Ga naar inhoud
GENEGEERD

Afval, hygiene & Recycling


dR3

Aanbevolen berichten

beste medepreppers.

 

Bedankt voor de vele reacties in ieder geval komt hygiene op een eerste plaats in wtshtf situatie.

in een bug-in situatie gelden natuurlijk andere hygiene regels dan buiten of als je ergens rondzwerft

bij een bug-in heb je zelf de touwtjes in handen en kun je bijvoorbeeld net zoals mij een vooraard wegwerp bestek en service aanschaffen van dergelijke kwaliteit ik heb hier voor gekozen omdat als je je in een wtshtf situatie bevindt je maar is uit moet gaan rekenen wat het aan gas/water en (energie voor jezelf) zou gaan kosten als je normaal service moet gaan afwassen.

en dan heb ik het nog niet eens over de hygiene ik denk dat het verstandig is in een wtshtf situatie je eten te bereiden te consumeren en daarna je afval direct weg te gooien zo blijft je omgeving schoon en je bespaart er veel ellende mee.

als je ergens rondzwerft dan zou ik kiezen voor rvs.

(ikzelf ben tot deze conclusie gekomen nadat ik dit in theorie heb bedacht en het in de praktijk heb uitgevoerd( voldoende water pakken uit mijn watervooraad het koken in een grote pan op mijn noodgastoestel met gaspatronen daarna in een teil afgieten je meest schone vaat eerst en het vettigste als laatst ik kan jullie verzekeren dat als je deze test ook is gaat doen je tot een hele andere conclussie komt.

lang leve het wegwerpbestek/service.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Eekhoorn, gebruik je plastic borden? Het voordeel van (een deel) kartonnen borden is dat je ze kunt gebruiken om je volgende vuurtje mee aan te maken.

 

En dat reduceerd weer het door jou geproduceerde afval: want in een SHTF komt er echt niet elke paar weken een lieve vuilnisman langs om je rommel weg te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eekhoorn, gebruik je plastic borden? Het voordeel van (een deel) kartonnen borden is dat je ze kunt gebruiken om je volgende vuurtje mee aan te maken.

 

ik moet in een wtshtf situatie keuzes maken en dan denk ik niet aan het milieu al heb je het natuurlijk wel te koop biologisch afbreekbaar wegwerpservie's.

http://biologicalsolutions.nl/producten/borden.html?gclid=CIn51POHgbQCFUpb3god30kA6Q

ikzelf heb voor plastic gekozen niet dat blokker spul maar iets meer kwaliteit wat ze bij grote feesten enzo ook gebruiken dat je wel fatsoenlijk kan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wij doen in de kampeerbus (want daar moet je ernstig zuinig zijn met water, we hebben maar 40 liter) is dat we de vaat meteen na het eten met wc-papier schoonvegen. Verder niets meer aan doen. Je bord en pan blijft ietsjes vettig, maar we hebben dit eens 2 maanden achtereen gedaan op een reis en zijn er niet ziek van geworden. Thee en koffiebekers, spoelen we ook niet uit. Ziet er alleen bruin uit door de aanslag, maar ook daar krijg je niets van. We gebruiken de bekers ook voor limonade.

 

Ik ga er dan even vanuit dat je wc-papier hebt. In de natuur zou ik het denk ik met bladeren doen, maar ook geen water gebruiken.

 

Pannen kun je inderdaad schuren met zand. Ik doe het met emmers.

 

In vervolg op dit overigens goede topic @de eekhoorn.

Hoe zouden jullie je persoonlijke hygiëne doen in een SHTF?

Hoe vaak zou je douchen of zou je überhaupt douchen?

En hoe zou je dat doen met toiletgebruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij gebruikten altijd zand om dat te doen dat schuurt goed en absorbeerd

 

Okee,mijn vader zei het vandaag ook al dat ze dat in het leger ook deden.

Mooi dat ik het weet en dat het dus kan.

Alleen sla ik wel alvast een bult ontwormingspillen in,lijkt me niet prettig als ik door het zand een wormbesmetting krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Preppers,

 

Ik zag dit staan op een vrek site.

Ga het morgen maken kijken of het iets is , wel met een geur van lavendel erbij.

