Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Cyberbeer

De economische ondergang van Nederland

Recommended Posts

Niets verandert? Dat weet jij? Er is heel veel veranderd en nee werk niet op bij een bank.

Geef dan eens concrete voorbeelden ipv er omheen te blijven draaien?

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Het probleem is alleen dat de onderliggende economie krimpt. Als je nu geld uitleent zal je over het algemeen minder terugkrijgen dan wat je er in stopte. En opeens werkt dat hele bankieren niet meer. Maar omdat het voor honderden jaren wel gewerkt heeft denkt iedereen dat we op de oude voet met deze manier van bankieren verder moeten.

Dat de banken gevaarlijk groot en onstabiel zijn is een symptoom, mensen. .

Waarom dat laatste?

Juist de perverse deregulering deed de banken zaken doen diie voorheen als minder wijs werden opgevat; dus werden de banken groter en namen ze meer risico.

En nu is het alleen de economie?

Nee, de anders handelende banken, incluis de bailouts op diverse manieren, verstieren het gedrocht van het systeem nog wat verder.

Er is geen normale markt meer met normale prijsontdekking.

Deze post delen

Ons veiligheid is gelieerd aan het welzijn van banken. Het zou niet zo moeten zijn maar is wel zo.

Dat is dus de status die anders moet. Hoe denk je dat dat gaat gebeuren?

Niets verandert? Dat weet jij? Er is heel veel veranderd en nee werk niet op bij een bank.

De schulden blijven! Ze inflateren wellicht wat weg. Maar schuld blijft en zo hoort dat ook.

Waarom hoort dat?

En waarom hebben banken absurde leverage, de verhouding tussen bezit en cash die ze bij de hand hebben?

Waarom is de daardoor ontstane omvang nog goed te praten?

Waarom doet niemand er wat aan? Kijk eens naar alleen ING qua omvang en vergelijk met het BNP van NL.

Dat is een bak risico die we nu niet kunnen hebben.

Deze post delen

Dat is dus de status die anders moet. Hoe denk je dat dat gaat gebeuren?

Waarom hoort dat?

En waarom hebben banken absurde leverage, de verhouding tussen bezit en cash die ze bij de hand hebben?

Waarom is de daardoor ontstane omvang nog goed te praten?

Waarom doet niemand er wat aan? Kijk eens naar alleen ING qua omvang en vergelijk met het BNP van NL.

Dat is een bak risico die we nu niet kunnen hebben.

Ja het kan idd niet zo zijn dat het welzijn van banken het welzijn van het individu beïnvloedt. Het omvallen van een of meerdere grote banken kan sociale onrust e.d. Veroorzaken etc.. Hoe dat gaat veranderen? Banken verkleinen en zullen in middels regelgeving worden beperkt in hun mogelijkheden.

Wat wou je dan? De schulden kwijtschelden? De grote resetknop? Wellicht gebeurt het maar dan straf je dus de spaarzamen en creëer je een enorm moral hazard (zoals dat nu bij banken aanwezig is) bij burgers. Lekker veel lenen, dikke hypotheken, dikke pl, dik leven en als alles meer waard wordt is het de verdienste van het individu (altijd fijn om op eenverjaardag te zeggen dat je 80k overwaarde hebt) en als je 80k verlies hebt dan is het de schuld van de bank en moet de boel worden kwijtgescholden. Ik denk het niet.

De mate van leverage bij banken is van de zotte....

Deze post delen

De reset is volop aan de gang. Goudgeld wordt geconfisceerd (ABN Amro), en we evolueren terug naar een goudstandaard. Ik dek me in door goederen, vastgoed, PM te kopen en mijn fiat geld te coveren door schulden. :-) Of fiatgeld wordt waardeloos, mijn schulden dan ook. Of fiat geld blijft staan en dan gebruik ik dat fiat om de schulden te betalen.

Deze post delen

De reset is volop aan de gang. Goudgeld wordt geconfisceerd (ABN Amro), en we evolueren terug naar een goudstandaard. Ik dek me in door goederen, vastgoed, PM te kopen en mijn fiat geld te coveren door schulden. :-) Of fiatgeld wordt waardeloos, mijn schulden dan ook. Of fiat geld blijft staan en dan gebruik ik dat fiat om de schulden te betalen.

Goed plan maar als geld waardeloos wordt dan wordt daarmee niet automatisch je schuld waardeloos.

Deze post delen

Fout, ik ben metal bull, maar ABN bood haar klanten een uitweg, net zoals Rabobank dat nu doet.

Ze sluiten of veranderen beiden simpelweg het papier metaal product, met voldoende kennisgevings termijn. (maanden)

Binnen een paar klikjes zit je in CEF op de beurs.

Of in fysiek via de sitesponsor.

