Ga naar inhoud
GENEGEERD

Samurai's No-Fail SHTF brood


samurai

Aanbevolen berichten

Voor iedereen die begint met brood bakken en moeite heeft een beetje goed zelfgebakken brood te krijgen,

het brood is te hard, te droog, niet lekker, of wat dan ook, hierbij een receptje voor 2 kleinere broden

die altijd lukt. Ik zie veel opmerkingen van mensen die beginnen en veel vragen hebben of wie het niet lukt.

Leuke is ook dat dit brood een soortemet SHTF brood is, de gezondheid van volkoren, de zachtheid van witbrood,

nouja de bedoeling is duidelijk..eigen recept na veel experimenteren met de taakstelling:

 

-Al die recepten op internet werken nooit (was mijn ervaring tenminste..)

-Snel brood, geen supermarkt.

-Altijd lukken, maken en je kan eten..zo voor die dagen dat het druk hebt..

-Geen moeite met ingredienten, of wegen etc..alles standaard zakjes en aanwezig in SHTF voorraad

-Meer naar volkoren toe meer tarwemeel gebruiken, meer naar wit toe meer tarwebloem gebruiken..

 

Noot: Gebruik exact de ingredienten, niks weglaten, alles heeft een bedoeling voor het lukken!

 

Benodigdheden:

 

450 ml kokend water.

80 gram melkpoeder

400 gram tarwemeel

425 gram tarwebloem

50 gram boter (liefst roomboter)

1 zakje gist levure (7 gram gedroogde gist andere)

1 zakje bakpoeder (15 gram)

2 zakjes vanille suiker of 1 eetlepel bruine rietsuiker/witte suiker/basterdsuiker wat je hebt..

olijfolie of zonnebloemolie, elke plantaardige vloeibare olie okay.

1 theelepel suikerstroop of zeeuwse siroop of wat je hebt..

snuifje zout, naargelang meer/minder..niet meer dan 1 theelepel..

 

1. Doe zakje gist in 4 eetlepels warm water..(goed warm!! niet lauw, gist activeren bij 45 graden celsius!!)

Doe 1 theelepel siroop erbij..

Roeren , laten staan, tot er zich schuim vormt..

2. In de tussentijd, meng zakje bakpoeder door 425 gram tarwebloem.

3. In grote schaal 450 ml kokend water doen..

Roomboter erbij oplossen..

2 zakjes vanillesuiker erbij oplossen..

Melkpoeder erbij, eetlepel olie erbij, roeren en oplossen.

4. Als mengsel in grote schaal lauw is..

Het gistmengsel erbij..roeren..

Eetlepel olie erbij, roeren..

5. 400 gram tarwemeel, LET OP tarwemeel eerst erbij doen en goed mengen..

6. Als alles gemengd is, de zout bij het deeg..

8. DAN de 425 gram tarwebloem/bakpoeder mengsel erbij in delen..goed mengen..

7. Als bijna alles van de resterende tarwebloem erbij is, een eetlepel olie bij de deeg en de laatste meel erbij..

8. Kneden tot een deeg..makkelijkste is uitrollen met deegroller tot platte lap..en oprollen en weer opnieuw plat rollen..

Tot je een consistente deeg krijgt, na zo een 15 keer rollen..

Deeg tot bal maken..kom schoonmaken en hergebruiken voor rijzen..

9. In kom eetlepel olie doen, en deegbal besmeren tot oppervlakte bedekt is,waarbij ruimte is voor het rijzen,

kom=2 keer zo groot als deegbal!

Afdekken met warme vochtige theedoek en op niet tochtige plaats 1.5 uur laten rijzen.

10. Na rijstijd, deegbal in 2 gelijk stukken..en van beide lange vormen (duikboten) maken, NIET WEER KNEDEN, snijden en leggen.

11. eetlepel olie in 2 cakeblikken smeren, 2 stukken plaatsen in 2 cake blikken..

Warme vochtige theedoek erover en in niet-tochtige plaats 1 uur verder rijzen.

12. Warm je oven voor op 200 graden celsius, na plaatsen van 1 cakevorm, terug naar 190 en bakken in exact 36 minuten.

13. Doe dit voor de 2e ook.

14. Laten afkoelen in blik en dan brood eruit halen.

15. Brood direkt snijden in boterhammen, en verpakken in plastic luchtdikke zak of invriezen..

 

het is een lange handleiding, maar voor beginners als je exact dit volget kan het niet mis gaan...let wel op je oven

temperatuur, die moet 190 graden zijn..

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Voor iedereen die begint met brood bakken en moeite heeft een beetje goed zelfgebakken brood te krijgen,

het brood is te hard, te droog, niet lekker, of wat dan ook, hierbij een receptje voor 2 kleinere broden

die altijd lukt. Ik zie veel opmerkingen van mensen die beginnen en veel vragen hebben of wie het niet lukt.

