Ga naar inhoud
GENEGEERD

Doodsteek voor de elektrische auto?


Tom

Aanbevolen berichten

Dit gaat dus overde plug-in volledig elektrische autos, dus niet de Hybride zoals de Toyota Prius. Hoewel als deze ouder worden kunnen de accu's niet meer zo veel stroom leveren, zoals een oude accu-boormachine die maar effe nog stroom kan leveren.

De oplossing is natuurlijk nieuwe accu's.

Maar dan zijn de Prius-sen dus economisch total loss, de accu's kosten nogal wat. Vaak meer dan de waarde van een tien jaar oude Hybride, de Honda's Hybride's zijn ook moeilijk te verkopen. (nieuwe accu's tussen de 4000 en 8000 euro)

 

Maar nu zijn Toyota en Nissan met een bericht gekomen waarin ze aangeven naar een beter systeem te zoeken dan de volledig elektrische auto's Waarvan de accu's ook nogal wat kosten b.v. de Leaf ronde de 4000 euro of de Tesla 30.000 euro zo ongeveer.

 

Het bericht;

Toyota and Nissan Shift From Electric Vehicles; Death Knell for Chevy Volt?

 

Klik hier voor de link

 

According to Toyota Vice Chairman Takeshi Uchiyamada, "Because of its shortcomings - driving range, cost and recharging time - the electric vehicle is not a viable replacement for most conventional cars; we need something entirely new." Uchiyamada is considered the "father of the Prius."

 

An article by Reuter's exposes the limitations of EVs and focuses on Toyota's, along with Nissan's, change in strategy, which is now moving away from EVs. Even the most ideological and extreme green energy proponents and backers of the Chevy Volt will have to open their eyes to the sad truth uncovered by the latest report.

 

Toch maar weer een diesel-tje kopen:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor kortere afstanden (iets waarvoor de meeste mensen hun wagen gebruiken) is elektrisch wel bruikbaar, maar zo ook andere niet direct schadelijk uitstotende oplossingen.

Voor grotere vermogens of vermogen gedurende langere tijd is elektrisch niet bruikbaar als je de energie moet opgeslagen meenemen, anders wel (een trein rijdt ook niet met een accu aan boord, juist?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer over een paar jaar de benzine 12euro/liter gaat kosten...

Allemaal massaal aan de perslucht auto? ;-)

En hoe komt die perslucht in je auto? Juist met een compressor die draait op stroom. Stroom die op en of andere manier gemaakt word door gebruikmaking van olie en die dus ook enorm is prijs zal stijgen als benzine 12 euro de liter kost. Ik denk dat opslaan in een accu nog efficienter is dan de stroom eerst gebruiken om lucht te comprimeren en koelen om er dan een auto op te laten rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe komt die perslucht in je auto? Juist met een compressor die draait op stroom. Stroom die op en of andere manier gemaakt word door gebruikmaking van olie en die dus ook enorm is prijs zal stijgen als benzine 12 euro de liter kost. Ik denk dat opslaan in een accu nog efficienter is dan de stroom eerst gebruiken om lucht te comprimeren en koelen om er dan een auto op te laten rijden.

 

Je kunt een compressor overal op laten draaien, zelfs op bananenschillen als het moet zijn en ten tweede kun je zelfs tot over de 200bar met handpompen bereiken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Je kunt een compressor overal op laten draaien, zelfs op bananenschillen als het moet zijn en ten tweede kun je zelfs tot over de 200bar met handpompen bereiken.

 

 

Eens, maar denk eens verder. Bananenbomen komen van nature niet in Nederland voor. Andere grondstoffen die als bio brandstof kunnen dienen ook niet en als die er al zijn moeten die vervoerd worden om er brandstof van te kunnen maken en dat wordt dan weer een dure kwestie.

 

Die hogedrukpompen zijn gemaakt voor luchtbuksen. Die werken heel goed als je een Engelse luchtschutter hebt. Die jagen voornamelijk met de buksen en die hoeven dus ook maar een klein beetje lucht te hebben. Als ze 20 keer schieten op een avond is het veel. Dan hebben ze met een keer of 30 pompen weer een volle buks. Maar dan hebben we het over een reservoir van 200cc en niet over een 300 liter tank. Iedereen die regelmatig schiet schaft een persluchtfles aan is mijn ervaring op de schietclub.

 

In 2009 is er een studie gepubliceerd waaruit zou blijken dat een auto op gas minder CO2 uitstoot heeft als een lucht aangedreven auto. Nu kan de techniek natuurlijk flinke sprongen gemaakt hebben maar dat heb ik dan gemist.

