Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk niveau van preppen?


Sneard

Aanbevolen berichten

Bij alles wat ik doe vraag ik me af: wegen de mogelijke voordelen van deze voorbereidingen op tegen de nadelen?

 

Er komt natuurlijk een niveau waarop je moet zeggen: zo is het genoeg. Een bepaalde hoeveelheid risico hoort bij het leven en je kunt je niet op alles voorbereiden.

Ook moet je rekening houden met de vraag in hoeverre je voorbereidingen tijdens het "normale" leven gebruikt kunnen worden. Een grote voorraad eten bijvoorbeeld is handig, ook als er niets aan de hand is. Zo hoef je niet na te denken of je iets in huis hebt en kun je ook bij b.v. financiële tegenslag blijven eten.

 

Waar ligt voor jullie de grens?

 

Voor mij:

- 1 jaar voedselvoorraad

- BOB, EDC, Altoids op voorraad en altijd te gebruiken

- Een bibliotheek om de wereld op te bouwen na een ramp

- Een netwerk van geocaches

- Een netwerk van preppers waarmee een wederopbouw plaats kan vinden

- Fysieke training en een goede conditie

- Een gezond wantrouwen naar de gebeurtenissen in de wereld en het aan kunnen zien komen van grote problemen

 

Zo zal ik niet snel verhuizen, ga ik geen ondergrondse BOL maken, en zal ik niet veel meer dan 5.000 euro uitgeven.

 

Waar ligt voor jullie de grens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk dat ik ook bezig zal blijven...t preppen hoort nu net als mn huur en gas en licht bij de vaste lasten en elke maand breid ik wat uit.Of het nu voedsel is gereedschap of gear.Ik koop elke maand wel wat.Ik denk dat t nooit stopt en dat er altijd verbeteringen in je prep aan te brengen zijn.En t is dat ik op t moment in Amsterdam niks onder de grond kan doen,maar mocht ik n stukje grond hebben word er meteen gegraven...en dan niet voor een zwembad:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt natuurlijk een niveau waarop je moet zeggen: zo is het genoeg.

 

Ik denk dat ik al ver aan dat punt zit. Ik zou in en om het huis nog veel kunnen verbeteren qua voedselvoorraad, regenwateropslag, zonnepanelen, maar op een of andere manier heb ik (hebben wij) maar steeds het gevoel dat we ons huis toch zullen moeten verlaten. Ik weet niet om wat voor een oorzaak, maar ik voorvoel dat het niet alleen bij een zware economische depressie zal blijven.

 

En voor een jaar voedsel in huis, ik vind dat nogal wat. Ik vind voor een paar maanden al wel genoeg, in die tijd moet je toch wel een idee hebben van hoe nu verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zeker weten. In veel gevallen kun je denk ik niet in je huis blijven voor een lange tijd, zeker niet in een dicht bevolkt gebied als Nederland. Een refuge op het platteland zou veel meer mogelijkheden bieden voor de langere termijn, ook vanwege de mogelijkheid van voedsel verbouwen. Bij minder grote crises zou een paar maanden ook genoeg moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom denk ik elke dag wel iets tegen waar ik nog niet aan gedacht heb... Het lastige is dat je je niet op elk scenario kan voorbereiden. Dat hoeft ook niet. Het is een kwestie van risk assesment naar mijn mening.

 

Als een meteoor met apocalyptische afmetingen de aarde raakt, heb ik niet veel aan mijn MRE's en mijn preps in het algemeen...

 

Maar waar houdt het voor mij op? Geen idee. We kunnen hier eten, drinken, koken, slapen, verdedigen voor ca. 12 maanden. Geen idee, ik blijf bezig, vooral met het voedsel omdat ik leef bij het principe "Prep what you eat and eat what you prep". We hebben een "ijzeren voorraad" qua voedsel, maar we rouleren wel.

