Ga naar inhoud
GENEGEERD

Scheurbuik voorkomen in een SHFT


Tom

Aanbevolen berichten

Helemaal mee eens Ray, wat ik bedoel is dat niet iedereen zich bewust is dat alles wat we nodig hebben langs de kant van de weg in de berm groeit.

Maak wel eens de grap dat in een oorlog heel Rotterdam dood gaat naast een aardappelveld. Gewoon omdat ze niet weten dat aardappels onder de grond groeien.

 

No pun intended.

 

Sinds ik gezien heb, dat iemand niet wist, wat voor zwart wit groot beest daar in de wei liep, verbaas ik me nergens meer over! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Dreutel en @ Raycoupe,

 

Bedankt voor de antwoorden !

 

Ik zal zelf veel meer moeten uitzoeken over kruiden enz.

 

Wat betreft die rozebottels, kun je dan alleen die bottels pakken van die zeg maar wat enkelbladige bloemen bij rozen (die struiken), of kun je alle bottels van rozen gebruiken ?

 

Groetjes Dree

 

Goeie vraag, uiteraard is een plantenboekje handig hierbij, hoewel ik geen giftige bottels ken. Normaal kom ik twee soorten tegen, kleine ovale, vrij harde bottles en dikke, vlezige, meer pompoenachtige vormige bottles. Daar zit tenminste vruchtvlees aan. Die zaadjes gebruikten we vroeger als kind wel als jeukpoeder. Een paar van die bottles openbreken, zaadjes eruit halen en een handvol achterin iemands hemd gooien. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dree,

Ongetwijfeld kun je dit plantje drogen, maar ik heb dat zelf nog nooit gedaan. Ik vraag me echter wel af of het vitamine c gehalte dan behouden blijft. Wellicht heeft iemand anders daar kennis van? Misschien @vheeswijk, chemicus?

 

Als je dat plantje goed kunt drogen dan moet je dat bovendien bij een zéér lage luchtvochtigheid bewaren. Dit kun je doen door het toevoegen van een linnen- of theezakje half gevuld met wat Bizon Vochtvreter (watervrij calciumchloride, CaCl2) in een goed sluitend potje of zip-lock bag. Zie link. Vitamine C blijft dan behouden.

Het is mij bovendien bekend , door schade en schande :(, dat zelfs puur vitamine C kan schimmelen bij een hogere luchtvochtigheid.

 

Wolf (chemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel en @ Raycoupe,

 

 

Wat betreft die rozebottels, kun je dan alleen die bottels pakken van die zeg maar wat enkelbladige bloemen bij rozen (die struiken), of kun je alle bottels van rozen gebruiken ?

 

Groetjes Dree

 

Je kunt in principe alle bottels gebruiken, alleen die van de gecultiveerde roos hebben nauwelijks waarde, er is te veel doorgekweekt op bloem en struikvorm. Er zit vrijwel geen vit C meer in.

 

Je moet de wilde variëteiten hebben, o.a. duinroos en hondsroos en rimpelroos.. deze 3 hebben inderdaad die enkelbladige bloemen die je noemt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten kunnen redelijk makkelijk onderzocht worden of er vitamine C in zit.

Maak er een papje van met wat water en voeg wat zetmeel en jodium toe.

Wanneer deze blauw wordt weet je dat er vitamine C aanwezig is.

Hoe meer jodium, hoe meer vitamine C erin zou moeten zitten.

 

Vandaag zal ik even kijken of er een mooie berekening gemaakt kan worden om ook het gehalte vitamine C in mg te Vinden.

Was hier vrijdag aan begonnen om een paar scholieren warm te laten draaien voor de chemie.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten kunnen redelijk makkelijk onderzocht worden of er vitamine C in zit.

Maak er een papje van met wat water en voeg wat zetmeel en jodium toe.

Wanneer deze blauw wordt weet je dat er vitamine C aanwezig is.

Hoe meer jodium, hoe meer vitamine C erin zou .

 

Bedankt voor deze tip! Dar ga ik zeker uitproberen. Ik zat me namelijk, naar aanleiding van dit topic, af te vragen hoeveel vitamine c er in gedroogde citrusschil zit. Ik kwam namelijk dit recept tegen voor citroenpoeder:http://www.inmaak.nl/Uitleg_werkwijze/Drogen_van_voedsel/Citroenpoeder_maken/citroenpoeder_maken.html

Als het werkt zou je er zelfs capsules mee kunnen vullen om het makkelijk in te nemen.... Ga ik eens proberen als ik wat meer tijd heb:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in principe alle bottels gebruiken, alleen die van de gecultiveerde roos hebben nauwelijks waarde, er is te veel doorgekweekt op bloem en struikvorm. Er zit vrijwel geen vit C meer in.

