Ga naar inhoud
GENEGEERD

30k voor 32 kamers op 22500 vierkante meter, kompleet met viswater


vdwalle

Aanbevolen berichten

En zeker niet als je er een stel preppers in zet met bijlen messen en andere dingen hahaha

 

Ja, dan maar wat anders verzinnen.

Eendracht maakt ook macht, en samen sta je sterk. Tis voor een veilig BOLwerk na een SHTF, dan ben gelijk met een hoop gelijkgestemden.

Ik bedoel dan in de vorm van Shelter hotel..........

Maar ik ben het er wel mee eens dat niets zo simpel is dan het lijkt.

Ik heb die film ook gezien over dat hotel, daar wil ik niet eens aan denken. Maar is in dit geval niet irreële angst een slechte raadgever ?

Ik denk dat we dan wel iets anders aan ons hoofd hebben dan elkaar een beetje vermoorden, de BOL beschermen bv ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Die gezamelijke BOL's staan me wel aan, mits ze niet te duur zijn, en bereikbaar. Er zit dan zelf nog grond bij, en in het Zweedse geval zelfs 10,000 m2 bos wat je mag kappen. Stel dat je dat zou doen (jammer van de bomen) dan moet je toch een flink deel van de investering al weer terug verdiend hebben?

 

Een nadeel van Zweden vind ik het klimaat. Als je groentes wilt verbouwen, zul je een kas moeten plaatsen, want anders is het seizoen wel erg kort.

 

Staat er niet ergens een leuk kasteel oid te koop voor weinig? Stijlvol en veilig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koopje,zonder meer,dat Zweedse verzorgingshuis.

Maar......

Wel eens nagedacht wat het kost om dat ding in de winter vorstvrij te houden met die olie gestookte cv?

Die kan niet zomaar uit gezet worden want dan vriest alles stuk,en hoe te handelen als er maar een gezin/ persoon aanwezig is?Moet daar de hele installatie voor worden opgestart?

En hoe meer deelnemers,hoe meer ideeen;de een wil dit,de andere dat.Hoeveel moet er nog geïnvesteerd worden,kan en wil iedere deelnemer dat wel? etc.etc.

Van de andere kant; Het is ook een kans voor degene met een wat kleinere beurs om ook een "eigen" bol te bezitten,maar houd er wel rekening mee dat de aanschaf prijs waarschijnlijk maar een begin is en dat je een veelvoud kwijt bent voor je er daadwerkelijk maar een nachtje geslapen hebt,nog afgezien van de andere kosten die.ongetwijfeld, zullen volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heette ons forumlid dat enkele jaren geleden geëmigreerd is naar Zweden ook alweer? Hij kan vast meer vertellen over de haken en ogen aan deze locatie/pand. Ik ben zeer benieuwd, 10 km2 en een deel v/d meer voor die prijs klinkt erg goed. 1k p/p maakt het wel betaalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met houtkap en herbeplantting heb ik de beste investering gehad. alleen weet ik dat naaldbomen geen drol waar zijn. het is wel een hele goede long term investment, nieuw bomen planten die wel waard zijn ,en na 20 a 30 jaren ,heb je winst.

jij moet denk ik zon gebouw op hout verwaarmen en gebruik makken van pasieve warmte , je kun met nieuwe tecniek ook op termijn andere gebouwen neerzetten.

iemand noemde de uurloon van 80 euro voor werklui ,maar je kun veel zelf doen en ook mensen uit andere landen tijdelijk in dienst nemen.

je kun ook functies vezinnen voor zon gebouw ,waar door geld binnen kom.stile centrum, kinder vakantie oord, experimentel landbouw.afkick centra.genoeg te bedenken

met lef en doorzetten ,kun je de meste gebouw rentabel makken, misschien niet binnen vijf jaren .

jij zult ook kas moeten bouwen om langere tijd ,groenten te kweken .de gebouw en grond is erg goedkoop ,je hoef er niet rijk van te worden en quitte is al genoeg.

zelf zou ik de climat niet aan kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals mrsjones al aangeeft (gedeeltelijk) olie eruit en hout erin..denk dat we op het forum best wel de know how en de spierballen hebben om zoiets op eigen kracht te kunnen laten draaien, en dat neemt tijd en wat verdere investering in beslag..

heb een beetje verder zitten koekelen over die gemeentes en stadjes in die regio..er is een leegloop van bedrijven en inwoners wat zijn voor en nadelen heeft..

en nogmaals..ik sta open voor dit project..

