf erg tegen dwang,dus degene die duidelijk tijd heeft om hier aan mee te werken,maar het niet wil,zal ook niet gedwongen worden,maar uitgesloten worden van noodhulp in tijden van nood.Doordat de groente en fruit waar mee gewerkt gaat worden niet ingekocht word,maar van overschotten betrokken word,moet de voedsel industrie hier toch geen problemen mee hebben?Ik denk dat een nationale zaad en voedselbank en gereedschapsbank,makkelijk voor een jaar voedsel voor elke Nederlander kan zorgen.Er moet gewoon een plan van aanpak komen,wat de voedsel voorziening voor elke Nederlander veilig stelt.Water genoeg hier,werklozen genoeg,land niet genoeg,maar het gaat om het conserveren van etenswaren dus het hoeft niet in een jaar allemaal op touw gezet te worden.En zit de nationale voedselbank vol,dan is het werk nog niet gedaan want de voorraad moet op peil blijven,want een bepaald % gaat dus naar de gewone voedselbanken.En als u wilt weten waarom dit plan nooit van de grond gaat komen?.Denk er dan nog maar een tijdje over na:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het internetverhaal was meer om aan te geven hoe krap bij kas je moet zitten, dan dat ik het als vereiste aan wilde wijzen....

 

Maar lastig is het wel. Ze hebben vaak potjes en zaken als chips genoeg. Vaak zijn dit de verkeerde etiketten of printjes. Vlees en groenten zijn t probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het internetverhaal was meer om aan te geven hoe krap bij kas je moet zitten, dan dat ik het als vereiste aan wilde wijzen....

 

Maar lastig is het wel. Ze hebben vaak potjes en zaken als chips genoeg. Vaak zijn dit de verkeerde etiketten of printjes. Vlees en groenten zijn t probleem.

 

 

ja vlees en groente zijn idd het probleem zo krijg je niks en zo krijg je groente voor 3 weken in 1 week dus dat is niet altijd even prettig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden de meeste mensen niet wat meer rust hebben,als ze wisten dat we zo,n bank hadden?Zou het ook niet een oplossing zijn om in economisch mindere tijden,de werkloze hierdoor aan een dagbesteding te helpen?.En nu komt het ,natuurlijk gaat een bepaald % gelijk naar de gewone voedselbank.Ik zeg doen!En wil je als werkloze daar niet geplaatst worden,geen probleem.burger nr noteren en van de lijst van ontvangers schrappen.:o

 

Ik loop al 2 jaar rond met het idee om een groepje of paar arme mensen op te trommelen, of bijstandsmoeders die echt weinig tot

niks te eten hebben en daar mijn overschotten die ik af en toe heb aan te geven.

Ik verbouw nu bewust minder omdat ik altijd over heb..zou ik extra mensen hebben zet ik gewoon een paar kolen etc meer..

 

Het is een mooi idee, ik heb niet zoveel op met de voedselbank en allerlei instanties, de verhalen die ik hoor over medewerkers

die de beste groenten en zaken voor zichzelf achterover drukken en dan de rest..

 

Aantal vraagstukken cq problemen die ik voorzie (wederom gebaseerd op persoonlijke ervaring in verleden, mensen doen rare dingen):

 

1. Hoe ga je echt iemand vinden die het hard nodig heeft, en geen verdekte uitvreter is?? Inkomensgegevens etc werken niet, ze kunnen

zwart bijwerken...al met al hoe zorg je ervoor dat je het niet geeft aan iemand die je achter je rug uitlacht..

Advertentie zetten op marktplaats zal ook de aandacht van instanties trekken, en gekken..wie is dan echt??

 

2. Als je uiteindelijk een paar mensen hebt gevonden, hoe ga je het geven zonder zaken als:

-Ze gaan het vanzelfsprekend vinden, als je dan eens niks hebt..wat doen ze?

-Angst dat ze je adres te weten komen, en bij je aan de deur komen,achtervolgen, bellen en zeuren...niet handig voor mijn toch al zeikende buren..

 

3 Je kan sms sturen kom het halen als je wat hebt..waar ga je dan staan??

 

Voor de mensen die denken dat ik overdrijf, ik ga het niet vernoemen maar ik heb het meegemaakt dat mensen raar doen als ze afhankelijk

denken te zijn van je, financieel, emotioneel of gewoon...

