Ga naar inhoud

Charlie

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Misschien is dit hier iets voor mensen zonder ervaring (Zoals ik) Heel eenvoudig dingen waar we meestal niet aan denken.

Vooral hoe je je gedraagt in een situatie als vrouw tegenover je man of zij die wel weet heeft van zelfverdediging gaf mij een wow gevoel.

Met andere woorden ik stond even perplex.

 

Hier de link

 

Groetjes Chin

 

Deze

werd ik stil van, nooit gedacht dat dat belangrijk kon zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet beter om hard te kunnen rennen?

 

https://www.youtube.com/watch?v=mAqXFZBW61o

 

Geweldig Penn and Teller, haha.

Aan de ene kant makkelijk om mensen belachelijk te maken maar ik ben bang dat ze er niet ver naast zitten met hun video.

 

En ja, absoluut, hard wegrennen is zeker een goed idee als dat een mogelijkheid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dit hier iets voor mensen zonder ervaring (Zoals ik) Heel eenvoudig dingen waar we meestal niet aan denken.

Vooral hoe je je gedraagt in een situatie als vrouw tegenover je man of zij die wel weet heeft van zelfverdediging gaf mij een wow gevoel.

Met andere woorden ik stond even perplex.

 

Hier de link

 

Groetjes Chin

 

Deze

werd ik stil van, nooit gedacht dat dat belangrijk kon zijn.

 

Zitten zeker wat goeie tips tussen Chin, zoals het filmpje waarbij een beroving plaatsvind met zn vriendin samen. Een super tip, als je denkt dat je je spullen kunt geven en daarna ongeschonden je weg vervolgen dan moet je dat zeker doen. Niet de held spelen als het ook op die manier kan.

De vraag is echter, kun je goed genoeg inschatten dat de berover je niet alsnog verwond nadat je je centjes hebt afgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dit hier iets voor mensen zonder ervaring (Zoals ik) Heel eenvoudig dingen waar we meestal niet aan denken.

Vooral hoe je je gedraagt in een situatie als vrouw tegenover je man of zij die wel weet heeft van zelfverdediging gaf mij een wow gevoel.

Met andere woorden ik stond even perplex.

 

Hier de link

 

Groetjes Chin

 

Deze

werd ik stil van, nooit gedacht dat dat belangrijk kon zijn.

 

 

Als een partner niets van zelfverdediging kan is het de verantwoordelijkheid van de andere helft om daar verandering in te brengen. Op een gegeven moment is 2 tegen 2 een beter optie al is het om de rug van diegene met de meeste ervaring te dekken. Mijn vriendin is tegen geweld en vechten maar het eerste wat ik haar geleerd heb ik de gevoelige plekken te raken zonder zichzelf pijn te doen in het kader van duidelijk te maken wat 'personal space' is en pas toe te slaan als men deze binnendringt.

 

In de adrenaline bij een gevecht iemand in de rug aanraken kan dit als een aanval geïnterpreteerd worden, het is niet de eerste keer dat wanneer een vriend of partner een persoon probeert te bedaren in een confrontatie mee in de klappen deelt.

 

Ik raad meer verbale communicatie aan en posities roepen via afspraken bv met cijfers 6 voor recht achter 4 voor rechts achter en 8 voor links achter en dat de partner minimum 2 meter afstand neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten zeker wat goeie tips tussen Chin, zoals het filmpje waarbij een beroving plaatsvind met zn vriendin samen. Een super tip, als je denkt dat je je spullen kunt geven en daarna ongeschonden je weg vervolgen dan moet je dat zeker doen. Niet de held spelen als het ook op die manier kan.
CC ook al stond ik even versteld van de info die ik kreeg via deze site. Hoe zie jij dat? Vindt ge dat wijs een hand van je vriendin op je rug in een situatie?

Is dat niet iets dat je moet oefenen zodat je gelijk beweegt en je als vrouw of als partner geen belemmering wordt ?

Kan je dat uitleggen of mij een iets beter inzicht geven over hoe je je gedraagt.

Voel me nu al slachtoffer haha

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een partner niets van zelfverdediging kan is het de verantwoordelijkheid van de andere helft om daar verandering in te brengen. Op een gegeven moment is 2 tegen 2 een beter optie al is het om de rug van diegene met de meeste ervaring te dekken. Mijn vriendin is tegen geweld en vechten maar het eerste wat ik haar geleerd heb ik de gevoelige plekken te raken zonder zichzelf pijn te doen in het kader van duidelijk te maken wat 'personal space' is en pas toe te slaan als men deze binnendringt.