Link naar reactie
Delen op andere sites

tvp voor mij; vind dit wel een guitig plannetje waar ik best wel een rooitje aan zou kunnen spenderen.

valkuilen zijn idd; juridische rompslomp; stichting / VOF / vve zou in Nederland werken; hoe zit dat daaro?

 

Verder idd onderhoud; zag dat de daken nogal plat zijn; hoeveel sneeuw heeft daar lang op liggen drukken? nieuwe dak er op kost meer dan 30k ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

tvp voor mij; vind dit wel een guitig plannetje waar ik best wel een rooitje aan zou kunnen spenderen.

valkuilen zijn idd; juridische rompslomp; stichting / VOF / vve zou in Nederland werken; hoe zit dat daaro?

 

Verder idd onderhoud; zag dat de daken nogal plat zijn; hoeveel sneeuw heeft daar lang op liggen drukken? nieuwe dak er op kost meer dan 30k ;)

 

Natuurlijk dak niet, genoeg mos etc wat daar prima groeit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
zoals mrsjones al aangeeft (gedeeltelijk) olie eruit en hout erin..denk dat we op het forum best wel de know how en de spierballen hebben om zoiets op eigen kracht te kunnen laten draaien, en dat neemt tijd en wat verdere investering in beslag..

heb een beetje verder zitten koekelen over die gemeentes en stadjes in die regio..er is een leegloop van bedrijven en inwoners wat zijn voor en nadelen heeft..

en nogmaals..ik sta open voor dit project..

 

Waarom zegt Heksenboot niks?

 

Ik vind jullie stoer hoor, lekker bollen in het buitenland.

Dus jullie geld erin steken en zijn bereid om steeds verre reizen te maken, terwijl je elkaar nog nauwelijks kennen.

We hebben elkaar ontmoet @zippo @Amazing Dree @Mrsjones @jobs @Raycoupe @Richa @Jalemari , maar vinden jullie dat al voldoende om gelijk een project op te zetten in een ver land?

 

Daarom ben ik nou Shelter Camping begonnen, dan kan je straks aan den lijve ondervinden, hoe het is om samen te werken aan een project.

En je ziet, dat het nu al voor veel mensen te ver is, of niet uitkomt in hun dagelijkse schema.

 

Ja, ik vind het ook een mooi plekje daar, maar vergeet de inspanningen van @Mrsjones en @Piroska niet, hoe lang ze bezig zijn met emigreren en wat voor moeite dat kost.

Het kan. Zeker.

Als jullie het gaan doen: mijn zegen heb je.

 

Maar mijn voorstel is: laten we eerst hier eens een moestuin-project opzetten, gezamenlijk, waar je elk weekend heen gaat.

Dan vormt zich vanzelf een groep waar je verder mee kan/wil voor nog grotere/verdere/duurdere/moeilijkere projecten.

Dan kan je een zelfvoorzienende groep uitdokteren en emigreren, je baan opzeggen en ze leefden nog lang en gelukkig. :D

 

Voor 1000 pp heb je niet zoveel grond in Nederland, maar een stuk landbouwgrond is haalbaar.

Tover dat om tot een fantastisch mooie tuin en het is minstens het dubbele waard.

Het geld haal je er al uit, aan het plezier dat je er aan beleeft.

 

Hehe, ik hou niet van reclame, maar reclame voor mijn eigen projekt maken is toch wel leuk.... ;)

Daarmee heb ik ook @Jager en @CMFC1988 en @Dick Berts achter me gekregen, gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: 'k Ben het helemaal met je eens en sta zelf niet te springen om naar Zweden af te reizen, mij heb je mee met een camping in m'n eigen Drenthe. :D

Toch, dergelijke grote projecten, voor zo'n klein prijsje, tja, dan sta ik ook al snel te kwijlen.

 

Het vergt uitermate veel planning en kennis van het betreffende land. Daarom is het nog steeds nuttig een dergelijke mogelijkheid te onderzoeken op haken en ogen, etc.

Gewoon als leerproces.

 

Belangrijkste bezwaar is inderdaad hoe je het met z'n allen gaat organiseren, zowel praktisch al financieel, terwijl je elkaar nog nauwelijks kent.

