Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe overleef ik een honden-aanval (ook van een roedel) in een SHTF scenario


Tom

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Bijtende hond maakt 3 slachtoffers.

Ā 

http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/bijtende_hond_maakt_drie_slachtoffers_1_872191?localLinksEnabled=false

Ā 

Geen controle over de dieren, of een te lage autoriteit t.o.v. de honden ?

(ik ben geen hondenkenner, ik ben gek van katten...)

Ā 

Een buurman van me traint jachthonden. Met 1 vinger wijzen en ze weten precies wat hij bedoelt. Ze luisteren perfect. En zo moet het.

Ā 

Overigens, van het weekend was ik met mijn maat in het bos waar honden aangelijnt welkom zijn maar bijna iedereen ze los laat lopen.

Vooropgesteld dat ik daar al een pleurishekel aan heb, ik vertrouw geen hond.

(ben eens achterna gezeten door ... ... ... een klein poedeltje :( )

In ieder geval, er kwamen 2 redelijk forse honden onze kant op. Mijn maat pakte zijn gereedschap alvast.

En ik pakte een noodfluitje. En 110dB tweetonig vonden ze niet fijn. Op gepaste afstand bleven ze staan.

Ā 

Die honden uit dat artikel waren aan het vechten. tja als je dan niet weet hoe je die uit elkaar moet halen, dan kan je gebeten worden. Ik herken al die angst verhalen voor honden totaal niet. Bij een vorige baan kwam ik dagelijks in contact met veel erfhonden, ook erg waakse honden. Nooit last van gehad, ik ben dan ook 0,0 % bang voor honden. Dat scheelt denk ik.

Volgens mij gebeurt het ook maar heel erg weinig dat een hond je al rennend zomaar aan komt vallen. Dat gebeurt bij fietsers soms.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb zo'n 2 jaar geleden gewandeld in de georges du verdon zuid frankrijk, na een lange tocht op de terugweg een verkeerd pad gekozen.

we waren met z'n vijfen en raakte steeds verder en dieper in het gebergte met velden en bos vegetatie.

verder en verder, we hadden zeer gedetailleerde jaart bij ons, wel enigzins dedateerd, we dachten een nieuw pad gevonden te hebben op de kaart, dus nog ff verder het gebied in, komen we een kudde schapen tegen, heel leuk, liepen er midden tussen , maar ineens stoven die schapen weg, kwamen er een stuk of 5 /6 redelijke wilde honden aangestormd, slijm op de kin, de tanden bloot, de boodschap was duidelijk, shit en dun, gauw bij elkaar gaan staan met de ruggen naar elkaar, zwaar grommend en kwijlend hadden ze maar 1 doel, de kudde beschermen ten koste van alles, geen boer te bekennen, iedereen hield z'n wandelstok tussen zn benen en de dreigende tanden van die honden, uiteindelijk langzaam groepsgewijs verplaatsen weg van die kudde en wilde honden, heel de tijd rustig gebleven, ook al bonkt je hart in je keel en wil je het liefst je eigen lijf redden en er met lichtsnelheid vandoor gaan, toch voetje voor voetje terugtrekken, na geringe afstand hadden die beesten door dat we geen dreiging meer vormde en werden rustiger, nu konden we eindelijk echt rustig terugwandelen richting het juiste pad, bij het hotel aangekomen ff 2 biertjes weg getikt 1 voor de dorst de ander voor de schrik die nog in het lichaam zat.

voor de rest een echte aanrader dat gebied om te wandelen, het is er echt schitterend:)

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...
Op 5-2-2013 om 10:16, Ronin Kogaratsu zei:

Ā 

die zijn wel goed ja, normaal voor vossen. maar een vlammenwerper zou ook wel handig zijn:)

Ha @Ronin KogaratsuĀ een vlammenwerper daar dacht ik vannacht nog over als verdediging tegen een roedel verwilderde honden.

Je zou misschien heel simpel een watergeweer wat kinderen mee spelen kunnen gebruiken, je hebt ze al met een aardige tank waar onder hoge druk water in zit, heel simper kan je een stangetje maken waar een klein fakkeltje op de zetten is.

