Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

OBL-Rien

Bugging out vs Bugging in

Recommended Posts

http://www.pakalertpress.com/2012/04/20/the-fallacy-of-bugging-out-are-you-prepared-to-be-a-refugee/

...

Bugging out is usually assumed to mean “to the woods” where survivors, patriots, militia, end-timers and others will be making “their last stand” (apparently together, whether they like it or not) while roasting hotdogs and marshmallows. Instead, it will be the last man standing over a pile of rotted and half-eatencorpses, since the food and supplies and the notions of ‘living off the land’ will have died out with the last slaughtered deer to be found. And every ’survivor’ will have been hoping all along that nobody has turned them in for poaching.

Campsites, caves and hidey-holes will have become armed, dirty and infested encampments of hungry and desperate men (the surviving women would have long since been forced into prostitution and slavery), all fighting over the remaining scraps to be found (and newcomers showing up) necessary for their survival. Informants, traitors, thieves, murderers, rapists and thugs will quickly become the defining characteristic, with the strongest ruling (or eating) the weak.

...

You will burn up a tremendous amount of calories (as much as 3 – 4 times as normal) while trying to live off the land. Finding and building shelter, hunting and gathering for food and water, providing heat, establishing security and working and waking / walking for long hours at a time, will cause you to expend far more calories then you will be taking in. Even if you are very well supplied, you won’t be for long (you cannot carry enough). Foraging for food will very rarely provide enough calories versus what you are expending while looking. You will quickly go into a calorie deficit, burning off fats and muscles as your body adapts to your new environment and demands.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als ik dit zo lees is zelfs een oorlogsgebied voor je deur een beter alternatief dan een bug-out. Inderdaad, in Europa van het land proberen te leven zal enkel leiden tot een spoedige, maar langzame hongerdood. Als je plannen hebt ergens naartoe te gaan als SHTF, wacht dat niet tot SHTF, maar verhuis nu al, en bouw daar je leven op. Zorg dat je een redelijk autarkische boerderij hebt, of je kunt beter blijven waar je bent.

Er zijn wel specifieke gevallen waar een bug-out goed is, zoals een overstroming, maar dat is meer een kwestie van wegwezen naar een hotelletje of familie een paar steden verder.

Deze post delen

De (Bug out)film "Defiance" is een verfilming naar een waargebeurd verhaal uit de tweede wereldoorlog, waarin drie joodse broers in de nazi's bezette Oost-Europa, vluchten in de Wit-Russische bossen met vele honderden andere joden. In deze film zie je hoe honderden joden voor vele jaren moesten overleven in de bossen met weinig spullen en materialen. Alleen de sterkste overleven.

defiance_2008.jpg.d373d972e35efcae1b0340658ce8045f.jpg

Deze post delen

tja ik kan het wel weer herhalen maar ik vind mezelf dan zo vermoeiend.

de enige echte bug out die ik zou doen is via water.

kom ik om dan kom ik om maar ik laat me geen slaaf maken en ook niet opeten (al denk ik dat dat laatste nog wel meevalt in tegenstelling tot dat verhaal maargoed)

als het even kan sterven als een vrij mens,

en niet sterven in 1 of ander donker hol tussen alle ellende van mensen die blijkbaar niet zonder mekaar kunnen overleven en liever miserabel met zijn allen leven ,dan vrij te sterven.

Deze post delen

Dat is ook mijn eerste keus Dutchprepper, maar dan moet ik eerst een boot hebben(en dan heb ik het niet over een opblaasboot).

Deze post delen

Dat is ook mijn eerste keus Dutchprepper, maar dan moet ik eerst een boot hebben(en dan heb ik het niet over een opblaasboot).

http://www.mrboat.nl/producten/epoxy/

http://www.polyestershoppen.nl/

http://www.polyservice.nl/home.php

http://www.polyestershop.nl/template.cfm?cat=shop

ik weet het is een hoop werk, maar het spaart geld uit, ik zou er wel eerst een boek over kopen over hoe te verwerken.

als je zorgt dat je de onderdelen kant en klaar hebt staan kun je die met een dreigende shtf in mekaar schroeven en bewerken met epoxy en glasvezelmateriaal.