 

Iemand een idee????

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak zelf gebruik van de voedselbank en ja ook zij zijn afhankelijk van wat er binnenkomt om vervolgens te verdelen onder hun cliënten.

 

Ik zelf merk dat je nog al eens een zak patat van 5 kilo krijgt of een emmer vla van 10 liter ed. Maar er is jammer genoeg geen sprake van een verantwoord gezonde voeding. Vaak krijg je wel producten met een beperkte houdbaarheid, bij vers producten is dit het probleem.

En het is echt niet zo dat mensen die afhankelijk zijn van de Voedselbank genoeg hebben aan wat ze krijgen voor een week. Natuurlijk wil ik een gegeven paard niet in de bek kijken en ben ik hen ENORM DANKBAAR!! Want de overheid en alle politieke partijen laten hier zien waar een rijk land arm in kan zijn!!!

 

En ja er zijn mensen die misbruik maken van de goedheid van de Voedselbanken én kledingbanken. Maar hoe streng je de regels ook maakt er zullen altijd mensen zijn die er door heen glippen. Maar hoever laat je de mensen die het ECHT nodig hebben hiervan de dupe worden?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Iemand een idee????

Heb je een hekel aan schoonmaken?

Dealtje maken. En misschien heb je nog wat ander werk voor ze liggen.

Hoeveel werk voor hoeveel kool? Wat kost een kool in de winkel? € 1.99?

1 uur werk = 5 kolen. ;) 4 Kan ook. +/- Minimumloon.

Ik noem maar wat. Iig. ruilen.

 

@NightOwl

Bij jouw in de buurt wat vrije volkstuintjes?

Kijk eens of je wat vrijwilligers bij elkaar kan krijgen.

Zo hadden ze het in Nijmegen bij de voedselbank opgezet.

Om ook eens wat vers te kunnen verdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden de meeste mensen niet wat meer rust hebben,als ze wisten dat we zo,n bank hadden?Zou het ook niet een oplossing zijn om in economisch mindere tijden,de werkloze hierdoor aan een dagbesteding te helpen?.En nu komt het ,natuurlijk gaat een bepaald % gelijk naar de gewone voedselbank.Ik zeg doen!En wil je als werkloze daar niet geplaatst worden,geen probleem.burger nr noteren en van de lijst van ontvangers schrappen.:o

 

Meer rust? Nee. Maar mensen die een uitkering ontvangen mogen wat mij betreft te werk gesteld worden. Als dat deels in natura is (werk voor voedsel) is dat alleen maar beter. Mensen met beperkingen worden natuurlijk ontzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfs op de site waar de mensheid zou moeten zitten die een beetje nadenkt over de toekomst,merk ik dat natuurlijke selectie eigenlijk maar snel weer moet komen.sorry maar denk toch dat het een voor alle wordt.snap echt niet dat de mensen hier het wordt nationale voedsel bank en voedsel bank niet uit elkaar kunnen halen.des te meer reden voor mezelf om me eigen weg te gaan.:ppep ze en vooral 21 % BTW BLIJVEN BETALEN EN GEEN FLAUW IDEE HEBBEN WAT BTW EIGENLIJK INHOUD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marc67NL

 

NightOwl

Bij jouw in de buurt wat vrije volkstuintjes?

Kijk eens of je wat vrijwilligers bij elkaar kan krijgen.

Zo hadden ze het in Nijmegen bij de voedselbank opgezet.

Om ook eens wat vers te kunnen verdelen.

 

Opzich is je oplossing niet verkeerd.

 

Voor mij persoonlijk is landwerk geen optie omdat ik in de WAO zit (en ik ben bij de voedselbank niet de enige).