Of je moet iets maken dat onder zeer hoge druk je een verneveling van brandstof krijgt, dan heb je een beste wolk van brand wat de honden zeker doet afschrikken, komen ze in de brandende nevel terecht dan zijn we ook al een fakkel is mijn vermoeden, en het is net geen vlammenwerper denk ik.

Ā 

Corrigeer mij als het niets is of dat er nog een verbeterend idee is.

Heb je zelf goede ideeĆ«nĀ laat het ons weten denk mee.

Ā 

Ik heb door deze topic me er meer van bewust het gevaar dan verwilderde gevechtshonden, in onze wijk zijn veel van deze honden, en wie heeft de mogelijkheid om ze buiten gevecht te stellen heel veel mensen hebben niets waar mee ze de honden buiten gevecht kunnen stellen, dus ze hebben best de mogelijkheid.

Ā 

Twee van die honden is al te teveel en red je het wel tegen Ć©Ć©n zo'n hond.

Reken maar als gewone burger zo'n aanval ziet aan komen, die doet in zijn broek, en gaat er vandoor en dat was het dan, en de hond krijgt steeds meer ervaring in het eten van mensen, en word steeds brutaler.

Een zo'n hond die de buurt terroriseert en de mensen horen het niet op de radio of Tv want er is geen stroom en geen plaatselijke uitzendingen nieuws dus velen zullen het slachtoffer worden.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

De reactie van een dame hier dat een beet van een hond wel kom meevallen je misschien ik deze tijd, maar honden tijden een SHTF gaan alles eten om te overleven ook kadavers waar door ze nog meer besmettingen bij zich dragen misschien zelf vlees etende bacteriƫn, dan ben je echt naar de aap gelogeerd, en gaat het vlees eten bij je door, zelfs in het ziekenhuis moeten ze alles uit de kast trekken om de bacterie te bestrijden, die mogelijkheid is waarschijnlijk niet meer mogelijk met een beste SHTF.

Ā 

Mijn wijlen schoonvader deed werk als postbode, en maakte een agressieve hond mee die hij met moeite kon ontwijken, hij was ook voetballer de volgende keer dat de hond weer in de aanval ging heeft hij de grote hond een behoorlijke trap tegen het hooft gegeven en de hond zakte in elkaar met het volgende bezorging was er geen hond meer.

Ā 

Hij had geen schoenen aan met stallen neuzen.

Ā 

Ik vond deze topic indrukwekkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier (Bulgarije) lopen veel straat honden rond. Er zit een verschil in karakter van de honden. In onze straat zitten bijvoorbeeld twee grote honden (type kuddebewaker, kruising karakachan), deze trekken hun eigen plan en krijgen van een aantal mensen zo nu en dan wat te eten. Er zijn ook de angstigere honden die meer teruggetrokken leven, vaak in een roedel, en eten wat ze vinden of vangen. Beide vormen geen probleem voor mensen. De honden die weleens problemen vormen zijn ontsnapte/losgelaten kettinghonden, deze zijn in het verleden niet altijd goed behandeld en kunnen agressief zijn. Vaak is dit agressie die ontstaat vanuit angst. Wat vaak werkt is ruim om dit soort honden heen lopen en vooral niet naar ze gaan staren. Als dit niet werkt (laatst dook er Ć©Ć©n ondanks onze afstand toch op onze hond), is mijn plan b snel recht naar ze omdraaien, je groot maken en schreeuwen. Meestal kan je zo'n hond dan afschrikken. Ondanks dat deze hond onze hond achter gegrepen had was er geen schade gelukkig, vaak bijten angstige honden niet echt hard door. Vanaf nu neem ik in ieder geval een stok mee als ik ga wandelen, dan kan je net iets meer mocht het misgaan.

