Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dreutel

'Asteroïde zal rakelings langs aarde scheren'

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je het wilt proberen is een goede verrekijker wel een noodzaak. De maximale helderheid wordt geschat op mag 7.8 tot 10.

Op een heel donkere nacht zonder stoorlicht kun je tot ongeveer mag 6 zien met het blote oog. Daarboven is een kijker nodig.

Je moet wel heel nauwkeurig weten waar hij zit. Volgende websites zijn goede bronnen:

http://www.minorplanetcenter.net/iau/MPEph/MPEph.html

http://ssd.jpl.nasa.gov/?horizons

De normale huis tuin en keuken astrosoftware houden vaak geen rekening met de aantrekkingskracht van de aarde en kunnen er daardoor ver naast zitten.

Als het lukt, laat het eens weten, het is een zeer grote uitdaging. De kansen zijn klein, maar daarom gaan een hoop amateurs het juist proberen :)

• Leuk 1

Deze post delen

Zou graag meekijken met iemand met de juiste spullen om te zien hoe dat gaat. (heb alleen de spotting scope en Stellarium ter beschikking).

Deze post delen

en toch he, als dat kreng inslaat over twee weken, dan hebben we een mega SHTF met instant TEOTWAWKI want de berg stof in de lucht, ontregeling vliegverkeer, een eventuele mega-tsunami, totale chaos en andere zaken die misgaan afhankelijk van wáár die inslag is, maken dat ik mijn prep niveau maar even op scherp zet en de jerry's met diesel alvast grijpklaar zet, de BOB in de gang niet op zolder, en nog maar wat extra batterijen en petroleum voor de lampjes ga halen.

Deze post delen

en toch he, als dat kreng inslaat over twee weken, dan hebben we een mega SHTF met instant TEOTWAWKI want de berg stof in de lucht, ontregeling vliegverkeer, een eventuele mega-tsunami, totale chaos en andere zaken die misgaan afhankelijk van wáár die inslag is, maken dat ik mijn prep niveau maar even op scherp zet en de jerry's met diesel alvast grijpklaar zet, de BOB in de gang niet op zolder, en nog maar wat extra batterijen en petroleum voor de lampjes ga halen.

Och, dat is nou weer iets waar ik dus totaal niet voor prep. Als zo'n ding inslaat zijn we toch kansloos.

Deze post delen

Och, dat is nou weer iets waar ik dus totaal niet voor prep. Als zo'n ding inslaat zijn we toch kansloos.

Dat ligt er aan.

Is het hier in NL: dan is het pech.

Is het 'in de buurt' dan is er schade maar maak je kans.

Is het wat verder: dan minder schade en meer kans.

Deze post delen

Grappig, de ene maakt zich druk dat het ding te ver weg is om te zien met fatsoenlijke scope, de ander is bang dat 'ie inslaat. :confused:

• Leuk 1

Deze post delen

Volgens mij kunnen ze dit soort dingen inmiddels best wel goed uitrekenen, dus ik ga er van uit dat die asteroïde inderdaad langs scheert, en anders: pech gehad, en hopen dat -ie in zee valt, en niet op iemands dak.

Deze post delen

Volgens verschillende berekeningen zou hij, indien hij inderdaad op aarde te pletter slaat, op het zuidelijk halfrond neerkomen. De schade zal niet gigantisch zijn, het betreft een stukje steen van een half voetbalveld. ;)

Deze post delen

@frank1964 Uit het linkje van de openingspost:

Volgens Weishaupt zijn namelijk ''de rapen gaar'' als een dergelijke asteroïde de aarde wél zou raken. ''Dan zouden de gevolgen niet te overzien zijn. Als de DA14 bij ons zou inslaan, zou niemand in Europa dat overleven.'' En omdat stof en gruis vervolgens op zouden stijgen en in de atmosfeer zouden blijven hangen, zou het een heel stuk kouder worden op aarde.

Deze post delen

@frank1964: Da's kleiner dan die uit 1908 in Toengoeska. Daar merken we hier op het noordelijk halfrond niet vreselijk veel van, behalve, nieuwe viral youtube video's en twitter overbelast.