Maar voor 350 mensen een volledige gezonde dagelijkse maaltijd bij elkaar kweken dan spreek je niet meer over een volkstuintje maar over een complete boederij met landbouw en vee ed. Dit lijkt mij op de eerste plaats een taak van de overheid! Die zal lokaal dan ook grond beschikbaar moeten stellen met schuren, koelingen en machines. Want geld dat hebben deze mensen niet namelijk. Neemt niet weg dat er ook door burgers al dan niet clienten voedsel geleverd word, maar het is gewoon niet genoeg, de vraag naar hulp is te hoog geworden zodat de Voedselbank het ook (bijna) niet meer kan hendelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfs op de site waar de mensheid zou moeten zitten die een beetje nadenkt over de toekomst,merk ik dat natuurlijke selectie eigenlijk maar snel weer moet komen.sorry maar denk toch dat het een voor alle wordt.snap echt niet dat de mensen hier het wordt nationale voedsel bank en voedsel bank niet uit elkaar kunnen halen.des te meer reden voor mezelf om me eigen weg te gaan.:ppep ze en vooral 21 % BTW BLIJVEN BETALEN EN GEEN FLAUW IDEE HEBBEN WAT BTW EIGENLIJK INHOUD.

 

Bedankt dat jij het dan even uitlegt....

 

Nou doei!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marc67NL

 

 

 

Opzich is je oplossing niet verkeerd.

 

Voor mij persoonlijk is landwerk geen optie omdat ik in de WAO zit (en ik ben bij de voedselbank niet de enige).

Maar voor 350 mensen een volledige gezonde dagelijkse maaltijd bij elkaar kweken dan spreek je niet meer over een volkstuintje maar over een complete boederij met landbouw en vee ed. Dit lijkt mij op de eerste plaats een taak van de overheid! Die zal lokaal dan ook grond beschikbaar moeten stellen met schuren, koelingen en machines. Want geld dat hebben deze mensen niet namelijk. Neemt niet weg dat er ook door burgers al dan niet clienten voedsel geleverd word, maar het is gewoon niet genoeg, de vraag naar hulp is te hoog geworden zodat de Voedselbank het ook (bijna) niet meer kan hendelen.

 

Pardon? Een taak van de overheid? Volgens mij sla je hier de plank volledig mis.

 

Er wordt je een fantatisch idee aangereikt, ga het eens proberen met een groepje van 10 man, moet jij zien wat er allemaal mogelijk is en je hoeft niet voor die 350 man iets te verbouwen, maar eerst voor het groepje, en het hoeft ook niet direct voor het hele jaar elke dag volledig te zijn, maar maak een begin en kijk hoe het uitpakt.

Niemand vraagt je om de hele dag hard op het land of in een tuin te gaan werken, maar er vast een andere bijdrage die je kunt leveren. De organisatie, de contacten onderhouden, koffie zetten etc etc.

 

Sorry hoor maar dit schiet mij in het verkeerde keelgat. Ik ben lange tijd vrijwilleger geweest bij een voedselbank, maar ik ben ermee gestopt. Er is totaal geen dankbaarheid, ze krijgen twee broden maar willen ze neit want ze lusten alleen witbrood? Wat!! Ze lopen al twee jaar bij de voedselbank maar blijven rustig kind nummer tien fokken. Afhankelijk zijn blijven of worden. Eisen stellen. Kortom geen nuttige plaats. Samen een gemeente tuin of volkstuin onderhouden is in mijn ogen wel nuttig want dan doen de mensen het voor zichzelf en komt het niet allemaal aanwaaien. Even voor de duidelijkheid, ik weet dat er ook mensen bij de voedselbank komen die wel dankbaar zijn voor alles wat ze krijgen en wel werken aan weer zelfstandig kunnen eorden, maar dit was bij mijn voedselbank de overgrote minderheid.

 

Heo kun je anderen helpen zonder dat ze afhankelijk worden, moeilijke zaak. Ik denk dat je er een tegenprsestatie voor moet vragen, zodat het toch werk is. Of je moet gewoon zelf iemand uitzoeken en heel incidenteel en onverwacht dingen geven, maar ja dan weten ze wie je bent. Maar jeweet nooit wat voor tegen prestatie jij ooit mag ontvangen van iemand die jij eens uit de brand geholpen hebt, je kan nog eens aangenaam verrast worden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@blaster: Het is een feit dat natuurlijke selectie altijd een rol heeft gespeeld in het bestaan, maar we blijven toch mensen en dus anders dan de roofdier, die

het trouwens doet om te eten en te overleven. De mens is de enige soort die erg veel moeite doet om zijn eigen soort zo effectief mogelijk uit te roeien, en voor

achterlijke redenen. Hence bv de NWO, dat zijn ook mensen die denken ik ben de sterkste dus mag jij sterven door oorlog en honger want je bent minderwaardig.

