Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beste handboog


Jalemari

Aanbevolen berichten

Mensen, ik kom niet meer bij;)

 

Ga eens op een zondag middag naar de Veluwe, en zoek een parkeerplekje de meeste PARKEERPLAATSEN staan bij mooi weer zo goed als vol.

Als je dan gaat wandelen door de bossen (wel op de paden blijven) dan waan je je in een stadspark zo druk.

Om de 50 meter kom je mensen tegen of loop je samen op:mad:

De kans dat je een (bos)dier ziet is nihil. Welk die je wel ziet en hoort zijn de honden van de bezoekers die los lopen en je lastigvallen met snuffelen en blaffen.

 

Als je vervolgens wacht tot na het avondeten (de meesten zijn dan al weg en zitten voor hun grote scherm thuis) dan kun je in de verte wel eens een hert zien of een wild zwijn, (een wild zwijn die kun je overdag ook wel treffen, als je ze dan in een groepje ziet kun je ze wel voeren of aaien)

 

Maar zoals hier ook is al is uitgelegd de kans dat je een hert in het vizier krijgt is nihil en wat denk je dat de mensen massa in de bossen zal doen als je daar met een enorme boog rond loopt. Als de communicatie nog werkt zal men de instantie's waarschuwen en je volgen met hun mobieltjes om een filmpje te maken van die gekke prepper, kom je ook nog op Youtube:p

 

Als je wel een rustige stukje vind, neem wel iets mee om grote honden van je af te houden, want hier worden de grote honden gelucht en vaak blijft men dan zelf in de auto zitten, en geloof me dat is best eng als je 2 grote boviers al snuivend naar je toe hoort komen en hun baasje zit in zijn auto verder op.

 

Maar goed ik dwaal af, stel dat je in het onwaarschijnlijke geval een hert of zwijn raakt (moet dan wel goed raak zijn, anders rent deze er als nog vandoor) hoe denk je dan dit beest mee te nemen een soort kar is dan noodzakelijk en maar hopen dat je geen grotere groep jagers tegekomt die de buit wil hebben:mad:

 

Zo nu effe kijken waarde jachtschotel in de aanbieding is kan nog wel wat kwijt in de vriezer, kan dan een week of 2 vooruit (bij een SHTF) wat betreft de jachtschotel en ga dan wel eens op de Veluwe kijken of er nog verloren Handbogen liggen voor de verkoop:)

 

Vergeet ik warempel het dierenpark, maar daar heb ik meer een vlindernet nodig voor het pluimvee en de herten zijn zo tam, die lopen zo met je mee voor een lekkere hap:D

Hup zo de aanhanger in en voor een lekker hapje groen huppelen zo zo de kar in. Kun je deze ook nog vers bewaren thuis als huisdier, maar dan moet je geen hechtings problemen hebben als deze op de menu lijst komt te staan (snik) :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 291
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@marco v Let wel op dat je met zo'n boog niet even thuis kunt gaan oefenen id tuin, levensgevaarlijk! Een kruisboog van 80 lbs is dat al! Bovendien is het idd echt niet gemakkelijk , zeker niet voor beginners, om op bewegende doelen te schieten met een boog.

 

Een pees vervangen op zo'n kruisboog schijnt ook niet eenvoudig te zijn...

 

Ik reageer even om dit te bekrachtigen. Echt niet in je achtertuintje van 10 meter gaan oefenen met een kruisboog, of je moet er een hoge stenen muur achter hebben staan. Ik heb er ook een, en natuurlijk wil je het proberen. resultaat; 3 planken 18mm spaan, waar het dwars doorheen gaat en halverwege de poortdeur doorsteekt!

Dit is geen speelgoed!!!!! Tijdens de meeting in Ochten, werd op de baan, door dikke volwassen hooibalen heen geschoten, moeiteloos staat mij bij.

 

het vervangen van een pees is inderdaad lastig, maar met twee mensen goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet van die 17 mil blijft er niet zo een heel groot deel over. Eerst worden mensen beetje gek,en gaan elkaar af lopen schieten,steken,enzovoort met wie ze maar ook ruzie hebben -gehad-...dat zal niet overal zijn,maar toch...en dan heb je die leuke mensen die anti overheid zijn, die gaan schieten op elke smeris die ze zien...en waar natuurlijk terug geschoten word..dan heb je nog de ongevallen,die er in overvloed zullen zijn, en waar geen hulp beschikbaar voor is. Je hebt de bijkomende slachtoffers van rondvliegend staal,verkrachtingen,moord en doorslag enz enz.

