Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tora Blades - Camping Kukri


kwakster

Aanbevolen berichten

(Eerder geplaatst op Messenforum.nl op 22 April 2009)

 

Zojuist aangekomen; mijn nieuwe Camping Kukri, besteld bij de Engelse webshop Tora Blades van Simon Hengle

Naast zijn webshop http://www.torablades.com/index.html heeft hij tevens een eigen forum: http://www.torabladesforum.co.uk

 

torabladescampingkukri0a.jpg

 

torabladescampingkukri0k.jpg

 

torabladescampingkukri0f.jpg

 

torabladescampingkukri0u.jpg

 

Dit is de Engelse beschrijving van de Camping Kukri die ik voor het gemak maar even van zijn site geplukt heb:

 

"The Camping kukri is an ideal kukri for camping for those that find the larger kukri a bit cumbersome to carry on their belt, and yet it has great handling and cutting capabilities, enabling you build anything from a temporary shelter, to cutting wood for the fire, producing feather sticks, preparing game, and if necessary giving you the ability to defend yourself from a wild animal.

The camping is in fact based on a typical Quarter Master Issued kukri from WWII, used by many Gurkha troops in that period in the Burma campaign and elsewhere.

It comes with a 31,5 cm long slightly hollow forged blade, with a 6,0 cm belly, 7,0 mm spine by the handle, tapering to 3,0 mm by the point.

The handle is stick tang, just under 13,0 cm long, made of wood and with steel mounts.

The kukri is housed in a military style scabbard, with the karda and chakmak knives, blades 8,0 cm and wooden handles of 6,4 cm, the housing comes with the hole to put in the bamboo blow pipe, and the tinderpouch."

 

Simon's importeert zijn kukri's rechtstreeks uit Nepal, alwaar ze volgens zijn eigen kwaliteitsnormen vervaardigd worden door Nepalese kukrismeden, ook wel Kami's geheten.

Naast mijn Kothimora Kukri wilde ik ook een echte user hebben, en na wat mailen met Simon kwamen we op de Camping Kukri.

Totaalbedrag dat ik kwijt was: 65 Pond (75 Euro) inclusief verzendkosten vanuit Engeland.

Simon verzond de kukri op 17 April en ik kreeg hem binnen op 22 April (zat een weekend tussen)

 

torabladescampingkukri0l.jpg

 

torabladescampingkukri0m.jpg

 

Mijn exemplaar valt in de categorie medium en heeft een prettige balans, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de kling licht hol gesmeed is, hetgeen een merkbare gewichtsbesparing oplevert.

De kling heeft een vrij egale geborstelde finish met slechts een paar bewerkingssporen, hetgeen goed past bij het karakter van een user.

Daarnaast is de gehele kukri mooi recht, iets dat ik bij diverse kukri's afkomstig van Marktplaats ook wel eens anders heb gezien.

De kukri is standaard voorzien van een mooie dunne convex geslepen snede, die net scherp genoeg is om een stuk papier te snijden, de nageltest doorstond hij echter niet.

E.e.a is natuurlijk snel te verhelpen met een muismatje en wat fijn waterproof schuurpapier, of een boormachine met een rubberschijf hetgeen ik zoals bekend prefereer. ( :mrgreen: )

 

(Edit: de boosdoener bleek een vrijwel onzichtbare, maar wel voelbare braam over vrijwel de gehele lengte van de snede, nadat deze verwijderd was met een fijn Spyderco slijpstaafje kon ik met de kukri het haar op mijn handrug scheren.)

 

torabladescampingkukri0z.jpg

 

De donkerbruine houten greep ligt mij persoonlijk goed in de hand, en is zoals het hoort volkomen spelingvrij gemonteerd over de tang.

Een gepolijste stalen bolster en eindplaat completeren het geheel.

 

torabladescampingkukri0b.jpg

 

De schede voorzien van precieze passing is gemaakt van hout, overtrokken met dun zwart leer en voorzien van een gepolijste messing puntbeschermer alsmede een gevlochten paarse veter voor de broodnodige versiering.