 

Heb een keer de fout gemaakt om een enorme lading babi pangang in blik te kopen zonder het eerst te proeven. Na een tijd dacht ik "laat ik eens die babi pangang eens proeven!". Ik kan u vertellen, dat is het laatste wat hier gegeten wordt in een SHTF situatie. Gat-ver-dam-me! Vandaar: Prep what you eat! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vorige naar n.a.v. onze aankoop van de grond grotere stappen aan het maken om een mooie verzameling bij elkaar te kopen. Ik werd gewezen op de website liff.nl en hoorde dat het een betrouwbare partij was. Meteen gebeld en gevraagd of ik een leuke korting kon krijgen als ik zijn halve shop leeg kocht, ik voelde mij als een kind in een snoepwinkel maar daarna wel 2000e armer en gevoelsmatig had ik nog helemaal niks :) Kan het nu wel een tijd uitzingen (zitten ook voedselpakketen bij) Bij andere shops nog andere dingen gekocht (zoals zaden, edelmetaal, jerrycans e.d) maar als ik de laatste weken hier op de website dingen lees denk ik elke keer, dat wil ik ook! Maar moet ook niet doorschieten en wil graag ook kwaliteit en stukje voor stukje verzamelen met dingen waar ik echt wat mee kan (ook in het normale leven). Ik had vorig jaar dan ook echt zoiets, dat ik mij moet beheersen anders wordt mijn vrouw gek!

 

Mijn to-do lijst wordt nu langer en langer en wil nu mijn meer richten op skills en oefenen dan alleen maar aankopen doen. Ik moet hier echt een balans in vinden en mede door jullie gaat het de goede kant op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier erg herkenbare dingen :)

 

Heb al vaak gedacht: nu is het wel genoeg. Maar het werkt ook bijna verslavend, want hoe verder je komt, hoe meer je ook ziet wat je nog mist. Steeds de balans zoekend in de optimale prepmix. Heb ik weer een hoop flessen water gekocht dan heb ik weer het gevoel dat m'n voedselvoorraad uit balans is (te weinig), dus koop ik weer een tray corned beef en blikjes tomatenpuree, dan denk ik weer "mooi, eten en drinken is compleet" maar lees ik weer wat over zilver en ga ik weer wat baartjes kopen, en dan lees ik hier allemaal schitterende dingen over mooie messen en wil ik die weer kopen (terwijl ik inmiddels al een stuk of 5 heb :)) kortom dure hobby en zwaar verslavend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij alles wat ik doe vraag ik me af: wegen de mogelijke voordelen van deze voorbereidingen op tegen de nadelen?

 

Er komt natuurlijk een niveau waarop je moet zeggen: zo is het genoeg. Een bepaalde hoeveelheid risico hoort bij het leven en je kunt je niet op alles voorbereiden.

Ook moet je rekening houden met de vraag in hoeverre je voorbereidingen tijdens het "normale" leven gebruikt kunnen worden. Een grote voorraad eten bijvoorbeeld is handig, ook als er niets aan de hand is. Zo hoef je niet na te denken of je iets in huis hebt en kun je ook bij b.v. financiële tegenslag blijven eten.

 

Waar ligt voor jullie de grens?

 

Voor mij:

- 1 jaar voedselvoorraad

- BOB, EDC, Altoids op voorraad en altijd te gebruiken

- Een bibliotheek om de wereld op te bouwen na een ramp

- Een netwerk van geocaches

- Een netwerk van preppers waarmee een wederopbouw plaats kan vinden

- Fysieke training en een goede conditie

- Een gezond wantrouwen naar de gebeurtenissen in de wereld en het aan kunnen zien komen van grote problemen

 

Zo zal ik niet snel verhuizen, ga ik geen ondergrondse BOL maken, en zal ik niet veel meer dan 5.000 euro uitgeven.

 

Waar ligt voor jullie de grens?

 

oke?

en nu ga ik dezelfde vragen stellen maar dan gaat het niet over preppen maar over sparen??:p

 

-welk voordeel levert mij sparen op?? (+beetje rente?? of -- munteenheid die crasht??)

