Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goedkope tuinkassen


blaster

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik maak lage kasten zelf. Door elec. Pvc buizen van 3/8 in de grond te plaatsen in een halve cirkel boog ongeveer een 80 sm. Van elkaar daar span ik dan plastic folie over aan de zijkanten een beetje aarde om vast te leggen , en je hebt een perfecte broeikast voor lage planten

Voor hogere zoals tomaten plaats ik 3 beton yzers in een driehoek met een grote doorschijnend plastic zak oven , met desnoods de bodem open gesneden .dit werkt heel goed en is super goed koop .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets voor de lange termijn zoekt kan ik je alleen maar aanraden om geen plastic kassen te bestellen.

Al jaren zit ik bij een moestuinvereniging en en daar is alles al eens uitgeprobeerd.

Plastic kassen, zelfs uv bestendig, gaan kapot door invloed van de zon en het weer.

Zelfs dure exemplaren van honderden euro's waren niets meer waard na drie jaar.

Ik kan iedereen aanraden te kijken voor een goedkope glazen kas van MP bijvoorbeeld.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener: Wat zijn jullie ervaringen met polycarbonaat platen?

 

Die zijn beter dan de vorm in gewoon zeil.

Nadeel van de polycarbonaat is dat ze na 1 a 2 jaar verkleuren naar melkwit dan wel geel.

Dit kan averechts werken voor het licht in je kas.

Positief vind ik wel dat je in de zomer niet met kalkwit aan de slag hoeft wat je bij glas wel hebt.

Alleen je mist de verlichting in het voor en najaar.

Polycarbonaat heeft dus wel de voorkeur boven zeil.

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb vandaag een folie kas besteld van H1.95xB145xL0.72.

 

Omdat wij absolute beginners zijn in het tuinieren leek mij dit een wijze eerste stap om eens te gaan ontdekken wat je allemaal kunt tuinieren.

Ben vandaag in de tuin bezig geweest om een stukje te betegelen waar deze kas komt. en achter deze kas heb ik nog een stuk grond van 2 bij 3 meter die ik ook wil gebruiken om te tuinieren.

 

Ik heb er gelijk 4 kweekbakken bij besteld. zaden had ik al in mijn arsenaal :)

 

Sow.. dan staat er weer ineens een bericht van de Communicator zeg :p.

 

Door ongelofelijke drukte met mijn werk, niet toe gekomen aan preppers.nl. Dit gaat voorlopig zo blijven, maar ik blijf hier natuurlijk wel ronddwalen! ;)

 

Gr,

C

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren het kweekkasje van de Lidl opgezet. Was eenvoudig op te zetten en het lijkt, zeker gezien de prijs van € 50,=, allerszins van een fatsoenlijke kwaliteit.

Ik ga het kasje gebruiken voor een paar tomaten, paprika en pepers, peterselie, bieslook,rozemarijn en thijm, en daarnaast voor het voorkweken van de diverse groentes en kruiden die ik heb gekocht voor dit jaar.

Het kasje meet slechts 150x150, dus kan prima op mijn dakterras staan[ATTACH=CONFIG]3179[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]3180[/ATTACH]

 

Helaas is het de komende week nog weer te koud, anders waren we alvast begonnen met zaaien in de eierdozen(tip van @Piroska die ik al helemaal vergeten was, dus bij deze dank.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Shadow: Lexaan is uv werend en verkleurd niet. Echter 'k weet niet of het geschikt is voor een kas, vanwege die uv werende eigenschappen. Bovendien erg duur.

 

Kleine inbreng van mij. Lexaan (polycarbonaat) verkleurd wel, echter zeer langzaam (het vergeeld na heel lange tijd).

Wil je de UV bestendige dan moet je de Exell-d platen hebben. Deze zijn tevens voorzien van ee speciale coating die ze Uv bestendig maakt.

Gewerkt in BOZ (GEP, nu Sabic) bij een lexaan fabriek, met testafdeling, en ik dacht dus hetzelfde als jij.

