Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Gevechtsrantsoen ontbijt en lunch 24 uur


Simurgh

Aanbevolen berichten

Een dag op rantsoen

 

Met dank aan @12gauge heb ik gisteren de hele dag mogen genieten van het gevechtsrantsoen.

e7ezu3uq.jpg

 

In de ochtend heb ik hem open gemaakt en ik moet zeggen ik was erg benieuwd wat er in zat met name door de rare omschrijving. Misschien is er een (ex)militair die hier iets over kan zeggen, maar in mijn 24 uur heb ik ontbijt, lunch en avondeten, niet alleen de eerste twee.

 

De inhoud:

tu3e7u5u.jpg

 

Voor mij was het tijd voor het ontbijt:

jyge7yqy.jpg

5 crackers, vruchten jam en een glas poeder siroop.

 

De crackers houden het midden tussen volken crackers en volkoren koekjes, zijn smakelijk, maar wel droog.

De vruchten jam smaakte prima.

En de poeder siroop is precies isostar.

 

Tussen het ontbijt en de lunch heb ik een kopje tomaten soep genomen. ty8y3aru.jpgaje9e4yp.jpg

 

De soep is net als de cup a soep.

 

De lunch:

yde7epat.jpg

5 crackers, pruimen jam, Ardennen paté en chocomel.

De jam was weer prima, het is net als in een hotel zeg maar.

De paté smaakte prima.

Chocomel vind ik zelf niet echt lekker, maar daar hou ik toch al niet van.

 

Tussendoor:

e7ypujeh.jpg

Oploskoffie, tja...Oploskoffie

En nog een kopje thee eze9y5uz.jpg

 

Tenslotte het diner:

vebu6aga.jpg

Een kopje champignon soep, kopje bouillon met extra zout. 5 crackers met drie soorten paté. Er was ook nog 4 kruiden mix, maar ik heb geen idee wat ik ermee moest doen. (Konijn vangen)

 

Tenslotte in de avond nog een potje thee met een reepje chocola:

eseqe5a6.jpg

 

Conclusie: je komt er de dag makkelijk mee door, er zat nog meer snoep in, kauwgom, tandenstokers en melkpoeder(voor de koffie, er kan geen melk mee gemaakt worden, dit heb ik geprobeerd).

 

Honger heb ik niet gehad, maar het zijn wel veel plonzen warm water, iets meer siroop poeder en minder thee/koffie had leuk geweest. Vooral ook omdat je constant water moet koken, dit is een heel arbeidsintensief rantsoen als je het mij vraagt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zijn dat de gevechtsransoenen van het Nederlands leger .

Op de meeting hebben ze mij vertelt dat daar een blik appart bij hoort . Klopt dat .

Ik zelf heb die , die het Belgisch leger gebruikt .

Deze zijn van Franse makelij .

Heb daar verschillende menu's in sommige zijn lekkerder dan de andere .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de ochtend heb ik hem open gemaakt en ik moet zeggen ik was erg benieuwd wat er in zat met name door de rare omschrijving. Misschien is er een (ex)militair die hier iets over kan zeggen, maar in mijn 24 uur heb ik ontbijt, lunch en avondeten, niet alleen de eerste twee.

 

Dit 24 uurs rantsoen voorziet alleen in ontbijt en lunch. Voor de avondmaaltijd ontvangt een militair nog twee blikken, waarin een eenpansgerecht zit (bijvoorbeeld macaroni, nasi of een bonenschotel). Ik heb zelf aan twee blikken teveel. Deze blikken kunnen worden verwarmd in heet water of bovenop Esbit blokjes (hexamine). Indien in heet water, dan kun je dit water gebruiken voor een warme drank bij of na je eten. Een blik past in de metalen beker die op de foto's te zien is. Tijdens missies worden ook andere warme maaltijden gebruikt, namelijk zakken die worden verwarmd in heet water. Meestal Amerikaanse MRE's. Een heldere review overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit 24 uurs rantsoen voorziet alleen in ontbijt en lunch. Voor de avondmaaltijd ontvangt een militair nog twee blikken, waarin een eenpansgerecht zit (bijvoorbeeld macaroni, nasi of een bonenschotel). Ik heb zelf aan twee blikken teveel. Deze blikken kunnen worden verwarmd in heet water of bovenop Esbit blokjes (hexamine). Indien in heet water, dan kun je dit water gebruiken voor een warme drank bij of na je eten. Een blik past in de metalen beker die op de foto's te zien is. Tijdens missies worden ook andere warme maaltijden gebruikt, namelijk zakken die worden verwarmd in heet water. Meestal Amerikaanse MRE's. Een heldere review overigens.