-waar ligt de grens bij sparen wanneer is het genoeg??(waar je geld nog gedekt is enigzins, is je voedsel en je overleving dat niet, en in hoeverre is je geld gedekt als het ballonetje poef zegt??)

 

dan had je gewild dat je meer als 5000 had besteed. maarja achteraf kun je een koe in zijn ..... kijken

 

preppen is voor mij een way of life geworden, er bestaan geen twijfels meer bij mij OF maar meer WANNEER het in mekaar flikkert.

waar het bij mij stopt?? nergens denk ik, ik denk dat ik nu veroordeeld ben met deze kennis tot het preppen in het oneindige.

 

er zijn namelijk altijd nog dingen die je kunt verbeteren, stel er komt die shtf dan zal ik ook na die shtf blijven schaven en polijsten om mijn overleving zo veilig en comfortabel mogelijk te laten verlopen toch??

waarom zou ik dat nu dan niet doen nu ik nog nieuwe spullen kan aanschaffen voor relatief weinig??

 

bovendien is mijn wensenlijstje nog zo groot:

bug out boot volgeladen met:

-vriesdroogvoedsel, plantenbakken met groentes en dierenhokken

-desalinators

-medische spullen

-zonnepanelen en windgenerators en natuurlijk accubanks

-diverse apparatuur

-gear

-veiligheidssystemen

-vormen van recreatie en ontspanning

 

nu zal ik daar niet voldoende tijd meer voor krijgen vermoed ik, maartoch het blijven wensen.

ik stop niet bij 5000 euro en niet bij 50.000 euro en niet bij 500.000 euro etc etc

ik wil zelfredzaam worden, zowel van geld, als van land, als van mensen(als ik daar niet meer mee om kan gaan in een shtf), in een shtf wil ik wegkunnen en niet meer om hoeven te kijken.

 

tuurlijk een jaarvoorraad eten is goed, meer is nog beter, je kunt de hele mikmak in je huis stouwen, maar als je niet meer kunt betalen en de bank zegt: u moet eruit binnen nu en 2 dagen wat dan??

shtf weet niemand hoe die zullen verlopen, wij hebben in 2008 even mogen proeven, in 2009 hebben mensen met spaarrekeningen van dsb even mogen proeven, in london vorig jaar hebben mensen kunnen proeven hoe het er toe gaat in noodverordeningen tijdens plunderingen en geweldplegingen.

wil je op je bol overleven?? beter koop je er dan 500 meter prikkeldraad en 100 meter navodraad erbij. en dan nog is het allemaal maar de vraag of ze geen betonschaar bij zich hebben.

 

niemand is gevrijwaard van risico,s maar je kunt niet met droge ogen beweren dat als je een bol hebt dat je ooit stopt met het beveiligen/camoufleren van die bol.

stop je namelijk wel dan ben je al snel ten dode opgeschreven en had je net zo goed niet kunnen preppen.

iedereen beschikt over benen en vervoermiddelen met banden om naar je bol te gaan, niet iedereen beschikt over een boot om jou bolboot achterna te gaan, ik houd het erop dat de enige goede manier voor mij om hem te peren per water is.

 

en daar prep ik voor, dat ik op een mooie dag een mooi zeewaardige boot mag bezitten waar ik al mijn zorgvuldig samengestelde spullen voor een groot deel al op kwijt kan en waar ik naartoe ga zodra ik onraad ruik zodat ik het ruime sop kan kiezen.

 

misschien ben ik een dromer, dat zal dan wel, maarja ik kan me niet veroorloven om het niet te zijn.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen Dutchy, ik heb ook wel over een boot nagedacht. Maar dat is toch wel kostbaar.

Een jaar of 8 geleden had ik een zeewaardig jacht, een verkleinde Collin Archer van 12 m. Lief, stoer scheepje, kits getuigd. Maar veel werk, veel onkosten. Dus tenslotte weer verkocht, ik had ook weer geld nodig voor een auto.

Maar goed, nu we in deze situatie zitten.... Nee, ik kan me geen zeewaardig schip veroorloven, maar... misschien kan ik er nog een uitzoeken als de shtf. Gewoon naar een haven aan de kust, eentje kiezen, je survival mes tussen de deurtjes en KRAK !!