..Een recept voor de Neerlandshoop en bange dagen

 

Recept voor 2,5 liter zelfgemaakt wasmiddel

 

40 gram Sunlightzeep

40 gram fijne zilversoda

Een scheutje schoonmaakazijn

2,5 liter water

Pak een rasp en rasp de Sunlightzeep (40 gram) in een steelpan. Voeg hier een halve liter koud water aan toe. Verhit dit al roerende tot het zeep is opgelost in het water en voeg hierna de soda toe.

 

Giet het mengsel in een emmer en voeg 2 liter heet water toe. Roer het nog even door en laat het een nachtje staan. De volgende dag is het een harde, glibberige massa geworden en kun je het overscheppen in plastic bakjes.

 

Gebruik een wasbolletje om de zeep in te doen in de wasmachine.

 

IK laat het wel weten of het iets is.

Groet Rust Brenger(str)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hygiene servies: Schoonmaakdoekjes voor als er tekort aan water is, maar dan alleen voor een korte periode. Ga nog wat weggooi bordjes halen.. Nu eet iedereen van een eigen bordje. Mijn opa en oma smeerden vaak een aantal broodjes op een plank, daar pakte iedereen dan gewoon zijn/haar broodje af.. Scheelt ook vaat.

Bespaartip wasmiddel voor als er nog wel water is: beetje koud water toevoegen en dan een stukje horgaas in de hals plaatsen, klein rondje knippen... Dan krijg je schuim. Ik heb zelf zon fles in Spanje gekocht en mee naar NL genomen, vul deze steeds opnieuw en ik doe er nu veel langer mee.

 

Persoonlijke hygiene: ook babydoekjes en desinfecterende gel geprept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu niet zo'n grote pan. Maar ik ben ooit eens bij een Albanees gezin gaan eten en die hadden een grote pan. Deze paste net op de ronde tafel. Iedereen kreeg dan een vork en eten maar! Er was wel de regel "iedereen blijft in zijn eigen stuk." Dus niet zomaar even de grote stukken vlees bij iedereen eruit vissen.

Maar dit bespaart wel in afwas. één pansgerecht en enkele vorken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor het eten misschien allemaal 1 of 2 Aviertjes op je bord? In zon pak gaan heel wat velletjes.

En dat witte A4 papier is niet zo poreus.

Persoonlijke hygiene? Doekjes etc. En misschien klinkt het wat stom, maar misschien net zoals de mensen in india: met de hand waarmee je eet , maak je niet je achterste schoon. Dus goed onthouden natuurlijk wat rechts en links doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Preppers,

 

Ik zag dit staan op een vrek site.

Ga het morgen maken kijken of het iets is , wel met een geur van lavendel erbij.

..Een recept voor de Neerlandshoop en bange dagen

 

Recept voor 2,5 liter zelfgemaakt wasmiddel

 

40 gram Sunlightzeep

40 gram fijne zilversoda

Een scheutje schoonmaakazijn

2,5 liter water

Pak een rasp en rasp de Sunlightzeep (40 gram) in een steelpan. Voeg hier een halve liter koud water aan toe. Verhit dit al roerende tot het zeep is opgelost in het water en voeg hierna de soda toe.

 

Giet het mengsel in een emmer en voeg 2 liter heet water toe. Roer het nog even door en laat het een nachtje staan. De volgende dag is het een harde, glibberige massa geworden en kun je het overscheppen in plastic bakjes.

 

Gebruik een wasbolletje om de zeep in te doen in de wasmachine.

 

IK laat het wel weten of het iets is.

Groet Rust Brenger(str)

 

Hey, als het je gaat om geld te besparen. Koop dan een wasbol met keramiekjes erin. Eco wasbol. Of wasbal. die dingen hebben velerlei namen. Soms worden ze afgemaakt door consumentenorganisaties, soms niet. Ik denk dat de waspoederboeren niet blij met die dingen zijn en dat ze daarom niet zo positief in de media worden gezet. Ik heb er een paar jaar geleden eentje gekocht met ioniserend keramiek erin. Toentertijd 25 euro meen ik en kreeg ik er een navulling bij die ik na een jaar erin zou moeten doen. Heb ik nog steeds geen behoefte aan gehad.

