Ga naar inhoud
GENEGEERD

Basis recepten en simpel eten


eva1986

Aanbevolen berichten

Dit stukje had ik naar aanleiding van een andere vraag in de "dames" groepje geplaatst. Maar na een tip van Lotte plaats ik t ook hier. Misschien hebben jullie er iets aan!

 

Vooruit dan, een apart plekje

 

Ik ben zo niet geboren hoor, laat ik daarmee beginnen. Ik heb veel gelezen, en heel veel geëxperimenteert! Experimenten kun je ook beter nu uitvoeren, dan wanneer er zwaardere tijden aanbreken.

 

Laat ik voorop stellen, als SHTF echt daar is, kun je beter de cake en taart laten voor wat t is denk ik. Waarschijnlijk zal je brood meer op crackers gaan lijken tegen de tijd dat je gist op is, of je geen oven meer hebt...

 

Laat ik beginnen met meel... Daar heb je 100en soorten van! Allemaal hebben ze een iets andere eigenschap, waardoor je met durumtarwe de beste pasta maakt, en met tarwebloem en beste witbrood bakt. Ook is de smaak van alle soorten deeg anders, als je ander meel gebruikt, maar dat spreekt denk ik voor zich.

 

Als de nood aan de man is, maak je met bloem (welke is nog niet eens heel erg belangrijk), water en een gist een brood. Je kunt zelfs de gist weglaten, dan krijg je gewoon een stevige koek, want bv tarwebloem rijst vanzelf helemaal niet. Ipv gist toe te voegen zou je bier kunnen gebruiken, om t even welk bier. Bakpoeder rijst ook wat, een ei kan ook al voor wat luchtigheid zorgen. Gist heeft een voedingsbodem nodig, dus als je hebt, een klein beetje suiker of honing toevoegen. Komt niet zo nauw, ongeveer een eetlepel.

 

Ipv alleen (tarwe)bloem, kun je ook maismeel, qiunoameel, of zelfs aardappels of bonen gebruiken om in je brood te verwerken. En als je t hebt, voeg dan aan je brood wat zout toe, niet te veel, maar zoutloos brood is echt stukken minder lekker. Ik maak een kommetje van mijn hand (vrouwenhand) en kiep daar op t oog, ongeveer een volle theelepel zout in.

 

Kneden van het deeg is van groot belang. Door het te kneden activeer je de gluten in het deeg. En t rijzen natuurlijk. Ik laat mijn brood de eerste keer rijzen tot het ongeveer twee keer zo groot is geworden. Dan kneed ik het luchtig door en doe het in de vorm (of ik maak er kleine bolletjes van) de tweede rijs dus in de vorm, tot het ongeveer 1,5 keer zo groot is geworden. Dan in de voorverwarmde oven. Als je je over niet voorverwarmd, kun je de tweede rijs overslaan. Het rijst dan nog terwijl je de oven opwarmt.

 

Op dezelfde manier maak ik pizzadeeg. Alleen voeg ik aan pizzadeeg meer zout toe, en meestal ook wat pizzakruiden.

 

Stel nu dat je buiten moet overleven. Dan kun je je deeg mengen en kneden in een stevig plastic zakje (bijv zo'n diepvrieszak) een keer rijzen, en ondertussen een verse tak van een boom/struik snijden, van bast ontdoen aan de bovenkant. Daar rol je je deeg om (let op levend hout gebruiken, anders gaat t branden) hang dit boven je vuur, en draai t een paar keer.

 

Of leg en op een grote steen bij je vuur.

 

Wist je dat je ook van sommige wortels meel kunt maken? Tijdrovend karweitje, want ze moeten eerste goed gedroogd worden, en dan vermalen.