 

"Amazing, zorg jij voor een kop koffie, dan zal ik voor-en-achter maken."

"Kijk jongens, de havenmeester staat te zwaaien. Met twee armen nog wel. Zwaai eens terug."

 

Dus ja, misschien toch ook een paar zeekaarten aanschaffen en wat overzeilers voor de grote plas.

 

Het klinkt wellicht als onzin, maar hoeveel mensen zijn er nu werkelijk bezig met preppen? Wat zal het zijn, 10%? En zouden dat nu net de mensen met de grote jachten zijn? Welnee, die vluchten in hun Mercedes naar hun chateau in Zwitserland.

 

 

Amazing Dre vindt het geen goed plan. Ik ga te ver. Awel, we zullen het wel zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen Dutchy, ik heb ook wel over een boot nagedacht. Maar dat is toch wel kostbaar.

Een jaar of 8 geleden had ik een zeewaardig jacht, een verkleinde Collin Archer van 12 m. Lief, stoer scheepje, kits getuigd. Maar veel werk, veel onkosten. Dus tenslotte weer verkocht, ik had ook weer geld nodig voor een auto.

Maar goed, nu we in deze situatie zitten.... Nee, ik kan me geen zeewaardig schip veroorloven, maar... misschien kan ik er nog een uitzoeken als de shtf. Gewoon naar een haven aan de kust, eentje kiezen, je survival mes tussen de deurtjes en KRAK !!

 

"Amazing, zorg jij voor een kop koffie, dan zal ik voor-en-achter maken."

"Kijk jongens, de havenmeester staat te zwaaien. Met twee armen nog wel. Zwaai eens terug."

 

Dus ja, misschien toch ook een paar zeekaarten aanschaffen en wat overzeilers voor de grote plas.

 

Het klinkt wellicht als onzin, maar hoeveel mensen zijn er nu werkelijk bezig met preppen? Wat zal het zijn? Een procent of 10? En zouden dat nu net de mensen met de grote jachten zijn? Welnee, die vluchten in hun Mercedes naar hun chateau in Zwitserland.

 

idd, en voor grootste gedeelte van de wereld zijn ze totaal niet bezig met preppen, want daar is geen idee van de onrust die hier zal ontstaan wanneer bij ons alles uit mekaar valt als los zand.

voor hun ben je: just another tourist, en je logeert en leeft niet in hun land maar je leeft op je boot dus niemand heeft last van je.

ach er zijn misschien wel miljoenen eilandjes over de hele wereld, waarvan misschien maar de helft gebruikt wordt, die andere eilandjes zijn zo klein daar woont niemand.

ook europa kent zat eilandjes.

 

ja een boot vergt onderhoud idd, maarja alles vergt onderhoud, je BOL ook en je BOV ook.

en om nu een boot te jatten?? nee dat zou ik niet zo zien zitten, bovendien verlies ik daarmee mijn doel van het eerst volstouwen ook.

 

maargoed wel food for thought thanks:D

ik weet ook niet of het een koopjacht wordt of een kleiner zelfbouwscheepje voor langs de kustwateren te varen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Fysieke training en een goede conditie

 

Het valt me op dat dit maar weinig naar boven komt bij de meeste forum leden. Het gaat vaak om de spullen en skills schijnaar? Zonder goede conditie ga je het ook niet lang redden. Wat als je elke keer 3km moet lopen voor een beetje schoon water bijvoorbeeld. Alles gaat met de hand en kost veel meer energie dan je gewend was. Voedsel/ water is zeer belangerijk maar lichamelijke conditie ook. Denk eens aan ziektes etc? In slechte conditie ben je veel vatbaarder voor ziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je ook beperkt bent met je partner, als die er niet achter staat dan wordt het al flink moeilijker. Een boot is ook mijn idee voor een BOV. Het punt is alleen neem je een motorboot dan moet je genoeg brandstof meenemen. Neem je een zeilboot dan is dit erg lastig omdat je met vele bruggen zit ivm je mast. Tenzij je in een haven ligt die aan de kust ligt.