De traditionele karda & chakmak zijn natuurlijk aanwezig & functioneel uitgevoerd met houten greepjes en gepolijste stalen bolstertjes.

Tussen deze beide in bevindt zich een derde opening voor (blijkbaar) een blaaspijpje, en erachter nog een sleuf met er in een grofgenaaid leren zakje waarin men aanmaakhoutpoeder o.i.d. kan bewaren.

 

Lemmet: differentieel gehard & enigszins hol gesmeed 5160 verenstaal (voormalige truckveer)

Greep: onbekende hardhoutsoort

Totale lengte: 44,5 cm

Lemmetlengte: 31,5

Maximale lemmetdikte: 7,0 mm

Gewicht: 510 gram

 

Binnenkort gaat hij mee het bos in, dus wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het was een mooie dag vandaag, dus even de Camping Kukri kunnen uittesten in het bos.

Vanwege een overschot aan bejaarden op accufietsen bleek enige terughoudendheid geboden waardoor ik helaas maar 1 boompje heb kunnen afslachten, maar dat ging dan ook voorspoedig.

 

InhetbosbijKootwijk23-4-2009005.jpg

 

InhetbosbijKootwijk23-4-2009006.jpg

 

De Camping Kukri bleek erg effectief voor dit soort werk, niet alleen vanwege de kukri-geometrie die zoals bekend tegelijkertijd hakt en snijdt, maar ook vanwege de relatief dunne convexe snede die tevens deskundig gehard bleek.

 

De snede van mijn exemplaar is ongeveer 1,0 centimeter breed voordat het holle gedeelte begint, en bij de sweet spot is deze maximaal 3,5 mm dik, terwijl het boompje op de foto's over een dikke en vrij harde kern bleek te beschikken (het oranje gekleurde hout)

Hoewel ik op mijn hardst heb staan hakken bleek de kukri na afloop geenszins onder de indruk.

De snede was zo te voelen nog net zo scherp als ervoor, hetgeen ook bleek uit de nageltest.

Geen spoor van snedeuitbraak of flattening, geen verbuigingingen, en ook de greep zat nog muurvast.

 

Die greep is totnutoe overigens mijn enige puntje van kritiek; de metalen afdekplaat achterop bleek ietwat te scherp gepunt te zijn, hetgeen goed voelbaar was tijdens het hakken.

Maar met de vijl op mijn Leatherman Charge bleek dat in een ommezien opgelost.

 

Ik heb zo'n vermoeden dat ik nog veel plezier ga beleven aan deze Camping Kukri, :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die uitsparingen aan het begin van de snede doen voor zover mij bekend 2 verhalen de ronde.

De eerste is dat het een soort eerbewijs of teken zou aan een bepaalde Nepalese godheid, en de tweede is dat e.e.a voorkomt dat bloed afkomstig van de snede over je hand druipt waardoor deze glad & glibberig wordt.

Kan belangrijk zijn in de strijd :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die uitsparingen aan het begin van de snede doen voor zover mij bekend 2 verhalen de ronde.

De eerste is dat het een soort eerbewijs of teken zou aan een bepaalde Nepalese godheid, en de tweede is dat e.e.a voorkomt dat bloed afkomstig van de snede over je hand druipt waardoor deze glad & glibberig wordt.

Kan belangrijk zijn in de strijd :-)

 

En ik maar denken dat het is om een flesje bier mee te openen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie Kukri, 'k zelf vind ze ook makkelijker dan een machete. Lijkt me een mooi stukje kwaliteit wat je in huis gehaald heb, voor geeneens een gekke prijs.

 

Waar zijn de uitsparingen in het lemmet voor?

 

Daar zijn drie soorten uitleg voor: de een zegt dat het een herinnering is aan de godin Shiva.