 

http://www.toekomstinvestering.nl/node/122

 

Begrijp me niet verkeerd. Ik juich nieuwe ontwikkelingen toe, maar ik heb echt een hekel aan zaken die groen worden voorgesteld maar die in werkelijkheid de uitstoot alleen maar verplaatsten of zelfs verergeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gertbewoner:

 

Je haalt nu milieu argumenten bij een SHTF discussie, in tegenstelling tot de normale situatie boeit het milieu en efficiëntie mij op zo'n moment totaal niet meer.

 

Of een perslucht auto wel of niet schoner is kan ik niet beoordelen, daar ik hier mij niet in heb verdiept.

(Wat ik wel van mening ben is dat zolang olie gratis uit de grond gehaald wordt elk eventueel alternatief het zwaar heeft.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Eens, maar denk eens verder. Bananenbomen komen van nature niet in Nederland voor. Andere grondstoffen die als bio brandstof kunnen dienen ook niet en als die er al zijn moeten die vervoerd worden om er brandstof van te kunnen maken en dat wordt dan weer een dure kwestie.

 

Die hogedrukpompen zijn gemaakt voor luchtbuksen. Die werken heel goed als je een Engelse luchtschutter hebt. Die jagen voornamelijk met de buksen en die hoeven dus ook maar een klein beetje lucht te hebben. Als ze 20 keer schieten op een avond is het veel. Dan hebben ze met een keer of 30 pompen weer een volle buks. Maar dan hebben we het over een reservoir van 200cc en niet over een 300 liter tank. Iedereen die regelmatig schiet schaft een persluchtfles aan is mijn ervaring op de schietclub.

 

In 2009 is er een studie gepubliceerd waaruit zou blijken dat een auto op gas minder CO2 uitstoot heeft als een lucht aangedreven auto. Nu kan de techniek natuurlijk flinke sprongen gemaakt hebben maar dat heb ik dan gemist.

 

http://www.toekomstinvestering.nl/node/122

 

Begrijp me niet verkeerd. Ik juich nieuwe ontwikkelingen toe, maar ik heb echt een hekel aan zaken die groen worden voorgesteld maar die in werkelijkheid de uitstoot alleen maar verplaatsten of zelfs verergeren.

 

Kan jij nog een beetje de olie-propaganda van de werkelijkheid onderscheiden?

Enig idee wie al die negatieve rapporten sponsort?

Ik heb alleen maar bruine vermoedens, maar het is wel erg in het straatje van de olie-handelaren allemaal.

 

Hoezo meer CO2 uitstoot, als je energie opwekt met wind en zon?

Dan is het rendement maar lager, je produceert geen uitlaatgassen en je spaart een accu.

 

Het verbranden van hout is nog altijd schoner, dan het verbranden van benzine.

Hoe denk je dat olie/benzine gemaakt wordt, vergeleken met argumenten over productie en vervoer.

Tel daar nog eens wat oorlogen bij op. Dat noem ik pas erg.

 

Ik weet dat je het goed bedoelt, maar er is moeilijk wijs te worden uit alle rapporten die je op internet vindt.

Hou de belangen en het grote geld in de gaten, dan weet je vaak al weer genoeg.

 

Gewoon mijn gedachten over de stand van zaken. Niet voor discussie, of ruzie. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Kan jij nog een beetje de olie-propaganda van de werkelijkheid onderscheiden?

Enig idee wie al die negatieve rapporten sponsort?

Ik heb alleen maar bruine vermoedens, maar het is wel erg in het straatje van de olie-handelaren allemaal.

 

Hoezo meer CO2 uitstoot, als je energie opwekt met wind en zon?

Dan is het rendement maar lager, je produceert geen uitlaatgassen en je spaart een accu.

 

Het verbranden van hout is nog altijd schoner, dan het verbranden van benzine.

Hoe denk je dat olie/benzine gemaakt wordt, vergeleken met argumenten over productie en vervoer.

Tel daar nog eens wat oorlogen bij op. Dat noem ik pas erg.

 

Ik weet dat je het goed bedoelt, maar er is moeilijk wijs te worden uit alle rapporten die je op internet vindt.

Hou de belangen en het grote geld in de gaten, dan weet je vaak al weer genoeg.