Maar wie bepaalt wat minderwaardig is?? Wie bepaalt wat goed is??

 

Vanuit die simpele optiek zijn we anders,zeggen dat we dan natuurlijke selectie moeten toepassen is juist de oorzaak dat wij met zijn allen op deze site zitten.

Als je natuurlijke selectie accepteert zou je niet op deze site moeten zitten en klagen over de wantoestanden in de wereld en accepteren dat je vandaag

of morgen het haasje bent. Een munt heeft 2 zijden, de mens is helaas maar al te geneigd alleen de eigen goede kanten te willen en niet de keerzijde.

Zou je dit ook zeggen als je invalide bent en afhankelijk van een zuster die door de overheid gefinancierd wordt??

 

Het is helaas niet zo simpel, ik heb ook een periode gehad dat ik dacht, de hele wereld krijgt het heen en weer maar, van je goedheid wordt niets dan misbruik gemaakt.

En ik ben er ver in geweest..tot je tot het besef komt dat je dan deel van het probleem wordt en niet de oplossing, dus heb er een aangepaste manier van gemaakt.

Als ik 1 iemand kan helpen goed te eten dan doe ik dat, al is het maar om de groente niet te laten verkwisten en weg te moeten gooien omdat de 2 vrieskisten vol liggen

en die van mijn omgeving ook.

 

BTW betalen is inderdaad de pot van de overheid waar ze alles uit doen, evenals belastingen..welbekend, reken maar eens uit wat je netto overhoudt,

dan ben je gewoon een bijtje in de bijenkast die als loonslaaf voor de maatschappij werkt. Maar ook hier krijg je zelf benefits uit..dat dit minder wordt

is een andere discussie..

 

Wat het meest problematisch is met de maatschappij is dat mensen niet meer kunnen kiezen, als je besluit om keihard te willen werken, en je eigen

voedsel te willen verbouwen, zonder steun of uitkering wordt je dit onmogelijk gemaakt. Je moet een baan hebben, land wordt niet ter beschikking gesteld,

het kan gewoon niet door de wetten en regels. Dus je wordt gedwongen mee te gaan, dus het is niet simpel om te zeggen, al die uitkeringstrekkers..

probeer het maar eens lukt je niet om off the grid te gaan..je moet een sofi nummer hebben en een adres, ze moeten je kunnen controleren.

Ik denk dat al een grote stap gezet wordt als de overheid mensen de middelen aanbiedt om zonder uitkering zichzelf te kunnen onderhouden door

vrije marktwerking..

 

@dR3: Ben ik mee eens, maar wel een eerlijke keuring, maar al te vaak verhalen over fakers die kunnen werken en uitkering blijven trekken,

en mensen die echt niet kunnen werken en herkeurd worden en tewerk gesteld worden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden is

hier de prioriteit. Mensen blijven toch verwend door de verzorgingsmaatschappij, een ommezwaai hierin zal goed doen.

@Adrie: Ik heb ook ervaring met de voedselbank, niet zelf maar voor anderen, vaak genoeg boodschappen opgehaald voor mensen die ik hielp.

Het eerste wat me opviel is dat veel er niet echt arm uitzagen in vergelijking met de mensen die ik persoonlijk ondersteunde.

Maar ik weet zeker dat wat je van de voedselbank krijgt je niet goed van eet, het is een noodzaak maar nog pure armoede, dus wie

de voedselbank zo ophemelt, het is mooi wat ze doen maar het is niet toereikend en waardeloos qua wat je nodig hebt om gezond te blijven.

 

Mensen die met een auto boodschappen kwamen halen, en dit niet voor anderen deden maar voor zichzelf...wat iemand ook zegt een auto

is voor mij een luxe..punt uit..ik heb er zelf geen..en ik zou het nog kunnen betalen, maar ben principieel en hoewel handig ik kan en wil zonder..

omdat ik natuurmens ben geworden..bewuste keuze..wederom de mensen zijn teveel luxe gewend..

