Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een betaalbare Prepperboot?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Voor mij persoonlijk(en voor sommige andere preppers) is een (zeewaardig)zeilboot het beste Bug out Vervoermiddel(BOV) wat er is. Het grootste obstakel van een zeilboot is vaak de prijs(tenzij je er al één hebt) die men moet betalen. Afhankelijk van de grote, bouwjaar en type zeilboot, zit je toch al gauw tussen de 30.000 tot 100.000 euro(tweedehands). Dit zijn bedragen die niet iedereen in zijn zak heeft zitten. Gelukkig zijn er vele wegen naar Rome en kun je ook met minder geld een bootje kopen of zelfs er één bouwen. Dit laatste neemt natuurlijk veel tijd in beslag, wat sommige niet hebben. Ik zelf ben al een paar maanden bezig met een ontwerp van een prepperbootje, waarmee ik weg kan bij een shtf situatie. Ik zelf woon vlak aan zee, maar ook bij vele rivieren.

 

Waarom een Bug out met boot?

De reden waarom ik voor een Bug out kies en niet voor een Bug in, is omdat ik in een stad woon vol met gekken. Mijzelf thuis gaan inmetselen is niet mijn idee van overleven. Daarnaast kan ik geen kant uit. Een Bug out met de auto is ook geen optie, omdat er eigenlijk maar twee hoofdwegen zijn die mij uit de stad brengen. En aangezien er nog meer idioten rondrijden dan lopen, is voor mij de beste vluchtroute het water.

 

Een prepperboot heeft net als alle andere vervoermiddelen zijn voor-en nadelen. Mijn ontwerp(De Solar-1A) is een bootje die vaart op zonne-energie en is bedoeld voor vier volwassen personen + vier Bug out Bags(natuurlijk kun je ook een grotere boot maken). Bij een “shtf” kun je met deze boot via de rivieren en/of langs de kust een veilige locatie zoeken of naar je “BOL” varen. Misschien is het mogelijk, maar het lijkt mij geen goed idee om hiermee naar Spanje of Portugal te varen.

 

Wat neem je mee op een boot?

• 4 Bug out Bags(mocht je via het water niet meer verder kunnen)

• Reddingsvesten

• 2 of 4 peddels

• Verrekijker

• Zaklantaarns(voor ’snachts)

• Hengels(vissen)

• Kruisboog(klein en groot)

• Camouflagenet(Army kleuren)

 

Voordelen van een boot

• Je hebt niks met het wegennet te maken(auto’s, ongelukken, opstoppingen enz.)

• Je hebt geen gevaar van mensen(geweld, plunderingen enz.)

• Je kunt aan land wanneer je dit wilt(voedsel, om te koken)

• Je hebt een goed overzicht vanaf het water naar land

• Je kunt vissen

 

Nadelen van een boot?

• Je moet vlakbij een rivier of aan zee wonen

• Je moet altijd twee volle accu’s meenemen

• Je moet extra onderdelen meenemen voor de buitenboordmotor

• Koken op een (kleine)boot kan wel, maar is niet een te raden(vuurgevaar)

• Hij is minder snel dan een auto

 

Prepperboot.jpg.40aac7ebb356ae24c6a72755fc0fcc34.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

@Cyberbeer: Supercool, ik wil er ook eentje :) !! Ben helemaal geen waterrat & ook nauwelijks ervaring met varen (paar keer het IJsselmeer) maar ben het er helemaal mee eens dat het 't ultieme preppervervoermiddel is, mits je er mee overweg kan dan. Succes met de verdere uitwerking, hou ons op de hoogte. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, vaste grond is mijn comfortzone. Op het water hou ik het niet uit vrees ik.

 

ik heb dat met hoogtes, in de lucht etc als ik ergens hoog op een flat sta dan heb ik het niet meer, knieen trillen enzo echtwaar:o

onzeker overal houvast zoeken ook al is er een 120 cm hoge balustrade, ik ben op de euromast een keertje geweest gewoon achter glas dineren met de zaak, ik kreeg vrijwel geen hap door mijn keel.:o

tot 15 meter is het nog te doen en is het constructievrees en daarna dan trek ik wit weg.