De ander zegt een herinnering aan het feit dat men geen "heilige" koe mag doden en de nokken lijken op het gebit of voet van een koe.

En nr 3 geeft aan dat het dient om geen bloed op het handvat te krijgen tijdens het hakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had een kukri laten komen vanuit nepal via kukri house.. echt een panawal (full tang) na reviews helemaal enthausiast.. in de tuin gaan choppen met dat ding, chipte er allemaal hoekjes uit! ik ermee naar hill knives in rotterdam ( een van de beste smeden van nederland) blijkt dat het metaal uit nepal enz niet eens in de buurt komt van gewoon degelijk duits staal... heb m maar weer verkocht.

ik heb zon simpele kukri machete van cs gekocht en dat ding is niet kapot te krijgen! haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster

Simon's importeert zijn kukri's rechtstreeks uit Nepal, alwaar ze volgens zijn eigen kwaliteitsnormen vervaardigd worden door Nepalese kukrismeden, ook wel Kami's geheten.

 

Mijn pa heeft exact dezelfde, en ze komen daar gewoon uit een 'fabriek' dus in hoeverre Simon ze laat maken volgens zijn eigen specificaties is een beetje de vraag, maar het staat wel interessant om zoiets te zeggen nietwaar. Neemt niet weg dat het een fantastisch mes is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat veel kukri's op een foto sprekend op elkaar kunnen lijken, maar dat betekent geenszins dat ze in het echt hetzelfde zijn of hetzelfde presteren.

Ze komen weliswaar allemaal uit kleine werkplaatsjes, maar de ene kami is de andere niet.

Bij de grootste leverancier (ik meen niet bij Simon) kun je zelfs kukri's van specifieke kami's bestellen, en in elke kukri staat dan ook zijn naam en/of merkteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de authentieke waarde van de kukri is super gaaf, maar ik zou er liever een bestellen die gemaakt is door een smid die voldoed aan de westerse maatstaven kwa materiaal en duurzaamheid. Heb toen lang moeten wachten op de real mc coy panawal van kukri house, samen met een vriend er 2 besteld. allebei de kukris chipte na het slaan in een berken boom! dus die van mij weer verkocht op mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zoals ik het geleerd heb zijn de uitsparingen in het lemmet voor het aanzetten/ontbramen van de bijmessen en de bijmessen voor het aanzetten/ontbramen van het hoofdblad. Maar deze uitleg stamt uit de tijd dat de kukhri bekendheid kreeg in Nederland door de filmserie 'Sandokan'. Dat is lang geleden en kan natuurlijk gelogen zijn.

Overigens vind ik dat de functionaliteit van een kukhri wordt overschat en hanteer zelf veel liever een recht lemmet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Eergisteren ergens in de bossen op de Veluwe een berkeboom van ongeveer 10 meter hoogte en een diameter van pak-em-beet 40 cm omvergehaald met enkel deze Tora kukri.

De berk was al in het eindstadium van zijn leven (zwammen), en helde reeds vervaarlijk over een doorgaande looproute, maar toch was het kernhout nog hard en sterk.

Zeker 15 minuten op staan hakken.

Bij thuiskomst de kukri enkele minuten gestropt op een met leer bekleed stropplankje voorzien van 6 micron diamantpasta en toen was de convexe snede alweer scheermesscherp.

Tora kukri's zijn zonder meer een aanrader voor eenieder die een degelijke no-nonsens gebruiker zoekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
ik had een kukri laten komen vanuit nepal via kukri house.. echt een panawal (full tang) na reviews helemaal enthausiast.. in de tuin gaan choppen met dat ding, chipte er allemaal hoekjes uit! ik ermee naar hill knives in rotterdam ( een van de beste smeden van nederland) blijkt dat het metaal uit nepal enz niet eens in de buurt komt van gewoon degelijk duits staal... heb m maar weer verkocht.

ik heb zon simpele kukri machete van cs gekocht en dat ding is niet kapot te krijgen! haha