Dan heb je nog mensen die thuis blijven zitten tot hun voorraad op is, en die dan het risico nemen de straat op te gaan...waar iedereen zonder eten rond loopt,en dus lekker hun hersenpan ingeslagen krijgen omdat ze mischien wel iets in hun zak kunnen hebben. En dan niet te vergeten de mensen die wel op tijd een stad uit zijn,maar geen idee welke planten te eten zijn, geen idee hoe te vissen en niets hebben om te jagen..en als ze wel iets hebben weten ze er niet mee om te gaan. Die zullen het ook niet redden. Dan de voorgenoemde jacht ongelukken...zullen ook heel wat mensen af vallen.

 

Dus ja...ik denk dat het WEL zin heeft om een boog te hebben.Ik zou zeggen ga ervoor. Omdat van die 17 mil waarschijnelijk in vergelijking weinig over blijft,kan jagen mischien wel.Maar ook handig voor verdediging en/of aanval. Je wilt niet altijd een lekker luid geweer hebben zodat mensen weten waar je zit.En met SHTF vergunningen? Denk dat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben dan bugs bunny te beschermen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Mensen, ik kom niet meer bij;)

 

Ga eens op een zondag middag naar de Veluwe, en zoek een parkeerplekje de meeste PARKEERPLAATSEN staan bij mooi weer zo goed als vol.

Als je dan gaat wandelen door de bossen (wel op de paden blijven) dan waan je je in een stadspark zo druk.

Om de 50 meter kom je mensen tegen of loop je samen op:mad:

De kans dat je een (bos)dier ziet is nihil. Welk die je wel ziet en hoort zijn de honden van de bezoekers die los lopen en je lastigvallen met snuffelen en blaffen.

 

Als je vervolgens wacht tot na het avondeten (de meesten zijn dan al weg en zitten voor hun grote scherm thuis) dan kun je in de verte wel eens een hert zien of een wild zwijn, (een wild zwijn die kun je overdag ook wel treffen, als je ze dan in een groepje ziet kun je ze wel voeren of aaien)

 

Maar zoals hier ook is al is uitgelegd de kans dat je een hert in het vizier krijgt is nihil en wat denk je dat de mensen massa in de bossen zal doen als je daar met een enorme boog rond loopt. Als de communicatie nog werkt zal men de instatie's waarschuwen en je volgen met hun mobieltjes om een filmpje te maken van die gekke prepper, kom je ook nog op Youtube:p

 

Als je wel een rustige stukje vind, neem wel iets mee om grote honden van je af te houden, want hier worden de grote honden gelucht en vaak blijft men dan zelf in de auto zitten, en geloof me dat is best eng als je 2 grote boviers al snuivend naar je toe hoort komen en hun baasje zit in zijn auto verder op.

 

Maar goed ik dwaal af, stel dat je in het onwaarschijnlijke geval een hert of zwijn raakt (moet dan wel goed raak zijn, anders rent deze er als nog vandoor) hoe denk je dan dit beest mee te nemen een soort kar is dan noodzakelijk en maar hopen dat je geen grotere groep jagers tegekomt die de buit wil hebben:mad:

 

Zo nu effe kijken waarde jachtschotel in de aanbieding is kan nog wel wat kwijt in de vriezer, kan dan een week of 2 vooruit (bij een SHTF) wat betreft de jachtschotel en ga dan wel eens op de Veluwe kijken of er nog verloren Handbogen liggen voor de verkoop:)

 

Vergeet ik warempel het dierenpark, maar daar heb ik meer een vlindernet nodig voor het pluimvee en de herten zijn zo tam, die lopen zo met je mee voor een lekkere hap:D

Hup zo de aanhanger in en voor een lekker hapje groen huppelen zo zo de kar in. Kun je deze ook nog vers bewaren thuis als huisdier, maar dan moet je geen hechtings problemen hebben als deze op de menu lijst komt te staan (snik) :confused:

 

Nu verblijf ik met enige regelmaat in het bos. Mijn ervaring is dat het in een straal van anderhalve kilometer rond een parkeerplaats druk is en verder is het vrij rustig in de bossen.