Ook de Shelter Camping is een leerproces, met misschien wel als voornaamste doel om elkaar te leren kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hotel in de Vogezen kost 195.000, met 40 kamers, te gebruiken als voorlopig een shelter camping, niet om er gelijk te gaan wonen, gewoon een gezamenlijk project, waar je ook vakantie kunt houden :cool:

Kun je ook een moestuin opzetten, weekendjes overblijven enz.

Vogezen is niet zo ver, klimaat beter dan in Zweden, veel bossen in de nabijheid, zelfs winters leuk, kunnen we skiën.

 

Afijn, twas maar een ideetje, wie weet wat er nog allemaal te koop komt............ voor 5.000 euri best leuk om over te brainstormen in ieder geval :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan er alvast een concept uitgewerkt worden hoe zo'n commune er uit zou kunnen zien en hoe de sociale/vrijheden financiële sociale verantwoordelijkheden, verdeling, inbreng/aandelen hierin geregeld kan worden.

 

Misschien een idee om een opzetje met doelstellingen te maken in een subonderdeel van de preppers Wiki?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zegt Heksenboot niks?

 

Ik vind jullie stoer hoor, lekker bollen in het buitenland.

Dus jullie geld erin steken en zijn bereid om steeds verre reizen te maken, terwijl je elkaar nog nauwelijks kennen.

We hebben elkaar ontmoet @zippo @Amazing Dree @Mrsjones @jobs @Raycoupe @Richa @Jalemari , maar vinden jullie dat al voldoende om gelijk een project op te zetten in een ver land?

 

Daarom ben ik nou Shelter Camping begonnen, dan kan je straks aan den lijve ondervinden, hoe het is om samen te werken aan een project.

En je ziet, dat het nu al voor veel mensen te ver is, of niet uitkomt in hun dagelijkse schema.

 

Ja, ik vind het ook een mooi plekje daar, maar vergeet de inspanningen van @Mrsjones en @Piroska niet, hoe lang ze bezig zijn met emigreren en wat voor moeite dat kost.

Het kan. Zeker.

Als jullie het gaan doen: mijn zegen heb je.

 

Maar mijn voorstel is: laten we eerst hier eens een moestuin-project opzetten, gezamenlijk, waar je elk weekend heen gaat.

Dan vormt zich vanzelf een groep waar je verder mee kan/wil voor nog grotere/verdere/duurdere/moeilijkere projecten.

Dan kan je een zelfvoorzienende groep uitdokteren en emigreren, je baan opzeggen en ze leefden nog lang en gelukkig. :D

 

Voor 1000 pp heb je niet zoveel grond in Nederland, maar een stuk landbouwgrond is haalbaar.

Tover dat om tot een fantastisch mooie tuin en het is minstens het dubbele waard.

Het geld haal je er al uit, aan het plezier dat je er aan beleeft.

 

Hehe, ik hou niet van reclame, maar reclame voor mijn eigen projekt maken is toch wel leuk.... ;)

Daarmee heb ik ook @Jager en @CMFC1988 en @Dick Berts achter me gekregen, gelukkig.

Ja ik liet dit topic ook met rust, totaal niet voor mij aan de orde.

Maar ja dat ben ik.

Voor mij geld dat het een leuk idee is maar waarschijnlijk tonnen met geld gaat kostrn.

Voor die prijs zal er waarschijnlijk heel veel moeten gebeuren denk ik dan.

80 per uur voor een werkman is wel wat veel. Waar is dat op gebasseerd? In de goede oude tijd van voor de crisis huurde je een vakman timmerman in voot tussrn de.30 a 35 euro per uur. En dat was in Nederland en ver voor er sprake was van crisis.

 

Samen een bol beginnen hoort ook bij mij tot de opties. Vandaar SC.

Maar dit is dicgtbij en zoals heksie zegt zelfs voor sommigen nu al te ver.

Wel kun je elkaar nu beter leren kennen daar en zeer zeker een stuk goedkoper.

 

Om zo'n project in het buitenland te starten vind ik voor nu een risicovolle onderneming. Zoiets kost jaren van planning op deze schaal en dan moet je ook goed uitgerekend hebben wat de kosten, baten en inkomsten zijn. Immers je bent met meerdere mensen en zoiets moet je of goed doen of niet doen.

 

Maar goed ik ben jullie niet :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik liet dit topic ook met rust, totaal niet voor mij aan de orde.

Maar ja dat ben ik.

Voor mij geld dat het een leuk idee is maar waarschijnlijk tonnen met geld gaat kostrn.