 

Zat dit draadje nog eens na te lezen en wilde bij nader inzien toch nog even graag een oude koe uit de sloot halen en op bovenstaand bericht reageren. Beter laat dan nooit zeg maar :)

 

Onder Khukuri-liefhebbers/kenners is het namelijk algemeen bekend dat de kukrihouse/kukrihouseonline puur kuri's maakt voor de toeristen- en exportindustrie. Bladeforums staat vol met draadjes over dit onderwerp, zoals bijvoorbeeld deze en deze. Ook op andere fora is dit onderwerp uitgebreid bediscussieerd, zie bijvoorbeeld ook dit draadje.

 

Toen ikzelf op Youtube eens een vraag stelde aan een kukri-kenner over kukri-dealers antwoordde hij:

 

'Khukuri Houses make tourist/export Kukri & Himalayan Imports in their own words make their own unique creations & not traditional Kukris.

I suggest all reading this to check the National Museum of Nepal, IKRHS Forum, and buy some antique Kukris for comparison.'

Om een lang verhaal kort te maken is het onder kukri-kenners algemeen bekend dat je kukrihouse/kukrihouseonline.com beter kan mijden en dat je voor een echte, goede, handgemaakte kukri bij Himalayan Imports of Tora Blades moet zijn.

 

Als laatste wil ik men Aranyik niet onthouden. Hij maakt originele Thaise messen. Geen Nepalese Khukuri's dus, maar ook fantastisch spul :) Zie ook zijn Facebookpagina, te vinden onder 'Aranyik Trading Company'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat dit draadje nog eens na te lezen en wilde bij nader inzien toch nog even graag een oude koe uit de sloot halen en op bovenstaand bericht reageren. Beter laat dan nooit zeg maar :) Onder Khukuri-liefhebbers/kenners is het algemeen bekend dat de kukrihouse/kukrihouseonline puur kuri's maakt voor de toeristen- en exportindustrie. Bladeforums staat vol met draadjes over dit onderwerp, zoals bijvoorbeeld deze en deze. Ook op andere fora is dit onderwerp uitgebreid bediscussieerd, zie bijvoorbeeld ook dit draadje.

 

Toen ikzelf op Youtube eens een vraag stelde aan een kukri-kenner over kukri-dealers antwoordde hij:

 

'Khukuri Houses make tourist/export Kukri & Himalayan Imports in their own words make their own unique creations & not traditional Kukris.

I suggest all reading this to check the National Museum of Nepal, IKRHS Forum, and buy some antique Kukris for comparison.'

Om een lang verhaal kort te maken is het onder kukri-kenners algemeen bekend dat je kukrihouse/kukrihouseonline.com beter kan mijden en dat je voor een echte, goede, handgemaakte kukri bij Himalayan Imports of Tora Blades moet zijn.

 

Als laatste wil ik men Aranyik niet onthouden! Hij maakt fantastische originele Thaise messen :) Geen Nepalese Khukuri's dus, maar ook fantastisch spul :) Zie ook zijn Facebookpagina.

 

toendertijd ook veel fora afgespeurd, en die waren erg verdeeld over de kwaliteit van himalaya imports enz

toen zon filmpje op youtube van zon bekende gear reviewer die helemaal los ging met die panawal, en m zwaar aanbeveelde.. dus zodoende die besteld..

onding

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast ancestral-viking

http://www.countrystore.nl

 

5073_7974.jpg.46e9cf1e37a08bf46515db2c7628df69.jpg

 

Kukri

Traditionele kukri. Gemaakt voor militair gebruik. De meeste zijn voorzien van het Britse MOD pijl symbool. Lengte 31cm.

 

Deze kukri's zijn nieuw en niet gebruikt, maar soms zit er een krasje op het lemet. En soms moeten ze bijgeslepen worden.

 

Leren riemfoedraal.

 

198,00 euro,s :confused:

 

anyway voor de liefhebbers ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...