 

zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren denk ik.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben niet zo van het stelen,ook niet in een shtf situatie.

wat andere mensen doen is hun eigen zaak maar ik zie niet in waarom ik een ander moet benadelen als diegene me eerst zelf niet lastig valt.

steel je straks een bootje van iemand die een half uur later aankomt met zijn vrouw en kinderen en hele hebben en houwen en dan heb jij zijn vervoersmiddel gestolen...

hoe zou je jezelf voelen als iemand dat bij jou flikte, bij jouw eigendommen??

je zou radeloos zijn vermoed ik. waarom zou je dat iemand aandoen?

misschien ben ik geen echte ''survivor that got what it takes to survive.'':o

als ik zo moet leven kan ik beter sterven denk ik dan.

 

@Cyberbeer:

Je boot ontwerp is mooi, en best wel praktisch ontworpen, wat ik wel mis is een reservemotor, een roei mogelijkheid(met die staanders word het lastig roeien of niet?) en ik mis een zeilmogelijkheid en dat plastic etc zorgt ervoor dat je afdrijft, je hebt daarmee een enorme windvang met het model zoals je hem nu hebt ontworpen. misschien een beetje schuiner omhoog laten lopen zodat de wind eroverheen gaat.

 

Je kunt proberen over rivieren te gaan, maar als je google earth bekijkt en alle nederlandse waterwegen afgaat dan zie je dat er een hoop sluizen zijn stroomopwaarts

dat de sluizen nog zullen functioneren in de zin van boten in en uitlaten is zeer onwaarschijnlijk aangezien er in een shtf geen sluiswachtcontrole zal zijn vermoed ik.

 

Wat ik ermee aan wil geven is: het is misschien niet je bedoeling om de zee op te gaan maar als je het als laatste redmiddel toch wil doen moet je wel iets doen aan bovenstaande ontwerpkeuzes

in dat geval zou je ook 2 drijvers moeten maken voor weerskanten van de boot om de drijfvermogen en stabiliteit te verhogen en omslaan te voorkomen.

 

Ik denk dat je beter kunt investeren in dikkere kleding en evt een laken voor als de zon je te hevig wordt. ook zou je een soort laag slaap hutje kunnen maken wat vrijwel niet boven je boorden uitsteekt(jij en je vrouw moeten toch om de beurt de wacht zijn) waarvan je het dakje op kunt klappen en daar je extra zonnepanelen op bevestigen.

een mens wendt verrassend snel aan andere omstandigheden hoor, ooit waren we echt niet zo hooked aan centrale verwarming en dergelijke als hedendaags.

dus een beetje windvang en warme kleding doet al een hele hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in dat opzicht moet keyser het ook niet erg vinden als je zijn vervoersmiddel steelt.. nood breekt wet blijkbaar.

ik persoonlijk zal mezelf nooit verlagen tot zo iets nu niet en dan ook niet..

het word een ander verhaal als je bijf een half jaar of jaar verder bent en er nog geen hulp is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach medan, ieder mens is verschillend en heeft zo zijn/haar eigen ideeën over het leven, situaties en/of onderwerpen. Hoe te handelen tijdens een SHTF situatie is ook voor mij een grijs gebied, omdat ik dit nog nooit zelf heb meegemaakt(zit er ook niet op te wachten, maar ben wel voorbereid). Met een gezond verstand kun je heel ver komen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach medan, ieder mens is verschillend en heeft zo zijn/haar eigen ideeën over het leven, situaties en/of onderwerpen. Hoe te handelen tijdens een SHTF situatie is ook voor mij een grijs gebied, omdat ik dit nog nooit zelf heb meegemaakt(zit er ook niet op te wachten, maar ben wel voorbereid). Met een gezond verstand kun je heel ver komen denk ik.