Deze post delen

Wat betekent dat je het niet in handen hebt. Dan kan je net zo goed geld aanhouden. Dat is ook een (loze?) belofte van waarde. Met een verhouding van papier tov fysiek 100:1 wordt het nog spannend.

Het zou kunnen dat deposito's aangeslagen worden en sculden blijven bestaan. Vandaar dat ik een behapbare en terugbetaalbare schuld heb van ongeveer 10 jaarlonen. Er rest mij nog ongeveer 20 jaar. De schuld wordt gedekt door waardevol vastgoed dat ook een rendement oplevert. Hopelijk zie ik de bui tijdig hangen en kan ik die schuld voor de reset nog terugbetalen. Dat kan trouwens op elk ogenblik maar ik heb liever snel cash ter beschikking en een lange termijnschuld dan geen schuld en geen cash. Jullie mening ? @zilver @Jacob

Deze post delen

Gezinnen in Nederland op straat door crisis

Als gevolg van de economische crisis wordt een groeiend aantal gezinnen in ons land dakloos en blijkt niemand in staat hen te helpen. Het Leger des Heils en de Federatie Opvang luiden de noodklok.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21753741/__Gezinnen_door_crisis_op_straat__.html

http://www.tubantia.nl/regio/aantal-daklozen-stijgt-door-crisis-1.3701882

http://www.pvda-utrecht.nl/nieuws/2315/pvda_krijgt_garantie_geen_gezinnen_op_straat_ondanks_overvolle_crisisopvang

http://www.legerdesheils.nl/maatschappelijke-opvang

Het ziet er naar uit dat de dam begint door te breken, en het niet lang meer zal duren voordat de Spaanse en Griekse ellende ook in Nederland een feit is.

Huishoudinkomen blijft achter in Nederland

De groei van het beschikbare huishoudinkomen blijft in Nederland al 20 jaar achter bij de groei van het bruto binnenlands product (bbp).

http://www.nu.nl/geldzaken/3532973/huishoudinkomen-blijft-achter-in-nederland.html

65% van de Nederlanders is ontevreden over economie

http://www.nu.nl/economie/3533241/meerderheid-nederlanders-ontevreden-economie.html

Deze post delen

Ofwel de armoede gaat van onzichtbaar naar zichtbaar worden,en zullen mensen zien dat ook nederland er niet onderuit gaat komen omdat hier zogenaamd nooit wat gebeurd en het zo veilig is in deze hoek..

Deze post delen

Wat wou je dan? De schulden kwijtschelden? De grote resetknop? Wellicht gebeurt het maar dan straf je dus de spaarzamen en creëer je een enorm moral hazard (zoals dat nu bij banken aanwezig is) bij burgers.

Dat hoor ik de overheid ook telkens roepen als argument voor een bail-out of nationalisatie, alsof het niet mogelijk zou zijn om alleen de spaarders te redden en de rest te laten vallen. Wat een onzin zeg.

Deze post delen

Waarom dat laatste?

Juist de perverse deregulering deed de banken zaken doen diie voorheen als minder wijs werden opgevat; dus werden de banken groter en namen ze meer risico.

En nu is het alleen de economie?

Ik denk niet dat je begrijpt waar ik op doel.

Ja, de manier waarop de laatste 10-20 jaar met banken is omgegaan is belachelijk slecht geweest. Ik praat dat niet goed. In een zinnig goed werkend systeem had de overheid een hands-off policy gehanteerd en de boel laten instorten zodat het systeem robuuster en gezonder was geworden, in plaats van nog verder verziekt.

Wat ik zeg is dat exclusief daar op focussen leidt tot blindheid voor de onderliggende oorzaken. "Too big to Fail" zegt effectief "Dit systeem wat we nu hebben is kapot, en we weten niet hoe het te fixen anders dan met een lapmiddel dat bailouts heet".

De reden waarom we niet weten hoe we dit kunnen oplossen is omdat het niet opgelost kán worden. We hebben het hier niet over een paar procent krimp en daarna weer 'business as usual' - waar we het over hebben is het binnen afzienbare tijd kwijtraken van het fundament waar alles op gebouwd is. Zonder fundament geen economie.

Helaas is het niet mogelijk om dit mensen aan hun verstand te brengen. De waarschuwing uit 2008 wordt in de wind geslagen.

Nee, de anders handelende banken, incluis de bailouts op diverse manieren, verstieren het gedrocht van het systeem nog wat verder.

Er is geen normale markt meer met normale prijsontdekking.

Een normale markt toestaan betekent het huis laten vallen waar het staat, met alle gevolgen van dien.

Sommige preppers beseffen zich dat het systeem vroeg of laat volledig instort, en zijn zich om die reden aan het voorbereiden. Maar het gros van de mensen heeft geen idee..

