Ga naar inhoud
GENEGEERD

Seizoen 2013, wat kweek/eet jij dit jaar?


eva1986

Aanbevolen berichten

Hier zijn de eerste dingen voorgezaaid! De kop is er af, seizoen 2013 is begonnen! Nu kriebelt t hier aardig, en ik heb dus in november mn zaden besteld, en weet ongeveer al wat wij gaan eten dit jaar! ;)

 

Buiten de zaden die ik altijd in huis heb, voor het geval dat...

 

Eten wij dit jaar uit eigen tuin:

 

Aardbeien (doordragers, Ostara)

Framboos

Pepers (cayenne)

Snack paprika's

Ui

Bosui

Prei (zomer en winter)

Knolselderij

Wortelen

Sla

Romatomaten (voor saus, zijn geen tomaten eters)

Radijzen

Meiknollen

Koolrabi

Peultjes

 

En dan hebben we natuurlijk nog de kruidentuin en we hopen op de eerste appels dit jaar :o

 

Wat eten jullie uit eigen tuin dit jaar??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Oops, ik vergeet de courgette en pompoen!! ;)

 

bloemkool, broccoli, icebergsla, komkommers, snijbonen, sperciebonen, cherrytomaten, watermeloen, spruitjes, aardappels, appels 3 soorten, peren, stoofperen, witte druiven, blauwe druiven, kiwis en alle bovenstaande van jou eva behalve peulen en meiknol en courgette..

 

probeersels worden ananas en knoflook.. en allllllerhande kruiden.

 

De kriebels slaan inderdaad toe.. zeker met al die zon vandaag.. heerijk..

keep on prepping.

 

xxbirgittexx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ding wat ik tot nu toe elk jaar zaai, zelfs in bakken en potten de laatste jaren, is amerikaanse roodrand snijsla.

Snijsla werkt heel simpel. Je kunt er iedere keer een stuk van afsnijden en 't groeit vanzelf verder.

 

Ik eet vrij veel sla, maar aan 1 rijtje van twee meter heb ik een half jaar lang genoeg gratis sla, voor mij en mee-eters.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij ook geen kropsla hoor, veel te lang wachten! ;)

 

Ik heb helaas geen ruimte voor al die bonen en andere lekkere dingen zoals broccoli en bloemkool... :(

 

Of tenminste, slecht een klein stuk van onze tuin heeft moestuin bestemming gekregen... Dus t is ieder jaar weer kiezen wat wel en wat niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij ook geen kropsla hoor, veel te lang wachten! ;)

 

Ik heb helaas geen ruimte voor al die bonen en andere lekkere dingen zoals broccoli en bloemkool... :(

 

Of tenminste, slecht een klein stuk van onze tuin heeft moestuin bestemming gekregen... Dus t is ieder jaar weer kiezen wat wel en wat niet...

 

Probeer de snijsla eens, lekker makkelijk. Afsnijden wanneer jij dat wilt, of het nu klein of groot is, daarna groeit het vanzelf verder en kun je twee weken later weer van het zelfde stukje oogsten. 't Hele jaar door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardbeien, appel, peer, kiwi, vijg, kers pruim, diverse bessen, framboos, pompoen, diverse sla, bloemkool, aardappelen, zoete aardappelen, pastinaak, diverse uien, wortels, winterpeen, bietjes, bonen. peultjes, prei, spinazie, boerenkool, spruitjes andijvie, rucola, peterselie, maggie, radijs, brocoli, anijs, basilicum, tomaat, stevia, zonnebloem, knoflook (eerste keer), munt en nog diverse kruiden.

Alles zelf gezaaid met biologisch zaad en uit veel soorten probeer ik dit jaar ook voor het eerst zaad te winnen (dit is een uitdaging)

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer de snijsla eens, lekker makkelijk. Afsnijden wanneer jij dat wilt, of het nu klein of groot is, daarna groeit het vanzelf verder en kun je twee weken later weer van het zelfde stukje oogsten. 't Hele jaar door.