Ā 

De vechthonden die hier eerder genoemd werden, daar wil ik ook wel even over uitwijden. Veel van deze honden hebben een aanleg voor agressie naar soortgenoten. Dit is ontstaan omdat ze geselecteerd en gefokt zijn om in te zetten voor hondengevechten. De schade die deze honden aan kunnen richten is dan ook gigantisch. Toch richten dit soort honden zich niet snel tot mensen. Ik heb in een wijk gewoond met heel veel van dit soort honden waarvan een deel gezellig losliep. Als ik alleen was, zonder hond, kon ik prima veilig over straat. Wanneer ik met mijn hond liep was het altijd opletten en is het weleens bijna misgegaan. ƉƩn keer heb ik fysiek in moeten grijpen omdat een vechthondenkruising mijn hond echt wilde pakken. Gelukkig is mijn hond heel snel met een goed ontwikkeld vluchtinstinct dus die ontsnapte direct uit de halsband waardoor ik uiteindelijk de aanvallende hond aan de slipketting die hij om had kon grijpen. Die hond heb ik direct tussen mijn knieĆ«n vastgeklemd waardoor hij zich niet los kon wringen. Dit zijn vervelende situaties maar dit soort honden richten zich dus doorgaans op soortgenoten en niet op mensen.

Ā 

In de wijk waar ik eerst woonde liep ik, wanneer ik onze hond uitliet, altijd met een breakstick op zak. Mocht een vechthond zich vastbijten dan is dit de beste manier om ze te lossen. Op internet kan je meer info vinden over het juiste gebruik.Ā 

Ā 

Vaak is het zo dat als je goed met een hond omgaat, er met een boog omheen loopt en laat merken dat je geen bedreiging vormt er niet snel iets gebeurt. Wel is het altijd fijn om de basis van de hondentaal te kennen. Niet heel ingewikkeld maar niet zo simpel zoals veel mensen denken dat bijvoorbeeld een kwispelend hond blij is.

Ā 

Verder is een tetanus vaccinatie halen ook altijd handig, dan heb je die maar alvast mocht er toch iets misgaan...

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Honden zijn erg makkelijk weg te jagen met pepperspray. Kun je redelijk makkelijk zelf maken, of je kan een commercieel gevalletje kopen in een duitse dumpzaak online of zelf bij de grootste kampeer artikelen winkel van europa.Ā 

Ā 

Zelf een hond hebben werkt soms ook, ligt er aan of je hond groter en dominanter is. Aan de andere kant trek je wel veel aandacht van andere loslopende viervoeters.

Ā 

Volgens mij is nog altijd de oudste truc het beste, dat je harder kan rennen dan een van je vrienden ;-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Op 4-2-2013 om 21:35, zwellever zei:

Uitgaande van een SHTF waarbij het van de ene op de ander dag anders zal zijn,denk ik dat een aanval van een roedel wilde honden wel mee zal vallen; Voor roedelvorming is tijd nodig,eer de beesten zover zijn dat ze in groepsverband kunnen aanvallen zullen de meeste allang verhongerd of afgemaakt zijn.

Nog afgezien van het feit of onze gedomesticeerde honden wel snel genoeg hun oer instincten terug kunnen vinden.

Het enige gevaar wat ik zie is uitgehongerde honden die ruiken dat er wat te halen valt en daardoor nogal "opdringerig" zouden kunnen worden.maar aanvallen van roedels bloeddorstige honden,met als doel hun honger met mensenvlees te stillen lijkt me zwaar overdreven,niet onmogelijk maar toch wel een hele kleine kans dat je daar ooit mee te maken krijgt;de kans dat die honden dan allang door de mensheid zijn opgevreten is vele malen groter als dat ze ons ooit zullen opvreten.

In ZO Azie zijn roedels wilde honden een serieus gevaar. Ik denk dat gedomesticeerde honden heel snel wild kunnen worden in een SHTF situatie. Sneller dan gedomesticeerde mensen.

aangepast door Michael Lee Platt
Ik zie achteraf dat ik reageer op een comment uit 2013
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Zweden zijn de jacht en schietsport erg diep ingeburgerde tradities, er zijn dus ook miljoenen legale vuurwapens en de meeste zijn behoorlijk goed getrained. De haat voor wolven is hier ook erg groot bij de jagers (die beweren dat de wolven al hun elanden opvreten) dus ook al is het verboden, wolven die te dicht bij de mensen komen krijgen nog wel eens een ongelukje en worden nooit meer gevonden... (zucht).

Ā 

Een roedel agressieve honden zal bij een SHTF dus ook geen lang leven beschoren zijn.

Ā 

In normale niet-SHTF situaties kan je die situatie het beste vermijden, je maakt weinig kans tegen een wat grotere hond. Maken dat je wegkomt (in een auto schuilen, in een boom klimmen, over een hek heen, een huis in, whatever...)