 

Gewoon mijn gedachten over de stand van zaken. Niet voor discussie, of ruzie. :)

 

Dat was inderdaad en verkeerde zijstap. Het ging me meer om de effcientie. Wat is efficienter. Stroom direct uit je zonnepanelen in een accu, of stroom uit je zonnepanelen in een accu en die stroom gebruiken om een compressor aan te drijven om perslucht te maken voor je auto.

 

Overigens heb ik in de periode 2007-2008 een jaar lang volledig elektrisch gereden en kwam toen al tot de conclusie dat er zeker voordelen aan zitten maar dat de accu's de bottleneck zijn, zeker als je ze moet gaan vervangen. Dus wat dat betreft is het bericht uit de startpost wel waar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat was inderdaad en verkeerde zijstap. Het ging me meer om de effcientie. Wat is efficienter. Stroom direct uit je zonnepanelen in een accu, of stroom uit je zonnepanelen in een accu en die stroom gebruiken om een compressor aan te drijven om perslucht te maken voor je auto.

 

Overigens heb ik in de periode 2007-2008 een jaar lang volledig elektrisch gereden en kwam toen al tot de conclusie dat er zeker voordelen aan zitten maar dat de accu's de bottleneck zijn, zeker als je ze moet gaan vervangen. Dus wat dat betreft is het bericht uit de startpost wel waar.

 

Mooi dat je een jaar hebt rondgereden zo.

Dat vermoeden had ik al, dat accu's de bottleneck zijn.

Daarom vind ik het idee van energie opslaan in de vorm van perslucht wel mooi.

 

Ik kom uit op een kleine auto, eigenlijk een veredelde skelter, met een hybride systeem: fietsen/accu/perslucht.

Niet als vervanger van de auto, maar iets voor de kleinere afstanden. Moet je zien hoeveel auto's dat scheelt. Logisch dat "men" dat niet leuk vindt.

Naar mijn idee en gevoel, word het je niet makkelijk gemaakt, dit soort dingen te ontwikkelen, maar met een beetje creativiteit en handigheid kom je een heel eind.

 

Stroom die uit je zonnepanelen komt gaat in je accu's. Zodra je accu's vol zijn, begin je luchtdruk op te slaan.

Hoe dat technisch precies moet, doet er nu even niet toe, daar komen we wel uit, maar je vergroot we je energie-opslag-capaciteit-voorraad.

(Met die streepjes kan je lange woorden maken :)).

 

Het leuke van lucht is ook, dat je er dingen mee kan aandrijven, zonder tussenkomst van elektriciteit: pneumatisch gereedschap.

En dat gereedschap kan je ook weer gebruiken om alle hand/mens-aangedreven apparaten te laten werken.

Daar staat een ander draadje helemaal vol mee, met opwindende gadgets.

En andersom werkt het ook. Ga fietsen met je "auto", terwijl je thuis blijft: accu's vullen/perslucht/apparaten aandrijven/training.

 

Het is net als met een elektrische auto: als je een generator meeneemt, kan je heel ver komen.

Als je perslucht gebruikt om stroom op te wekken, heb je een mobiele perslucht-generator.

Een benzine-generator, kan ook op houtgas.

 

Jammer dat die Peltier-elementen zo duur zijn, maar dat is wel een manier om het rendement te verhogen.

Anders kan je er altijd nog water mee opwarmen en op je verwarming binnenshuis/-tents/in de auto besparen.

 

Als je alle elementen in elkaar laat grijpen, hoeft er niet veel verloren te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Waterstof is de bom; enige probleem is infrastructuur; tanks etc is allemaal al door ontwikkeld sinds de Honda FCX clarity;

Helaas willen de grote jongens van Shell c.s. dit natuurlijk niet hebben

 

En wat dacht je hoeveel energie het kost om waterstof te produceren? Water kan dan wel (nog) vrij goedkoop zijn, watersof is dat zeker niet.

 

Infrastructuur is minder een probleem, je zult alleen de distributiepunten (tankstations) moeten aanpassen, het verspreidingsnet is er al. Als er genoeg gegadigden zijn komt de rest vanzelf, kijk maar eens naar het glasvezelnet dat zich nog steeds over het land uitbreidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
En wat dacht je hoeveel energie het kost om waterstof te produceren? Water kan dan wel (nog) vrij goedkoop zijn, watersof is dat zeker niet.

 

Infrastructuur is minder een probleem, je zult alleen de distributiepunten (tankstations) moeten aanpassen, het verspreidingsnet is er al. Als er genoeg gegadigden zijn komt de rest vanzelf, kijk maar eens naar het glasvezelnet dat zich nog steeds over het land uitbreidt.