 

Ik heb een mix van pluksla, beetje t zelfde idee, ik zaai t iedere 4 weken in de zomer, want na een paar weken plukken is t toe aan vervanging. Een bak laat ik staan, daar oogst ik zaad van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojee, wil je dat echt allemaal weten? Nou, daar komt ie dan hoor. Of het allemaal in de tuin past weet ik niet, maar ik ga mijn best doen. Gekopieerd uit de facturen, dus hoofdletters en afkortingen moet je ff doorheen lezen.

 

Andijvie Breedblad Volhart Winter - Diva

Bladcichorei / Groenlof Zuckerhut Zelfsluitende

Bladmoes Namenia

Raapstelen Groene

Bladselderij Tall Utah 52/70 Claret

Sla Lollo Rossa - Estafet

Rucola, Raketkruid Pronto

Bladmosterd Red Giant

Okra Clemson Spineless

Bloemkool Neckarperle

Broccoli Groene Calabrese

Rodekool Langedijker Bewaar 2

Spitskool Filderkraut - Hilmar

Spruitkool Amaroso F1

Wittekool Brunswijker

Rode Bieten Kogel 2 Nero

Koolrabi Wener Blauwe

Pastinaken Gladiator F1

Ramenas Ronde Zwarte

Schorseneer Duplex

Knolselderij Goliath

ortel Sugarsnax 54 F1

SL0495 Wortel Jupiter (Flakkese sel.)

Prei Hilari

Prei Blauwgroene winter Farinto

Ananaskers SunFruit

Kardoen Overblijvende Artisjok

Komkommer Broumana F1

Komkommer True Lemon

Meloen Oranje Ananas

Paprika Golden Calwonder

Peper Spaanse Cayenne Long Slim

Pompoen Butternut Cobnut F1

Suikermais Tasty Sweet Trophy F1

Tomaat Goldene Konigin

Basilicum (Kaneel) Cinamonette

Bieslook Chinese (Allium tuberosum)

Bieslook Fijne (Allium schoenoprasum)

Citroengras Citronella

Dragon Russische (Artemisia dracunculus)

Wortelpeterselie Halflange Petros. crisp. tuberosum

Spinazie Nieuw Zeelandse

Snijbiet Rainbow mix

Stamslaboon Speedy

Stamsnijboon Artemis

Capucijners Désirée

Erwt Rondzadig Eminent

Peul Norli

Afrikaan Nematode control (aaltjes)

Plantuien Sturon (250 gram)

Plantui Red Baron (250 gram)

Plantsjalot Yellow Moon (500 gram)

Meloen - Charantais

Meloen - Minnesota Midget

Stengelui - Welsh Onion White

Kamille - Echte

Pepermunt

Snijbiet - Blood Red

Snijbiet - White Silver

Tomaat - Yellow Pear

Tomaat - White Beefsteak

Bladkool (Eeuwig moes) - Vates

Paprika - Sweet Banana

WITTE ALPENAARDBEI 'White Delight'

AUBERGINE 'Calliope' F1

AUBERGINE 'Mini White' F1

MUIZENMELOENTJE 'Marble' / 'Sandia'

KERSTOMAAT ‘Tomatito de Jalapa’

WINTERKERS

WINTERPOSTELEIN

ZOMERWORTELEN 'Creme de Lite' F1

ZONNEWORTEL

OREGANO

THEEPLANT

AARDAPPELS 'Monte Carlo'

ECO-AARDAPPELS 'Sarpo Mira'

ECO-AARDPEREN 'Topstar'

OCA 'Orange'

BETEL

 

Verder nog wat zaden over van vorig jaar, dus er komt nog wat bij.

 

Zoals je ziet, veel vreemde gewassen die weinig mensen in hun tuin hebben. Heb hier met opzet naar gezocht om eens te kijken hoe goed deze groeien en wat de opbrengst is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Holbewoner: Dat is een enorme en mooie lijst! Ben benieuwd naar hoe je tuin er in augustus bij staat!

Ik ga het wat bescheidener aanpakken, heeft uiteraard voornamelijk met het formaat van de tuin te maken. :p

 

Ik ook! Woon hier nu een jaar, en had afgelopen jaar een late start aangezien de tuin nog ingericht was als siertuin. Voordat al het gras, grind en niet-eetbare zooi eruit was, was het al eind mei. Toen nog even snel twee kassen neergezet, compost neergegooid en toch nog een goede oogst (eet er nog van).

