Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe kun je je voorbereiden op de komende cyber oorlogen?

Tom
 Share

Recommended Posts

Geen complot theorie, maar realiteit. Uit het Amerikaans topic;

Vorige maand spraken we met cyber security expert Damon Petraglia, over de gevaren die we in dit nieuwe tijdperk van cyber oorlogsvoering. Petraglia legde uit hoe kwetsbaar ons land (USA) is voor cyberaanvallen en suggereerde dat ons hele cyber-keten reeds wordt aangevallen.

Hij vertelde ons: "We worden aangevallen en we liggen onder vuur 24 uur per dag, zeven dagen per week, 365 dagen per jaar. Onze militaire systemen worden onderzocht meer dan honderdduizenden keren per uur. Onze particuliere sector kan soortgelijke cijfers vertellen "

Hoe kun je je voorbereiden op de komende cyber oorlogen?

Petraglia suggereert, "voorbereiding voor een echte worst case scenario is vergelijkbaar met de voorbereidingen die men zou nemen voor langere tijd zonder voldoende voedsel en water en de toegang tot de hulpdiensten."

LEES VERDER OP DE LINK

Komt toch weer preppen voor een TEOTWAWKI als overlevings strategie

Maar wat wel weer een complot-theorie is en geen kleintje is deze;

DHS Insider: Obama’s cyber warriors & preparing for collapse

(via http://www.stevequayle.com

Dus als de banken en vooral de bank-sites down zijn kun je geen geld meer "zien" dus er ook niets mee doen, ook niet pinnen.

Dan zullen we nooit weten wie de daders zijn, natuurlijk zijn er wel schuldigen aan te wijzen maar of we dan weer onze centjes terug zien?

Hopelijk blijft het bij theorie

Maar daarom staat deze topic ook bij complotten:confused:

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er is ook zo'n voorspelling dat 'ze' een atoomontploffing in de goudkluizen willen opzetten..

Blabla, vul in, krijgen de schuld, en eea zal nooit echt te bewijzen zijn.

Of er dan wel of geen goud was dat maakt niks meer uit...

Wel een zekerheid dat niemand daar dan nog iets van terug zal zien..

En dat is dan weer een mooie oplossing mocht er niks liggen..

Ach en zo zal het nog wel blijven rommelen is complot land.

Grt

Kans

Link naar reactie

• 4 months later...

Ik ben zelf erg voorstander van een cyber oorlog. Met een cyberoorlog zullen veel minder slachtoffers vallen en qua schade valt het ook erg mee. Het is mogelijk om een kerncentrale te laten ontploffen maar zal tijdens een cyber oorlog weinig gebeuren. Het uitschakelen van een aantal "essentiële" systemen is veel minder schadelijk dan raketten sturen. Iemand kan zonder internet, maar niet zonder een huis.

EDIT: over een cyberoorlog gesproken. Wie gaat over de programmatuur van deze site? Wil hem/haar even spreken.

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
Ik ben zelf erg voorstander van een cyber oorlog.

Lorottaja, welkom op dit forum.

Hmmm, lijkt me niet helemaal gepast om dat zo op deze manier te vermelden. Wie kan er nou een (zelfs erg) voorstander zijn van (eender welke soort) oorlog? Want er zijn ALTIJD slachtoffers. zelfs bij een broodoorlog tussen de plaatselijke Unilever en de bakker op de hoek.

En als je erop doelt dat een cyberoorlog een "cleanere" oorlog is bedenk dan wel dat'er dan meer zal gebeuren dan alleen het wegvallen van internet. Onze huidige maatschappij wordt al voor een groot deel op afstand bestuurd, dus een cyberaanval op een chemische of nucleaire installatie (zoals er diverse zijn in NL) zou kunnen betekenen dat de procesoperators geen vat meer hebben op het proces en er vanuit ergens in de wereld op kan worden aangestuurd dat de gehackte plant in selfdestructmode gaat. Dus weg een groot deel van bv zuidwest NL als men daar Borsele, Pernis of de Maasvlakte als target heeft gezocht.

Hoezoo veel minder slachtoffers en qua schade valt het ook wel mee?