Deze post delen

Wat ik zeg is dat exclusief daar op focussen leidt tot blindheid voor de onderliggende oorzaken. "Too big to Fail" zegt effectief "Dit systeem wat we nu hebben is kapot, en we weten niet hoe het te fixen anders dan met een lapmiddel dat bailouts heet".

Een bailout komt nooit alleen.

Bailouts zorgen voor moral hazard: meer risico omdat ze toch wel gered worden.

De reden waarom we niet weten hoe we dit kunnen oplossen is omdat het niet opgelost kán worden. We hebben het hier niet over een paar procent krimp en daarna weer 'business as usual' - waar we het over hebben is het binnen afzienbare tijd kwijtraken van het fundament waar alles op gebouwd is. Zonder fundament geen economie.

Als we met de bailouts voortkabbelen zal heus wel eens de bom barsten.

Dan gaat 't wat minder gecontroleerd.

Die fundamenten kun je best simpel gezond maken, in ieder geval sneller dan de onooglijk trage termijn waar je op doelt.

En die traagheid bedoel ik met dat er niets veranderd is.

Geen enkele stap in de `goede` richting.

Deze post delen

Dat hoor ik de overheid ook telkens roepen als argument voor een bail-out of nationalisatie, alsof het niet mogelijk zou zijn om alleen de spaarders te redden en de rest te laten vallen. Wat een onzin zeg.

Alsof dat wel mogelijk zou zijn.

Deze post delen

Een bailout komt nooit alleen.

Bailouts zorgen voor moral hazard: meer risico omdat ze toch wel gered worden.

Bailouts zorgen er voor dat mensen en organisaties 'gewoon' op de oude voet door blijven gaan. Een voet waarvan aangetoond is dat het niet meer werkt.

Als we met de bailouts voortkabbelen zal heus wel eens de bom barsten.

Dan gaat 't wat minder gecontroleerd.

Understatement van het jaar, vermoed ik.

Die fundamenten kun je best simpel gezond maken, in ieder geval sneller dan de onooglijk trage termijn waar je op doelt.

En die traagheid bedoel ik met dat er niets veranderd is.

Geen enkele stap in de `goede` richting.

Het kan wel, ja. Ik denk alleen niet dat je beseft hoe hard er ingegrepen moet worden om e.e.a. af te wentelen.

Als je een wereld dictator zou hebben die met absolute macht regeert en met ijzeren vuist kan ingrijpen "kan" de economie en onze samenleving weer uit het slop getrokken worden, ja.

Daar zijn de volgende maatregelen voor nodig:

1) Het terugbrengen van de grootte van de wereldbevolking tot onder de 1-2 miljard binnen 20 jaar, en onder de 100 miljoen op langere termijn. Onze wereld kan ongeveer 2 miljard mensen voeden als je 100% 'sustainable' landbouw bedrijft, en geen last hebt van klimaatverandering en grondverarming. Op dit moment hebben we 7 miljard inwoners, en dat aantal stijgt alleen maar (behalve in de westerse landen). Als je een westerse stijl samenleving wilt kunnen handhaven moet dat drastisch omlaag.

2) Het hervormen van de landbouw naar iets wat geen roofbouw pleegt en niet afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Dat betekent in de praktijk op grote schaal mensen omscholen tot landarbeider.

3) Het reduceren van het energie gebruik. Dat betekent alle luxe de deur uit. Weg televisies, tripjes naar het buitenland, elektrische tandenborstels, enzovoorts enzovoorts.

4) Het ontmantelen van onze nucleaire centrales, voor we het niet meer kunnen en het een onoplosbaar probleem gaat veroorzaken.

Punt 3 zal op gegeven moment vanzelf moeten gebeuren als de olie duur genoeg wordt.

Punt 1 is totaal onmogelijk zonder een natuurramp, oorlog, of ingrijpen van buitenaf.

En wat punt 2 betreft .. als we daar niet op tijd mee beginnen krijgen we er gezellig een wereldwijde hongersnood gratis bij. Dan hoeft punt 1 vanzelf niet meer.

Deze post delen

Je kan nù al zelf, zonder verplichting je energieverbruik reduceren. Daar zijn wij hier al jaren mee bezig. Een paar voorbeelden ?

Vroeger (4j geleden) verbruikten we 5000 kwh elektriciteit per jaar, op vandaag nog 3000 kwvh voor een gezin van 4 personen. Energiezuinige toestellen, doelmatig gebruik, led lampen, timers, en geen grote slokoppen. Geen airco maar ventilator in deze temperaturen.

Voor 3 jaar reden we 30.0000 km met de auto's. Op vandaag nog 12.000 per jaar. De tweede auto is helemaal niet meer nodig, al zal het toch wel organiseren worden als hij er uit gaat.

Aardgas verbruiken we voor 13000 kwvh. De rest wordt gestookt met hout. (In deze temperaturen wil niemand hout halen. Dat doen wij wel.)

Nu proberen we onafhankelijker te worden met een tuintje.