 

In de adrenaline bij een gevecht iemand in de rug aanraken kan dit als een aanval geïnterpreteerd worden, het is niet de eerste keer dat wanneer een vriend of partner een persoon probeert te bedaren in een confrontatie mee in de klappen deelt.

 

Ik raad meer verbale communicatie aan en posities roepen via afspraken bv met cijfers 6 voor recht achter 4 voor rechts achter en 8 voor links achter en dat de partner minimum 2 meter afstand neemt.

Ik wacht even op de response van CC en dan geef ik jou mijn leken visie :-)

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

CC ook al stond ik even versteld van de info die ik kreeg via deze site. Hoe zie jij dat? Vindt ge dat wijs een hand van je vriendin op je rug in een situatie?

Is dat niet iets dat je moet oefenen zodat je gelijk beweegt en je als vrouw of als partner geen belemmering wordt ?

Kan je dat uitleggen of mij een iets beter inzicht geven over hoe je je gedraagt.

Voel me nu al slachtoffer haha

 

Groetjes Chin

 

Dat in dit scenario de vriendin gaat schuilen achter haar vriend vind ik een goed idee. Hand in de rug of niet is niet relevant vind ik.

Wel was ze een beetje eigenwijs met het geven van haar tas terwijl haar arme vriend met een mes op de keel staat.

Ze had in dit geval misschien ook kunnen wegrennen en beginnen met het alarmnummer bellen. Veel herrie maken, aandacht trekken door te schreeuwen. Ze zitten niet te wachten op een gillende keukenmeid die de hele buurt alarmeert.

In dit geval liep het goed af met doen wat de berover zegt en nogmaals als dat een optie is dan zou je dat moeten doen.

Kans is echter aanwezig dat de berover je alsnog steekt nadat je je centjes netjes hebt afgegeven. Dus als je de vaardigheden hebt, en je denkt dat het fout afloopt als je niets doet, zul je moeten handelen en maken dat je weg komt. Dit specifieke probleem ( mes op keel ) is natuurlijk ongelooflijk gevaarlijk maar als niets doen geen optie lijkt dan is er zeker een oplossing voor. Die oplossing (techniek en tactiek) zul je dan wel in de vingers moeten hebben door te trainen en oefenen in verschillende settings.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Chin,

 

CC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat in dit scenario de vriendin gaat schuilen achter haar vriend vind ik een goed idee. Hand in de rug of niet is niet relevant vind ik.

Wel was ze een beetje eigenwijs met het geven van haar tas terwijl haar arme vriend met een mes op de keel staat.

Ze had in dit geval misschien ook kunnen wegrennen en beginnen met het alarmnummer bellen. Veel herrie maken, aandacht trekken door te schreeuwen. Ze zitten niet te wachten op een gillende keukenmeid die de hele buurt alarmeert.

In dit geval liep het goed af met doen wat de berover zegt en nogmaals als dat een optie is dan zou je dat moeten doen.

Kans is echter aanwezig dat de berover je alsnog steekt nadat je je centjes netjes hebt afgegeven. Dus als je de vaardigheden hebt, en je denkt dat het fout afloopt als je niets doet, zul je moeten handelen en maken dat je weg komt. Dit specifieke probleem ( mes op keel ) is natuurlijk ongelooflijk gevaarlijk maar als niets doen geen optie lijkt dan is er zeker een oplossing voor. Die oplossing (techniek en tactiek) zul je dan wel in de vingers moeten hebben door te trainen en oefenen in verschillende settings.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Chin,

 

CC

Jij bent een schat van waarde en ik hoop dat vele dit lezen. Zoals @carismo aangeeft moet iedereen een basis hebben. Als vrouw er van uit gaande dat je tegenstander meestal groter en/of sterker is, dames de plexus en het scrotum doet pijn . Een kei goeie beenveeg daar haal je beren met op hun kont. En steun je vent of vrouw niet altijd door verbaal te roepen maar door je kennis en opstelling. Ik kan mij niet voorstellen dat een koppel echt wordt aangevallen wanneer ze samen dansen de dans van JIJ OF WIJ! Zie je het voor je , waar je ook gaat, draaien die twee naar je toe en zijn rug gedekt . Jheez wat een wapen wordt die man of vrouw.