 

Ik was alles met dat bolletje in de wasmachine. Poeder of anders niets meer nodig. Men zegt dat je was ervan vergrijsd. Zou kunnen, ik zie het niet en het boeit mij ook niet zo. Ik hoef niet in krakend wit te lopen. In ieder geval heb ik nog maar 1 pak waspoeder in huis en dat is zowat al verklonterd en erg oud. Dat gebruik ik nog wel bijvoorbeeld voor hondendekens of heel gore overalls.

 

En gewoon zout schijnt ook goed te wassen. Nog goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij scheiden alles. glas, blik, papier, plastic, chemisch.

 

We hergebruiken overigens veel. Alle glazen flessen waar schroefdoppen opzitten, houden we zelf voor de limonade die we van ons fruit maken. De meeste potjes houden we voor jam van ons fruit. Blikken om schroeven etc in te bewaren doen we niet omdat je een blik niet kunt afsluiten en dus de ijzerwaren gaan roesten. Wij gebruiken daar dus de boterbakjes met deksel voor. Dus weinig glas dat we weggooien, blik is het meeste. Plastic flessen hebben we nauwelijks alleen van zonnebloemolie.

 

Aan totaal huishoud afval per week redden wij het niets een om een zak vol te krijgen. Meestal eens per twee weken een zak.

Het enige eigenlijk dat in de vuilnis belandt zijn gekleurde karton verpakkingen (sojamelk, sinaasappelsap) die we niet in de kachel stoppen en zacht plastic verpakkingen. Etensresten hebben we niet, we eten altijd alle restjes op en uitzonderlijk gaat het naar de honden. Groenteafval gaat naar de paarden en kippen. Het enige dat in de bak gaat is sinaasappelschillen, maar zelfs die vinden de paarden heerlijk, alleen wil ik dat niet te vaak geven. Koffiedik, theezakken op composthoop. Koffiefilters hebben we niet, we hebben zo'n plastic koffiefilterzakje ;-) Eierschillen gaan terug naar de kippen.

 

Plastic zakken kunne tegenwoordig tot brandstof gerecycled worden. http://www.ecogeek.org/recycling/3436-japanese-inventor-creates-machine-that-converts-pl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij scheiden alles. glas, blik, papier, plastic, chemisch.

 

We hergebruiken overigens veel. Alle glazen flessen waar schroefdoppen opzitten, houden we zelf voor de limonade die we van ons fruit maken. De meeste potjes houden we voor jam van ons fruit. Blikken om schroeven etc in te bewaren doen we niet omdat je een blik niet kunt afsluiten en dus de ijzerwaren gaan roesten. Wij gebruiken daar dus de boterbakjes met deksel voor. Dus weinig glas dat we weggooien, blik is het meeste. Plastic flessen hebben we nauwelijks alleen van zonnebloemolie.

 

Aan totaal huishoud afval per week redden wij het niets een om een zak vol te krijgen. Meestal eens per twee weken een zak.

Het enige eigenlijk dat in de vuilnis belandt zijn gekleurde karton verpakkingen (sojamelk, sinaasappelsap) die we niet in de kachel stoppen en zacht plastic verpakkingen. Etensresten hebben we niet, we eten altijd alle restjes op en uitzonderlijk gaat het naar de honden. Groenteafval gaat naar de paarden en kippen. Het enige dat in de bak gaat is sinaasappelschillen, maar zelfs die vinden de paarden heerlijk, alleen wil ik dat niet te vaak geven. Koffiedik, theezakken op composthoop. Koffiefilters hebben we niet, we hebben zo'n plastic koffiefilterzakje ;-) Eierschillen gaan terug naar de kippen.

 

Plastic zakken kunne tegenwoordig tot brandstof gerecycled worden. http://www.ecogeek.org/recycling/3436-japanese-inventor-creates-machine-that-converts-pl

 

Klinkt goed! Ik bewaar die blikken overigens wel, daar kun je prima allerlei spul in bewaren. Afsluiten kan eventueel met bijvoorbeeld alu-folie of vershoudplastic, ducttape werkt ook wel. Veel ijzerwaren zijn roestvrij, en voordat de rest gaat roesten ben je jaren + vocht verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
een idee voor na de shtf: knip plastic aan reepjes en was het. als het droog is kan je het altijd nog gebruiken als isolatie middel, voor een nood deken of voor de muren van een permanente shelter.

 

Wel in gedachte houden dat het fikt als de neten . Dus oppassen met vuur .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...