 

Voor waterstof geldt precies hetzelfde verhaal wat ik net vertelde. Eigen stroom opwekken met wind/zon. Gelijk omzetten in waterstof. Nog een vorm van energie opslaan, in plaats van in accu's.

Houtgas is bijna hetzelfde als waterstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat dan ook om ander dingen.

Waarom vinden we het gewoon dat we in een uur gemiddeld 50 km kunnen afleggen, en dat dit weinig mag kosten?

Snel ver reizen is gewoon veel energie en uiteindelijk is een redelijk evenwicht als wijzelf die energie moeten opwekken.

Fossiele brandstof is een tijdelijke oplossing en van de impact, vervuiling enz willen we eigenlijk ook niks weten.

Zonneenergie lijkt beter maar die zonnepanelen heb ik nog niet aan de boom zien groeien..... ( maken kost energie enz)

 

De oplossing is veel stappen terug, en leren gelukkig te zijn met veel minder materealistische instelling.

Minder zucht naar macht en misbruik enz.

 

De vraag is of de mens wel het juiste platform is voor zo'n evenwichtige samenleving.......?

(we moeten dan nog heel wat stappen maken in ieder geval!)

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Nee, dat meen je niet! Onherkenbaar! :D

 

Mooi fimpje/verhaal trouwens. Wat een moeite om zoiets voor elkaar te krijgen he?

Daarom ga ik ook nu uit van trap-ondersteuning, dat scheelt weer wat wetjes.

 

Ook dat is kant en klaar leverbaar onder de naam Twike.

 

Ik zal nog eens verder gaan neuzen in de wetmatigheden omtrent energieopslag door middel van lucht. Wat een leuke combi kan zijn is vaart maken puur op lucht en dan trappend overnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ook dat is kant en klaar leverbaar onder de naam Twike.

 

Ik zal nog eens verder gaan neuzen in de wetmatigheden omtrent energieopslag door middel van lucht. Wat een leuke combi kan zijn is vaart maken puur op lucht en dan trappend overnemen.

 

Juist! En dan ook je rem-energie omzetten in luchtdruk, als een soort veer, die je opwindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit geld niet alleen voor auto's maar ook voor electrice fietsen. Van de mijne een Sparta ION 1ste generatie is de accu defect. Je trapt je het laplazerus tegen de motor in. Een nieuwe accu kost tussen de 400 en 500 euro exclusief installatie kosten van 1 uur. De fiets is dus economisch totaal los. Ik kan nu zo'n bedrag niet meer betalen :mad: Dus nu geen geld en geen fiets :(

 

PS: denk na voor je zo'n super fiets koopt. De levensduur van de accu is 3 a 4 jaar als je geluk hebt!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dit geld niet alleen voor auto's maar ook voor electrice fietsen. Van de mijne een Sparta ION 1ste generatie is de accu defect. Je trapt je het laplazerus tegen de motor in. Een nieuwe accu kost tussen de 400 en 500 euro exclusief installatie kosten van 1 uur. De fiets is dus economisch totaal los. Ik kan nu zo'n bedrag niet meer betalen :mad: Dus nu geen geld en geen fiets :(

 

PS: denk na voor je zo'n super fiets koopt. De levensduur van de accu is 3 a 4 jaar als je geluk hebt!!!!!!

 

Zo hee, ik zit naar aanleiding van jouw verhaal even een stukje erover te lezen. Het is gewoon onmogelijk zomaar even een accu te vervangen, omdat er een software beveiliging op zit, die niet te hacken is.

Als je alles wilt omzeilen, moet je hele achterwiel uit elkaar, om de controller te vervangen door iets anders, voordat je andere (externe) accu's er op aan kan sluiten. En dan heb je ook nog een ander display/controller erbij nodig.

Waardeloos.

Gecondoleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@NightOwl, tja inderdaad, wellicht eens kijken op dit forum.. http://www.circuitsonline.net/forum/view/77506/12

Staat een heel lang topic over de Spart Ion.... en inderdaad hier is sprake van slimme marketingstrucs.. afhankelijkheid creeeren door softwarezaken...

Doet me denken aan een printer waarbij de printer het niet meer deed.... waar het uiteindelijk een chip bleek te zijn (verborgen in de printer) die telde hoeveel prints er gemaakt werden en bij aantal X de printer stopte met als doel de hele printer te vervangen....

Een geinteresseerde programmeur heeft het uitgezocht en via een hobbyist in Rusland een patch geinstalleerd, nu werkt ie weer prima.. !!!! Mafia is het, en Sparta bonvenaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...