Voor die prijs zal er waarschijnlijk heel veel moeten gebeuren denk ik dan.

80 per uur voor een werkman is wel wat veel. Waar is dat op gebasseerd? In de goede oude tijd van voor de crisis huurde je een vakman timmerman in voot tussrn de.30 a 35 euro per uur. En dat was in Nederland en ver voor er sprake was van crisis.

 

 

Die prijs is gebasseed op persoonlijke ervaring, in nederland betaal je ook snel 100 euro per uur voor een loodgieter hoor.

In zweden mag je tevens niks aan de eletrische installatie doen, zelfs een stopcontact aanleggen moet een gecertificeerd persoon voor laten komen.

 

Voordeel van de houten huizen in Zweden is wel dat je vrijwel alles zelf kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die prijs is gebasseed op persoonlijke ervaring, in nederland betaal je ook snel 100 euro per uur voor een loodgieter hoor.

In zweden mag je tevens niks aan de eletrische installatie doen, zelfs een stopcontact aanleggen moet een gecertificeerd persoon voor laten komen.

 

Voordeel van de houten huizen in Zweden is wel dat je vrijwel alles zelf kan doen.

 

Hmmm....dan zou ik zeggen leer alles snel zelf of leer beter onderhandelen ;)

@Sofie , tuurlijk. Ben ik helemaal met je eens ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch leuk om gewoon een theoretisch model te maken en dan te kijken waar men zoal tegenaan zal lopen. Het sociale gedeelte is in den beginne misschien vrij onbelangrijk zolang zaken niet concreet worden.

 

Ligt aan je insteek natuurlijk..

 

Helemaal mee eens, gewoon eens over nadenken hoe en wat, modelletje opstellen, etc.

Iets dergelijks schreef ik ook in post #60 in dit topic.

 

Mocht het dit keer niet doorgaan, kun je, met de opgedane kennis, de volgende keer sneller schakelen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n gemeenschappelijke uitwijkplaats, eventueel na een SHTF situatie zou hypothetisch een optie kunnen zijn.

Zweden lijkt mij geweldig, maar zo ver weg.

Vogezen, lijkt me te doen, maar dat zal ook niet iedereen vinden. (kunnen we wel over land reizen, carpoolen, enz.)

 

Zo'n uitwijkplaats zou je denk ik, in een stichting moeten onderbrengen, waarin je kan participeren of zoiets, waardoor je het recht krijgt daar te verblijven wanneer je dat wilt.

 

Natuurlijk zitten er vele haken en ogen aan.

 

BV:

Hoe zit het met de watervoorziening

Energie opwekking

Kerncentrales in de buurt

Hoogte lijkt me oke

Taal

Goodwill van de lokale bevolking

 

Participanten:

Wie ?

Beleidsvoering en leiders per skill, stemrecht en algemene raad ?

Moeten er permanent beheerders aanwezig zijn (lijkt mij wel), misschien iets voor mensen die werkeloos zijn of gaan raken ? (Die zouden dan hun participatie kunnen verdienen met punten of zoiets ?)

Gedragsregels

Gezamenlijke werkzaamheden, en hoe iedereen daar aan te houden

Instappen rond 5000 euro per kamer, wat als je eruit wil stappen ? (Bij hotel in de Vogezen he, misschien zijn er betere en/of goedkopere opties.)

 

Duidelijk dus, dat, wanneer je zoiets zou opzetten er heel veel dingen geregeld moeten worden.

Als aanvulling op Sheltercampings als tussenstations, misschien handig, als we ook zoeken naar meer permanente BOLS, die aan te reizen zijn, en betaalbaar.

 

Buiten kijf natuurlijk, als je het thuis kan volhouden is dat de eerste optie !

 

Zo maar snel ff een paar gedachten van mij hierover................:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In in een SHTF scenario kun je dus over de brug van Denemarken naat Zweden of met de veerboot.

 

De brug over de Sont is ongeveer 16 km en kost voor auto 40 euro en voor bus oplopend tot 200 euro

 

 

Wanneer u gebruik wilt maken van één of meer brugverbindingen zijn er een aantal mogelijkheden. De meest voor de hand liggende route is waarschijnlijk een korte oversteek met de veerboot van Puttgarden naar Rødby en vervolgens via de Öresundsbrug van Kopenhagen naar Malmö.