 

Een scheutje olie of een klontje boter in je deeg, het wordt er lekkerder van, maar hoeft niet! Tot zover t brood stukje. Dit recept, ook al heb ik geen hoeveelheden genoemd kun je ook gebruiken voor hartige taarten, pizza's, calzone's wat je maar wilt. Experimenteer er eens mee! Gebruik eens een andere bloemsoort dan de tarwe of volkoren van de buurtsuper! Voeg er eens gekookte aardappelen of noten aan toe (voor extra smaak, roosteren voor in je deeg te verwerken), gedroogde tomaten en olijven... Kaas, uitgebakken spekjes, ui, wat jij lekker vind!

 

Een pannenkoek kan iedereen maken toch? Ei, melk, bloem. Ook hier geldt weer, alles kan vervangen worden! Wat je pannenkoek alleen echt minder maakt, is t ei weglaten. Maar het kan wel hoor! Eigenlijk net zoals je je pannenkoek kunt beleggen met alles wat je maar wil (van appel en peer met spek tot pindakaas) kun je ook je pannenkoek zelf aanpassen tot in oneindigheid! Echt survival food vind ik zelf. Je kunt t overal maken en overal van maken!!

 

Probeer eens een pannenkoek van melk, geraspte pompoen en bloem... Gebruik eens yoghurt ipv melk, of gewoon water ipv melk. Ipv tarwebloem, maak eens een maismeel pannenkoek, een quinoa pannenkoek of laat je oude boterhammen uitdrogen en maak daar "nieuwe" bloem van. Ook pannenkoeken worden echt lekkerder van een snufje zout (€0.36/kg in de super, dus inslaan! ).

 

In mijn opinie... Als je basis kent voor brooddeeg en van pannenkoeken, en je weet ermee te variëren, dan ben je al een heel eind! Om toch aan je vitamientjes te komen, zou ik nog een heel verhaal over éénpans gerechten kunnen schrijven, als daar behoefte aan is... Ik hoop dat iemand aan dit verhaal iets heeft, en vragen hoor ik graag!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

En dan maar meteen een stukje over eenpansgerechten...

 

Om mee te beginnen, eten moet naast voedzaam ook eetbaar zijn ;)... Daarom raad ik iedereen aan, ofwel een kruidentuintje (kan ook binnen in potten) aan te leggen, ofwel gedroogde kruiden te preppen. Zowel tuintje als gedroogd, beide onbeperkt houdbaar, en als de poep echt in de rondte vliegt zul je me dankbaar zijn! ;)

 

Daarnaast koop zout! Een zak van een kg kost ongeveer 35 cent, dus voor een paar euro kun je een aantal jaren vooruit!

 

Goed, koken in één pan! Om te beginnen moet je bedenken dat je maaltijd uit verschillende dingen moet bestaan, om t voedzaam, maar ook gezond te houden. Ik zou daarom proberen om altijd een goede basis te nemen. Een basis kan zijn aardappelen/aardpeer/pastinaak maar ook rijst, bonen (tevens goede vleesvervanger!) of pasta.

 

Als je de luxe hebt, begin dan met je vlees. Heb je vlees dat al gaar is? Bijv uit blik of gedroogde worst, dan kan t ook later worden toegevoegd. Maar als ik bijv een kip heb geslacht, zou ik daarmee beginnen. De sappen in t vlees geven nl smaak af aan alles wat je er nog bij gooit! Daarna zou ik in geval van aardappelen, die als tweede toevoegen. (andere basis als laatste toevoegen) Anders volgen de groenten. Wat je maar hebt of kunt vinden. Denk bijv ook aan brandnetel! Bevat oa ijzers en vitamine C. Vogelmuur bevat calcium, ijzer en ook vit C. Anyway, je groenten dus! T vocht wat uit je groenten komt is waarschijnlijk niet genoeg, dus voeg water toe indien nodig. Daarna voeg je je basis toe. Om t even wat je op hebt, t zal gaar worden in t vocht wat in je pan zit, en alle smaken opnemen.

