Ga naar inhoud
GENEGEERD

MDI auto op gecomprimeerde lucht


Blik(voer) op oneindig

Aanbevolen berichten

Yes, eindelijk krijgen we over twee weken meer te horen over de auto die we 2 jaar geleden hebben besteld en aanbetaald. Supermilieuvriendelijk, geen co uitstoot en zuinig op gecomprimeerde lucht. Perslucht dus. Perslucht tank erin en rijden maar. Als ie moet bijladen dan stop je hem in het stopcontact (liefst natuurlijk van je eigen zonne-energie, niet van een kerncentrale) en comprimeert de compressor in de auto de tank weer. Je kunt ook de lucht voorverwarmen door een brandstof (maakt niet uit wat kan alles zijn, zelfs olie) in te nemen, waardoor hij nog zuiniger rijdt dan kan hij 900km mee, anders alleen op lucht 100. Normale snelheid tot zeg 110km/u. Autootje kost een drol en we hebben ook al aanbetaald. Hebben we ook gedaan om het initiatief van de grond te helpen. Probleem al die jaren is dat het tegengehouden wordt door de landen rondom Luxemburg. Maar dat mogen ze niet. Als het in 1 land goedgekeurd is voor op de weg, moeten alle landen in eu het goedkeuren. Je snapt natuurlijk wel dat het tegengehouden wordt door groot geld in de brandstofmaatschappijen, maar over 2 weken horen we of het doorgaat of niet en wanneer het geleverd gaat kunnen worden. Fingers crossed.

 

Dit is het tootje wat wij besteld hebben

http://www.mdi.lu/english/oneflowair.php

 

Hier nog meer info's

 

 

http://www.groen7.nl/tata-motors-mini-cat-rijdt-op-lucht-en-komt-in-2012/

http://www.olino.org/articles/2009/10/01/rijden-op-lucht-de-mdi-airpod

http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/29/auto-op-lucht

 

ps in een shtf heb je er weinig aan natuurlijk want je moet de compressor op elektra opladen, mogelijk dan zonne-energie, maar vond het wel gewoon mooi passen in het prepper thema van zuinigheid en nadenken over deze wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zal het je laten weten als ik meer weet. Het is vooral een auto bedoelt voor in stadsverkeer, het vervuilt niet en op korte afstanden woon werk erg handig. Als gezinsauto om mee op vakantie te gaan naar Spanje niet handig. Wij zijn in spannende afwachting, er zou nu dus binnen 2 weken stappen gezet moeten worden in de kleur die we willen hebben aangeven, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Het leuke ervan is, @lone-wolf dat je ook nog buiten de stad ermee kunt. Hij kan toch zo'n 110. Aangezien je in NL toch nauwelijks harder kunt rijden, lijkt mij het niet verkeerd.

 

Helemaal super, Oneindig!

 

Als je een aggregaat mee neemt, kan je hem overal opladen.

Diesel > kan op olie.

Benzine > kan op houtgas.

Geen gekke regels, want het is gewoon een generator...

 

Kom een keer langsscheuren dan! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn wel bezig iets te maken dat je als je remt weer lucht terug geeft, maar dat is nog in ontwikkeling. Het snelle opladen is zeer zeker een voordeel en wat mij vooral goed lijkt is dat er geen accu's meer nodig zijn. Die dingen zijn wel heel milieuvervuilend. Er is inderdaad veel voordeel tov elektrische auto's @lone-wolf. En het is geen geld vind ik zelf. en hahaha ja grappig je eigen aggregaat meenemen, dan kun je weer net zo goed een gewone auto kopen.

@Heksenboot, ik kom wel een keertje langsrijden als we hem hebben, maar dat kan nog wel heel lang duren, want er is een wachtlijst van hier tot Tokio. En tokio doet niet mee want MDI wil alles in europa en in de landen waar hij verkocht gaat worden zelf doen, liefst ook met grondstoffen bouwen uit die landen. Dit tbv werkgelegenheid en anti-milieuvervuiling van vervoer van bouwstoffen van ver weg. Heel prestigieus dus, maar wel mooi. Maar lange wachtlijst dus en wij zaten bij de eerste 1000 inschrijvingen, maar dat was al laat eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenbootje ik vind het ook wel wat voor jou.