 

Daarbij is het wonderspul wat 250 keer sterker is dan glas, echter vele malen krasgevoeliger.

 

Mijn 2-cent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren het kweekkasje van de Lidl opgezet. Was eenvoudig op te zetten en het lijkt, zeker gezien de prijs van € 50,=, allerszins van een fatsoenlijke kwaliteit.

Ik ga het kasje gebruiken voor een paar tomaten, paprika en pepers, peterselie, bieslook,rozemarijn en thijm, en daarnaast voor het voorkweken van de diverse groentes en kruiden die ik heb gekocht voor dit jaar.

Het kasje meet slechts 150x150, dus kan prima op mijn dakterras staan[ATTACH=CONFIG]3179[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]3180[/ATTACH]

 

Helaas is het de komende week nog weer te koud, anders waren we alvast begonnen met zaaien in de eierdozen(tip van @Piroska die ik al helemaal vergeten was, dus bij deze dank.)

 

DIE ZOEK IK...

Wat was je er voor kwijt als ik mag vragen @netuyas ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

 

Sow.. dan staat er weer ineens een bericht van de Communicator zeg :p.

 

Door ongelofelijke drukte met mijn werk, niet toe gekomen aan preppers.nl. Dit gaat voorlopig zo blijven, maar ik blijf hier natuurlijk wel ronddwalen! ;)

 

Gr,

C

 

Dat wou ik zeggen. Had steeds al even gekeken of je nog inlogde want mistte je al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine inbreng van mij. Lexaan (polycarbonaat) verkleurd wel, echter zeer langzaam (het vergeeld na heel lange tijd).

Wil je de UV bestendige dan moet je de Exell-d platen hebben. Deze zijn tevens voorzien van ee speciale coating die ze Uv bestendig maakt.

Gewerkt in BOZ (GEP, nu Sabic) bij een lexaan fabriek, met testafdeling, en ik dacht dus hetzelfde als jij.

 

Daarbij is het wonderspul wat 250 keer sterker is dan glas, echter vele malen krasgevoeliger.

 

Mijn 2-cent.

 

Voor kassen wordt het niet gebruikt, vanwege de hoge prijs, of omdat het weinig UV doorlaat? Naar mijn weten laat namelijk glas ook weinig UV door

 

Van mij mag je m'n huis er mee dicht timmeren, Riesie. Waarschijnlijk de enige manier dit huisje zombieproof te krijgen. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine inbreng van mij. Lexaan (polycarbonaat) verkleurd wel, echter zeer langzaam (het vergeeld na heel lange tijd).

Wil je de UV bestendige dan moet je de Exell-d platen hebben. Deze zijn tevens voorzien van ee speciale coating die ze Uv bestendig maakt.

Gewerkt in BOZ (GEP, nu Sabic) bij een lexaan fabriek, met testafdeling, en ik dacht dus hetzelfde als jij.

 

Daarbij is het wonderspul wat 250 keer sterker is dan glas, echter vele malen krasgevoeliger.

 

Mijn 2-cent.

 

 

bij ons zijn in 2 jaar tijd de platen al verkleurd dus dat vind ik niet heel langzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij ons zijn in 2 jaar tijd de platen al verkleurd dus dat vind ik niet heel langzaam.

 

Ik ken het verhaal, en ik herken het. Hangt ook van de dikte af, en de samenstelling.

De "betere" en dus duurdere soorten zijn voor ons ook bijna niet te betalen hoor.

Wonderspul, maar met een hoge prijs.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas: Bieslook, rozemarijn, oregano en tijm is net onkruid. Die kun je prima buiten de kas telen. Mits je de originele varianten gebruikt, vaak in 't latijn aangeduid met "Vulgaris".

 

Bij mij staat de bieslook, rozemarijn en tijm nog in potten en dus nog boven op een slaapkamertje. Daardoor beginnen ze al begin februari met groeien en heb ik nu al bieslook e.d.