Leuke is ook dat dit brood een soortemet SHTF brood is, de gezondheid van volkoren, de zachtheid van witbrood,

nouja de bedoeling is duidelijk..eigen recept na veel experimenteren met de taakstelling:

 

-Al die recepten op internet werken nooit (was mijn ervaring tenminste..)

-Snel brood, geen supermarkt.

-Altijd lukken, maken en je kan eten..zo voor die dagen dat het druk hebt..

-Geen moeite met ingredienten, of wegen etc..alles standaard zakjes en aanwezig in SHTF voorraad

-Meer naar volkoren toe meer tarwemeel gebruiken, meer naar wit toe meer tarwebloem gebruiken..

 

Noot: Gebruik exact de ingredienten, niks weglaten, alles heeft een bedoeling voor het lukken!

 

Benodigdheden:

 

450 ml kokend water.

80 gram melkpoeder

400 gram tarwemeel

425 gram tarwebloem

50 gram boter (liefst roomboter)

1 zakje gist levure (7 gram gedroogde gist andere)

1 zakje bakpoeder (15 gram)

2 zakjes vanille suiker of 1 eetlepel bruine rietsuiker/witte suiker/basterdsuiker wat je hebt..

olijfolie of zonnebloemolie, elke plantaardige vloeibare olie okay.

1 theelepel suikerstroop of zeeuwse siroop of wat je hebt..

snuifje zout, naargelang meer/minder..niet meer dan 1 theelepel..

 

1. Doe zakje gist in 4 eetlepels warm water..(goed warm!! niet lauw, gist activeren bij 45 graden celsius!!)

Doe 1 theelepel siroop erbij..

Roeren , laten staan, tot er zich schuim vormt..

2. In de tussentijd, meng zakje bakpoeder door 425 gram tarwebloem.

3. In grote schaal 450 ml kokend water doen..

Roomboter erbij oplossen..

2 zakjes vanillesuiker erbij oplossen..

Melkpoeder erbij, eetlepel olie erbij, roeren en oplossen.

4. Als mengsel in grote schaal lauw is..

Het gistmengsel erbij..roeren..

Eetlepel olie erbij, roeren..

5. 400 gram tarwemeel, LET OP tarwemeel eerst erbij doen en goed mengen..

6. Als alles gemengd is, de zout bij het deeg..

8. DAN de 425 gram tarwebloem/bakpoeder mengsel erbij in delen..goed mengen..

7. Als bijna alles van de resterende tarwebloem erbij is, een eetlepel olie bij de deeg en de laatste meel erbij..

8. Kneden tot een deeg..makkelijkste is uitrollen met deegroller tot platte lap..en oprollen en weer opnieuw plat rollen..

Tot je een consistente deeg krijgt, na zo een 15 keer rollen..

Deeg tot bal maken..kom schoonmaken en hergebruiken voor rijzen..

9. In kom eetlepel olie doen, en deegbal besmeren tot oppervlakte bedekt is,waarbij ruimte is voor het rijzen,

kom=2 keer zo groot als deegbal!

Afdekken met warme vochtige theedoek en op niet tochtige plaats 1.5 uur laten rijzen.

10. Na rijstijd, deegbal in 2 gelijk stukken..en van beide lange vormen (duikboten) maken, NIET WEER KNEDEN, snijden en leggen.

11. eetlepel olie in 2 cakeblikken smeren, 2 stukken plaatsen in 2 cake blikken..

Warme vochtige theedoek erover en in niet-tochtige plaats 1 uur verder rijzen.

12. Warm je oven voor op 200 graden celsius, na plaatsen van 1 cakevorm, terug naar 190 en bakken in exact 36 minuten.

13. Doe dit voor de 2e ook.

14. Laten afkoelen in blik en dan brood eruit halen.

15. Brood direkt snijden in boterhammen, en verpakken in plastic luchtdikke zak of invriezen..

 

het is een lange handleiding, maar voor beginners als je exact dit volget kan het niet mis gaan...let wel op je oven

temperatuur, die moet 190 graden zijn..

 

Mooi recept !! Dank u @samurai !

 

Na de laatste maanden een klein beetje geoefend hebben denk ik dat je het melkpoeder,vanillesuker,de roomboter evt kunt weglaten?

 

Ook zou je de bakpoeder kunnen laten vervallen en meer gedroogde gist toevoegen zodat je op deze hoeveelheid meel ongeveer 15 gram gedroogde gist gebruikt ?

Kokend water misschien liever vervangen door lauwwarm water ivm met het kneden en voortijdig garen van je deeg, meestal doe ik de gedroogde gist meteen bij het meel en een klein beetje honing siroop of schepje suiker..

Dan een kuiltje in je berg meel ;ghee of boter/olie toevoegen, lauwwarm water erbij en deeg kneden etc.daarna zout toevoegen en weer goed doorkneden.

 

Ook de precieze baktijd is moeilijk aan te geven want iedereen heeft een verschillende oven etc..

Ik zou zeggen hou het in het begin in de gaten,blijf erbij en neem waar wat er gebeurt, het is geen stuk klei wat je bakt..:cool:

 

Eerst ff flink hoog(10-15min) mijn (convectie) oven 210"C dan afbakken op lagere temperatuur mijn oven 150"C.