@ Medan en @Cyberbeer:

Een beetje storm, een beetje problemen, ja, dan ga ik ook geen bootjes of auto's stelen. Maar goed, nogmaals, ik stel mij zo voor dat er totale chaos is, en wat je DAN ZOU DOEN. Ga je dan wachten tot je deur wordt ingetrapt door plunderende bendes, of ga je dan proberen weg te komen? En als er dan een haven vol boten ligt, of een parkeerplaats vol auto's, of er is een leegstaand -verdedigbaar- huis; of er is een veld vol met groenten? Grijp je dan je kans, of blijf je braaf en verhonger je, wordt je leven en dat van je geliefden bedreigt, geef je je dan over? Of ga je er voor te overleven? Ben je een survivalist? Schakel je dan over op Rambo-modus of ga je discussieren of je wel een auto mag stelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, dan nog maar even verder. Dat Krav Maga, karate en kickboksen, dat is zeker ook bedoelt om mensen angst aan te jagen? Of gebruikt iemand dat soort technieken om zich EVENTUEEL uit een PENIBELE situatie te redden? Mag dat dan wel?

Dank Cyberbeer, om duidelijk te maken dat NIEMAND hier weet hoe een SHTF scenario eruit ziet. Dat ben ik 100% met je eens, net zoals niemand hier, een uitzondering daargelaten, weet hoe een oorlog eruit ziet, niemand van de mensen die zoveel commentaar geeft op hoe erg het wel is dat je een boot steelt om WEG te komen, heeft enig idee hoe het moet zijn om je kinderen te moeten zien verhongeren. Daar zijn genoeg verhalen van, ik weet niet of jullie dat soort (oorlogs)biografieen hebben gelezen, maar als dat het vooruitzicht is, dan grijp ik elke kans om weg te komen. En ja, dan snap ik het ook als iemand mijn mooie auto steelt. Zou ik ook doen.

Ik weet zelfs een verhaal van twee Hollanders die een auto en later een fiets hadden gestolen om uit Nazi Duitsland weg te komen. Is dat erg? Auto was waarschijnlijk van een hele aardige Duitse meneer met een zwangere vrouw die naar de dokter moest....of mag dat in tijden van oorlog, ramp, SHTF, etc etc.

Het mooiste is natuurlijk een bunker, met een klapluik om net zoals in de Thunderbirds met je vliegtuig of met je turbo-auto weg te wezen. Je weet alleen niet waar je bent op het moment dat SHTF. Misschien ben je wel op vakantie. En wil je koste wat kost terug naar huis, naar je gezin, naar je bunker / safe house. Het gaat er dan natuurlijk niet om om een pad van doden achter je te laten, maar ongezien en zo snel mogelijk te komen waar je wezen moet. En als dat betekent dat je een auto moet stelen, SO BE IT. Of een boot. Of een vrachtwagen. Of een hertje dood moet schieten. Of groente stelen van een boer. En ja, anno 2012 in het heden, stel ik mij dagelijks ten dienste van zieke en hulpbehoevende mensen (ik was huisarts weet je nog). Daar zit al 16 jaar studie in. Ik ben in 1992 begonnen en was pas in 2009 helemaal klaar als huisarts. Dat is mijn passie. Ik bloei op als ik een zieke patient kan helpen. Ik peins er niet over om anno nu iets te stelen of met iemand te vechten (ik spring er meestal tussen, ben meer een Mediator). Ik baal van vandalisme, van orthodox denken, van een systeem gericht op het verrijken van de rijken en het onderdrukken van vrouwen. Ik wordt misselijk van pedo's, van loverboys en van de wapen industrie.

Ik weet alleen, dat als deze wereld ophoudt te bestaan in zijn huidige vorm, omdat bijvoorbeeld 60% van de wereld bevolking overleden is agv een virus en het er penibel uitziet voor de overlevenden, dat ik dan alles zal doen om te overleven. Als jij een van de laatste overlevenden bent, en er is geen eten meer, en je kinderen en vrouw sterven van honger, dan denk ik dat je ook een deur intrapt op zoek naar water en voedsel. Zo niet, wat doe je dan op dit forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om maar even on-topic te blijven, wij hebben een boot die ik als een BOL beschouw. Het ding kan mijn familie voor enkele weken dan wel maanden veilig herbergen. Het is geen BOV, ik beschouw het echt als een mobiele "retreat".