en nee het is echt niet zo bespottelijk en belachelijk als het lijkt. met een goede bouwtekening van:

http://www.bootbouwer.nl/koppeling.html?ref=/basisfaq.html#/koppeling.html

http://www.bootbouwtekeningen.nl/

er zijn zelfs cursussen te volgen om een boot te bouwen

als een survival cursus normaal is waarom dit dan niet?

het is echt geen raketwetenschap, als je een bootje op schaal kunt bouwen kun je het ook in het groot.

of je het werkelijk doet moet je uiteraard zelf weten, ik ben in ieder geval wel van plan om iedere keer alvast wat te kopen, rol glasweefsel,pot epoxy etc allemaal in gedeeltes aanschaffen

je hoeft er ook geen zee overstekend gevaarte van te maken, maar een simpele kustvaartuig om naar het noorden of naar het zuiden van europa af te zakken kan al helpen.

als je dan in je plan nog een paar drijfkasten meeneemt met een litervermogen die je bootgewicht (ook wanneer die vol zou lopen) overschrijd en die afvult met schuim dan is je bootje onzinkbaar.(en dan niet titanic onzinkbaar geacht maar werkelijk onzinkbaar).

je maakt je boot van watervast multiplex en die ga je vervolgens verharden met glasweefsel/carbonweefsel/kevlarweefsel verzadigd met epoxyhars.

als je een lek mocht krijgen dan vaar je richting kust en vul je het gat op met epoxykit en plaatje multiplex en weg ben je weer.

ik zie het zelf helemaal zitten al.:) ik zou voor de kiel kiezen voor een kevlarweefseltje omdat dat beter helpt tegen evt doorboringen.

zoiets ongeveer: http://www.bootbouwtekeningen.nl/zeilboot_bouwtekeningen/bouwtekeningen_5.7_meter_hjerting_praam_zeilboot.html

met als optie 2 drijvertjes ofzo aan weerszijden. het is maar idee nog hoor.

of deze: http://www.bootbouwtekeningen.nl/zeilboot_bouwtekeningen/4.6_meter_zeil_catamaran.html

maar dan met een hogere boeg en een klein hutje erop.

Deze post delen

Interessant Dutchprepper, ik zie dat je hier al een tijdje mee bezig bent. Ik zelf was ook al een tijdje bezig met het ontwerpen van een prepperbootje, maar ik ga hem niet helemaal zelf bouwen. Ik wil een kleine bestaande boot kopen en deze aanpassen. Ik zal hem morgen via dit forum aan je tonen(en de rest).

Deze post delen

Als ik dit zo lees is zelfs een oorlogsgebied voor je deur een beter alternatief dan een bug-out. Inderdaad, in Europa van het land proberen te leven zal enkel leiden tot een spoedige, maar langzame hongerdood. Als je plannen hebt ergens naartoe te gaan als SHTF, wacht dat niet tot SHTF, maar verhuis nu al, en bouw daar je leven op. Zorg dat je een redelijk autarkische boerderij hebt, of je kunt beter blijven waar je bent.

Er zijn wel specifieke gevallen waar een bug-out goed is, zoals een overstroming, maar dat is meer een kwestie van wegwezen naar een hotelletje of familie een paar steden verder.

Ik zie dat een beetje tweeledig: als je een boerderij hebt dan ben je ook een "sitting duck". Zoiets als met een bord: "hier stelen/roven".

Een huis in een niet te groot drop lijkt me beter, maar dan wel met een stuk grond buiten het dorp. Daar staat enkel een grote schuur en verbouw je je producten.

In het huis (in het dorp) worden de noodvoorraden opgeslagen.

Dit houdt wel in dat je niet autark zult zijn. Maar dat is ook niet nodig. Een SHTF situatie overleef je op je voorraden. Het grondstuk en schuur zijn je middelen om daarna weer deel te kunnen uitmaken van de samenleving.

Deze post delen

Lees de boeken Afterlight en Last light eens. Met name Last Light kan je een aardig beeld geven hoe te leven op de zee. En dat valt niet mee. Want wat ga je doen, als je niet weet of een haven een "veilige haven" is, waar je spullen nodig hebt voor je verdere reis?

Een landrot op het water werkt niet, en anders om ook niet. Je moet wel enige "affiniteit" met water/varen/boten hebben om er te kunnen overleven. Het klinkt goed, maar de uitvoering voor langere termijn is zeer lastig.

Deze post delen

Gast urbanprepper

Een stuk land buiten het dorp voor het verbouwen van gewassen is niet realistisch. Zo'n locatie is niet te verdedigen en zal worden geplunderd als jij er niet bent.

