Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eerste vereiste


driehart

Aanbevolen berichten

Dingen creeren, zelfredzaam zijn kost moeite en doorzettingsvermogen.

 

Het tegenovergestelde van hoe de maatschappij in elkaar steekt.

Zo min mogelijk moeite ergens voor doen en geld uitgeven voor je gemak.

 

Ja. kijk maar eens naar al je apparaten in huis. Geen zin om te koken, effe wat halen natuurlijk of ergens wat eten.

Schoonmaken niet leuk? neem je toch gewoon een huishoudhulp. effe knip trekken en klaar.

Ga zo maar door.

Ik ga preppen en een paar blikken eten opslaan, daar red je het niet mee.

 

We moeten overal steeds meer moeite voor doen. Helaas blijven velen moeite stoppen in systemen en dingen die gedoemd zijn om te mislukken.

Signaleer dit voor jezelf z.s.m.

Stop je tijd en effort in zaken die naar je toe komen. Dingen die je zelfredzaamheid en eventueel je omgeving ten goede komt.

 

En ja, je komt tot de conclusie dat alles wat je met geld kon kopen, nu steeds vaker met veel moeite zelf moet doen.

 

Zelfredzaam zijn hoeft niet veel geld te kosten. Het kost per definitie wel veel tijd en inspanning.

 

Geld en survival, uiteindelijk omgekeerd evenredig.

 

Survivallen kost inspanning, veel inspanning. Dit zal de grootste cultuurschok voor de meeste zijn. Ergens zelf (met de handen uit de mouwen) moete voor doen!

En met moeite bedoel ik ook wel eens moe worden, discipline en een zweetdruppel oplopen.

 

Driehart

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een goede smid, een goed timmerman en een goed bierbrouwer waren in de middeleeuwen hoogstaande beroepen.

Dit soort handwerk was de basis voor een dorp of stad.

Door de eeuwen heen is steeds meer geïndustrialiseerd, geautomatiseerd, en gedigitaliseerd. Dankzij de uitvinding van elektriciteit.

Neem nu die uitvinding weg, en vraag jezelf eens af wat je ken/kan/kunt? Weinig nog.

De gemiddelde Nederlander krijgt nog een spijker in een stuk hout, maar dan houd het snel op.

 

Een eerste vereiste, behalve je preps?

Leer een vak, of leer wat vakken.

Weet hoe je een stuk staal kunt bewerken met minimale middelen. Voel wat een stuk hout aan mogelijkheden heeft, zonder een kastenmaker te worden.

Leer jezelf wat er mogelijk is, met zo min mogelijk effort, en een zo hoog mogelijke output. Eigenlijk de basis van goede bushcraft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie,

 

Mee eens, maar wat ik bedoel is dat je het wel zelf moet doen en niet effe kan kopen.

Dat kost per definitie meer moeite. Een enorme omslag in denken en doen.

 

Driehart

 

We zijn digitaal verwent, allemaal. Wat honderd jaar geleden nog gewoon was, is nu cultuur history geworden...tot het weer nodig is. En dan weet bijna niemand hoe iets gedaan moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn digitaal verwent, allemaal. Wat honderd jaar geleden nog gewoon was, is nu cultuur history geworden...tot het weer nodig is. En dan weet bijna niemand hoe iets gedaan moet worden.

 

Klopt, en als je dan al iets leest op internet, van dat wil ik doen, doe het dan ook.

Je leert t beste uit praktijk, gelezen kennis is handig, maar t daadwerkelijk uitvoeren is 2.

O, ik moet nog zoveel uitproberen he, als ik maar tijd genoeg heb...................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, en als je dan al iets leest op internet, van dat wil ik doen, doe het dan ook.

Je leert t beste uit praktijk, gelezen kennis is handig, maar t daadwerkelijk uitvoeren is 2.

O, ik moet nog zoveel uitproberen he, als ik maar tijd genoeg heb...................

 

Lepel leren snijden, wat touw verbindingen leren, een simpele spijker weer recht slaan. Stuk ijzerdraad bewonderen voor de mogelijkheden. Door een bos lopen en denken die stam voor een boog (tweede stamdeel, let op de uitbloeiknopen), die stam voor ondersteuning in mijn shelter (V vormige stam uit eik of beuk), dat deel voor mijn dakbedekking (spar, den op takken van de wijduitgewaaierde beuk), die enten voor vlechtwerk van de zijkanten (wilg of hazelaar laat zich prima vlechten), die voor een vogelval (rechte jonge enten van een es, vingerdik), dat hout voor een Figure-4 val (droog en taai). En daarbij de 21 eeuw niet vergeten, weggegooide PET flessen zijn prima UV waterfilters....en ga zo maar door.

 

Alles heeft een doel, alles is te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik merk dat mensen steeds langer op school blijven zitten en een hoge opleiding " moeten" halen. En vervolgens kunnen deze zelfde mensen niet gaan werken omdat er geen passende baan voor hun is.

Vakmensen worden nu omgeschoold vanwege de crisis voor een kantoorbaan waarbij er heel veel vakkennis en expertise verloren gaan.

 

Maar ook de mentaliteit speelt een grote rol, zo heb ik een buurjongen die al maanden zonder werk thuiszit.

Hij heeft al behoorlijk wat baantjes geweigerd, en alleen omdat hij werkschoenen op het werk moest dragen.

Door dit soort voorbeelden verdwijnt er een teveel kennis van materialen en echt vakmanschap.

 

 

 

Gelukkig heb ik een vader die mij veel geleerd heeft.

Was er iets stuk dan repareer je het zelf.