Al die grote praatjes over hoe je zo'n beest kan bevechten zijn mooi verzonnen, maar als 'ie met z'n lelijke smoel aan je arm/been hangt dan ben je gewoon te laat en heb je weinig kans meer om na te denken over wat te doen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 4-2-2013 om 21:11, Tom zei:

Pitbulls.

Rottweilers.

Doberman Pinschers.

Presa Canarios.

Akita's.

Duitse Herders.

Gemengde rassen.

Hybride-wolven.

Dit zijn bij lange na niet de gevaarlijkste....wel de bekendste waakhonden.

De pit is een makkelijk trainbare hond en elk ras kun je voor vechten trainen.

Waarom is de Argentijnse dog verboden in nederland en het bezit ervan is beperkt tot 1...

Je vergeet ook de napoli doggo...cane corso...en nog maar te zwijgen over de molusserer rassen.

Ā 

Zodra je bang bent voor een hond dan moet hij je hebben, ga ook nooit rennen.

Ā 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is geen enkel ras verboden in Nederland, tot 2008 was de RAD nog wel van kracht.

Ā 

Pitbulls zijn trouwens juist vaak waardeloze waakhonden. Mensen schaffen ze aan als waakhond omdat ze er stoer uit zien. Dit ras is gecreƫerd voor hondengevechten, veel van deze honden zijn agressief naar soortgenoten maar heel vriendelijk naar mensen (mensen moesten de vechtende honden namelijk uit elkaar kunnen halen zonder afgemaakt te worden). Helaas vallen dit soort pitbull en stafford achtige honden vaak in verkeerde handen waardoor ze niet goed behandeld worden en ook agressief kunnen worden naar mensen, dat heeft weinig met waaksheid te maken. Dat is vaak angst in combinatie met een lage bijtdrempel en het ras gebonden vasthoudende karakter.

Ā 

Wanneer een hond echt agressief is, probeer ik afstand te houden en te deĆ«scaleren door ze niet recht aan te kijken en er in een boog omheen te lopen of om te draaien en weg te lopen. Ik ben hier ook weleens door een grote hond (kuddebewaker, van ongeveer 60kg) achternagezeten tijdens het fietsen. Deze hond lag naast de weg, blijkbaar niet aan een ketting en kwam in volle vaart achter me aan. Dan kan je weinig anders dan proberen de hond af te schrikken door te roepen, met Ć©Ć©n been trappen richting de hond en heel hard trappen op de fiets. Gelukkig was ik net iets sneller doordat ik bergaf ging, maar dat scheelde weinig, hij greep een paar keer net naast mijn been. Soms heb je weinig opties en moet je een beetje geluk hebben. Alle scenario's zijn anders en het komt altijd aan op een inschatting die je in seconden moet maken.Ā 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Honden kijken naar hoe groot en sterk je bent, en hoe groot en sterk hij is. Is het de moeite waard om hem aan te vallen? Een hond wilt aanvallen en zelf geen schade eraan over houden. Ook energie is voor hem belangrijk, dus als hij jou kan wegjagen door naar je te blaffen; dan doet hij dat. Als een hond naar je blaft en je neemt geen afstand, dan kan hij jou nog weleens aanvallen. Maak jezelf groot, schreeuw en sla en trap van je af. Als het echt niet anders kan, omdat hij jou beet heeft in jouw arm; ga op de grond liggen, verslap, draai je gezicht van hem weg, doe als je dood bent, wees stil -maak geen geluid-.. Hij laat los en loopt van je weg. Heb dit weleens meegemaakt en dit werkt.

Ā 

Leer goed de kalmerings- en stress signalen van je hond te kennen. Raak de hond niet aan, laat hem aan je ruiken. Als hij met zijn rug tegen je rug schuurt, of met zijn snuit toestemming geeft om hem te aaien; doe dit dan ook... Lekker achter de oren, over de onderrug.. Honden en kleine mensen is gevaarlijk, want die staan op ooghoogte en honden ervaren dat als bedreigend..