 

Of dus eerst de De Grote Beltbrug (Deens: Storebæltsbroen) nemen in Denemarken tussen de eilanden Funen (Nyborg) en Seeland (Korsør). De brug, als onderdeel van de E20, werd in juli 1998 voor auto's en ander gemotoriseerd vervoer opengesteld. De Grote Beltbrug vervangt de historische veerverbinding van Knudshoved naar Halskov. Door de realisatie van deze brugverbinding, en sinds de opening van de Sontbrug, kan het verkeer uit West-Europa over de weg heel Scandinavië bereiken

 

Kost ook ongeveer 40 euro voor auto.

 

 

De veerboot is een andere optie, wel goedkoper:)

 

Dus reken op heen en terug zo'n 160 euro voor de bruggen aan tol, dus 4X 40 euro.

En voor een grotere bus of truck loopt het snel op.

 

In een SHTF wil ik niet op 2 van deze bruggen rijden en de boten, tja, varen ze nog wat kan er zo al gebeuren op Zee.

 

Ik doe dus niet mee al vind ik het wel een mooie vakantie plek, dus als het klaar is kom ik wel langs :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf idee! Zelf iets ontwerpen en bouwen op een goedkope locatie is misschien ook een optie waar je van kan dromen? Ik wel.

Wellicht zijn er meer bouwkundig onderlegde preppers op het forum?

In de bouw ziet het er niet rooskleurig uit, dus misschien mensen met zeeen van tijd binnenkort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voordelen:

 

- Samen een gebouw kopen is hier in Zweden geen enkel probleem, je komt dan op de koopakte gewoon met z'n allen te staan met per persoon (of gezin) het percentage wat je bezit.

 

- De OZB is 1.5% voor gebouwen en 0.75% voor grond; het gaat hierbij dan over de taxeringswaarde, die vaak flink lager ligt dan de verkoopwaarde. Dat is niet iets om je druk over te maken dus.

 

- Zweeds leren is goed te doen en kost bijna niets (of zelfs helemaal niets als je hier officieel gaat wonen). Deze cursus heet SFI (Zweeds Voor Immigranten) en wordt in bijna elke "grotere" gemeente wel gegeven.

 

- De vrijheid, de natuur en de enorme ruimte zijn fantastisch en wegen (wat mij betreft) op tegen de nadelen...

 

Maar nadelen zijn er absoluut:

 

- Deze locatie ligt vrij hoog in Zweden, de winter is er nog langer en kouder dan hier in Värmland, nachten van -35 zullen ook daar niet vreemd zijn. Dat heeft een aantal gevolgen; als eerste zal je het gehele gebouw vorstvrij (minimaal +10) moeten houden, anders gaat 't echt heel snel naar de klote. Het "advies" om gewoon glycol in de CV te stoppen en de boel te laten bevriezen is op z'n zachtst gezegd "een beetje dom" (al wordt het vaak genoeg gegeven); je behang, verf en hout e.d. gaat na een paar winters enorm snel achteruit en het gaat je een godsvermogen kosten om de boel daarna weer op te knappen. 10 graden boven nul is echt het minimum wat je aan moet houden; als je CV uitvalt dan zakt het zo een paar graden en de +4 wat vaak gezegd wordt is dan dus echt al heel snel veel te weinig om een paar uur zonder CV op te vangen. Daarbij is het nu olie gestookt begreep ik; dat wil je eigenlijk zo snel mogelijk vervangen door een warmtepomp (jordvärme of bergvärme) of een pelletkachel. Beide opties zijn een flinke investering, reken op zo'n 10-15000 euro. Vervangen door een houtkachel kan natuurlijk ook, maar dan moet er dus altijd iemand aanwezig zijn om minimaal een paar uur per dag te stoken (afhankelijk van de grootte van de buffertanks). Een vlies (houtsnippers) stook installatie is ook nog een optie, daarbij gooi je (net als bij pellets) een grote silo vol met houtsnippers (of dus pellets) waarbij de installatie zelf die silo leeghaalt en je relatief weinig onderhoud hebt. Hoe dan ook een flinke investering.

 

- Door die temperatuur in de winter zal je motorverwarming in elke auto die je daar gebruikt moeten laten inbouwen, anders krijg je 'm niet (of moeilijk) gestart. Kost ook weer een paar honderd euro per auto. Genoeg eigenwijze kaaskoppen (en duitsers) hier die het niet nodig vinden; maar die komen er na een winter achter dat de auto toch wel heeeel veel zuipt als 'ie het zo koud heeft en dat de boel moeilijk veel harder slijt. Min of meer verplicht dus.