Link naar reactie

Mijn excusses. Ik ben geen voorstander van oorlog. Dat ten eerste. Maar ik heb 100x liever dat het digitaal is dan dat het fysiek is. De slachtoffers zullen heel waarschijnlijk de overheid zijn en de top van een aantal bedrijven. Heel waarschijnlijk zullen de burgers weinig overlast krijgen van een daadwerkelijke cyberoorlog. Eventueel is het mogelijk dat er complete toegang tot bepaalde landen word afgesloten.

Link naar reactie

Gast Bunkerprepper
Mijn excusses. Ik ben geen voorstander van oorlog. Dat ten eerste. Maar ik heb 100x liever dat het digitaal is dan dat het fysiek is. De slachtoffers zullen heel waarschijnlijk de overheid zijn en de top van een aantal bedrijven. Heel waarschijnlijk zullen de burgers weinig overlast krijgen van een daadwerkelijke cyberoorlog. Eventueel is het mogelijk dat er complete toegang tot bepaalde landen word afgesloten.

Ik denk dat je je daarin vergist. Een cyberoorlog kan het dagelijks leven net zo ingrijpend, zo niet ingrijpender 'lamleggen' dan een conventionele oorlog.

Bunkerprepper

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam

En dan gaan we er nog uit van lamleggen (zoals i-net, drinkwaterinstallaties, powerplants enz). Noem het niet meer hebben van drinkwater maar weinig overlast voor de burger.

Of ze zetten de pompen van het riool stil, zal (zeker in dichtbevolkt gebied) niet lang duren voordat de ratten door je toilet naar binnen komen.

Maar wat als je een ramp a la Moerdijk op afstand kunt bewerkstelligen. Ik weet niet of je enig idee hebt wat er allemaal al door personeelsleden van thuis uit bestuurd kan worden omdat de werkgever thuiswerken toelaat waardoor je vaak directe toegang hebt tot de (aan)sturing van het (productie)proces van een fabriek of installatie. Het systeem is er en wordt wijd verbreid gebruikt, dus ongewilde inbreuk is dan vaak maar een makkie.

En heb je wel eens gekeken welke stoffen er zoal bij de bedrijven in jouw buurt worden gebruikt en/of zijn opgeslagen? Die tankwagens met gevaarlijke stoffen rijden niet voor niets door N, want ze zijn onderdeel/grondstof van onze consumptiemaatschappij. Wat voor een gifwolk of explosie zou je kunnen veroorzaken als je digitaal de recepturen van een chemische plant zou kunnen wijzigen?

Dus een echte cyberaanval kan echt wel verder gaan dan ongemak bij internetbankieren of je mobieltje

Link naar reactie

Als ik het netjes formuleer dan heb je het bij het verkeerde eind door te stellen dat een cyber aanval op grote schaal 'een beetje vervelend' is. In mijn gebruikelijke bewoordingen echter: je kletst en hebt geen idee wat je zegt. Als internet uitvalt langer dan 1 dag hebben we wekenlang geen electriciteit, gas en water en is de benzinepomp gesloten en de supermarkt leeg. Cyber aanval op grote schaal is dikke vette SHTF.

Link naar reactie

@Keyser Suze

Moest laatst nog denken aan een cyberaanval en mijn medicijnen. KS. vraag aan jou. Wat is jouw perceptie van hoe de gemiddelde huisarts denkt over een cyberaanval en de levering van medicijnen aan patiënten. Wordt er eigenlijk wel over gepraat in de medische wereld? Of is het de ver van hun bed show.

Link naar reactie

@Keyser Suze

Moest laatst nog denken aan een cyberaanval en mijn medicijnen. KS. vraag aan jou. Wat is jouw perceptie van hoe de gemiddelde huisarts denkt over een cyberaanval en de levering van medicijnen aan patiënten. Wordt er eigenlijk wel over gepraat in de medische wereld? Of is het de ver van hun bed show.