Ā 

Als je door twee of meer honden wordt aangevallen, dan heb je een groot probleem. Die gaan dan ook echt voor de kill. Bovenstaande tips helpen daar niet bij. Misschien dat zij ophouden met je, als je doet alsof je dood bent.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is vooral het inschattingsvermogen. Veel honden reageren vanuit verdediging, bijvoorbeeld van hun territorium. In dat geval kan het de oplossing zijn om er ruim omheen te lopen en weg te kijken. Heeft een hond al besloten dat die overgaat tot aanval dan moet je daar dus op reageren, dan werkt rustig weglopen niet meer. In dat laatste scenario kan je denk ik het beste de hond ervan proberen te overtuigen dat jou aanvallen een slecht idee is door je groot te maken en te schreeuwen. Doe je dit op het moment dat de hond nog geen aanval ingezet heeft, dan ben je olie op het vuur aan het gooien en kan het dus juist een aanval veroorzaken. Ik zie het afbluffen dus wel echt als een laatste optie.

Ā 

In onze straat wonen bijvoorbeeld twee straathonden, flink formaat kuddebewaker. Deze blaffen en lopen een stukje met mensen mee maar hebben nog nooit gebeten. Laatst dacht iemand dat het een goed idee was om ze 'even te laten zien wie er de baas is'. Ik heb de beste man (inmiddels trillend als een rietje) toen snel mijn tuin in moeten trekken en de honden moeten kalmeren want dit werd echt heel link, terwijl dit normaal hele kalme honden zijn. Conclusie van de beste man was dan ook dat de honden vals zijn, wat niet het geval is als je niet als een wilde hun territorium in komt brullen. Dus gewoon om mee te geven er is niet Ć©Ć©n antwoord op hoe je moet dealen met honden. Brullend hun territorium in walsen is in ieder geval niet aan te raden...

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Ik heb zelf 30 jaar ervaring met politie honden training.Ā  Ook wat te doen als agent bij een valse hond of roedel.

Ā 

Weer je nooit af met je schrijfhand ( links of rechtshandig). Gebruik je motorisch beste hand om een oog of oor diep in te drukken...zo zal de hond onder de indruk zijn van fysiek contact.Ā Ā 

Geef je meest vreselijke schreeuw of gil en ren vol gas op de roedel af...meerdere mensen in canada zijn op deze manier aanvallen van wolven afgekeerd.

Indien mogelijk. Zoek altijd een afweer middel zoals een balk of tak..

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 5-2-2013 om 15:22, jobs zei:

Maar daar mag je toch ook al niet mee over straat zonder gedoe?

Wie maakt zich daar druk om in een SHTF scenario?

Ik zou me drukker maken om mensen in roedel.. die zijn erg onvoorspelbaar.

Maar mocht je in een roedel komen die doordraait, veel succes, met wond behandeling, als je er aan toekomt, ik zit in de honden, beten zijn soms 3 cm diep, scheurwonden zijn ook lekker.

Beter is te zorgen dat je niet in die situatie terecht komt.

Ā 

Vaker zal je een hond met zijn baas treffen, dan maak je eerst de hond af, daarna de baas !

Ā 

Ā 

aangepast door s.o.t
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee hoor. Ik vind Rusland een geweldig land. Heb alleen op het moment een beetje een eh... beetje bedenkingen bij de huidige machthebber(s). De hond was een Siberisch Mastiff.Ā  Op zich geen extreem dier, maar deze was op zijn zachtst gezegd, erg behoudend ten opzichte van zijn bazin. Nou ja, het is opgelost. En de bazin en wij zijn nog steeds bevriend...šŸ˜‰

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Roel22 zei:

Haha, nee hoor. Ik vind Rusland een geweldig land. Heb alleen op het moment een beetje een eh... beetje bedenkingen bij de huidige machthebber(s). De hond was een Siberisch Mastiff.Ā  Op zich geen extreem dier, maar deze was op zijn zachtst gezegd, erg behoudend ten opzichte van zijn bazin. Nou ja, het is opgelost. En de bazin en wij zijn nog steeds bevriend...šŸ˜‰

"Siberisch Mastiff" ken ik niet. Ik had ooit eenĀ Siberische Samoyeed (Husky).

Ik maak me meer zorgen om onze eigen machthebbers op het moment.

Ā 

Honden horen op het erf niet in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...