 

Inmiddels druk bezig met het bouwen van diverse rekken waar de klimplanten tegenop kunnen (klimaardbei, bonen, peulen etc), en de voortuin van circa 20 m2 ook maar ontdaan van al het gras zodat ook daar wat nuttigs kan groeien dit jaar. Daar zal ik vooral de spullen neerzetten die de doorsnee voorbijganger niet herkent alszijnde eetbaar.

 

Al met al heb ik zo'n 200 m2 grond ter beschikking (tuin om huis + volkstuin verderop), waarvan 15 m2 kas. Maaaar, met alle mogelijkheden voor planten om ook de hoogte in te klimmen nemen de meters snel toe. Ik heb er nu al zin in. Jammie!

 

Die witte alpenaardbeitjes zijn vreselijk lekker! Maar als je ze zelf zaait, zul je ze pas volgend jaar proeven vrees ik...

 

Oh dat geeft niet, ik heb geduld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe t dit jaar volgens t MM (makkelijke moestuin) principe. Mel Bartholomew heeft dat lang geleden eens bedacht, en schijnt echt goed te werken. Heb er op t moestuinforum veel positieve verhalen over gelezen. Wij maken zelf een bak, 2 vakken (van 30 x 30 cm) bij 8 vakken. Op t zonnigste plekje in de tuin. De rest van de tuin blijft hier voorlopig gewoon siertuin!

 

Ik heb een vader die 300m² kas en 300m² buiten moestuin heeft, dus daar eet ik ook veel van. Voor mij is t gewoon voor de hobby! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olijfkomkommers

Allerlei kruiden

 

En ik ben eigenlijk opzoek naar bonen die je in een pot kunt laten groeien.

Ik heb thuis geen tuin maar wel een kamer waar er voldoende zon is. Kruiden, paprika's en pepers groeien er goed. Nu zou ik graag dingen kweken die ik kan drogen en bewaren zoals boontjes. (Ja ik weet dat je pepers ook kan drogen)

 

Zo kan ik systematisch thuis een klein struikje bonen oogsten, drogen en potten zonder dat de buren weten dat ik verse groenten in huis heb.

Mini wortels (parijse wortels) kan je ook in potten groeien maar dat is meer plant dan wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Holbewoner,

 

Klimaarbei, daar heb ik nog nooit van gehoord, hoe kom ik daaraan ?

Zou dat ook tegen de schutting kunnen ?

En klimbonen ook ?

 

Klim/stokbonen kunnen zeker tegen de schutting. Liever nog een paar stokken (bamboe) kopen en deze tegen de schutting aan zetten. In het begin moet je ze een beetje helpen, maar als ze eenmaal contact hebben met de stok draaien ze er verder zelf omheen tot meters hoog.

 

Klimaardbei: http://www.bakker-hillegom.nl/product/klimaardbeien-bakker-s-kingsize-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojee, wil je dat echt allemaal weten? Nou, daar komt ie dan hoor. Of het allemaal in de tuin past weet ik niet, maar ik ga mijn best doen. Gekopieerd uit de facturen, dus hoofdletters en afkortingen moet je ff doorheen lezen.

 

Andijvie Breedblad Volhart Winter - Diva

Bladcichorei / Groenlof Zuckerhut Zelfsluitende

Bladmoes Namenia

Raapstelen Groene

Bladselderij Tall Utah 52/70 Claret

Sla Lollo Rossa - Estafet

Rucola, Raketkruid Pronto

Bladmosterd Red Giant

Okra Clemson Spineless

Bloemkool Neckarperle

Broccoli Groene Calabrese

Rodekool Langedijker Bewaar 2

Spitskool Filderkraut - Hilmar

Spruitkool Amaroso F1

Wittekool Brunswijker

Rode Bieten Kogel 2 Nero

Koolrabi Wener Blauwe

Pastinaken Gladiator F1

Ramenas Ronde Zwarte

Schorseneer Duplex

Knolselderij Goliath

ortel Sugarsnax 54 F1

SL0495 Wortel Jupiter (Flakkese sel.)