Deze post delen

@frank1964: Da's kleiner dan die uit 1908 in Toengoeska. Daar merken we hier op het noordelijk halfrond niet vreselijk veel van, behalve, nieuwe viral youtube video's en twitter overbelast.

Precies, t zal een klap geven, zoals ook daar en in de directe omgeving behoorlijke schade veroorzaken. Deze link beschrijft de grootte van de astroide.

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/3384866/2013/01/29/Volgende-maand-scheert-rots-vervaarlijk-dicht-langs-aarde.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck

Deze post delen

Precies, t zal een klap geven, zoals ook daar en in de directe omgeving behoorlijke schade veroorzaken. Deze link beschrijft de grootte van de astroide.

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/3384866/2013/01/29/Volgende-maand-scheert-rots-vervaarlijk-dicht-langs-aarde.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck

Gelukkig bestaat het zuidelijk halfrond grotendeels uit oceanen. Een stevig bommetje!

Deze post delen

Toch vind ik het altijd zorgelijk dat zulke dingen pas 2 weken voordat het gebeurd gemeld worden.

Klopt helemaal, maar dan wil je vast niet weten hoeveel er langs gekomen zijn die pas waargenomen werden op het moment van passeren. ;)

• Leuk 1

Deze post delen

Toch vind ik het altijd zorgelijk dat zulke dingen pas 2 weken voordat het gebeurd gemeld worden.

Als ik me goed herinner hebben we hier een maand geleden of zo ook al eens over gediscuteerd...

Deze post delen

Yep, ergens rond 21-12-12 was hier ook al iets over te horen, meen ik mij te herinneren, maar dat raakte toen ondergesneeuwd door de Maya's :p

Deze post delen

Energie = 0.5mv². De massa maakt wel uit ja, maar het gaat hier vooral om de snelheid. Het is te hopen (als hij inslaat) dat het met 10km/s gaat en niet met 70km/s .

Deze post delen

Directeur Weishaupt van het Planetron in Dwingeloo zegt dat de asteroïde met een telescoop mogelijk te zien is. "Hoewel de kans opinslag nul is, vinden wij het toch een intrigerende gedachte dat het ding zo dichtbij komt", zegt Weishaupt. Een inslag van de asteroïde zou catastrofale gevolgen zou hebben voor Europa. Volgens Weishaupt zou niemand dat overleven.

Dat is dus de ene bron.....en de andere bron:

Botsing

Nog volgens Yeomans is de inslag van zo'n asteroïde niet noodzakelijk een cataclysme. In ieder geval zal de bezoeker van 15 februari ons niet rammen, zo verzekert de deskundige van de NASA. De kans op een botsing met een satelliet is 'extreem klein' want er draait zowat niets rondom de Aarde op de plaats waar de steenklomp ons passeert.

Dus....een bunker heb ik niet en ik ga ook niet vrijdag de vijftiende in een bunker zitten. Wel loop ik al mijn spulletjes nog even na...je weet maar nooit. Wat sommigen hier vergeten, met dat lacherige gedoe van het is maar zo groot als een half voetbalveld, is DE SNELHEID. Een 9mm kogel stelt ook geen ruk voor, maar indien afgeschoten met ene vuurwapen, probeer hem dan maar weg te ketsen met je voorhoofd. De snelheid van die asteroide is nog vele malen groter dan die 9mm kogel....de energetische impact is gigantisch, vergelijkbaar met een handjevol kernwapens.

Deze post delen

Gast Riesie
Directeur Weishaupt van het Planetron in Dwingeloo zegt dat de asteroïde met een telescoop mogelijk te zien is. "Hoewel de kans opinslag nul is, vinden wij het toch een intrigerende gedachte dat het ding zo dichtbij komt", zegt Weishaupt. Een inslag van de asteroïde zou catastrofale gevolgen zou hebben voor Europa. Volgens Weishaupt zou niemand dat overleven.

