Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tomahawk


Ronin Kogaratsu

Aanbevolen berichten

@Bolo, werkt dat nu beter dan een fabrieksbijl? bv in vergelijking met een Fiskars? (RINGELING REVIEW ;) )

 

Bijna goed. Is een Gransfors Bruks Small Forest Axe geworden. En hij doet het errrrrug fijn. Ik ga proberen die review in te laten passen met een zekere review die ik tijden geleden heb gedaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 1 jaar later...
  • 3 weken later...

Ik heb sinds kort ook zo tomahawk van SOG, ik heb zo iets nog niet kunnen testen in een stad ja is het toch moeilijker. Wel heb je hier een bos in de buurt maar ik geloof niet dat ze zitten te wachten op iemand die daar even een paar bomen gaat om staan hakken.

 

Wat kan je er eigenlijk mee ? misschien dat iemand me een beetje tips kan geven waar voor ik zo iets kan gebruiken.

 

Slopen / breken

hout hakken / je ergens toegang toe verschaffen of uitbreken

Verdediging

 

Hij exact de zelfde als hier onder op de foto

 

imagesV1PVYI1R.jpg.4792c1fd6baac37f3cd4f5b773062166.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik zie er een blijl in, dus niet al te grote bomen omhakken en hout kloven moet kunnen. @JD81 je merkt terecht op dat ze daar in de stad niet op zitten te wachten. Nu is het in nederland volgens mij niet toegestaan om uberhoupt ergens een boom om te hakken, tenzij het je eigen grond is. Dat gezegd zijn er in omgeving nijmegen een aantal bossen waar je niet snel opgemerkt word.

 

Wat betreft de tomahawk: geen idee hoe scherp die is, maar je zou kunnen proberen een beeldje te snijden uit een stuk hout. Echte details zal niet lukken maar een grove schets moet kunnen lijkt me. Verder kun je met de punt alles slopen wat los en vast zit. Verwacht wel dat je snel gebruikssporen en slijtage krijgt als je dingen kapot mept met de punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik zie er een blijl in, dus niet al te grote bomen omhakken en hout kloven moet kunnen. @JD81 je merkt terecht op dat ze daar in de stad niet op zitten te wachten. Nu is het in nederland volgens mij niet toegestaan om uberhoupt ergens een boom om te hakken, tenzij het je eigen grond is. Dat gezegd zijn er in omgeving nijmegen een aantal bossen waar je niet snel opgemerkt word.

 

Wat betreft de tomahawk: geen idee hoe scherp die is, maar je zou kunnen proberen een beeldje te snijden uit een stuk hout. Echte details zal niet lukken maar een grove schets moet kunnen lijkt me. Verder kun je met de punt alles slopen wat los en vast zit. Verwacht wel dat je snel gebruikssporen en slijtage krijgt als je dingen kapot mept met de punt.

 

 

Dank je wel voor deze reactie, ja ik heb nu zo ding gekocht eigenlijk om het te kunnen testen hier in de buurt. Ik woon zelf in de buurt van het Westland en ja hier is een hoop polder je hebt hier wel het Delftse hout maar om daar nu met zo ding te gaan lopen in een bos. Ik zou het leuk vinden om daar lekker te hakken en breken maar ja helaas.

 

Bedankt voor je reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

iemand al gekeken naar de truckers friend tool? misschien geen kopchopper maar deuren, muren etc. heeft ie niet zo verschrikkelijk veel last van(meestal zijn voorgerecht)

en mooiste van alles.. Dit is geen aanvalswapen meneer, deze gebruik ik als extra grote hamer.

en niet te duur

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand al gekeken naar de truckers friend tool? misschien geen kopchopper maar deuren, muren etc. heeft ie niet zo verschrikkelijk veel last van(meestal zijn voorgerecht)

en mooiste van alles.. Dit is geen aanvalswapen meneer, deze gebruik ik als extra grote hamer.

en niet te duur

 

Gooi er even een link of plaatje bij (en prijs) hoeft niet iedereen te googlen. :)

Linkje kan je zo kopiëren en plakken, om een plaatje te plaatsen zie icoontjes boven het antwoord veld waarin je net je berichtje hebt getypt (insert image heet 'ie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JD81 naast hout kappen is zoiets toch ook ontworpen als wapen en je kan er ook deuren /auto's ed mee openmaken

Voor in stedelijk gebied bij een shtf heb je dus eigenlijk een allround bijl .

Kijk eens of je een oude buiten deur kan vinden en probeer eens hoe je die deur er mee open zou kunnen maken (gewoon in je schuur :rolleyes: )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Toch wat multifunctioneler als zo'n Lifehammer in de auto. Ben alleen benieuwd hoe de politie reageert als ze dit in je auto vinden.

 

Ontopic: ik heb zelf de ColdSteel. Heb hem eens meegenomen het bos in. Voor kleiner hakwerk is hij redelijk geschikt. Bij het hakken van grote blokken minder, omdat hij zich vastzuigt. Dan heb ik toch liever mijn Gransfors Forest Axe. Voor zelfverdediging: vergt behendigheid omdat je de kans hebt dat je je zelf raakt met de scherpe punt aan de achterzijde. En geloof me, die is scherp...