 

- Loodgieterwerk mag je tegenwoordig wel zelf doen, electra niet, hoewel vaak wel met de locale electricien te regelen valt dat je het grootste deel zelf doet en dat hij het dan komt controleren en de uiteindelijke aansluiting in de stoppenkast doet. Let op dat ALS je 't toch zelf doet, je de spullen in Zweden haalt en je even inleest in de Zweedse regels, want er zijn flinke verschillen met Nederland! (Zo is bij elke groep alleen de fase geschakeld, de nul is altijd aangesloten), de soorten bedrading is anders, de soorten kabels en waar je welke mag/moet gebruiken is anders en zo nog meer. Bedenk je ook dat je brandverzekering niet uitkeert als blijkt dat je zelf met de bedrading hebt geklootzakt en daar een fout in zat.

 

- De schoorsteen moet minimaal 2 keer per jaar (3 keer als je zomers ook stookt voor bijv. warm water) worden geveegd door een erkende schoorsteenveger en elke 3 jaar moet 'ie worden geinspecteerd. De schoorsteenveger is hier vrij machtig, hou 'm te vriend! :)

 

- Het seizoen om groente e.d. te verbouwen is vrij kort in Zweden; zo noordelijk is 't nog korter. Een grote kas is daar echt niet meer optioneel; dubbel glas en verwarmd is al bijna verplicht. Verlichting met groeilampen is voor een serieuze kas ook aan te bevelen.

 

- De afstand, het is niet in 1 dag te doen, zelfs als alles meezit. Värmland is (zomers) zo'n 16 uur rijden, Dalarna al snel 18 en nog noordelijker wordt dus echt te lang om in 1 keer te doen; je zult dan onderweg moeten overnachten. Nou mag je hier wel wildkamperen, maar dat geldt dus NIET voor motorvoertuigen. Nou is de kans dat oom agent je lastig komt vallen als je ergens uit de weg staat voor een paar uurtjes slaap nogal klein, maar alsnog, in een SHTF situatie is het denk ik verstandig om Värmland toch echt wel als meest noordelijke optie van Zweden te zien.

 

- Vergeet ook niet dat het hier in de winter (1 december t/m 31 maart) verplicht is om winterbanden onder de auto (en eventuele aanhanger) te hebben. Zonder winterbanden kan je hier echt niets in de winter en naast dat het verboden is om zomerbanden in de winter te gebruiken, is het gewoon extreem dom. Kost je per auto dus ook weer een set velgen plus winterbanden (wat op zich niet erg is want dan kan je die in NL ook gewoon gelijk gebruiken). Hier in Zweden zijn banden met noppen (dubbdäck) gebruikelijk maar ook frictiebanden zijn toegestaan. De "spijkerbanden" (die dus geen spijkerbanden zijn maar banden met noppen, zie http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spikereifen.JPG ) zijn overigens in Duitsland zwaar verboden; oom agent zal je direct een hele stevige boete geven en je auto wordt altijd weggesleept, waarbij je 'm pas terugkrijgt als je met nieuwe banden aankomt.

 

- Reiskosten, je zit op de rit NL-SE-NL (of andersom natuurlijk) al heel snel op z'n 700 euro aan boot/brug en benzine.

 

- Er zal regelmatig (liefst dagelijks) iemand de boel moeten controleren, zeker in de winter; ook het dak moet in de gaten gehouden worden en bij extreme winters zal 't geruimd moeten worden. Over 't algemeen valt dat wel te regelen, maar ook dat kost weer geld.

 

Al met al:

 

Met een groepje goed te doen en zeer zeker interessant, maar die 30k wordt al heel snel 60k en dan moet je de boel nog inrichten ook. De stookkosten zullen ook aanzienlijk zijn (ik ben in m'n 80m2 huisje zo'n 1500 euro/jaar kwijt aan verwarming+warm water). Komt nog een flinke kas bij (want wat is een BOL nou zonder op z'n minst de mogelijkheid om voedsel te verbouwen). Regel het goed met elkaar, want eenmalig kopen en vervolgens klaar, is niet hoe 't werkt. Er zal elk jaar geld in moeten; met een groep absoluut goed te doen, maar niet iets om zonder nadenken in te duiken (er staat niet voor niets ook weer een hele hoop te koop van hollanders en duitsers die er veel te makkelijk over dachten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...