En het is natuurlijk ook wel verstandig om ervaring er mee op te bouwen.

 

Ik denk netals vele dat je altijd blijft preppen vooral met bederfelijke dingen. En je zal net zien heb je net een product gekocht komt er een nog betere product op de markt die net iets meer kan of beter.

En je moet het maar ook zo zien: aan 1 mes heb je niks, je raakt hem kwijt en dan...

Spullen die je extra heb kan je ook altijd gebruiken om mee te ruilen of aan mensen te geven die je dierbaar zijn.

 

Kortom "I'm a prepper for live, and í'm proud of it.":o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt me op dat dit maar weinig naar boven komt bij de meeste forum leden. Het gaat vaak om de spullen en skills schijnaar? Zonder goede conditie ga je het ook niet lang redden. Wat als je elke keer 3km moet lopen voor een beetje schoon water bijvoorbeeld. Alles gaat met de hand en kost veel meer energie dan je gewend was. Voedsel/ water is zeer belangerijk maar lichamelijke conditie ook. Denk eens aan ziektes etc? In slechte conditie ben je veel vatbaarder voor ziektes.

 

''fysieke conditie'' of ''uithoudingsvermogen in de zin van conditie'' zijn 2 verschillende dingen die met elkaar samen kunnen hangen.

 

fysieke conditie:

als je astma hebt dan is dat een lichamelijke aandoening die je met een goede conditie redelijk binnen de perken kan houden

als je ms hebt dan is dat ook een lichamelijke aandoening maar dan 1 die ook je uithoudingsvermogen dus ook aantast.

 

uithoudingsvermogen:

als je dus hebt over uithoudingsvermogen dat doe je snel genoeg op hoor als het een shtf betreft,

als je dik bent word je snel dun, als je niet lang kon lopen kun je het dan waarschijnlijk wel.

 

zorg dus niet alleen voor je eten en drinken maar zorg ook voor vitamines en mineralen die je gestel ondersteunen.

 

als je 3 km moet lopen iedere keer om aan schoon water te moeten komen dan zit je minstens 2,5km te ver van je waterbron af...

daarom hamert iedereen ook zo op goede drinkwatervoorziening in de vorm van filters,zuiveringsmiddel etc etc.

in nederland hebben we in het westen een hoge grondwaterstand, als je water tekort komt graaf je een 2 meter diepe kuil en je zult na 2 dagen volkomen zuiver water kunnen drinken in de zin van geen drap maar gewoon water wat je alleen nog door filter hoeft te halen..

ook zul je regentonnen of bakken moeten realiseren waarmee je regenwater kunt opvangen en bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je 3 km moet lopen iedere keer om aan schoon water te moeten komen dan zit je minstens 2,5km te ver van je waterbron af...

daarom hamert iedereen ook zo op goede drinkwatervoorziening in de vorm van filters,zuiveringsmiddel etc etc.

in nederland hebben we in het westen een hoge grondwaterstand, als je water tekort komt graaf je een 2 meter diepe kuil en je zult na 2 dagen volkomen zuiver water kunnen drinken in de zin van geen drap maar gewoon water wat je alleen nog door filter hoeft te halen..

ook zul je regentonnen of bakken moeten realiseren waarmee je regenwater kunt opvangen en bewaren.