Je kunt de verschillende bakfasen goed ruiken :eerste gist en rijs ruikt wee-ig naar gist ; dan het bakken geurt lekker naar weeig gebak ; dan in de laatste fase gaat het brood bruinen en begint het los te komen van de vorm ,er komt dan een ietwat kruidige baklucht uit de oven en een brood is klaar na 45-60 min (in mijn oven) als het goudbruin gebakken is en het brood rammelt lekker in de vorm.

Bij twee broden wordt dit +-90 minuten ook weer afhankelijk van je oven ,het meel ,buitentemperatuur vochtigheidgraad etcetc.

 

Voor de rest perfect..

 

In een shtf-situatie: geen oven, maar kun je de dutch-oven gebruiken en moet de bereidingswijze ietwat worden aangepast,het kan iid ook door het deeg op verse twijgen te doen bakken boven het kampvuur,ook de theelichten methode schijnt goed te werken en ga ik nog eens testen.Je zou ook kleine bolletjes kunnen maken in folie maar dan wordt het echt ff experimenten om het goed te krijgen.

Ik denk hoe vaker je oefent in de normale situatie des te beter snap je wat er gebeurt en kun je gaan improviseren in een noodtoestand.

Mits je de ingredienten hebt geprept natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi recept !! Dank u @samurai !

 

Na de laatste maanden een klein beetje geoefend hebben denk ik dat je het melkpoeder,vanillesuker,de roomboter evt kunt weglaten?

 

.................

................

Mits je de ingredienten hebt geprept natuurlijk..

 

Even voor de duidelijkheid, het is voor beginners..kan me de 1e keer nog herinneren, die vergeet je nooit als het mislukt..

Nadat het goed gaat herinner je je niks meer :p

 

Als je gevorderd bent en je weet hoe je succesvol brood moet bakken kunnen veel van de ingredienten eruit.

Maar de ervaren broodbakkers weten wel waarom..maar dan nog vind ik het een hele nonchalante methode om

als je doodmoe bent en gewoon je attention span 0 is en zelfs als ervaren bakker fouten kunt maken toch brood kunt bakken.

 

Nogmaals, makkelijk, daarnaast kan je als je deze goed maakt, je zelfvertrouwen vergroten door ingredienten weg te laten,

zoals je zegt, bakpoeder weg, de gistwerking vergroten..Maar nogmaals zie de kop...

 

Een ander eigenlijk nog belangrijker issue, waar zie je op internet home made recepten voor brood met melkpoeder??

Ja bakkers gebruiken het..

Nouja hoef het niet uit te leggen, wederom de mensen helpend op dit forum, de bekende problemen wanneer zout erbij wanneer

gist hoe gaat dat met gist..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk recept! Helaas voor shtf wat minder vanwege de oven op 190 graden, ben bang dat mijn oven het dan niet meer doet :p

Daarnaast is mijn voorraad zeeuwse stroop en melkpoeder ook niet enorm groot.. hmm :\

 

Zou ik het toch gaan preppen, zelfs siroop heeft een genezende werking, de natuurversie dan, smeren op wonden als je niks anders hebt..

En siroop is een suikerversie die naast suiker al vloeibaar is en dus in koude dranken beter toepasbaar is.

Als je geen melkpoeder hebt, het is toch een echte 1e prepmiddel..Tenzij je koeien kan verdedigen met SHTF..:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik het toch gaan preppen, zelfs siroop heeft een genezende werking, de natuurversie dan, smeren op wonden als je niks anders hebt..

En siroop is een suikerversie die naast suiker al vloeibaar is en dus in koude dranken beter toepasbaar is.

Als je geen melkpoeder hebt, het is toch een echte 1e prepmiddel..Tenzij je koeien kan verdedigen met SHTF..:rolleyes:

 

Ja, daar heb je gelijk in. Tsja, persoonlijk hoef ik geen melkpoeder, ik eet/drink eigenlijk nooit zuivelproducten, en bar weinig producten waar het in wordt gebruikt.

Als het echt moet overleef ik van mijn geprepte voorraad, en kan ik zelf nog een enorme hoeveelheid bannock maken als aanvulling. :)

 

(Oke, toch haal ik maar een kleine voorraad siroop en melkpoeder binnenkort, just to be sure.. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt survival brood: Chapatys

Ingrediënten: 500 gr bloem, 500cl water, 1tl. zout, olie

Bloem, water en zout mengen. Rol het verkregen deeg uit tot een schijf, op een vlakke ondergrond. Bestrijk de schijf met olie. Maak een snede in de schijf van in het midden tot de zijkant en rol dit op tot een kegel.

Vouw weer dubbel tot een bal, rol die plat tot hij de vorm heeft van een schijf en herhaal de handeling. Herhaal deze bewerkingen in het totaal drie keer.

Maak nu bollen van ca 30 gr en rol ze uit tot een platte schijf.

 

Bak ze in de pan of op een warme steen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...