 

Je moet de wilde variëteiten hebben, o.a. duinroos en hondsroos en rimpelroos.. deze 3 hebben inderdaad die enkelbladige bloemen die je noemt.

 

Bedankt voor je antwoord @Piroska !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten kunnen redelijk makkelijk onderzocht worden of er vitamine C in zit.

Maak er een papje van met wat water en voeg wat zetmeel en jodium toe.

Wanneer deze blauw wordt weet je dat er vitamine C aanwezig is.

Hoe meer jodium, hoe meer vitamine C erin zou moeten zitten.

 

Vandaag zal ik even kijken of er een mooie berekening gemaakt kan worden om ook het gehalte vitamine C in mg te Vinden.

Was hier vrijdag aan begonnen om een paar scholieren warm te laten draaien voor de chemie.

 

Gegroet Collega,

 

De proef is mij bekend als een terugtitratie. Ik ken hem van de bepaling van Vit. C in tabletten. Is inderdaad uit te voeren op practica door leerlingen. De planten kunnen wisselende hoeveelheden water bevatten, waardoor het gehalte hoogstens in 2 significante cijfers kan worden berekend.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

 

Wolf @vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toegevoegde votamine in producten

 

Heb je bij Dextro energy, multivruchten snoep in blik bij de Lidl, Limonade poeders. Soms vraag ik me af of daar wel vitamine C in zitten. Zou je dat ook met jodium kunnen testen?:confused: :o Nog belangrijker is of het wel in zitten. Vooral bij producten in blikken, gedroog, ingemaakte vruchten en of groenten???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gegroet Collega,

 

De proef is mij bekend als een terugtitratie. Ik ken hem van de bepaling van Vit. C in tabletten. Is inderdaad uit te voeren op practica door leerlingen. De planten kunnen wisselende hoeveelheden water bevatten, waardoor het gehalte hoogstens in 2 significante cijfers kan worden berekend.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

 

Wolf @vheeswijk (chemicus)

 

Helaas is het niet gelukt om de interesse van de scholieren te wekken voor de chemie. Maar door het even uit te zoeken leer je zelf ook altijd weer een beetje bij. ( ik werk ook niet op een school maar bij een bedrijf)

 

Ook ik was tot vrijdag overtuigd dat dit alleen via terugtitratie mogelijk was.

Zo is het mij ook tenslotte geleerd.

was dan ook zeer verbaast dat in de regelgeving van voedingsmiddelen deze analyse aanwezig was. ( FCC editie 4 ; ascorbinezuur)

het voordeel hierbij is dat zetmeel en jodium makkelijk aan te komen is.

Natriumthiosulfaat is echter wat lastiger aan te komen en vind je niet direct bij iemand in huis.

 

Beschrijving vitamine C ( ascorbinezuur)

wit of gelig kristal dat makkelijk oplost in water. Vitamine C wordt geleidelijk donkerder van kleur onder invloed van licht. In lucht is droge vitamine C stabiel maar neemt snel in gehalte af wanneer deze vochtig wordt. Je kunt deze dus beter bewaren in een donkere dichte pot zodat er geen licht of vocht bij kan komen.

 

Vandaag even met wat ascorbinezuur uitgeprobeerd en het werkt uit de kunst.

betadine heeft bijvoorbeeld 100 mg/ml jodium.

Vitamine C reageert 1:1 met jodium

Vervolgens heb ik 118 mg ingewogen en kwam op ongeveer 1,2 gram jodium uit.

Even voor het gemak uitgaande dat 1 ml betadine een gram weegt. Is dat 1,2 ml wat overeen komt met 120 mg.

het gehalte is dan volgens berekening 101%

Het lijkt dus redelijk overeen te komen maar het blijft een indicatieve waarde.

Om deze een beter resultaat te geven ben je al snel verplicht om met droog materiaal te werken en de molmassa's en titer bij te betrekken.

 

kijk eventueel ook op nl.wikipedia.org/wiki/ascorbinezuur

een andere tip is om via Google de bepaling van vitamine C op te zoeken, vaak gevonden op scheikundepracticum van scholen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het niet gelukt om de interesse van de scholieren te wekken voor de chemie. Maar door het even uit te zoeken leer je zelf ook altijd weer een beetje bij. ( ik werk ook niet op een school maar bij een bedrijf)

 

Ook ik was tot vrijdag overtuigd dat dit alleen via terugtitratie mogelijk was.

Zo is het mij ook tenslotte geleerd.

was dan ook zeer verbaast dat in de regelgeving van voedingsmiddelen deze analyse aanwezig was. ( FCC editie 4 ; ascorbinezuur)

het voordeel hierbij is dat zetmeel en jodium makkelijk aan te komen is.

Natriumthiosulfaat is echter wat lastiger aan te komen en vind je niet direct bij iemand in huis.