Oeps haha liet me ff gaan.

 

Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, ik zal altijd een gevecht vermijden zolang het kan. Je zegt te hebben gevochten, heb je tijdens die gevechten wel eens iets gebroken, verstuikt of erger nog moest je vanwege het gevecht in een ziekenhuis worden behandeld?

 

Stel je voor dat je tijdens een gevecht je hand breekt, tijdens een SHTF is er mogelijk geen medische zorg meer. Je kan dan je hand niet meer gebruiken, mogelijk krijg je zenuw of spierschade door de gebroken botten. kortom je hand is op dat moment nutteloos. Hoe ga jij overleven met een gebroken hand? Dat gaat heel moeilijk worden, toch?

 

Het is gewoon verstandiger om gevechten te vermijden en dus ook de noodzaak om je te verdedigen.

 

Je kan er nooit vanuit gaan dat je een gevecht zonder lichamelijke schade overleeft, een gebroken hand is iets dat je gemakkelijk kan overkomen en daar is nog mee te leven ook al is het moeilijk en pijnlijk. Maar wat is als je tijdens een gevecht een goede tik tegen je hoofd krijgt, dan heb je mogelijk een hersenschudding.

 

Kijk, ik heb geen gevecht ervaring. ik heb geen bijzondere medische kennis. Maar ik heb wel mijn nuchtere verstand en die zegt dat het dom is om te gaan vechten als je geen medische hulp kan verwachten na het gevecht. Vooral niet als je lichamelijke gezondheid het belangrijkste en waardevolste is wat je op dat moment hebt.

 

Rare zin? misschien, maar hoe raar dan ook, het is niet dom.

 

Regel 1 , voorkom letsel. Helemaal mee eens.

Een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053 ik heb ook nauwelijks vechtervaring en geen bijzondere medische kennis, maar mijn nuchtere verstand verteld mij dat ik weleens in een situatie terecht kan komen waarin vechten de enige optie is. Weglopen, ontwijken, uit de weg gaan kan allemaal niet meer... ze willen gewoon jouw spullen.

 

Dan ben ik blij dat ik in elk geval enige technieken ken die ik dan kan gebruiken om mij en mijn naasten te beschermen.

Dat is toch ook een onderdeel van preppen :confused:

 

Of geef jij in zo'n situatie gewoon alles weg ? En wie zegt dat ze je dan alsnog met rust laten... of mss toch nog eerst ff je vrouw of dochter pakken :mad:

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Precies de reden om over zelfverdediging na te denken. En te oefenen. Zelfverdediging is imo zeker een groot onderdeel van preppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Physical strength, endurance, flexibility, adaptability, and mental discipline are all attributes of a true survivor. Unfortunately, they are also attributes that are often neglected by the average survivalist. The popular assumption is that if you have sizable food storage and can shoot straight, you are ready to rock-and-roll. Reality has some harsh lessons for those with this mindset. The first and most important weapon in any prepper’s arsenal is his own body; strong, healthy, and well taken care of. If a person’s body is left to decay, no amount of gear is going to save them in the middle of a crisis situation…

 

Hand-to-hand combat training is sometimes treated with cynicism amongst preppers who have spent all their lives enraptured in the world of firearms. The common retort is “Why use my hands when I have my Glock…?” Indeed. Why should we? Perhaps because one day we may not have a weapon in our possession during a dangerous circumstance. Should a survivalist simply give up because he loses his gun or he runs out of ammunition? I think not.

 

<...>

 

nice one.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CC ook al stond ik even versteld van de info die ik kreeg via deze site. Hoe zie jij dat? Vindt ge dat wijs een hand van je vriendin op je rug in een situatie?

Is dat niet iets dat je moet oefenen zodat je gelijk beweegt en je als vrouw of als partner geen belemmering wordt ?

Kan je dat uitleggen of mij een iets beter inzicht geven over hoe je je gedraagt.

Voel me nu al slachtoffer haha

 

Groetjes Chin

 

 

Ok even iets minder opspec,

 

Sommige betrokkenen kunnen zich het voorval nog wel herinneren die erbij waren, of het gezien hebben. Voor het luxor theater in Arnhem ongeveer 2002.

Situatie was als volgt.