Deze post delen

Een stuk land buiten het dorp voor het verbouwen van gewassen is niet realistisch. Zo'n locatie is niet te verdedigen en zal worden geplunderd als jij er niet bent.

Daarom wil ik het ook niet eens verdedigen. Als iemand het wil plunderen, dan gaan ze hun gang maar. Een "kaal" stuk land met enkel gewas erop dat bewerkt moet worden zal geloof ik met rust gelaten worden. Tenslotte wil een plunderaar snel resultaten zien en geen weken werk investeren.

Overleven doe je op voorraden, ergens anders opgeslagen. Na een jaar zal of de situatie genormaliseerd zijn, of het is beter de omgeving te verlaten. Is de situatie genormaliseerd, dan wordt het landstuk opnieuw gebruikt om nieuwe voorraden aan te leggen.

Deze post delen

Gast urbanprepper

En in de weken dat je gewassen oogstrijp zijn ga je het 24 uur pd verdedigen? Of geef je het dan ook mee aan zombies?

Deze post delen

En in de weken dat je gewassen oogstrijp zijn ga je het 24 uur pd verdedigen? Of geef je het dan ook mee aan zombies?

In een permacultuur aanbouw is de oogst "rijp" gedurende 12 maanden per jaar. Natuurlijk iedere keer wat anders. Ook is de oogst zelf vaak van onbekende planten, ik vermoed dat er weinig animo zal bestaan om dat te plunderen. Maar als dat al gebeurt, ja dan laat ik ze rustig hun gang gaan.

Mits je zelf voor 12 maanden op voorraad hebt is dat geen enkel probleem.

Deze post delen

Gast urbanprepper

Dus jij bent bereid te werken voor een ander in wrol?/shtf?? Hmmm goed om te weten, waar plaats jij je moestuintje??ik kom graag langs.

Deze post delen

Lees de boeken Afterlight en Last light eens. Met name Last Light kan je een aardig beeld geven hoe te leven op de zee. En dat valt niet mee. Want wat ga je doen, als je niet weet of een haven een "veilige haven" is, waar je spullen nodig hebt voor je verdere reis?

Een landrot op het water werkt niet, en anders om ook niet. Je moet wel enige "affiniteit" met water/varen/boten hebben om er te kunnen overleven. Het klinkt goed, maar de uitvoering voor langere termijn is zeer lastig.

Ben ik met je eens, en ik begrijp jou kant heel erg goed ik heb al die dingen ook laten afwegen in mijn hoofd, maar ik bezit geen auto dus ver rijden kan alleen op fiets en aanhanger(dan is het vragen om van je fiets geslagen te worden)

Ik heb altijd al affiniteit gehad met water,boten en varen. al vanaf klein ventje al was ik met bootjes in bad aan het spelen en maakte ik met mijn vader van een houten klomp een heuze zeilbootje voor mijn playmobilpoppetjes:o, kano/kayakvaren, waterfietsen, roeien, met een sloep gaan vissen op een meer het is allemaal al eens gedaan.

Ik wilde zelfs zeeman worden maar mijn exacte vakken waren nu bepaald niet mijn sterkste kant, ik wilde stuurman of machinist worden maarja dat werd lastig op die manier dus heb ik die hoop maar laten varen.:)

Nee ik ga niet vertellen dat ik zeebenen heb, maar ik ben niet bang voor water, niet bang voor rivieren of de zee.

Desalniettemin was ik niet van plan om over de oceanen te gaan dwalen maar paar km uit de kust moet kunnen denk ik.

Je weet natuurlijk nooit of je ergens welkom bent, maar dat weet je in dorpjes en stadjes ook niet tijdens je land bugout. het is soms gewoon niet anders.

Er kan van alles misgaan daarom is het ook SHIT dat de ventilator raakt ,het is echt iets ergs waarvoor je gaat denken aan een bugout.

Ik doe pas een bug out als ik niks meer te verliezen heb behalve mezelf, nou dan ben ik liever op het water in de stilte dan in een krankzinnigengesticht genaamt pak m beet: Rotterdam of Amsterdam of Utrecht.....

Voor mijn bootje ben ik dan ook van plan om wat reserve delen mee te nemen die al geprepareerd zijn voor die betreffende vorm, om evt lekken gelijk te kunnen dichten.