 

Ah, zeker weten. Eerst zat ik nog te denken aan elektrisch, maar dan een soort buggy/brommobiel.

Nu ik weet dat dit ook in de lift zit, lijkt een hybride van elektrisch en lucht, mij ook wel wat.

 

Naast een generator, kan je alsnog een accu meenemen. Zonnepanelen erop en je hebt een mobiele energiecentrale.

Waarschijnlijk is de techniek van compressed air zo simpel als wat.

Ik ga me er nu even niet in verdiepen, maar het is gewoon een compressor en er bestaat zat gereedschap, dat op lucht gaat.

Dus de link is snel gemaakt.

Zo kan je ook energie opslaan, in plaats van in accu's.

Gouden prepper-regel = En/En. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ivm veiligheid,voor de passagiers dan.Is dat oke,sorry hoor voor mij niet.

De snelheden die sommige uit hun voertuig halen,en dan in zo een klein blikje van ocharme 400 kg.

Ik wil jullie pret niet bederven,maar in da spel krijg je mij niet in.

 

Misschien ben ik daar te oud voor geworden.

grtn verkenner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haaa lijkt me erg interessant te zien wat er plaatsvindt als 4x300 bar (alleen het aantal liters mis ik...) gecomprimeerde lucht vrijkomt bij een aanrijding of zoiets....

 

(ben opgeleid in de edele wereld der pneumatiek, hoewel ik er niets meer mee doe momenteel) maar gezien het item vind ik het wel een lekker onderwerp om later eens aan te rekenen...

 

Eerst maar eens wat over lezen..

 

Overigens, even denkend aan wat rendementen, eerst stroom maken, dat doen we van gas, kolen, olie, vuil, houtsnippers, en kernenergie .. ja ook wat wind en water okee dan....

Daar zit het eerste verlies in de keten..... dan vertransporteren, naar de consument of pompstation. Via compressoren omzetting van stroom in gecomprimeerde lucht.. Daar gaat wel wat energie in verloren, vooral door warmte. Als je lucht samenperst wordt het warm - denk maar aan je fietspomp als je een bans hebt opgepompt, de onderkant wordt warm. Nou, dat in een veelvoud dan... oke dan zit het in de tank, en kunnen we daarna rijden, weer een negatief rendementspunt. aandrijving, bevriesverschijnselen bij grotere vermogens of snelheid, geluid... expanderende lucht maakt geluid... veel geluid... naja... .

 

Bij een van mijn werkgevers heb ik gewerkt aan luchtbuffers met een druk van 180 bar, die brachten we in uren op druk met een drietraps watergekoelde compressor, die tot borsthoogte reikte.. en waar je gehoorbescherming bij moest gebruiken. De lucht moet ontdaan worden van vocht, want bij het comprimeren ga je ook vanuit de buitenlucht 0 bar driehonderdvoudig samenpersen. De in de lucht aanwezige waterdamp bereikt al snel het dauwpunt waardoor je het water moet afvoeren tijdens het comprimeren en de lucht daarna drogen.

 

Afijn er valt veel te veel over te vertellen maar dan wordt het technisch dussehhhh ik ben benieuwd.. !:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik denk dat het comprimeren van de lucht wel heel erg veel verlies geeft. Zoals hierboven al wordt gezegd. Je moet de lucht het liefst gaan koelen en vocht afvoeren. Als ik mijn duikflesje van 6 liter naar 300 bar wil hebben sta ik al even te wachten in de winkel en hij gaat bij mijn tot onder de 180 bar leeg. Dus eigenlijk is dat maar een klein beetje lucht wat erin hoeft. In deze auto zou 300 liter lucht moeten. Als ik voor die 3 liter al 5 minuten moet wachten dan zou 300 liter bijna een uur kosten, tenzij je met buffertanks gaat werken. Ik ben benieuwd hoe ze de techniek in de auto stoppen.

 

De uitstoot is natuurlijk niet 0 gram co2 per kilometer. Als je weet hoeveel stroom het kost om een tank te vullen kun je dat goed uitrekenen. Mijn volledig elektrische driewiel eenpersoons auto deed 50 gram co2 per kilometer. En daar heb je dan je accu afval nog bij. Net zo vervuilend als een kleine 4 zitter stadsauto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...