Voor het eerst had ik mij laten overhalen om eens mee te gaan naar een voetbal wedstrijd. Ik had niets met voetbal, mijn ex toen vreemd genoeg wel vanwege haar broers.

Na afloop van de wedstrijd moesten we met van die hooligans terug de bus nemen naar station arnhem.

Onderweg moesten al die jongens natuurlijk laten zien hoe stoer ze waren, en begonnen uit de bus te klimmen, daarbij schopte 1 van die gasten mijn vriendin in het gezicht. Wat volgde was dat ik die jongen zn kop onthield. En wachtte todat we op het station waren aangekomen en er kleine groepjes ieder zijn eigen weg ging.

Daar zag ik die kneus dus.. dus ik er naar toe mijn ex was er nog bij. Ik die jongen aangesproken en gevraagd hoe en wat.. nou echt een en al sorry en ging per ongeluk enz..

Ik dacht ok is al goed, en mijn ex ook.

We liepen richting korenmarkt om nog wat te gaan drinken.. opeens precies voor het luxor theater kwam er een groep aangerend met hooligans. Waar die kneus onderdeel van was natuurlijk.

 

Trouwens helemaal geen sorry zei ie ineens.. En begon dreigend op mij af te lopen, samen met zn maatjes.

 

Opeens herkende 1 uit de groep mij, en waarschuwde die anderen van pas op! hij is kungfu master!

Toen pakte ze mijn ex vast, en kwam de grootste van hen tegenover mij staan, ik moest met hem vechten, maar als ik hem sloeg, zouden ze mijn ex slaan. (leuke situatie he?)

 

Hij heeft mij niet 1 keer geraakt, oh jawel 1 keer met zn knokkels op mijn voorhoofd, waar hijzelf veel meer pijn van had. Tijdens het afweren en verdedigen raakte ik mijn horloge kwijt. Ik moest telkens mijn reflex uitschakelen om hem niet met te slopen.

Op een gegeven moment kwam 1 van hen bij zinnen en die zei : laat m maar hij is maar in zn eentje.

 

Later nog beduusd van de situatie toch nog wat gaan drinken.. Komt die kneus weer aanlopen met een maatje!!

 

Ik dacht van ja en nu is het leuk geweest! Maar hij kwam mijn horloge terug brengen en mompelde iets van sorry.

 

 

Als ik niet met mijn ex was was de situatie heeeeeeel anders gelopen.

Dan was ik er vol ingegaan, en waarschijnlijk niet overleefd,

 

2 alles afweren ipv wegrennen was de enige optie omdat ze mijn ex vasthielden, maar daarmee waren ze zich bewust dat het voor mij een keuze was enkel af te weren, en wel af en toe op de voet te gaan staan van de aanvaller, als hij links of rechts wilde verplaatsen.

 

Dus op zich werkte dat wel de escalerend.

 

Dat was tevens de laatste keer dat ik iets met voetbal te maken wilde hebben.

 

 

En ik denk niet dat de hand van mn ex op mijn rug iets geholpen had hen te beletten haar vast te grijpen.

 

p.s. ook wel opmerkelijk hoeveel mensen er kwamen kijken!! en niemand deed ook maar iets om het te stoppen. er was een grote kring gevormd om mij en die vonden het wel amusant om te zien denk ik. Bizar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zelfverdediging volgens de wet toegepast. ;)

 

En het is idd schrijnend te zien wanneer een groep 1 of 2 mensen afranselen dat er veel mensen op staan te zien maar niemand ingrijpt...

 

Maar ook daarom het principe van controletechnieken, wat als je iemand onder controle kan houden zonder te slaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote gevaar van vechtsporten is het zelfvertrouwen dat men krijgt.

Daardoor zal men wellicht risico's nemen die men met minder zelfvertrouwen niet zou nemen.

En een gevecht vermeden is nog altijd een gevecht niet verloren.

 

Ik kom hier weer terug op iets wat ik al eerder gezegd heb, als je ergens woont waar je er op rekent geweld te moeten gebruiken ter verdediging, GET OUT NOW!