Als ik volgende week weer het bos in duik verwacht ik zelfs helemaal niemand tegen te komen in die twee dagen. Een keer stond ik op mijn gemak van de natuur te genieten. Netjes in het groen gekleed, rugzakje om en na vijf minuten kwamen 5 reeen op nog geen twintig meter bij me vandaan doodleuk het pad over wandelen. Die hebben niet eens gemerkt dat ik daar stond.

 

Doet niks af aan het feit dat met pijl en boog jagen wat anders is als op je gemak door het bos wandelen met je rugzak om. Maar dat de bossen wemelen van de wandelende mensen met honden kan ik niet beamen en dat geldt dan met name voor de regio Chaam en Wouwse Plantage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar de realiteit de vraag "beste handboog" dat is de boog waar jij het lekkerste mee kan schieten.

 

En de realiteit van jagen met een boog, recurve, kruisboog of wat dan ook is minimaal.

Leven uit het bos? Van wild? Maak jezelf geen illusie. Zo ook de illusie dat je bij een gemiddelde boer even een koe gaat halen, een varken gaat scoren of een paard denkt te stelen.

Ja maar in de oorlog ging dat toch ook? Ja hoor ging prima, echter de bevolking van Nederland is verdubbeld sinds die tijd, de veestapel krijgt daarbij in een SHTF ook geen voedsel aangeleverd, het ingekuild gras raakt op, de biks is zo weg, en het stro en hooi wordt niet meer van het land gehaald.....veestapel wordt al snel kleiner dan.

 

Dus jij erop uit met je boog.

Met die boog doe je net niets, en ook niet met je jachtboog, en ook niet met je allernieuwste kruisboog van 1500 euro. Denk je echt dat jij een hert kunt besluipen, een konijn kan stalken of een haas kunt schieten. Wel eens gedaan met je boog? Al eens een eend geschoten op 20 meter met je boog?

Wild vang je met vallen, strikken en veel geduld. Iets wat je in een SHTF niet hebt, en zeker niet krijgt.

 

De veluwe, Brabant, Zeeland (alles met bos) zal langs alle kanten worden beslopen door iedereen met een wapen, daar ben ik van overtuigd.

Vergeet dan even een ding niet. En dat is dat er in Nederland meer dan 40.000 mensen geregistreerd zijn als sportschutter (lees: Vuurwapen)

Verwacht dat binnen een week alles met een hartslag wel uit het bos is vermoord, en dat de veestapel binnen 2 weken is omgezet in snel-BBQ hamburgers. Ongeacht de wildstand in Nederland of de grote van de veestapel, het wordt een moordpartij.

Dit onder het wild en het vee, maar ook onder de mensen die elkaar te lijf zullen gaan voor dat stukkie vlees.

 

Heel wat post terug staat een goede opmerking van Nonkel Ries, kijk daar even allemaal nog een keer naar.

En die boog, gewoon blijven oefenen, want misschien is het nog voor andere dingen een keer makkelijk.

 

Lijn naar grote hoogte schieten, signaal afgeven, vissen, of verdediging in groepsverband of stalkend solo...en ga zo maar door.

Maar voor de jacht niet, tenzij jij net die persoon bent die heeeeel heeeeel goed is.

 

Riesie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip. Helemaal onderaan zag ik dat je boogschieten ook met beide ogen open kan doen. Ik doe dat bij de luchtbuks ook vaak en vind het veel fijner schieten. Is het bij boogschieten veel moeilijker om dat met beide ogen open te doen?

 

Zelf (ik schiet rechts) gebruik ik beiden ogen om het vizier in het midden van het doel te krijgen en vervolgens knijp ik mijn linker oog dicht om zodoende "scherper te zien.

Omgekeerd ook, wanneer ik merk dat ik me er erg ver naast focus maak ik mijn linker oog weer open om zodoende het complete beeld heb en bij kan sturen.

 

Ik denk dat je dit gewoon voor jezelf moet uitzoeken.

(Zelf ben ik een matige schutter, maar ik raak de dingen die ik wil raken (tot 100meter) en of ik een spreiding heb met gemiddeld een 7,5 of 8,5 boeit mij eerlijk gezegd niet. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een jaartje geleden ook op het punt gestaan om een kruisboog te kopen (zou een Tenpoint GT flex geworden zijn, was eenvoudig aan te passen qua kracht), maar uiteindelijk niet gedaan vanwege enkele praktische redenen.