 

Om over een boot te beslissen, moet je de volgende afwegingen maken:

1. Gebruik ik de boot als een vervoersmiddel naar een andere locatie? Dan kan het een relatief simpel ding zijn;

2. Wil je de boot als (tijdelijk) onderkomen gebruiken, moet je er wat meer eisen aanstellen (watervoorraad, ruimte, etc.);

3. Besluit of de boot groot genoeg is voor een bijboot (kleine opblaasboot voor nood);

4. Besluit of je ermee gaat recreëren, een boot kost geld en oefening. Maak van je BOV/bol een uitje voor de familie in de weekenden! Leef! :)

5. OEFEN met je boot, het is geen auto...

 

Besluit of je boot/schip zeewaardig moet zijn volgens jouw. Waar wil je heen, wat ga je er mee doen. Vaar je naar een eilandje in Nederland of wil je naar Australië?

 

Als laatste, een boot heeft onderhoud nodig. Het is geen auto die je in de garage zet. Een boot kopen is niet al te duur, een boot onderhouden daarentegen... Ze zeggen niet voor niets dat een booteigenaar twee gelukkige momenten in zijn leven heeft: De dag waarop hij zijn boot koopt, en de dag waarop hij hem verkoopt (voor mij gaat dat overigens niet op). ;)

 

Heb je interesse, kijk eens op www.botentekoop.nl daar staat voor elk budget en ieders wensen wel wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met je eens Dutchprepper, en bedankt voor je tips en ideeen. Ja, er moet nog het een en ander aan gebeuren, dus ik ben er voorlopig nog niet. Ik zal eens kijken of ik jou ideeen kan toepassen in mijn ontwerp. Ik hou je op de hoogte:)

 

kijk ook eens naar het principe van polycarbonaat/lexaan platen, lichtdoorlatend, relatief lichtgewicht ,250x sterker dan glas, redelijk krasvast, in UVbestendige kwaliteit te krijgen, en het is brandwerend.

ook is het slagwerend, stootwerend,projectielwerend,(en in voldoende dikte pistoolkogelbestendig,maar dan moet er minimaal 2 cm dik in met lagen folie ertussen), het is niet heel goedkoop ofzo maar bij gamma hebben ze al stukken van 170cmx80cmx4mm voor 120 euro.

ik denk dat het een betere vorm is om een lichtpunt in je bootje aan te brengen dan gewoon glas of zeil.

waar je ook voor kunt kiezen als afdakje is die polycarbonaat kanaalplaten, die isoleren als een jekko.

 

Wat ik zelf wel wil is een doosje met rvs schroeven en draadnagels, 2 componenten epoxy kitjes en extra materiaal zoals weefsel en multiplex en zoals ducttape om zeil mee te repareren meenemen om mijn bootje op te knappen en bij te werken als er dingen zijn die niet helemaal functioneren naar behoren, ook reparaties aan bijvoorbeeld een roer of een mast of een roeispaan of drijver ,is fijn om dan spullen voor te hebben.

 

Ik reken daar dus gewoon een weekendtas met extra spullen in mee plus de kleinere reparatiespullen in de andere tassen.

ik ben ook fan van de 2 componenten schuim, watervast en het vervangt alle lucht in je drijfkasten zodat het ook niet meer vol kan lopen, kost misschien allemaal wat meer maargoed als je daarmee je bootje boven water kunt houden waarom niet??

 

Vergeet ook niet een rubberbootje als reserve ,hoeft geen dure te zijn maar als je op een rivier zit en je wil wat verkennen zonder je bootje eraan te wagen(dat je vastloopt) dan kan het verrekte handig zijn.

je electromotor is daar ook op overzetbaar.:)

zorg dat je een reserve of dubbele reserve hebt van alle belangerijke spullen en zorg dat je het kunt repareren onderweg met de juiste spullen.:)

 

het is niet zo in een shtf dat je 1 2 3 aan kunt leggen bij de eerste de beste watersportzaak en daar je spullen kunt uitzoeken maar dat hoef ik je niet uit te leggen.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...