 

De allerbelangrijkste prep is wonen waar het: A) veilig is, B) genoeg voedsel is, C) alle overigige risico's klein zijn, D) er een goede samenwerking tussen de lokale bewoners is

 

Begrijp me goed, ik heb vroeger ook vechtsport gedaan, het is leuk, zeker voor jonge mannen. Maar blijf wel realistisch, je vechtkunsten zullen je waarschijnlijk nooit "redden". De kans daarop is klein. Erger nog, door het toegenomen zelfvertrouwen en de daarbij behorende hogere risico acceptatie acht ik het niet uitgesloten dat het werkelijke risico ooit gewond te raken zelfs GROTER is voor vechtsporters.

En als er 1 ding is wat je niet wilt in een survival situatie dan is het gewond raken.

 

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de justitie. Zelfs in een TSHF is justitie waarschijnlijk niet volledig afwezig. Dus als jij iemand "het ziekenhuis intrapt" reken dan met een bezoek van de politie. Arrestatie, en mogelijk gevangenisstraf. Hoe zit het dan met de mensen die jou nodig hebben?

 

Op een ander forum heb ik al eens geschreven: het ergste scenario is niet dat je overvallen wordt. Het ergste scenario is dat je overvallen wordt, je verdedigd, en vervolgens 10 jaar gevangenisstraf krijgt omdat je die arme net ontslagen overvaller gedood hebt en daardoor een gehandicapt kind met zieke moeder vaderloos is geworden.

 

Geweld is een uiterste noodmaatregel. Alleen dan te gebruiken als echt alle andere middelen gefaald hebben. GEFAALD hebben! Ze waren er dus wel, je hebt ze gebruikt, maar ze faalden.

 

Door meer zelfvertrouwen en vertrouwen in eigen kunnen zijn mensen juist in staat beter wel overwogen beslissingen te nemen in vervelende situaties. Je moet zelfvertrouwen niet verwarren met het creeren van een ''vals gevoel van veiligheid''', hetgeen helaas vaak voorkomt als mensen niet goed begeleid worden in hun zelfverdedigings training. Je gezond verstand leren gebruiken en niet onnodig de held uithangen zou onderdeel van de trainingen moeten zijn.

Jezelf verdedigen en daarbij iemand onnodig het ziekenhuis in helpen is idd niet wenselijk. Men dient zich aan de wet te houden en zoveel mogelijk rekening te houden met zaken als proportionaliteit. Je voorbeeld van de overval en 10 jaar de cel ingaan suggereert dat er in dat scenario ook een andere optie was, zoals je spulletjes afgeven en daarmee klaar. Als dat kan dan is dat wellicht een veiligere optie. Verdedigen van je goederen kan ik trouwens helemaal inkomen, maar je eigen veiligheid gaat natuurlijk voor.

Jezelf fysiek verdedigen doe je dan ook alleen en enkel als het niet anders lijkt te kunnen. En niet eerder.

Wat betreft geweld is het laatste redmiddel, daarin geef ik je helemaal gelijk.

 

CC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok even iets minder opspec,

 

Sommige betrokkenen kunnen zich het voorval nog wel herinneren die erbij waren, of het gezien hebben. Voor het luxor theater in Arnhem ongeveer 2002.

Situatie was als volgt.

Voor het eerst had ik mij laten overhalen om eens mee te gaan naar een voetbal wedstrijd. Ik had niets met voetbal, mijn ex toen vreemd genoeg wel vanwege haar broers.

Na afloop van de wedstrijd moesten we met van die hooligans terug de bus nemen naar station arnhem.

Onderweg moesten al die jongens natuurlijk laten zien hoe stoer ze waren, en begonnen uit de bus te klimmen, daarbij schopte 1 van die gasten mijn vriendin in het gezicht. Wat volgde was dat ik die jongen zn kop onthield. En wachtte todat we op het station waren aangekomen en er kleine groepjes ieder zijn eigen weg ging.

Daar zag ik die kneus dus.. dus ik er naar toe mijn ex was er nog bij. Ik die jongen aangesproken en gevraagd hoe en wat.. nou echt een en al sorry en ging per ongeluk enz..

Ik dacht ok is al goed, en mijn ex ook.

We liepen richting korenmarkt om nog wat te gaan drinken.. opeens precies voor het luxor theater kwam er een groep aangerend met hooligans. Waar die kneus onderdeel van was natuurlijk.

 

Trouwens helemaal geen sorry zei ie ineens.. En begon dreigend op mij af te lopen, samen met zn maatjes.

 

Opeens herkende 1 uit de groep mij, en waarschuwde die anderen van pas op! hij is kungfu master!