 

Je hebt gelijk, het is geen taak van de overheid, het is een taak van het volk, ik denk dat HET probleem is dat het volk de overheid aanduidt

als de grote porbleemoplosser, ik betaal belasting dus dan heb ik een schoon geweten. Nou waarom slaapt iedereen slecht dan, omdat ze

weten dat ze zichzelf in de maling nemen.Je hebt als mens een verantwoordelijkheid, en iedereen schuift het maar af, want de nieuwe God

is "Geld, egoisme, narcisme en eigenbelang". Hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze echt belangeloos iets voor een ander hebben gedaan

ZONDER er toch onbewust of stiekem iets voor terug te willen? Ik doe het, als je het ook gaat doen merk je dat alles verandert. Het is alleen

een onnatuurlijk gedrag voor de huidige mens..net zo moeilijk als stoppen met een verslaving..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pardon? Een taak van de overheid? Volgens mij sla je hier de plank volledig mis.

 

Er wordt je een fantatisch idee aangereikt, ga het eens proberen met een groepje van 10 man, moet jij zien wat er allemaal mogelijk is en je hoeft niet voor die 350 man iets te verbouwen, maar eerst voor het groepje, en het hoeft ook niet direct voor het hele jaar elke dag volledig te zijn, maar maak een begin en kijk hoe het uitpakt.

Niemand vraagt je om de hele dag hard op het land of in een tuin te gaan werken, maar er vast een andere bijdrage die je kunt leveren. De organisatie, de contacten onderhouden, koffie zetten etc etc.

 

Sorry hoor maar dit schiet mij in het verkeerde keelgat. Ik ben lange tijd vrijwilleger geweest bij een voedselbank, maar ik ben ermee gestopt. Er is totaal geen dankbaarheid, ze krijgen twee broden maar willen ze neit want ze lusten alleen witbrood? Wat!! Ze lopen al twee jaar bij de voedselbank maar blijven rustig kind nummer tien fokken. Afhankelijk zijn blijven of worden. Eisen stellen. Kortom geen nuttige plaats. Samen een gemeente tuin of volkstuin onderhouden is in mijn ogen wel nuttig want dan doen de mensen het voor zichzelf en komt het niet allemaal aanwaaien. Even voor de duidelijkheid, ik weet dat er ook mensen bij de voedselbank komen die wel dankbaar zijn voor alles wat ze krijgen en wel werken aan weer zelfstandig kunnen eorden, maar dit was bij mijn voedselbank de overgrote minderheid.

 

Heo kun je anderen helpen zonder dat ze afhankelijk worden, moeilijke zaak. Ik denk dat je er een tegenprsestatie voor moet vragen, zodat het toch werk is. Of je moet gewoon zelf iemand uitzoeken en heel incidenteel en onverwacht dingen geven, maar ja dan weten ze wie je bent. Maar jeweet nooit wat voor tegen prestatie jij ooit mag ontvangen van iemand die jij eens uit de brand geholpen hebt, je kan nog eens aangenaam verrast worden.

 

Tja dat het voor tien man werkt had ik ook wel verzonnen. En voor mezelf heb ik een tuin. Maar daar heb ik het niet over. Het gaat mij erom dat er meer mensen zijn, in Nederland vele tienduizenden en dat aantal is groeiende. En die mensen hebben er niet iets aan om soms iets te eten hebben maar aan dagelijks eten te hebben. Hier zul je het toch echt groter moeten aanpakken wil je het probleem (voor-)goed oplossen.

Want wat denk je dat het UWV of uitkeringsinstantie zegt als ze je zien werken op of naast het land? juist! En die kijken echt niet of je wel voldoende gezonde en genoeg voeding binnen krijgt hoor en om nog maar te zwijgen over die producten die je dagelijks nodig hebt die je niet op het land kan laten groeien. Zo blijven ze ons in de tang houden is het niet!?

En zoals ik al eerder zei; Natuurlijk wil ik een gegeven paard niet in de bek kijken en ben ik hen ENORM DANKBAAR!! Want de overheid en alle politieke partijen laten hier zien waar een rijk land arm in kan zijn!!! ja er zijn mensen die misbruik maken van de goedheid van de Voedselbanken én kledingbanken. Maar hoe streng je de regels ook maakt er zullen altijd mensen zijn die er door heen glippen. Maar hoever laat je de mensen die het ECHT nodig hebben hierdoor de dupe worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...