Als ik een kruisboog koop wil ik er ook mee kunnen schieten en uiteindelijk bleek een kruisboog qua geluid niet onder te doen voor mijn luchtbuksen (en dat was nu net één van de voordelen die ik dacht te hebben) en zou ik ook een andere backstop moeten voorzien, al bij al veel geld voor weinig winst tegenover wat ik al had.

Maar om te zeggen dat een kruisboog voor de meesten verspild geld is vind ik er wat over, als je het wat meent kan je jezelf zeker leren schieten (zeker met een kruisboog, is zelfde houding als bij geweer) en naar mijn mening is sowieso een kruisboog beter dan geen kruisboog.

Kans is klein dat je direct een volleerd jager wordt, maar je weet maar nooit wat er gebeurt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben alleen al meer dan 12000000 miljoen varkens in nederland, binnen de varkenshouderijen. die hoeven we al niet te delen met onze medelanders van een geloofsachtergrond die varkensvlees uitsluit. ik denk ook dat van de jou genoemde 17000000 miljoen mensen het er zowiezo maar een selecte groep gaan overleven als de shtf. en ik realiseer mij ook wel dat er hele bendes al actief zijn onze bossen leeg te stropen, en daar nu al veel ervaring mee hebben. en ook voor niets en niemand terugdeinsen. het zal in dat opzicht het recht van de sterkste worden. tja en die positie is voor iedereen anders idd.

 

in zon geval is het voor iedereen beter dat sommige mensen met hun bij de aldi gekochte jachtschoteltje binnenshuis blijven. zeker de oudjes onder ons

Dan kunnen de mensen die wel hun nek uit steken weer wat hebben om mee te handelen. zo helpen we elkaar straks allemaal

 

Als varkensvlees het laatste redmiddel is om te blijven leven dan eten we dat ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben als beginner ook met 20 lbs begonnen maar schiet nu al met dertig, en ik ben een vrouw, mannen schieten meestal iets zwaarder. Hangt er dus ook vanaf wat je trekkracht is in je armen. Ben je al sterk in je armen of niet. Ps let op je hebt RH en LH bogen, verder zit hier nog geen pees bij! Koop je die er los bij, let dsn goed op welke lengte je nodig hebt.

 

Ik ben rechts trekker, ik bedoel...links vasthouden en trek met rechterhand (wat klink t raar). Dat is dan RH?

Dank je wel voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben rechts trekker, ik bedoel...links vasthouden en trek met rechterhand (wat klink t raar). Dat is dan RH?

Dank je wel voor de info

 

Mrs. Lotte bedoelt dat je handbogen rechts vast te houden LH of links vast te houden RH. (meestal komt je dominante oog overeen met je dominante "trek" ;p arm)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reageer even om dit te bekrachtigen. Echt niet in je achtertuintje van 10 meter gaan oefenen met een kruisboog, of je moet er een hoge stenen muur achter hebben staan. Ik heb er ook een, en natuurlijk wil je het proberen. resultaat; 3 planken 18mm spaan, waar het dwars doorheen gaat en halverwege de poortdeur doorsteekt!

Dit is geen speelgoed!!!!! Tijdens de meeting in Ochten, werd op de baan, door dikke volwassen hooibalen heen geschoten, moeiteloos staat mij bij.

 

het vervangen van een pees is inderdaad lastig, maar met twee mensen goed te doen.

Precies Frank, die pijlen gingen er volledig doorheen. Ook op 25mtr. Is inderdaad ook geen speelgoed!

 

Een pees is trouwens goed te vervangen hoor in je eentje. Lukt me makkelijk. Maarja we zijn allebei ook niet de kleinsten....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hanteer ongeveer 30 jaar de boog zowel recurve als compound.