Toen pakte ze mijn ex vast, en kwam de grootste van hen tegenover mij staan, ik moest met hem vechten, maar als ik hem sloeg, zouden ze mijn ex slaan. (leuke situatie he?)

 

Hij heeft mij niet 1 keer geraakt, oh jawel 1 keer met zn knokkels op mijn voorhoofd, waar hijzelf veel meer pijn van had. Tijdens het afweren en verdedigen raakte ik mijn horloge kwijt. Ik moest telkens mijn reflex uitschakelen om hem niet met te slopen.

Op een gegeven moment kwam 1 van hen bij zinnen en die zei : laat m maar hij is maar in zn eentje.

 

Later nog beduusd van de situatie toch nog wat gaan drinken.. Komt die kneus weer aanlopen met een maatje!!

 

Ik dacht van ja en nu is het leuk geweest! Maar hij kwam mijn horloge terug brengen en mompelde iets van sorry.

 

 

Als ik niet met mijn ex was was de situatie heeeeeeel anders gelopen.

Dan was ik er vol ingegaan, en waarschijnlijk niet overleefd,

 

2 alles afweren ipv wegrennen was de enige optie omdat ze mijn ex vasthielden, maar daarmee waren ze zich bewust dat het voor mij een keuze was enkel af te weren, en wel af en toe op de voet te gaan staan van de aanvaller, als hij links of rechts wilde verplaatsen.

 

Dus op zich werkte dat wel de escalerend.

 

Dat was tevens de laatste keer dat ik iets met voetbal te maken wilde hebben.

 

 

En ik denk niet dat de hand van mn ex op mijn rug iets geholpen had hen te beletten haar vast te grijpen.

 

p.s. ook wel opmerkelijk hoeveel mensen er kwamen kijken!! en niemand deed ook maar iets om het te stoppen. er was een grote kring gevormd om mij en die vonden het wel amusant om te zien denk ik. Bizar

 

Wat een situatie zeg! echt een nachtmerrie als het je overkomt Je hebt wel heel netjes opgelost .

 

Ik heb zelf 3 keer een situatie met meerderde tegenstanders gehad waarvan 1 keer verkeerd afliep voor mij. De andere 2 keer kon ik wegrennen, vechten tegen meerdere fitte tegenstanders is bijna niet te doen. Als meerdere stoten en trappen zowel hoog als laag op je afkomen praktisch gelijkertijd gaat al je training de vuilnisbak in. zwaar in de dekking incasseren op het lichaam en trappen naar de ballen en knieschijven is het enige wat mijns inziens werkt aangezien met alle klappen die je krijgt je voetenwerk ook weg is.

 

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een situatie zeg! echt een nachtmerrie als het je overkomt Je hebt wel heel netjes opgelost .

 

Ik heb zelf 3 keer een situatie met meerderde tegenstanders gehad waarvan 1 keer verkeerd afliep voor mij. De andere 2 keer kon ik wegrennen, vechten tegen meerdere fitte tegenstanders is bijna niet te doen. Als meerdere stoten en trappen zowel hoog als laag op je afkomen praktisch gelijkertijd gaat al je training de vuilnisbak in. zwaar in de dekking incasseren op het lichaam en trappen naar de ballen en knieschijven is het enige wat mijns inziens werkt aangezien met alle klappen die je krijgt je voetenwerk ook weg is.

 

Neoclyps

 

Heb je geen blijvende schade overgehouden aan de de keren dat het fout ging? Hoe kwam je in die situaties terecht dan?

 

Als al de training de vuilnisbak in kan op dat moment, dan is de training misschien onvolledig geweest? Zou te maken kunnen hebben met de vraag die ik eerder stelde in dit forum, wat is het verschil tussen een martial art, vechtsport en self defense system ( zoals krav maga van contactcombat. )

 

Omgaan met meerdere tegenstanders in een self defense situatie is idd heel link, zwaar en gevaarlijk en vereist specifieke training.

Dat 1 persoon als een ninja een groepje van 3 of meer belagers in de pan hakt is erg onwaarschijnlijk. Helaas gaat het niet zoals in een film.

 

Er zijn echter wel strategieen en tactieken die de kansen aanzienlijk vergroten.