 

ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht met bovenstaande aannames en tonen in mijn ogen aan dat je aannames niet gebaseerd zijn op eigen ervaringenen en of voldoende kennis van zaken. Ook dat je voldoende afvalt tijdens een shtf situatie is een opmerkelijke. Waarom zou je nu al niet zorgen voor een goede lichamelijke gesteldheid maar wachten tot de shtf uitbreekt? Met het aanschaffen van preps is het toch net zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En natuurlijk zijn je inentingen up to date ;)

 

Ik had hier zelf nog helemaal niet aangedacht totdat ik 2 weken geleden een snee in mijn vinger had en deze gehecht moest worden en ik meteen een tetanusprik meekreeg. Deze schijnt voor 10 jaar geldig te zijn en kan ik iedereen alvast aanraden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er als prepper idd te veel word gedacht aan gear en skills maar dat door n hoop mensen de lichaamelijke conditie verwaarloosd word.T is makkelijk vanuit je luie stoel allerlei spullen te bestellen op t net.Maar beter is t om die BOB eens helemaal te vullen en te zien hoe lang je t volhoud om er op je rug mee te wandelen.Weet zeker dat t n hoop mensen gaat tegenvallen.Zorg dat je conditie op peil is .....sport.Zorg dat je tandarts de zaken in je mond goed geregeld heeft(kiespijn is n killer)Jijzelf bent de basis.Hou je lichaam gezond en fit.In n niet te hopen SHTF situatie zal t zwaar genoeg worden.Voormij staat n basis fitheid op nr 1.Skills op 2.En daarna pas mn preps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Zo heeft werken voor de overheid toch nog zijn voordelen. Dtp, havrix en weet ik al wat niet meer is in mij gespoten. Ik geef nog net geen licht in het donker.lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht met bovenstaande aannames en tonen in mijn ogen aan dat je aannames niet gebaseerd zijn op eigen ervaringenen en of voldoende kennis van zaken. Ook dat je voldoende afvalt tijdens een shtf situatie is een opmerkelijke. Waarom zou je nu al niet zorgen voor een goede lichamelijke gesteldheid maar wachten tot de shtf uitbreekt? Met het aanschaffen van preps is het toch net zo?

 

ik zeg niet dat je niet nu al moet zorgen dat je op normaal gewicht moet zijn, ik bedoel dat bijvoorbeeld als je 10 kilo te zwaar bent dat niet zo erg is want die gaan er dan wel af.

ik heb het hier niet over mensen met 140 150 160 etc kilo, ik dacht al wel dat je die strekking eruit zou kunnen halen, iemand die 80 kilo te zwaar is zal lastig worden iemand die 20 kilo te zwaar is kan heus wel weer in vorm komen, zonder mogelijkheden tot makkelijke snacks en frisdranken en fastfood.

 

wat weet jij over mijn aanname,s?? ik heb overgewicht en ja wel degelijk vanwege een te trage stofwisseling daar ben ik jaar lang ook voor door de mallemolen gehaald en ben al een jaar druk om proberen er kilo,s af te krijgen voor een evt shtf, en dat lukt tot nog toe vrij aardig.:D

loop al 4 maanden elke maand de tandarts binnen om achterstallig onderhoud van mijn vorige tandarts(wat een lutser was dat zeg als ik erop terugkijk) recht te laten breien.

 

ben ik niet degene die hamert op extra vitaminepreparaten toevoegen aan je preps??

ben ik niet degene die hamert op hygiene middelen toevoegen aan je preps??

ben ik niet degene die hamert op medische middelen toevoegen aan je preps??

heeft dat soms allemaal geen link met een goede lichamelijke gesteldheid soms??:rolleyes:

 

wat ik kort door de bocht vind is hoe jij uit mijn verhaal ''aannames'' haalt en dat ik geen ''kennis van zaken'' zou hebben. vind dat nogal aanmatigend maargoed das jouw opinie en jouw opinie is je goed recht hoor daar niet van.. vind het alleen nogal apart:confused:

dus als je praat over aannames dan kun je misschien beter naar de splinter in je eigen oog kijken voordat je de mijne meent op te moeten merken.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutchprepper

 

Wat ik bedoel met je aannames (misschien door onvoldoende kennis / ervaring)?) is dat je wel kan zeggen dat je dan te ver van je waterbron afzit maar soms is de situatie gewoon niet anders. En ben je dus gedwongen om grotere afstanden te overbruggen. We plannen allemaal wel, maar wat als jou "prep/shtf beeld" op geen enkele manier aansluit bij de dan ontstane situatie? Ben je dan lichamelijk en geestelijk in staat deze tegenslag het hoofd te bieden? Wat als je waterfilters gestolen en of beschadigd zijn? Wat als je "gestript" bent van al je andere preps? Als shit happens dan komt Murphy ook vaak nog eens om de hoek kijken.