Mijn vader en mijn partner zijn nog steeds van mening dat een vrouw nooit afhankelijk mag zijn van een man. ( en ben ze daar ook dankbaar voor)

Nu is mijn partner een timmerman dus daar ga ik mijzelf wat minder in verdiepen, maar er zijn nog zat andere skills die verbeterd kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al ben ik als jongere eigenlijk totaal afhankelijk van de digitale wereld, zoals dat alle communicatie voor de hogeschool via de mail gaat, probeer ik toch zoveel mogelijk dingen te doen die niet digitaal zijn. Zelf merk ik toch ook dat ik al snel verslaafd raak aan mijn gsm. Tijd om er wat aan te doen.

 

Mijn volgende plannen zijn om dingen te kunnen repareren zoals elektronica ( radio's), gereedschap maken en kleine klusjes rondom het huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb, met alle haren op m'n hoofd, er spijt van dat ik uiteindelijk de IT in ben gegaan. Je kunt beter een vak leren.

 

Dat is precies mijn gedachte, ik zit in hetzelfde schuitje...

En als je er eenmaal in zit, probeer er dan maar eens uit te komen. Ondanks mijn wiskundige achtergrond, wil men mij voor niets anders dan IT...:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Shadow: In mijn geval zware RSI, burnout, overname van 't bedrijf.... Als ik 1 advies mag geven, laat het zover niet komen. Als je je werk niet echt leuk vind, wordt het een steeds zwaardere kluif jezelf te motiveren. Tegen de tijd dat je jezelf naar je werk moet slepen, is de stress al toegeslagen. Blijf proberen leuker werk te krijgen/alternatieven te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week was er een stukje op tv .. (durf zo snel de bron niet te geven.. :o

 

Ging over dat de mensen in nederland beter het amerikaanse systeem kunnen gebruiken. Dat is .. bijvoorbeeld .. 2 dagen timmerman, 1 dag bij een fastfood, 2 dagen supermarkt. Dus een variatie van beroepen verdeelt over de week. Ze willen dit in gaan voeren bij bijvoorbeeld de mega werklozen in de bouw. Op hun vakgebied is niks te werken.. minder.. dus via uitzend/arbeidsburo een aantal cursussen erbij en je beroepen verdelen.

(eigelijk zo gek nog niet.. ;)

 

Zelf wil ik eigelijk graag alles zelf doen en wat ik niet kan op zijn minst proberen. Nu heb ik tig jaar geleden een auto ongeluk gehad en mijn rug en nekwerverls beschadigd.. moet dus niet teveel gekke dingen doen. Maar als het erop aan komt.. heb ik sinds 2004 samen met mijn man een huis ver(ge)bouwd nooit gemetseld, timmert, schildert, gesloopt ..etc.. Voortgang gaat goed.. volgende week andere keuken erin.. (zelf..) dan de tuin maar weer s onderhanden..

 

Maar de gewone simpele dingen.. dingen die je van thuis uit zou moeten leren.. koken, wassen, boodschappen, simpele ehbo, huishoudelijke klusjes.. stekker aanzetten.. dat soort dingen.. die moet je toch wel beheersen als je zelfstandig gaat.. Jammer dat dat soort kennis te weinig doorgegeven wordt. Maakt het er voor de generaties na ons niet beter op.

En wat is er leuker dan een zelfgevangen vis .. tot een lekker maaltje omzetten, zelf een brood maken, je groenten en fruit kruiden uit de natuur halen. Vuur maken is toch ook een grrrrrr overwinningsmomentje.. ;o) Tsjakkka ;o)

 

Waar het uiteindelijk inderdaad op neer komt.. wil je overleven,, als er iets zou gebeuren (hoezo zou) dan zou ik als de wiedeweerga s wat kennis op gaan doen.. en ja dat kost bloed, zweet, tranen en inderdaad moeite!!

 

Maar stap 1 bewust worden van de situatie om je heen, is gezet.. het kwartje is gevallen.. (misschien krijgen we die wel terug .. dat kwartje he.. ;o)

stap 2 weten dat je nu zelf moet gaan voorbereiden (preppen) Dat kan met gear, voedsel, kennis..

stap 3 lid worden van preppers.nl (je bent al voor een kwart geslaagd)

stap 4 ..... keep on prepping .. (misschien wel snel.. t gaat inderdaad niet zo heel erg goed op het moment)

 

En die moeite.. tja die moeite noemen ze Overleven!!

 

xxbirgittexx

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een kwestie van tijd en prioriteit. Kijk nou eens naar een jong gezin met kinderen. Allebei de ouders moeten hard werken, kinderen verzorgen, uitjes regelen, hypotheek betalen, etc etc. Ik zie mensen in een soort van overlevingsstand staan om hun hoofd boven water te houden, er is geen tijd voor een moestuin of om zowiezo wat verder na te denken. Is ook een beetje de bedoeling geweest van de rijke industrielen, je leert al vroeg op school dat je vooral HARD moet werken, het liefst als fabrieksarbeider en er moet geen tijd zijn voor zelfontplooiing. Want de fabrieksbazen en de belastinguitzuiger moet wel geld op tafel krijgen.

 

Ons is dus niet geleerd om anders met geld om te gaan, dan door hard te werken en vooral veel belasting te betalen. Daarom kan ik echt het boek Rijke Pa, Arme Pa (van R. Kiyosaki) aanraden, omdat daar goed uit de doeken wordt gedaan hoe je financieel wat intelligenter kan worden. Want wie heeft verzonnen dat de mens is gemaakt om keihard voor een ander, lees "een rijke" te gaan werken?

 

We moeten voor onszelf gaan denken en ons wat meer verdiepen in hoe de rijken het tot nu toe gedaan hebben, niets mis mee!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...