De mate waarin ziekenhuizen, huisartsen, apotheken en zorginstellingen is voorbereid op epidemie, pandemie of cyberaanval, is lachwekkend. Op de huisartsenpost waar ik bij ben aangesloten, liggen drie doosjes FFP2 maskers. Dat is genoeg voor twee dagen bij een epidemie. Oo,k op een recent congres over bovengenoemde calamiteiten, rept er niemand over bijvoorbeeld een installatie om water te zuiveren; wel hebben ze een flinke tank bij ziekenhuizen waar ze enkele uren tot dagen mee kunnen doen. Als internet uitvalt kunnen geen bestellingen worden gedaan bij de groothandels; eventueel zouden opdrachten voor bestellingen nog met fax of telefoon gedaan kunnen worden, maar aangezien telefonie en internet tegenwoordig onlosmakelijk verbonden zijn, verwacht ik daar niet veel van.

Ik denk dat de gemiddelde huisarts niet stilstaat bij een potentiële cyberaanval, laat staan dat hij of zij nadenkt over de consequenties voor de individuele patiënt. Dat kan ook niet, want de huisarts is te druk met futiliteiten en administratie. Cyberaanval is voor de gezondheidszorg een messteek.

Link naar reactie

De mate waarin ziekenhuizen, huisartsen, apotheken en zorginstellingen is voorbereid op epidemie, pandemie of cyberaanval, is lachwekkend. Op de huisartsenpost waar ik bij ben aangesloten, liggen drie doosjes FFP2 maskers. Dat is genoeg voor twee dagen bij een epidemie. Oo,k op een recent congres over bovengenoemde calamiteiten, rept er niemand over bijvoorbeeld een installatie om water te zuiveren; wel hebben ze een flinke tank bij ziekenhuizen waar ze enkele uren tot dagen mee kunnen doen. Als internet uitvalt kunnen geen bestellingen worden gedaan bij de groothandels; eventueel zouden opdrachten voor bestellingen nog met fax of telefoon gedaan kunnen worden, maar aangezien telefonie en internet tegenwoordig onlosmakelijk verbonden zijn, verwacht ik daar niet veel van.

Ik denk dat de gemiddelde huisarts niet stilstaat bij een potentiële cyberaanval, laat staan dat hij of zij nadenkt over de consequenties voor de individuele patiënt. Dat kan ook niet, want de huisarts is te druk met futiliteiten en administratie. Cyberaanval is voor de gezondheidszorg een messteek.

ik heb helaas al wat ehbo en hulpposten van binnen gezien,

maar qua materiaal hebben de meeste maar genoeg voor 2 a 3 GEWONE dagen, terwijl er in een SHTF mensen dingen doen die ze niet gewend zijn (denk aan houtzagen, verdedigen, oud gereedschap of messen gebruiken)

dus mag je al blij zijn als er 1 dag volgehouden kan worden of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

ik heb helaas al wat ehbo en hulpposten van binnen gezien,

maar qua materiaal hebben de meeste maar genoeg voor 2 a 3 GEWONE dagen, terwijl er in een SHTF mensen dingen doen die ze niet gewend zijn (denk aan houtzagen, verdedigen, oud gereedschap of messen gebruiken)

dus mag je al blij zijn als er 1 dag volgehouden kan worden of zie ik dat verkeerd?

Preppen dus.....

Link naar reactie

Als je geïnteresseerd bent in cyber security, kun je het boek van Kenneth Geers downloaden: STRATEGIC CYBER SECURITY, iov NATO Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (2011).

The author examines four nation-state approaches to cyber attack mitigation:

• Internet Protocol version 6 (IPv6)

• Sun Tzu’s Art of War

• Cyber attack deterrence

• Cyber arms control

Hier de inhoudsopgave:

[ATTACH=CONFIG]4229[/ATTACH]

Het boek gaat niet helaas in op de mogelijke gevolgen van een complete shutdown van het internet.

Link naar reactie

Hoe funcitioneerde de ziekenhuizen en het dagelijks leven voor 1990? is het onmogelijk weer 23 jaar terug te gaan zonder gebruik van internet?

Als alle electriciteit uitvalt is het natuurlijk wel een ander verhaal

Dat is wel een leuke vraag eigenlijk....

We hebben duizenden jaren zonder telefoon, internet, electriciteit enz geleeft, waarom is het zo moeilijk dat stapje achteruit te maken?

We zijn domweg een bende enorm afhankelijke mensen geworden, en als je het zo afstandelijk bekijkt, is het nog geen matrix maar het lijkt er toch wel verdomd veel op?

Redelijk eng gewoon?

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Share

• Nieuwe aanmaken...