Dat is dus de ene bron.....en de andere bron:

Botsing

Nog volgens Yeomans is de inslag van zo'n asteroïde niet noodzakelijk een cataclysme. In ieder geval zal de bezoeker van 15 februari ons niet rammen, zo verzekert de deskundige van de NASA. De kans op een botsing met een satelliet is 'extreem klein' want er draait zowat niets rondom de Aarde op de plaats waar de steenklomp ons passeert.

Dus....een bunker heb ik niet en ik ga ook niet vrijdag de vijftiende in een bunker zitten. Wel loop ik al mijn spulletjes nog even na...je weet maar nooit. Wat sommigen hier vergeten, met dat lacherige gedoe van het is maar zo groot als een half voetbalveld, is DE SNELHEID. Een 9mm kogel stelt ook geen ruk voor, maar indien afgeschoten met ene vuurwapen, probeer hem dan maar weg te ketsen met je voorhoofd. De snelheid van die asteroide is nog vele malen groter dan die 9mm kogel....de energetische impact is gigantisch, vergelijkbaar met een handjevol kernwapens.

Daarbij niet vergeten waar hij inslaat (water/land, is nog maar afwachten), en wat de windrichting is. Moet er niet aan denken wat een hoeveelheid materiaal er de lucht in gaat.

Deze post delen

Daarbij niet vergeten waar hij inslaat (water/land, is nog maar afwachten), en wat de windrichting is. Moet er niet aan denken wat een hoeveelheid materiaal er de lucht in gaat.

Meer troep dan Hirosjima en Nagasaki bij elkaar....komt het kreng neer in zee, dan hebben we een tsunami, op land een krater en alle zand en steentjes vliegen in de lucht. Vanuit natuurkundig oogpunt vreselijk interessant. Laten we hopen dat die ruimte steen op die eilanden knalt waar China en Japan over bakkeleien.....zou mooi zijn. Vooralsnog hoop ik dat de asteroïde ons mist.

Deze post delen

Meer troep dan Hirosjima en Nagasaki bij elkaar....komt het kreng neer in zee, dan hebben we een tsunami, op land een krater en alle zand en steentjes vliegen in de lucht. Vanuit natuurkundig oogpunt vreselijk interessant. Laten we hopen dat die ruimte steen op die eilanden knalt waar China en Japan over bakkeleien.....zou mooi zijn. Vooralsnog hoop ik dat de asteroïde ons mist.

Ja laten we het hopen, vooralsnog maak ik me niet erg veel zorgen. Beetje extra voorbereiden voor het geval dat. De rest valt compleet buiten onze invloed.

En toch blijf ik me maar afvragen waarom onze wereldregeringen zoveel diepe ondergrondse basis (D.U.M.B. s - Deep Underground Millitary Bases) hebben aangelegd waar de elite kan overleven. Daar zijn miljarden en miljarden dollars en ook euro's naartoe gegaan. Is dat gewoon standaard beveiliging tegen een atoomaanval? Of verwacht met toch eens een inslag? Als je eens gaat zoeken op internet, kun je heel veel informatie hierover vinden.

Deze post delen

De maya s zijn nog maar net op hun bek gegaan of er duiken al nieuwe nakende Einde - van - de - werelds op . Dit keer is de gigantische planetoïde 2012 DA14 de boosdoener, een enorm stuk steen van zo'n vijftig meter doorsnee die onze aarde vrijdagavond op een rakelingse scheerbeurt zal trakteren . De volks sterrenwacht beweert dat we ons geen zorgen hoeven te maken .

2012DA14 blijft op een veilige afstand van zo 'n 30000 km van de aarde . Maar dat is dichter dan sommige satellieten .

Wat zouden de gevolgen zijn als een vergelijkbare ruimte rots onze aarde zou treffen ?

Hoe groot is de kans dat we door een planetoïde getroffen worden ?

Geert

Deze post delen

Wat de gevolgen zijn? Nou als die steen bij mij in de achtertuin neerkomt, hoef ik de eerste tijd niet meer te schoffelen!

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...