 

Beschrijving vitamine C ( ascorbinezuur)

wit of gelig kristal dat makkelijk oplost in water. Vitamine C wordt geleidelijk donkerder van kleur onder invloed van licht. In lucht is droge vitamine C stabiel maar neemt snel in gehalte af wanneer deze vochtig wordt. Je kunt deze dus beter bewaren in een donkere dichte pot zodat er geen licht of vocht bij kan komen.

 

Vandaag even met wat ascorbinezuur uitgeprobeerd en het werkt uit de kunst.

betadine heeft bijvoorbeeld 100 mg/ml jodium.

Vitamine C reageert 1:1 met jodium

Vervolgens heb ik 118 mg ingewogen en kwam op ongeveer 1,2 gram jodium uit.

Even voor het gemak uitgaande dat 1 ml betadine een gram weegt. Is dat 1,2 ml wat overeen komt met 120 mg.

het gehalte is dan volgens berekening 101%

Het lijkt dus redelijk overeen te komen maar het blijft een indicatieve waarde.

Om deze een beter resultaat te geven ben je al snel verplicht om met droog materiaal te werken en de molmassa's en titer bij te betrekken.

 

kijk eventueel ook op nl.wikipedia.org/wiki/ascorbinezuur

een andere tip is om via Google de bepaling van vitamine C op te zoeken, vaak gevonden op scheikundepracticum van scholen

 

Mijn dank voor de info. Overigens was het voor mij ook heel moeilijk om scholieren enthousiast te krijgen voor de chemie. Alleen als het ontploft vinden ze het leuk :(. Het is een politiek foute studie (milieulobby, ed.) en dat is het sinds de 80er jaren.

 

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toegevoegde votamine in producten

 

Heb je bij Dextro energy, multivruchten snoep in blik bij de Lidl, Limonade poeders. Soms vraag ik me af of daar wel vitamine C in zitten. Zou je dat ook met jodium kunnen testen?:confused: :o Nog belangrijker is of het wel in zitten. Vooral bij producten in blikken, gedroog, ingemaakte vruchten en of groenten???

 

Deze producten kun je ook allemaal op dezelfde manier testen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik rook af en toe een sigaartje. Dan weten jullie dat....

Ik steek hand in eigen boezem en ben niet anti roken natuurlijk, maar heb er wel mijn mening over kunnen vormen.

 

Weten jullie dat de meeste rokers eigenlijk in meer en mindere mate aan scheurbuik leiden vandaag de dag. Het heet nu alleen anders, het krijgt de meest uiteenlopende medische benamingen die met hart en vaatziekten te maken hebben.

Als je rookt (over je longen iig) dan verpruts je al je vitamine C in je lichaam. En ja dan heb je hetzelfde scenario als de scheepvaarders in de gouden eeuw.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik ben ergens verbaast dat ik in dit topic het antwoord 'zuurkool' nog niet voorbij het zien komen. Dat is namelijk hoe zeevaarders vroeger op zee hun scheurbuik tegen hebben weten te gaan. Het is niet eenszo moeilijk te maken met witte of spitskool (die wijn zou ik er persoonlijk uitlaten) en blijft met gemak maanden goed - je zult dan alleen wel al in de zomer moeten klaar maken voor de winter, dus misschien is het aan te raden wat zuurkool al op voorraad te hebben.

 

De tips over de kruiden/wilde planten met veel vitamine C zijn ook heel erg handig, bedankt voor het delen iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een flinke pot ascorbinezuur kom je een aardig end.

 

Dit is de meest voor de hand liggende oplossing en eenvoudigste oplossing. En ook goedkoop als u het op het internet koopt als poeder (zuiver ascorbinezuur).

1 schroevendraaier-puntje per dag is ruim voldoende. Koop nooit bruistabletten of pillen. Afzetterij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de meest voor de hand liggende oplossing en eenvoudigste oplossing. En ook goedkoop als u het op het internet koopt als poeder (zuiver ascorbinezuur).

1 schroevendraaier-puntje per dag is ruim voldoende. Koop nooit bruistabletten of pillen. Afzetterij!

 

En koop je dat ook bij de Hekserij dan? Gezien hun waarschuwingen dat het niet voor inwendig gebruik is vanwege mogelijke onzuiverheid etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

En koop je dat ook bij de Hekserij dan? Gezien hun waarschuwingen dat het niet voor inwendig gebruik is vanwege mogelijke onzuiverheid etc

 

Ja die waarschuwingen zie je altijd! Zelfs bij zeer zuivere producten. Het is een melding van de verkoper om zich juridisch in te dekken als een idioot een paar gram in één keer inneemt. Je moet dit zien als een juridische clausule, niet meer. Ik ga zelf dit spul slikken als dat opportuun is. Wolf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...