 

Op JoeSjoep zijn genoeg filmpjes te zien hoe je zelf Tomahawk-achtige 'tools' kunt maken. Let op, niet alles is legaal in Nederland! (@mods: graag deze laatste regel verwijderen als dit niet conform de regels is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Waarom maak je er niet zelf een. Ik heb al eens eerder iets gepost van wat ik zelf maak, maar ik wil wel nog een keer wat afbeeldingen posten zodat je een indruk krijgt van wat je zelf kunt maken.IMG_5049.jpg.8c39442a41069736217477f7074cdc61.jpgIMG_5054.jpg.9db06cf9f8465ab272274051d7b4a15a.jpgIMG_5102_resize.jpg.cf6645a8d9fd26be86a8c5faf70a64ed.jpg

Ik zeg niet dat het gemakkelijk is, maar het geeft bovendien ook voldoening als je het helemaal klaar hebt. Tenminste iets naar eigen smaak/ontwerp/stijl en je weet wat je hebt.

Deze 3 heb ik gemaakt als uitdaging om te kijken of het te doen is, zelf iets te maken met de materialen en gereedschappen die je voor handen hebt. Momenteel ben ik bezig nog een aantal andere bijlen te maken voor survival/bushcraft of simpelweg voor te verzamelen.

Zoals ik al zei het kost wat tijd, maar het resultaat geeft meer voldoening dan een gekocht exemplaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rico686 die laatste bijl vind ik super mooi, waar heb je die van gemaakt als ik vragen mag?

Lijkt me een aangepaste bijl van Bahco :)

 

Het is inderdaad een gemodificeerde bijl maar niet van Bahco. Die van Bahco was te klein en deze is een handgesmede bijl van een kennis van me. Die had een keer een bijl gesmeed met een wat forsere hamer aan de achterkant. Ik vond er niets aan en heb hem dus gemodificeerd. Een beetje naar het model van Bahco en een beetje naar het model van Viking bijlen. Om er en wat meer eigen stijl aan te geven heb ik een schubachtig middenstuk erin geslepen en deels ook om het gewicht te verlagen. Dit was eerst een bijlkop van 900 gram, dus dan kun je wel bedenken hoeveel er weggeslepen is. Van de bovenkant is er ruim 1 cm in de lengte weggeslepen om de bijl een wat slanker uiterlijk te geven.

De hamer heb ik eveneens flink "afgeslankt". De steel heb ik met de hand uit een stuk essen hout gesneden omdat de stelen die je kunt kopen niet de juiste afmetingen hebben voor het oog van deze bijlkop. Bovendien wilde ik een wat langere steel dan normaal. De sheath heb ik gemaakt van 3 mm rundleer en geklonken met 5 mm koperen klinknagels.

 

De andere 2 bijlen zijn gemodificeerde slachters bijlen/vlees bijlen van het merk Ochsenkopf. Een heeft een bladdikte van 6,5 mm en de andere 5,5 mm. Ze zijn beide gemaakt van C60 staal, full tang, hebben greepschalen van beukenhout die ik met rubber bekleed heb voor betere grip. Om het roesten tegen te gaan heb ik ze gebruneerd. Dat wilde ik trouwens ook met de laatste bijl doen, maar dan waren de "schubben" minder duidelijk te zien.

 

In feite kan bijna iedereen dit; het kost alleen wat tijd en werk. Bovendien is het een goede oefening voor een SHTF situatie waarin we op dat aangewezen zijn wat we hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de walther tactical tomahawk aangeschaft. Nog niet uitgeprobeerd maar ziet er goed uit. Mooie lengte en ligt goed in de hand. 42cm lang, een lemmet van 12,3cm, een pin aan de achterkant van bijna 8cm. De kop bestaat uit 420 stainless steel. De zijkant van de kop is speciaal ontworpen om als hamer te gebruiken. Een mooi multifunctioneel dingetje dus.

Het enige waar ik zo mijn twijfels over heb is het materiaal van het handvat en de steel. Dit bestaat uit een soort kunststof. Voelt stevig aan maar vraag me af hoe stevig die constructie is, maar dat zien we wel tijdens het testen. Voor extra grip is het handvat bewerkt zodat het nu uit een heleboel 'puntjes' bestaat. Het verhoogd de grip op de tomahawk maar ik ben bang dat het bij lang gebruik niet zo prettig meer aan de hand voelt.

Ik heb 'm voor €40 gekocht op de Duitse Amazon.

4313d7d67fd50859caa917ff54018b2e.jpgfb0c98004948faea8232c2ab54e7a879.jpg6452c67c736b37de2cd03f679faef251.jpg0fe87d30b403615c1aa2c0f4e56c883c.jpg7370ba133b5ae31b7f8aaed167b781be.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...