 

De eerste en belangrijkste strategie is ''dont be there'' . Hoe belandt je in een situatie waar meer dan 1 persoon je een kopje kleiner willen maken. Heb je een verkeerde kroeg uitgekozen? Slechte buurt waar je misschien beter niet na donker in je eentje moet gaan wandelen? Had je na het stappen beter niet in je eentje naar huis kunnen fietsen? Misschien een beter verlicht of drukker bezocht plein uitzoeken om even te gaan pinnen? Kortom, voorkom vervelende situaties door slimmere keuzes te maken.

 

Als je toch in de potentieel levensbedreigende situatie van meerdere belagers terecht bent gekomen is het zaak daar zo snel mogelijk weg te komen. Dus wederom, kun je hard wegrennen, DOE DAT DAN. Laat je ego niet de reden zijn dat je in het ziekenhuis of erger beland. Deescaleer waar mogelijk. Praat jezelf uit de moeilijkheiden. Kalmeer. Zeg sorry, bied een drankje aan. Maakt niet uit wat je zegt, Als het maar werkt.

Herrie maken, brand roepen, schreeuwen, kan in sommige gevallen effect sorteren als de belagers om wat voor reden dan ook niet zitten te wachten op extra aandacht van omstanders.

 

Als er al mensen in de buurt zijn, die geen vinger lijken uit te steken. ( ook wel het ''bystander effect'' ) genoemd. Spreek dan specifieke mensen aan en vraag of ze je willen helpen of de politie bellen oid. Dit bystander effect komt bijvoorbeeld ook voor als mensen toekijken terwijl iemand dreigt te verdrinken. Roep bijvoorbeeld terwijl je iemand aanwijst '' u meneer met de zwarte jas aan , help mij ! '' Zo voelt men zich sneller verantwoordelijk en zijn ze sneller geneigt om wat de doen ipv je laten verzuipen alsof het op televisie gebeurd.

 

Als dat allemaal niet werkt heb je dikke pech. En ben je dus gedwongen om over te gaan op fysieke zelfverdediging . Misschien kun je nog proberen met een laatste ''waarschuwing'' te dreigen. Maar waarschijnlijk zul je nu van je af moeten gaan bijten.

Strategie en tactiek zijn tijdens het incident erg belangrijk. Bewegen, nooit stil staan, niet in het midden van een groepje terecht komen, pro actief zijn ''attack the attacker'' zijn enkele zaken waar je gericht op kunt trainen. Uiteraard terwijl je zo min mogelijk schade probeert op te lopen. ( regel 1 , voorkom letsel )

Misschien kun je een voorhanden zijnd object inzetten als verdedigings wapen. Ligt er iets op de grond waar je wat mee kunt? Een hand zand, een boomtak, een stoel, rugtas, hete koffie.

In veel gevallen zijn er zaken die je kunt aanwenden in je voordeel. Hier moet ook op worden getraind!

Het aanvallen van kwetsbare delen is altijd wat je zou moeten doen in een shtf zelfverdedigings situatie. Kin, ogen, kruis, enz, verdienen de voorkeur. Er nog steeds vanuit gaande dat je geen andere keuze hebt en ook minder geweld zou kunnen gebruiken om je veilig uit de penarie te krijgen.

 

Als het incident voorbij is, en je bent zo ongeschonden mogelijk uit de strijd gekomen zijn er nog wat zaken belangrijk om te doen. Naast natuurlijk aangifte doen nadat je heel hard bent weggerend.

 

 

Er is geen vervanging voor specifieke self defense training (krav maga, contact combat) Vechtsporten en Martial arts slaan het plankje mis of komen tekort. Wetende daarmee waarschijnlijk wat opgetrokken wenkbrauwen te hebben veroorzaakt, kom ik daar met liefde later op terug.

 

CC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen blijvende schade overgehouden aan de de keren dat het fout ging? Hoe kwam je in die situaties terecht dan?

 

CC

 

1 litteken op mijn achterhoofd van een boksbeugel of grote ring ofzo, blauwe plekken schrammen en een flinke deuk in mijn ego.

 

Ik was alledrie de keren op een evenement. de 1ste keer op een kermis , 2e keer op een dorpsfeest 3e keer op een zomerfeest

alledrie de keren heb ik totaal geen aanleiding gegeven , ik was echt op het verkeerde moment op de verkeerde plek.