Prei Hilari

Prei Blauwgroene winter Farinto

Ananaskers SunFruit

Kardoen Overblijvende Artisjok

Komkommer Broumana F1

Komkommer True Lemon

Meloen Oranje Ananas

Paprika Golden Calwonder

Peper Spaanse Cayenne Long Slim

Pompoen Butternut Cobnut F1

Suikermais Tasty Sweet Trophy F1

Tomaat Goldene Konigin

Basilicum (Kaneel) Cinamonette

Bieslook Chinese (Allium tuberosum)

Bieslook Fijne (Allium schoenoprasum)

Citroengras Citronella

Dragon Russische (Artemisia dracunculus)

Wortelpeterselie Halflange Petros. crisp. tuberosum

Spinazie Nieuw Zeelandse

Snijbiet Rainbow mix

Stamslaboon Speedy

Stamsnijboon Artemis

Capucijners Désirée

Erwt Rondzadig Eminent

Peul Norli

Afrikaan Nematode control (aaltjes)

Plantuien Sturon (250 gram)

Plantui Red Baron (250 gram)

Plantsjalot Yellow Moon (500 gram)

Meloen - Charantais

Meloen - Minnesota Midget

Stengelui - Welsh Onion White

Kamille - Echte

Pepermunt

Snijbiet - Blood Red

Snijbiet - White Silver

Tomaat - Yellow Pear

Tomaat - White Beefsteak

Bladkool (Eeuwig moes) - Vates

Paprika - Sweet Banana

WITTE ALPENAARDBEI 'White Delight'

AUBERGINE 'Calliope' F1

AUBERGINE 'Mini White' F1

MUIZENMELOENTJE 'Marble' / 'Sandia'

KERSTOMAAT ‘Tomatito de Jalapa’

WINTERKERS

WINTERPOSTELEIN

ZOMERWORTELEN 'Creme de Lite' F1

ZONNEWORTEL

OREGANO

THEEPLANT

AARDAPPELS 'Monte Carlo'

ECO-AARDAPPELS 'Sarpo Mira'

ECO-AARDPEREN 'Topstar'

OCA 'Orange'

BETEL

 

Verder nog wat zaden over van vorig jaar, dus er komt nog wat bij.

 

Zoals je ziet, veel vreemde gewassen die weinig mensen in hun tuin hebben. Heb hier met opzet naar gezocht om eens te kijken hoe goed deze groeien en wat de opbrengst is.

 

Ik ga niet eens beginnen, ik heb al 15 soorten tomaat die ik ga kweken dit jaar..zie het nut niet in van een lijstje,

denk dat het belangrijk te noemen is zoveel mogelijk variatie, en dat zit wel snor..ook voor SHTF..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Holbewoner,

 

Bedankt voor je snelle info, die ga ik zeker kopen, hoef ik niet meer op mijn knieen onder de fruitbomen, daar staan nu mijn aarbeienplantjes :D

Zijn die planten meerderjarig, die info zag ik niet ?

 

Volgens mij zijn alle aardbeien meerderjarig, maar beloven kan ik het niet. Over een jaar kan ik het je vertellen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier veel en ik zal dr best wel vergeten, wij kunnen ook de hele winter van onze groenten eten;

tuinbonen, stokslabonen,spruiten,spitskool, uien gele en rode, knoflook, savooiekool, boerenkool, peultjes, prei, komkommer, paprika''s, pepers, spinasie, diverse soorten sla, raapsteeltjes, 6 soorten tomaten, aubergine, wortels, wortelpeterselie, pastinaak, eeuwig moes, broccolie, bloemkool, knolselderie, pompoen, winterwortelen en diverse paarse wortelen, courgettes, dille, rode bieten 2 soorten, snijbiet en basilicum, aardbeien en blauwe besjes, aalbesjes.

En dan de kruiden zoals dropplant en korenbloemen, kamille, goudsbloem en nog veel meer die staan aan de andere kant van de tuin en in de kas ik zet ze ook tussen de groente goed voor tegen aaltjes ed!

@Amazing Dree @Holbewoner Meestal zijn aardbeien meerderjarig en het beste kun je ze om de 3 jaar o[ een andere plaats zetten, de jonge scheuten ervan zodat je elk jaar een goede opbrengst ervan krijgt..en op het moment de de aardbeien komen leg op de grond wat stro dan rotten je aardbeien minder gauw weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...