 

Je kunt héél veel dingen combineren, al zal t een smakelijker zijn dan t andere. Ik proef en ruik heel veel tijdens t koken. Zo weet ik wat ik nog toe wil voegen, en voorkom ik een veel te zout, zoet of pittig gerecht. Kruiden doe ik dan ook vaak pas op t laatst. Stel dat ik gedroogde salami, brandnetel, bonen en tomatensaus in mijn pan heb zitten. Dan heeft mijn gerecht door de saus en salami waarschijnlijk weinig kruiden meer nodig. Maar als ik een blik ham heb opengetrokken, met aardappelen en blik doperwten in de pan heb gegooid, dan zal ik aardig creatief moeten zijn om t eetbaar te maken! ;)

 

Eer groot voordeel van eenpansgerechten vind ik dat je niets weggooit, ook geen belangrijke vitaminen of mineralen die je weggooit als je je groenten afgiet! Heb je de luxe, sop dan een oud stuk brood in t overgebleven vocht op de bord of uit de pan! Op als er veel over is, gebruik dan t vocht als basis voor soep de dag erna!

 

Soepen zijn een tweede soort eenpansgerecht waar ik echt voor pleit in tijden van nood! Als je bedenkt hoe een stevig bord snert je maag al vult... De basis voor soep kan komen van (zelf getrokken) bouillon, of van bv maggiplant (lavas, winterhard), een bouillonblokje, of gewoon van de ingrediënten van je soep!

 

Ik maak vaak aan t einde van de week, of wanneer de koelkast leeg "moet" restjes-soep. Dat is niets anders dan restjes groenten, die twee reeds gekookte aardappels (niet weggooien, sonde!) en eventueel een stukje vlees in een pan mikken, koken, staafmixer erdoor. Misschien nog een teentje knoflook, scheutje room of bouillonblokje naar smaak en smullen maar! Zo hadden we vorige week soep van chinese kool, spruiten en een paprika, gebonden met een aardappel die echt op moest. Bouillonblokje was wel nodig, maar hij smaakte prima! (aardappel bind je soep trouwens ook!)

 

Bonensoep, daar kun je werkelijk alles doorheen gooien! En heb je in tijden van nood geen rookworst? Als je pan van t vuur gaat kleingesneden stukjes knakworst erin en je komt een eind in de buurt! ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@eva1986: 'k Mag graag kokkerellen, maar zou mij veel meer moeten toeleggen op simpele basis zaken. 'k Kan diverse moeilijke gerechten maken, maar zomaar een soepje van restjes, dat weer niet. Simpel broodbakken, soep, eenpans gerechten (scheelt nog afwas ook :cool:), daar moet ik meer mee experimenten. Zout heb ik gelukkig zat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms heb ik niks in huis gehaald, maar ik heb altijd wel uien, linzen, een bouillonblokje, water en kokosvet. Even de uien aanfruiten, water en de linzen (rode hebben een korte kooktijd) toevoegen. Dit levert een simpele maar naar mijn smaak lekkere en voedzame soep op. Eigenlijk kan er niet zoveel mis gaan met soep, je kunt veel combineren, gebruik maken restjes en verlepte groente (tot een bepaalde grens). Een bouillon zou je sowieso voornamelijk van restjes moeten maken, afsnijdsels van groenten en kruiden (de stelen van peterselie), botten of graten (of afsnijdsels) van vlees, gevogelte of vis. Wie een grote vriezer heeft zou kunnen overwegen om zelf bouillon te trekken en dit in kleine eenheden in te vriezen, dan heb je altijd een goede basis in huis. Vergeet niet genoeg zout toe te voegen, het gezouten water moet als zeewater smaken (dit geldt voor niet geconcentreerde groentebouillon).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zelf bouillon trekt om in te vriezen zou ik dat nog niet kruiden met peper en zout . Je weet niet voorhand waarvoor je hem gaat gebruiken en bij sommige gerechten saus of soep kan het over gekruid geraken . En zout invriezen is lastig .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...