 

De derde keer toen ik niet meer weg kon komen en ingesloten was. kwamen er jawel een paar marokanen die de situatie niet redelijk vonden en na een tijdje

ingrepen , Die marokanen hadden zowiezo een hekel aan die hele club en hadden zelf wel even zin in een beetje actie. Ik heb ze later hartelijk bedankt.

 

Het is voor de ogen van heel veel mensen gebeurt, misschien wel 200, niemand hielp.

Ik heb degene die mij de eerste klap uitgedeeld heeft in het gevecht later kunnen vloeren met een rechter directe uit het boekje. het was net als afstoten met snooker, hij was dronken.

 

Ik ben de eerste maanden niet veel in 2 bepaalde dorpen geweest, de jongens waren namelijk nog niet klaar.

Tijdens werk voor mijn baas en in het openbaar vervoer was ik altijd zwaar op mijn hoede.

De nasleep was nog erger als de avond zelf

 

 

Ik heb die avond veel geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er is geen vervanging voor specifieke self defense training (krav maga, contact combat) Vechtsporten en Martial arts slaan het plankje mis of komen tekort. Wetende daarmee waarschijnlijk wat opgetrokken wenkbrauwen te hebben veroorzaakt, kom ik daar met liefde later op terug.

 

 

Ik zal het nog eens zeggen...

 

'Het stoort me op een zekere hoogte dat KM mensen die het ook doorgeven hun stijl superieur vinden. Er zijn genoeg andere complete stijlen die evengoed toepasbaar zijn in verschillende situaties.'

 

Als vechtsporten en martial arts echt het plankje misslaan, waarom gebruiken dergelijke self defense systemen dan invloeden juist uit die stijlen? Beetje hypocriete stelling vind ik dat .. dat is zoals een Porsche nemen, er onderdelen van Ferrari, Bugatti en Lamborghini opzetten en vervolgens verkondigen dat je een unieke wagen het uitgevonden terwijl het enkel een aanpassing met bestaande onderdelen is...

KM is een mix van verschillende invloeden, als ik vraag aan een KM instructeur om iets voor te doen van het systeem zonder invloed van andere vechtsporten of martial arts blijft er van dat systeem niet veel meer over.

 

Ga eens naar grootmeesters in Azië die al meer dan 3O jaar elke dag trainen en training geven...verkondig daar je filosofie over het plankje misslaan of tekortkomingen en probeer daarna je onvervangbaar systeem bij hen eens uit... een instructeur van het westen is niet vergelijkbaar met een grootmeester van daar.

 

 

Het kan best zijn dat verschillende stijlen in het begin wat tekortkomingen hebben en de andere daar op kunnen anticiperen maar dat doet er toch niet toe. Het is een goede basis en zinvolle tijdsbesteding waarbij KM eventueel een aanvulling kan zijn omdat, wat eerder ook al veel gezegd is, vele KM- instructeurs hun kunde en inzicht danken door de ervaring via vechtsport en MA.

 

Wat ik dan wel vaak zie is dat ze stoppen met hun achtergrond het volledig gaan aanpassen in het kader van de stijl dat ze ontwikkelen. Met het gevolg dat bepaalde technieken niet meer zo zuiver en doeltreffend zijn... dan is het idd makkelijker te verkondigen dat MA niet effectief genoeg of onrealistisch is dan het 'probleem' te erkennen door een gebrek van onderhoud in achtergrond-stijlen.

 

Een beetje vergelijkbaar met een Amerikaans fenomeen in het kader dat vele instructeurs denken hij of zij het beste uit verschillende stijlen kunnen halen en er een totaal nieuw concept kunnen van maken zoals Bruce Lee. Er zullen wel mensen zijn die dat het talent hebben om iets nieuws te ontwikkelen maar als men dan de arrogantie heeft om bepaalde dingen te verkondigen die niet stroken met de realiteit of ook hun praatjes niet kunnen nakomen zullen deze ook snel hun geloofwaardigheid verliezen.

 

En dan kom je op een reportage van 2 randmongolen die alle vechtsporen het hokje 'bullsh*t' steken.

 

* For the record: ik heb KM instructeurs zonder andere achtergrond de duimen zien leggen tegen mensen die 5 jaar een Martial art getraind hadden, dus als ik daarop moet afgaan blijkt het toch niet zo'n onfeilbaar systeem te zijn... maar het kan ook liggen aan het gebrek aan ervaring van de instructeur en dan moet ie meer trainen, juist zoals bij vechtsporten en martial arts...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...