Ik ga proberen met kevlar/carbon hybride weefsel op rol mijn masten en dwarsliggers zo te bewerken dat ze vrijwel onbreekbaar worden ten opzichte van de grootte van mijn bootje.

Dus duw/trek krachten beter op te vangen, uiteraard een reservemast en tuigage mee alsmede paar flinke rollen ducttape.

Mijn boot moet roeibaar,peddelbaar,zeilbaar, en evt met electrohulpmotor worden uitgerust, en als het even kan een waterfietsprincipe maar daar ben ik nog niet over uit allemaal.

Desalinator moet er ook op natuurlijk, en ik wil een solarstill op kunnen bouwen in die boot waar ik zeewater in kan gieten en gewoon de ganse dag kan verdampen en uitlekken als zoetwater.

(daar moet ik me nog meer in verdiepen nog maar het zal qua principe niet veel schelen met het ding uit het grote sas survivalbook.)

Ik waardeer je kritiek man, goede fundatie vind ik, het is niet voor iedereen weggelegd en ik vind dat je dat goed hebt samengevat in 1 zin.:)

Deze post delen

Dus jij bent bereid te werken voor een ander in wrol?/shtf?? Hmmm goed om te weten, waar plaats jij je moestuintje??ik kom graag langs.

Nu vergis je je :)

Als een plunderaar iets wil stelen dan moet hij/zij toch echt zelf aan het werk.

Ik weet niet of je bekend met met permacultuur, maar ik betwijfel of je de eetbare plantendelen van de oneetbare zou kunnen onderscheiden als je niet bekend met met de planten in kwestie.

In de huidige landbouw worden vrijwel uitsluitend monocrops van eenjarige planten verbouwd.

In mijn permacultuur landbouw zouden alleen meerjarige planten staan, en alles door elkaar.

Of ik dan een paar dagen oogst van iets verlies zal mij een zorg zijn. Ik heb m'n voorraden. Overleven is belangrijker dan mijn groentes verdedigen. (Omdat ik voorraden heb)

Deze post delen

Gast urbanprepper

Iets wat je niet kunt verdedigen is mijns inziens niet waard te hebben. Een locatie die niet te verdedigen is dient verlaten te worden. Leer je gezinsleden met wapens om te gaan, verenig je met preppers in jouw gebied. Zet een wachtschema op, zorg voor overlappende sectoren, vooruitgeschoven posten. Allemaal mogelijk indien je je verenigd. Das basiskennis voor elke millitair en mischien handig als je kiest voor bug in.

Deze post delen

het is misschien niet helemaal ideaal om met een kleine groep een stukje grond te bewerken

maar nog altijd beter dan een balkon met geen plunder doel

bugging out is een allerlaatste redmiddel,

thuis heb je zeer waarschijnlijk veel meer middelen die je kan gebruiken

Deze post delen

Iets wat je niet kunt verdedigen is mijns inziens niet waard te hebben.

Er is altijd iemand die sterker is dan jezelf.

Men kan zich met success iets een dag verdedigen, ook wel twee, of drie of vier.

Maar als men dag in dag uit zich moet verdedigen of plunderen dan zul men op een dag tegen iemand aanlopen die sterker is of die dag meer geluk heeft.

Dan is einde oefening.

Overigens, de staat is sterker dan wie dan ook en kan iedere dag beslissen dat wat wij hebben van hun is. Volgens bovenstaande redenering is het dan maar onzin om iets te bezitten.

Deze post delen

Gast urbanprepper

Ja zo kan je alles kapot beredeneren. Maar geloof mij dat ik het langer uithoud dan een paar dagen tegen zombies. Kwestie van de juiste middelen.

Deze post delen

Ik kwam t volgende stukje tegen op n forum Bugout of Buginn.Dr zijn wel wat punten waar ik t ook mee eens ben.Daarom doe ik er alles aan om zo vlot mogelijk op mn BOL(toekomstige lokatie )te zitten.en al vanaf dat moment t leven daar te leven.En daar alle voorbereidingen te treffen voor een Buginn.

I see allot of people talk about their "Bug Out" gear. Certainly It is wise to have a "72 Hr Kit" in a pack that you could grab and leave for a short period of time. Infact we have created one for everyone in my family. But for all those who think they are going to "Get out of town" I feel you are dreaming.