 

Rozemarijn kan echter bij strenge vorst kapot vriezen. Thymus Vulgaris (echte tijm) overleeft werkelijk elke vorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren het kweekkasje van de Lidl opgezet. Was eenvoudig op te zetten en het lijkt, zeker gezien de prijs van € 50,=, allerszins van een fatsoenlijke kwaliteit.

Ik ga het kasje gebruiken voor een paar tomaten, paprika en pepers, peterselie, bieslook,rozemarijn en thijm, en daarnaast voor het voorkweken van de diverse groentes en kruiden die ik heb gekocht voor dit jaar.

Het kasje meet slechts 150x150, dus kan prima op mijn dakterras staan[ATTACH=CONFIG]3179[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]3180[/ATTACH]

 

Helaas is het de komende week nog weer te koud, anders waren we alvast begonnen met zaaien in de eierdozen(tip van @Piroska die ik al helemaal vergeten was, dus bij deze dank.)

 

 

Wij hebben het zelfde kasje, maar dan is het plastic lichtgroen. Hij kostte iets van 65,00, dus je hebt een goede deal denk ik. De afgelopen dagen de hele tuin bijna omgespit, 7,5 x 10 m. Ik ga vast wat voorzaaien in kleine kweekbakken onder het schuine zolderraam. De rest komt binnenkort in het kasje en in de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas: Bieslook, rozemarijn, oregano en tijm is net onkruid. Die kun je prima buiten de kas telen. Mits je de originele varianten gebruikt, vaak in 't latijn aangeduid met "Vulgaris".

 

Bij mij staat de bieslook, rozemarijn en tijm nog in potten en dus nog boven op een slaapkamertje. Daardoor beginnen ze al begin februari met groeien en heb ik nu al bieslook e.d.

 

Rozemarijn kan echter bij strenge vorst kapot vriezen. Thymus Vulgaris (echte tijm) overleeft werkelijk elke vorst.

 

Goede aanvulling, en klopt! maar met dit kasje bereik ik 2 dingen, ik kan een maand eerder beginnen met zaaien en kweken en een maand later eindigen. daarnaast heb ik een aantal kruiden vlak bij de keuken staan en dus makkelijker op te pakken.

Primair is het bedoeld voor de tomaten, paprika's en pepers, secundair om eerder te beginnen met zaaien(ze worden uitgeplant in de ardennen, dus mijn groeiseizoen is 6 weken korter) en als derde om de keukenkruiden bij de hand te hebben. Bedoeling is om de thijm bieslook, peterselie en rozemarijn het volgend jaar in de ardennen uit te zetten en dan nieuwe op te kweken in het kastje. Daarnaast wil ik beginnen met een medicinale kruidentuin, maar dat kon wel eens volgend jaar worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas: Zo'n kas is idd ideaal om het seizoen te verlengen. Of het twee maanden verlengt, valt nog te bezien, maar 't scheelt enorm.

Bovendien is er niets zo simpel en lekker om de maaltijd mee op te fleuren dan verse kruiden. Kost in de supermarkt een vermogen, van de tuin een schijntje. :)

'k Mis nog de lavas (maggieplant), basilicum (verse pesto is een aanrader), dragon en oregana, hoewel je dat laatste net zo goed gedroogd kan kopen, vers is minder lekker (uitzondering op de regel).

 

Nog een groot voordeel, er zitten heel veel mineralen en sporenelementen in, die je slechts zeer weinig in gewone groenten aantreft. Perfecte aanvullig voor een volledige voeding!

 

Ben benieuwd naar wat je volgend jaar voor medicinale kruiden wil gaan planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DIE ZOEK IK...

Wat was je er voor kwijt als ik mag vragen @netuyas ?

 

ik geloof dat hij dit zegt in de post :p "Was eenvoudig op te zetten en het lijkt, zeker gezien de prijs van € 50''

ik moet mij wel aan sluiten bij @Geert wat plastiek folie en pvc buizen en je hebt een aardig mooi moestuintje.

+ komt nog eens bij zo een rol bouw plastiek bv kom je jaren mee voort als er iets met je glazen kast gebeurd mag je gaan zoeken naar een nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...