 

Zoiets had ik wel verwacht, @12gauge heeft mij ook zo'n blik, de inhoud ervan, laten eten, ik vond het lekker. Dat ik overigens ook kan leven op alleen het ontbijt en lunch pakket verbaast mij niet, ik ben geen grote eter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand een adresje voor deze smakelijke maaltijden?

 

Ik onderschrijf de suggestie om ze zelf te maken. Er is helemaal niets mis met deze pakketten (integendeel), maar je kunt ze waarschijnlijk goedkoper en helemaal naar eigen smaak zelf maken. Zorg wel voor een beetje variatie. Zo krijg je verschillende voedingsstoffen binnen en gaat het als je ze moet gebruiken minder snel tegen staan. In Franse supermarkten kun je een grote selectie beleg in kleine blikjes vinden (paté's, vis, rilettes).

 

Benedictus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Simurgh, Duidelijke review. Ik heb deze pakketten ook thuis en er altijd 1 in de auto. Heel handig en inderdaad smakelijk, ook al lijkt de tonijnpate op kattevoer ;)

 

Ik vind het lekker smaken, nadeel van de paté en ook de chocomel en de soep was dat ik het moest delen met mijn zoons. Nu doe ik dat met liefde, maar het werd wel nog minder eten voor mijzelf gisteren. En toch was het meer dan voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets had ik wel verwacht, @12gauge heeft mij ook zo'n blik, de inhoud ervan, laten eten, ik vond het lekker. Dat ik overigens ook kan leven op alleen het ontbijt en lunch pakket verbaast mij niet, ik ben geen grote eter.

 

Ja er hoort een standaard blik eten bij, prima hap. Die grote doos en zo'n blik per 24uur is nogal een gesleep zeg, ik moet er niet aan denken alles mee te moeten slepen voor een week! Wel erg lekker allemaal....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de franse gevechtsransoenen . gebreukt door het belgies leger .

Ik heb er nu nog 112 van liggen .

Dit is menu 14 . Er zijn zeker 18 verschillende menu's , wand nr. 18 is het hoogst nummer die ik gehad heb .

In deze pakketten zitten drie maaltijden .

Zit een asbetbrander in met tabletten

Ook water zuiverings tabletten .

Het weegt 1658 gr . Dit is wel veel als je er een paar wil mee sleuren .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik onderschrijf de suggestie om ze zelf te maken. Er is helemaal niets mis met deze pakketten (integendeel), maar je kunt ze waarschijnlijk goedkoper en helemaal naar eigen smaak zelf maken. Zorg wel voor een beetje variatie. Zo krijg je verschillende voedingsstoffen binnen en gaat het als je ze moet gebruiken minder snel tegen staan. In Franse supermarkten kun je een grote selectie beleg in kleine blikjes vinden (paté's, vis, rilettes).

 

Benedictus

 

Dat begreep ik.

Punt is dat ik al zelf samengestelde pakketjes heb, en wil nu weer eens wat anders.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel grappig dat ik twee hele blikken miste een toch prima de dag door ben gekomen, maar warm eten met een bite had echter welkom geweest:rolleyes:

 

Probeer het nog eens maar dan in een bos, 15 graden en een kilometer of 10 in de benen, flink lopen graven in de hei en steeds op je benen staan met een kilo of 20 die constant aan je lichaam hangt... dan gaat alles helemaal op en wil je meer. (liefst warm).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer het nog eens maar dan in een bos, 15 graden en een kilometer of 10 in de benen, flink lopen graven in de hei en steeds op je benen staan met een kilo of 20 die constant aan je lichaam hangt... dan gaat alles helemaal op en wil je meer. (liefst warm).

 

Wat een leuk idee, wanneer kunnen we de review verwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...