Even with a Cabin outside of the city I spend most of my resources creating preparations for my home in suburbia. "Bugging Out" for the most part is a naivety. Here is why.

Whose to say the roads won't be gridlocked?

What if you get intercepted in route by unlawfuls/ the law?

What if you are Quarantined to your neighborhood by our wonderful federal government?

What If you get to your bug out destination, and somebody is already there eating your Chilly Mac?

What will the wheather be like, can the roads be traveled?

What if there is fallout or a Biological threat?

In short I think it's funny everybody is running around with their packs and rifles like they are going to wheather a serious catastrophe with a sleeping bag and a Rambo knife. The real chances lie in establishing your home/appt as your primary point of refuge.

Deze post delen

"In short I think it's funny everybody is running around with their packs and rifles like they are going to wheather a serious catastrophe with a sleeping bag and a Rambo knife."

Exact.

Ik heb het gevoel dat er een flinke stroming van preppers is waar het preppen gebruikt wordt als motivatie om "cool stuff" te kopen. Dit zie je vooral in de US waar wapens ook een flink deel van de preps uitmaken. Natuurlijk wordt dit door de industrie gebruikt om meer cool stuff te pushen. Er ontstaat dan een soort feedback loop: de prepper websites moeten voortdurend met nieuw leesmateriaal komen en ze proberen ze advertentie inkomsten te verkrijgen. Dan gaan ze meer gear reviews plaatsen. Daardoor wordt het accent verlegt naar situaties waarin dit cool stuff nodig is. Lezers/abonnenten reageren hierop en zo is de circel gesloten.

PS: Zelf hou ik ook van cool stuff :) (wie niet?)

Deze post delen

Ik herken dat wel. Ik was deze week in een dumpzaak en vergaapte mij aan waterfilters, messen, kookgerei, lantaarns, de Coghlans-lijn, outdoorkleding, zaklampen, kisten, rugzakken etc. Genoeg cool stuff om mij heel blij te maken. Maar in the end zie ik mijzelf niet zeulen met een backpack van 100 L.

Deze post delen

Zanshin,

Die "Coghlans lijn" is nou niet de beste kwaliteit hoor. Sommige zaken zijn best OK, maar veel artikelen zijn van ronduit slechte of zeer matige kwaliteit.

Deze post delen

Oef, jullie zetten me toch aan het denken. Dus bug in heeft voordelen (en nadeel dat je wonend in Nederland beroofd kan worden van je blikken bonen, of erger) maar een bug out ook, omdat je dan de drukte hier kunt ontvluchten, maar groot probleem is dus of je wegkomt.

Hangt het ook niet heel erg van het soort SHTF scenario af wat het 'beste' is ? Als het overal in Europa / wereld een zooi is dan heeft wegwezen niet zoveel zin (behalve je boot). Een landelijk / regionaal probleem betekent je koffers in de auto gooien...

Ben bezig mijn huis te verkopen (schiet niet op), in volgend huis wil ik een soort 'modulair systeem' (met min of meer gelijke grootte tassen/ dozen, met verschillende inhoud maar ook veel overlap, dus dan is het niet erg als je een tas of doos achter moet laten) met een kelder / safe room / stevige garage waar je je kunt veiligstellen, voorzien van voorraden (in die handige dozen...dus). En een vehikel waar je eventueel de modulair geprepte tassen / kisten in en op kan gooien en weg kan wezen. Mijn grootste wens is nog steeds dat of het nou bug in of out wordt, dat je een groep kunt vormen van tenminste een dozijn volwassenen; ik denk dat bij voldoende voorraden en voorzieningen een dergelijke groep (of groter) de kans aanzienlijk vergroot dat je een ernstige SHTF of erger, TEOTWAWKI overleefd. Of zijn het de eenlingen/gezinnen met een giga kelder en dito voorraden die na twee jaar ineens boven de grond komen en als survivors de planeet weer kunnen herbevolken....?

Nou ja, vandaag was ik weer bij de action en de lidl, weer een maandje vreten veiliggesteld (houdbaar tot 2016 dus dat kan wel tot 2018 mee, behalve als ze bol gaan staan), kwam er ook achter dat ze bij lidl ook anti-histaminica verkopen, 89 cent voor een week pillen. Denk eraan enkele doosjes mee te nemen als je er weer eens bent, je zal maar jeuk krijgen en benauwd worden van een nootjes allergie in je kelder....

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...