• Leuk 1

Deze post delen

Vooral IT hobby is een grote slokop, met twee pcs en een versterker 24/7 aan zit je zo aan een verdubbeling van de modale stroomrekening.

Maar ja dat ga ik nog niet opgeven, hoewel ik nu naar miniitx clusters aan 't kijken ben.

Deze post delen

@zilver

Beste Zilver, wij hebben hier ook een paar pc's, laptop's, tv, surround, hifi, wasmachine, droogkast, oven, microgolf, koelkast, vriezer, ... en het lukt ons wel. Een tip. 's nachts leggen we alle sluipverbruik uit door een afstand bediend stopcontact te gebruiken. Dat verdien je zo terug. Wil je toch een pc aanhebben, geen probleem, laat die alleen dan aanstaan.

Deze post delen

@zilver

Beste Zilver, wij hebben hier ook een paar pc's, laptop's, tv, surround, hifi, wasmachine, droogkast, oven, microgolf, koelkast, vriezer, ... en het lukt ons wel. Een tip. 's nachts leggen we alle sluipverbruik uit door een afstand bediend stopcontact te gebruiken. Dat verdien je zo terug. Wil je toch een pc aanhebben, geen probleem, laat die alleen dan aanstaan.

Ja dat doe ik ook. Maar ik wil alleen zeggen dat de IT bult extreem opvalt op de energie rekening, hij is de oorzaak van dat we ver boven gezinsgemiddelde zitten. Het kost hier ongeveer 25 euro per maand aan stroom. (nagemeten met metertjes)

Agressieve powermanagement (cpu frequency en voltage scaling) helpt een hoop voor moderne multicores en gpus, en die paar uur per dag dat ik slaap zet ik mijn werkstation uit, de rest zit ik ervoor.

Bij de aanschaf van een monitor en een geluidsversterker kan je ook besparen door een energiezuinige modellen te kopen.(bij gelijke andere eigenschappen)

Deze post delen

Ik ben begin dit jaar over gestapt op een laptop ipv desktop en weet nu dat het verbruik beduidend lager moet liggen...

Deze post delen

Alsof dat wel mogelijk zou zijn.

Natuurlijk is dat mogelijk, er is nu toch ook een (tijdelijk) garantie stelsel tot 100k?

Deze post delen

Natuurlijk is dat mogelijk, er is nu toch ook een (tijdelijk) garantie stelsel tot 100k?

Ja maar als je meerdere systeembanken zou laten vallen is dat geld niet meer beschikbaar hoor.

Deze post delen

Ja maar als je meerdere systeembanken zou laten vallen is dat geld niet meer beschikbaar hoor.

De systeembanken zijn in Europees verband allemaal met elkaar verbonden. Als er meerdere systeembanken vallen heb je echt een economische SHTF. Dat geld kan gewoon beschikbaar gesteld worden, is een kwestie van extra geld 'creëren'. Dit kan echter niet zo een enorme inflatie.

Deze post delen

Nederlandse slechte economie is wereldnieuws

De steeds verder wegzakkende Nederlandse economie is ook in de internationale financiële wereld het gesprek van de dag

http://www.telegraaf.nl/dft/21757752/__Slechte_staat_Nederlandse_economie_wereldnieuws__.html

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323993804578615342742451294.html?mod=WSJEurope_hpp_LEFTTopStories

Welvaart Nederlandse huishoudens in 1 jaar met € 240 miljard gedaald

http://xandernieuws.punt.nl/content/2013/07/Welvaart-Nederlandse-huishoudens-in-1-jaar-met-240-miljard-gedaald

Nederlandse staatsschuld fors hoger

http://nos.nl/tekst/532298-nederlandse-staatsschuld-fors-hoger.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A%20nosnieuws%20%28NOS%20Teletekst%29

-----------------------------------------------------------------

Tijd voor ontwikkelingshulp voor Nederland?

Ontwikkelingsorganisatie Cordaid gaat proberen armoede in Nederland te bestrijden

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/22140_tijd_voor_ontwikkelingshulp_voor_nederland/

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3480619/2013/07/24/Cordaid-gaat-armoede-in-Nederland-bestrijden.dhtml

Deze post delen

De systeembanken zijn in Europees verband allemaal met elkaar verbonden. Als er meerdere systeembanken vallen heb je echt een economische SHTF. Dat geld kan gewoon beschikbaar gesteld worden, is een kwestie van extra geld 'creëren'. Dit kan echter niet zo een enorme inflatie.

Ja dat is palliatief creëren van geld. Ja als je dat doet kom je in Zimbabwe terecht. Nee hoor, laten we maar zorgen dat de banken blijven staan en onderwijl hun slachtkracht verkleinen. Omvallen van dergelijke conglomeraten gaat verder dan het verscheiden van een platenmaatschappij.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...