Ik heb maar al te vaak meegemaakt dat je tegenslag op tegenslag moet kunnen incasseren en weinig zaken volgens plan verlopen. Het beeld wat jij schetst is gewoon te ideaal volgens mij?

Voel je niet aangevallen. Ik probeer juist een compleet beeld te schetsen op basis van mijn ervaringen van de afgelopen jaren, en ja dat hoeft dan niet altijd aansluiten op de jouwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutchprepper

 

Wat ik bedoel met je aannames (misschien door onvoldoende kennis / ervaring)?) is dat je wel kan zeggen dat je dan te ver van je waterbron afzit maar soms is de situatie gewoon niet anders. En ben je dus gedwongen om grotere afstanden te overbruggen. We plannen allemaal wel, maar wat als jou "prep/shtf beeld" op geen enkele manier aansluit bij de dan ontstane situatie? Ben je dan lichamelijk en geestelijk in staat deze tegenslag het hoofd te bieden? Wat als je waterfilters gestolen en of beschadigd zijn? Wat als je "gestript" bent van al je andere preps? Als shit happens dan komt Murphy ook vaak nog eens om de hoek kijken.

Ik heb maar al te vaak meegemaakt dat je tegenslag op tegenslag moet kunnen incasseren en weinig zaken volgens plan verlopen. Het beeld wat jij schetst is gewoon te ideaal volgens mij?

Voel je niet aangevallen. Ik probeer juist een compleet beeld te schetsen op basis van mijn ervaringen van de afgelopen jaren, en ja dat hoeft dan niet altijd aansluiten op de jouwe.

 

Ja maar of ik nu 3 km moet lopen en mijn waterfilter is dan ook weg en beschadigd wat moet ik dan 3 km voor lopen??

Zonder vorm van waterfiltratie begin je gewoon niks in de natuur en water drinken zomaar uit een rivier in nederland vind ik ook nogal rooskleurig.

Wat ik maar bedoel is als je 3 km moet lopen voor je water dan is dat te ver, dan kan mijn filter wel kapot zijn maar dat is hij nog steeds als ik na 3 km bij dat water ben aangekomen, dus wat zou ik er dan mee opschieten??

 

Dan kan ik nog beter gat in de grond graven en wachten tot het grondwaterslip bezonken is en er zuiverder water bovenop drijft dan heeft het tenminste nog een grondfiltratrie ondergaan.

Dat is niet rooskleurig inzien dat is gewoon bear grylls,dual survival,man/womanwild etc etc etc kijken

 

Maar goed punt wat je aanhaalt over die filter die kapot kan gaan, daarom raad ik ook mensen aan om meerdere filters te kopen(ook de goedkopere versies zijn altijd beter dan niks), zuiveringstabletten, en al wat dies meer zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dutch

 

Ik denk dat jij jou ervaring van tv series haalt. Ik vanuit mijn jarenlange ervaringen van survival trips, defensie en outdoor trips.

Wat ik bedoel te zeggen als 3 km te ver is dan ga je gewoon niet. Ik wel. Bij tegenslag ga ik door en zal mijn doel bereiken, en dan komt kennis ervaring om de hoek kijken.

Heb je al eens vuur gemaakt in een zeiknat bos waar het weken heeft geregend? Je bent bekaf, de afgelopen 48u maar 6u geslapen, alles voelt als te veel, honger, slaapgebrek en ja dan ga je fouten maken. Juist dan leer je jezelf kennen en ook je materiaal. Een vuurtje maken kost je dan zoveel energie en tijd, dat je eerder denkt aan opgeven dan doorgaan. En dan toch dat vuur....eindelijk (bij 2C boven nul) Die ervaring bedoel ik......en niet van tv.

 

Bij deze laat ik het onderwerp rusten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...