 

Voor beginnende of aspirant boogschutter zou ik het advies willen geven eerst met een recurve te beginnen. Qua trekkracht moet je kijken dat je wanneer deze aanlegt, dat je deze minimum voor 10-15 seconden kan houden zonder pijn in je vingers, schouders of andere spieren te voelen. Eens de techniek in de vingers, kan je overschakelen naar een zwaarder model of een compound waar je de trekkracht kan regelen en verder kan opbouwen. Bij de compound heb je ook de mogelijkheid om de eindkracht bij het aanleggen op slechts 25% van de totale trekkracht kan instellen. Maar dit moet je dan ook weer trainen want indien te licht heb je de neiging met je richt-arm links en rechts te zwalpen.

 

Belangrijk is ook dat je bij een compound is dat je de pees niet krom trekt met je vingers of je richtpols draait. Hierbij kan de pees uit de groeven van de kammen schieten en je compoundboog is rijp voor herstelling.

 

Hiervoor hebben ze en trigger-lossysteem bedacht maar ben daar niet echt voorstander van, omdat men met dit ding vaak de neiging krijgt om zwaarder te gaan trekken dan de vingers aankunnen en indien die trigger stuk raakt je niet meer met deze boog kan schieten. Met dit instrument heb je ook veel minder bewegingsvrijheid & minder reactievermogen (als je snel moet aanleggen en schieten, gemiddeld slechts 4-7 pijlen per minuut)

 

Bij een SHTF-situatie gaan voor mij beide soorten bogen mee in het BOV, compound als basis (en ook voor verdere afstanden) en de recurve als back up. Samen met een reparatieset om de compound te herstellen

 

 

Merken waar ik het liefste mee schiet. Browning, Bowtech, PSE

 

 

Zoals ik al gelezen had zijn er verschillende manieren voor het richten. Ik richt met 2 ogen open. Voor de jacht is dit ook beter omdat je een beter overzicht hebt van de omgeving. Ik trek aan de pees met 3 vingers onder de pijl en niet met de pijl tussen wijs en middelvinger. Zodat ik mijn duim en pink als ankerpunten kan gebruiken voor het zuiver lossen van het schot.

 

 

Dan een belangrijk puntje over de pijlen, controleer deze telkens op scheuren want deze kunnen breken bij het lossen van het schot en dwars door de richtarm of hand gaan... testen doe je door de pijlen zachtjes even te buigen, te twisten en even op de grond of hard voorwerp te tikken.

Persoonlijk heb ik ondervonden dat indien het evenwichtspunt van de pijl 1/3 tot 2/5 van de punt is, dit het beste resultaat geeft voor stevigheid van de pijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet van die 17 mil blijft er niet zo een heel groot deel over. Eerst worden mensen beetje gek,en gaan elkaar af lopen schieten,steken,enzovoort met wie ze maar ook ruzie hebben -gehad-...dat zal niet overal zijn,maar toch...en dan heb je die leuke mensen die anti overheid zijn, die gaan schieten op elke smeris die ze zien...en waar natuurlijk terug geschoten word..dan heb je nog de ongevallen,die er in overvloed zullen zijn, en waar geen hulp beschikbaar voor is. Je hebt de bijkomende slachtoffers van rondvliegend staal,verkrachtingen,moord en doorslag enz enz.

 

En vergeet de bejaardentehuizen niet waar het weldra begint te stinken aangezien alle verzorgers 'm gepeerd zijn en waarschijnlijk de laatste restjes voorraad hebben meegesnaaid.

 

Back on-topic, heeft iemand die Cyclope Recurve al eens geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Back on-topic, heeft iemand die Cyclope Recurve al eens geprobeerd?

 

Deze recurve niet, maar bestaat ook in een compound-variant en was best wel een goede boog die zowel door links als rechtshandigen kan gehanteerd worden. Een ander voordeel is dat dat je in principe de uitsparing als een soort van vizierbox kan gebruiken dus je niet percé over je pijl moet mikken

 

Maar als loper voor de pijlen is iets als de whisker biscuit handiger zodat de pijl beter op z'n plaats blijft als men een bewegend doel moet volgen of zich moet verplaatsen reeds met de pijl in de pees geklikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar in Neerland vind ik zo'n opvouwboog als in de post op http://preppers.nl/forum/threads/4535-Beste-handboog?p=103711&viewfull=1#post103711 ?

 

 

Dit is een Belgische importeur van bogen en accessoires en doet ook distributie naar Nederland,

 

http://www.ssa-archery.be/

 

 

Een mailtje naar hun info e-mail kan misschien een antwoord op je vraag bieden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...